Vasárnappal
befejeződik a karácsonyi ünnepkör: a liturgia Jézus nyilvános működésének
kezdetéhez, Jézus megkeresztelkedéséhez vezet bennünket, utána pedig kezdődik
az évközi idő nagyböjt előtti része. Máté evangéliuma röviden tudósít a
Jordánnal történt fontos eseményről, időpontját sem határozza meg, amikor
Keresztelő János működéséről kezd beszélni: „Abban az időben…” Lukács
evangélista viszont pontosan elhelyezi az eseményt a világtörténelemben:
„Tibériusz császár uralkodásának tizenötödik évében történt. Poncius Pilátus
volt Júdea helytartója, Heródes Galileának…negyedes fejedelme, Annás és Kaifás
voltak a főpapok…”
Most
már a történészek támaszkodhatnak a II. világháború után végzett Kumráni
ásatásokkal feltárt holt-tengeri barlangokban talált tekercsek adataira, az
eszénusoknak nevezett szekta, amolyan szerzetesi közösség tanítására. Minden
bizonnyal Keresztelő János is ehhez a közösséghez tartozott.
A
kumráni közösségről írja Joseph Ratzinger/XVI. Benedek A Názáreti Jézus I.
kötete elején: „E csoport elfordult a
heródiánusok templomától /a jeruzsálemi templomtól/ és az ott végzett
kultusztól, a júdeai pusztában kolostori közösségeket hozott létre, de vallási
alapon családok közösségét is. Gazdag irodalmat teremtett, és saját rituálét is
kifejlesztett, melyben a liturgikus tisztálkodásoknak és közös imádságoknak
különös jelentősége volt. Ezeknek az iratoknak hívő komolysága megérint
bennünket. Úgy tűnik, Keresztelő János, de talán Jézus és családja is közel
álltak ehhez a közösséghez. Mindenesetre sok érintkezési pont van a kumráni
iratok és a keresztény üzenet között. Nem lehet kizárni, hogy Keresztelő János
egy ideig ehhez a közösséghez tartozott, és részben itt formálódott vallási
élete.”
Mind
a négy evangélium kiemelten tárgyalja Keresztelő János fellépését, szerepét,
hangsúlyozza tekintélyét. Az előfutár előkészíti a Messiás jövetelét: Ő az Ige
szócsöve, a pusztában kiáltó Szó, amely bűnbánatot hirdet. A tisztulás jeléül
vízzel keresztel, de jelzi, hogy az utána jövő „Nagyobb” majd tűzzel,
Szentlélekkel fog keresztelni. Máténál olvassuk (3, 13kk): „Akkor Jézus Galileából Jánoshoz ment a Jordán
mellé, hogy megkeresztelkedjék. János azonban igyekezett visszatartani őt:
’Nekem van szükségem a te keresztségedre, mondta, és te jössz énhozzám?’ Jézus
így felelt: ’Hagyd el ezt most! Úgy illik, hogy teljesítsük mindazt, ami
méltányos/minden igazságosságot.’ Erre odaengedte/engedett neki.”
Benedek
pápa igyekszik megfejteni Jézus titokzatosan hangzó válaszát. Az igazságosság
Isten akaratának teljes elfogadása, „Isten országa igájának” hordozása a Tóra
akkori előírása szerint. Jézus teljesíteni akarja küldetését, Ő, az Isten Báránya,
aki elveszi a világ bűnét, a bűnösök közé áll, és kéri a keresztséget. A
jelenetben legfontosabb a teofánia/istenjelenés: megnyílik az ég, Isten Lelke
lebeg galamb képében, és az Atya tanúságot tesz Fia mellett: „Ez az én
szeretett Fiam, akiben kedvem telik”.
XVI.
Benedek a János-evangéliumban szereplő, ószövetségi eredetű „Isten Báránya”
jelképhez fűz magyarázatot, majd visszatér a megkeresztelkedés jelenetéhez.
Három szempontot emel ki: „Jézus fölött nyitva áll az ég. Jézus akaratközössége
az Atyával, a „minden igazságosság”, amelyet beteljesít, megnyitja a mennyet.”
Az Atya meghirdeti Jézus küldetését: „Ő léte szerint a szeretett Fiú. Rajta
nyugszik Isten tetszése. E jelenetben „a Fiúval együtt az Atyával és a
Szentlélekkel is találkozunk: a szentháromságos Isten titka mutatkozik meg,
amelyet természetesen csak Jézus útjának egésze tud teljes egészében feltárni.”
Vagyis
az ősegyház csak Jézus feltámadása és a Szentlélek eljövetele után hatol be e
misztériumba, amikor a Szentlélek megvilágosító kegyelmével értelmezik Jézus
életét, halálát és feltámadását, az ószövetségi Írások beteljesedését, tehát az
Atya által előre eltervezett, Jézus által végrehajtott, a Szentlélek által az
Egyházban folytatott üdvösségterv megvalósulását.
Az
apostolok a feltámadás után teljesítik a Feltámadottól kapott küldetést:„Menjetek, tegyetek tanítványommá minden népet!
Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében!” (Mt
28, 19) Ratzinger pápa így következtet (37): „A keresztség, amelyet
ettől kezdve Jézus tanítványai kiszolgáltatnak, belépés Jézus keresztségébe –
abba a valóságba, amelyet ő ezzel elővételezett. Így leszünk keresztények.”
Adjunk
hálát a keresztség ajándékáért, és igyekezzünk Jézust követve a mennyei Atya
kedvében járni, sajátos hivatásunk szerint! (Mt 3,13-17)
Forrás: Vatikáni Rádió
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése