Azt a keveset, amit az első, név szerint ismert remetéről
tudunk, Szent Athanáznak és Szent Jeromosnak köszönhetjük. Remete Szent Pál
gazdag thébai családból származott, 228 körül született. Kiváló képzésben
részesült, jól ismerte a görög és egyiptomi irodalmat. A hagyomány szerint 16
évesen elvesztette szüleit, és egyedüli örökösként - nővére már férjnél volt -
nagy vagyon birtokosa lett.
249-ben kitört a Decius-féle keresztényüldözés. Az ifjú Pál
a vértanúk mellett olyan keresztényekkel is találkozott, akik - megtörve a
kínzásoktól - megtagadták hitüket. Talán ő sem érezte magát elég érősnek a
vértanúsághoz. Mivel félt sógorától, hogy feljelenti őt, vidéki házába
húzódott. Nővére férje valóban feljelentette Pált a római hatóságoknál, ezért
menekülnie kellett. Alsó-Théba pusztaságában egy barlangra talált, melynek
bejárata rejtve volt. A barlang közelében datolyapálmák és egy tisztavizű
forrás volt - eszményi rejtekhely.
Isten pedig menekülésében megérintette a fiatal Pált: úgy
döntött, hogy teljesen Istennek szenteli életét, és nem tér többé vissza a
világba. A pálmafák leveleiből ruhát készített magának (innen ered ábrázolása:
levelekből szőtt, zöldes ruhában).
A Szent Jeromos által írt legendában Remete Szent Pálnak
egy holló visz mindennap fél cipót. Egy barokk-kori festményen a hollót egy
angyal vezeti selyemszalagon - az Isten gondviselő jóságára utalva ezzel.
Életéről tudunk sokkal többet. Néhány mozzanatra azonban
következtetni lehet. Ismerve a remeték életmódját, feltételezhetjük, hogy
Remete Szent Pál körül kialakult egy laza közösség. Nem éltek közösségi életet,
talán csak az istentiszteletre gyűltek össze - mégis: a pálosok "lelki
elődei" lehetnek.
Ezt látszik megerősíteni Vörös Győző régész felfedezése is.
Az egyiptomi pusztaságban, ahol a hagyomány szerint Remete Szent Pál élt, hatalmas monostor épült. A történelmi viharok során elpusztult, de a XVIII. században újjáépítve ismét benépesült. Szent Antal Reguláját követő szerzetesek lakják. P. Joachim Dembicki OSPPE, lengyel pálos atya járt ott, az ő beszámolójából idézek:
Az egyiptomi pusztaságban, ahol a hagyomány szerint Remete Szent Pál élt, hatalmas monostor épült. A történelmi viharok során elpusztult, de a XVIII. században újjáépítve ismét benépesült. Szent Antal Reguláját követő szerzetesek lakják. P. Joachim Dembicki OSPPE, lengyel pálos atya járt ott, az ő beszámolójából idézek:
"Thébai
szent Pál kolostorához, vagyis Dair Anba Bulához a Qualialah hegy északi
oldalának legkanyargósabb útja vezet. Helyes, hogy ez a kolostor puszta,
sziklás, növényektől megfosztott, szigorú, de ugyanakkor imádságra,
egyedüllétre és egészen Isten felé fordulásra szólító területen fekszik. És
éppen ezt a barlangot választotta ki a fiatal, gazdag ember, Pál, hogy a teljes
Istenhez tartozásról tegyen tanúságot...
Nem kevésbé
bűvöltek el rendünk Pátriárkájának életéről és haláláról beszélő emlékek és
ereklyék: a barlang, (az itteni szerzetesek állítása szerint) a Szent földi
maradványait őrző márvány szarkofág, Szent Pál ikonja, vízforrás, amelyből a
Szent merített, vagy a kis pálma-oázis a kolostor belsejében. A szerzetesek
beszélnek a hollókról is, amelyek gyakran megjelennek, és amelyek a környező
sziklás hegyekben fészkelnek."
Remete Szent Pál életéből talán a legismertebb jelenet,
amikor Remete Szent Antal meglátogatta. Szent Antal égi szózatot hallott, amely
figyelmeztette: nem ő a legidősebb, legszentebb remete, hanem Pál. A 90 éves
Antal többnapi vándorlás után megtalálta a 113 éves Pál barlangját. Közösen
dicsőítették Istent, elmélkedtek, beszélgettek. Beszélgetésük alatt megérkezett
a holló, aki most nem fél, hanem egy egész cipót hozott. Hálát adtak Istennek,
aki így gondoskodik szolgáiról.
Az átimádkozott éjszaka után Pál kérte Antalt, hozza el
Szent Athanáz püspök köpenyét. Antal sietve útra kelt, de amikor visszafelé
tartott, érezte, hogy Pál meghalt. A legenda szerint látta Szent Pál lelkét,
amint angyalok, próféták és szentek kísérik a mennybe.
Sietve tette meg a hátralévő utat. Pált térdelve, ég felé
emelt karokkal, holtan találta. Beburkolta testét a Szent Athanáztól kapott
köpenybe, Pál pálmalevélből készített ruháját megtartotta (ettől kezdve a
legnagyobb ünnepeken mindig azt hordta), majd a szent testét eltemette abba a
mélyedésbe, amit két váratlanul megjelenő oroszlán kapart ki. Első Remete Szent
Pál halálának éve 341.
Később Antal tanítványai, az első szerzetesek, kegyelettel
zarándokoltak el a minden remeték Fejedelmének és Mesterének szent
barlangjához, s egyben sírjához, hogy ott tegyenek engedelmességi fogadalmat.
Ezzel megőrizték annak helyét. A sivatagi körülmények miatt Szent Pál teste
gyorsan mumifikálódott.
Remete Szent Pál életszentségének híre gyorsan terjedt. 494-ben Gelasius pápa szentté avatta. Romlatlan állapotban talált tetemét pedig 1169-ben Konstantinápolyba szállították:
Remete Szent Pál életszentségének híre gyorsan terjedt. 494-ben Gelasius pápa szentté avatta. Romlatlan állapotban talált tetemét pedig 1169-ben Konstantinápolyba szállították:
"Sok-sok
esztendő elmúltával... Emánuel, konstantinápolyi császár... elhatározta, hogy
ennek az idős szentnek (Remete Szent Pálnak)...oszlásnak nem indult testét
pedig az említett helyről, ahol Szent Antal a vadállatok ásta gödörben
elhantolta, a császári székvárosba, tudniillik Konstantinápolyba viteti, és az
általa alapított Periblepta, azaz a Megcsodált Mária szent egyházába
elhelyezteti. Fejét azonban...Rómába vitték."
Sokáig itt is maradt a test a szerzetesek gondozásában, három ujja pedig a cluny-i apátságba kerül, még 1240 előtt. "Fejét innen (Konstantinápolyból) Rómába vitték, ahonnan IV. Károly császár Prágába vitte. Innen Karlštein várába került a szent ereklye."
Sokáig itt is maradt a test a szerzetesek gondozásában, három ujja pedig a cluny-i apátságba kerül, még 1240 előtt. "Fejét innen (Konstantinápolyból) Rómába vitték, ahonnan IV. Károly császár Prágába vitte. Innen Karlštein várába került a szent ereklye."
1240-ben Szent Pál ereklyéje Velencébe került: "Az Úr
megtestesülésének 1240-ik esztendejében, IX. Gergely pápasága és II. Frigyes
római császár alatt, Szent Pál csodáinak híre elterjedt, egy bizonyos férfi, az
előkelő Jacobus Lorenzo, velencei polgár Velence kikötőjéből Konstantinápolyba
ment. Ott Péter testvérnél, az apátnál, és a Megcsodált Szűz Mária kolostor
szerzeteseinél okleveles óvadék alatt, ékes stílussal, csodálatos mondatokkal,
ügyes beszéddel, nem üres ígéretekkel, szerfelett óhajtott kívánságával elérte,
hogy Szent Pál ereklyéit neki adják, amelyeket ujjongó örömmel vitt magával
Velencébe, s a Szent Julián tiszteletére szentelt templomban nagy tisztelettel
elhelyezte, ahol a nép is a neki kijáró tisztelettel vette körül."
A pálosok nagyon vágytak rá, hogy ősatyjuk teste náluk
pihenjen. Nagy Lajos, aki szerfölött kedvelte a pálosokat, fogadalmat tett: ha
nyer a Velence elleni háborúban, megszerzi kedvelt Rendje számára az óhajtott
ereklyét. Indulása előtt Boldog P. Lukács márianosztrai perjel megjövendölte a
győzelmet (az ennek emlékét őrző fa a török hódoltság idején pusztult el):
"Ó
legyőzhetetlen fejedelem!, erősen bízok az Úrban, mert imád kétség kívül
meghallgatást nyer, és fogadalmi ajándékodat, amit kívánsz, megszerzed."
1381. október 4. éjszaka Velencéből átszállítják Szent Pál testét Budára. A
Velencéből való elszállítás titokban történt, hogy a nép ne próbálja azt
megakadályozni. Néhány csont azonban Velencében maradt ereklyeként. 1999-ben
ebből küldött egy-egy darabot a velencei pátriárka a budapesti pálos
kolostornak, és a lengyel pálos atyáknak."
Előbb a budai királyi kápolnában helyezték el az ereklyét,
majd onnan a budaszentlőrinci monostorba, a Pálos Rend főmonostorába
szállították át, fényes körmenettel, 1381. november 14-én.
II. Lajos 1523-ban ígéretet kapott a cseh uraktól arra
nézve, hogy a Karlstein várában féltve őrzött fej-ereklyét kiadják a
magyaroknak. 1523. május 25-én illesztették össze a fejet és a testet
Budaszentlőrincen.
A pálosok, féltve az oly nagy becsben tartott kincset,
Szent Pál atyánk ereklyéjét, a török elől elmenekítették előbb az elefánti
kolostorba (Nyitra megye), majd onnan Trencsén várába, remélve, hogy ott
nagyobb biztonságban lesz. De a török Budaszentlőrinc feldúlása és elpusztítása
után 1527-ben eljutott Trencsénbe is, ahol a drága ereklye az ostrom alkalmával
elégett.
Ide illik, Remete Szent Pál életének végére a Pálos Rend
címerének magyarázata: a pálma ruhát és táplálékot nyújtott Szent Pálnak; a
holló mindennap fél cipót hozott; a két oroszlán pedig a sírt ásta meg (és mint
királyi állatok, jelenlétükkel jelzik Szent Pál nagyságát). Ezért szerepelnek
ezek az elemek a pálos címerben - mindegyik Isten gondviselő szeretetéről
tanúskodik.
Forrás:
Magyar Pálos Rend
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése