A hagyományoknak megfelelően a margitszigeti domonkos
kolostor romjainál mutat be szentmisét Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti
érsek január 20-án, vasárnap 11 órakor Árpád-házi Szent Margit emlékére.
Az
ünnep lehetőséget ad arra, hogy Szent Margit erényekben gazdag életét
újragondoljuk, és üzenetét a mai ember számára értelmezzük. A szerzetesnő
erényei közül az egyik legszembetűnőbb az engesztelés volt. Korunkban talán
érthetetlennek tűnik, hogy egy fiatal királylány miért tartotta fontosnak, hogy
az Úr megbocsátó kegyelmét kérje, hiszen egész életét tisztaságban és
szegénységben, kolostorok falai között élte. A róla szóló életrajzi írásokat
olvasva azonban megkaphatjuk rá a választ: Ő az engesztelését, Jézus
keresztáldozatához kapcsolva magyar népéért ajánlotta fel.
Az 1510 körül, Ráskai Lea által magyarra fordított életrajz szerint Margit
gyermekkorában kezébe vett egy keresztet, és megkérdezte a veszprémi
szerzetesnővéreket, hogy mit jelent számukra. Amikor azok elmondták neki, hogy
„Urunk Jézus Krisztus ekképpen öletett meg emberi nemzetért”, keservesen
sírásra fakadt (i.m. 1). Ebben az időben vette fel a szerzetes ruháját „nagy
ájtatossággal”, és a domonkos apácák regulájának szokásaival. Az írások arról
is tanúskodnak, felnövekedve egyre jobban láthatta, hogy Jézus áldozatához
kapcsolt élete engesztelő áldozat a magyar népért. Ezt a felismerést több
történelmi esemény is erősíthette.
Margit annak tudatában élt, hogy kolostori életét szülei, IV. Béla király és
Laszkarisz Mária engesztelő felajánlásának köszönheti, akik a tatárokról
elszenvedett muhi vereség után (1241) megszületendő gyermeküket az ország
javáért Istennek ajánlották. Batu kánnak az országból való gyors kivonulását, a
megváltozott történelmi körülményeket (meghal a nagykán) az ő felajánlásával is
lehetett magyarázni. Ezt erősíthették továbbá a szentekről hallott történetek,
különösen nagynénjének, Erzsébetnek az élete, akit a jóra a szegények iránti
szeretet indított, de önmegtagadásaiban jelen volt az engesztelés is.
Engesztelésének a legfőbb oka azonban az édesapja, IV. Béla és annak fia,
István közötti háború volt, aminek a meggyengült országban végzetes kimenetele
lehetett. Önmegtagadásaival és engeszteléseivel is magyarázható, hogy az apa és
a fia Margithoz közel, a Nyulak-szigetén kötöttek békeszerződést (1266), amely
átmeneti nyugalmat jelentett az országban.
Megkapóan szép, hogy Margit túllátott az ország nyomorúságos helyzetén, és
felismerte, hogy a megosztottság Jézus Krisztus Egyházát is veszélyezteti. Az
egyik alkalommal, amikor a szerzetestársnői, féltve őt az önmegtagadások okozta
testi gyengeségektől és betegségektől, megkérdezték tőle, az országban
történtekért miért gyötri magát, ő feleletében az Egyháznak okozott sebekre
hivatkozik: az „Anyaszentegyház, minden hű keresztények anyja az ő (az Egyház)
drágalátos tagjaiban metéltetik és ő igen keményen gyötörtetik. És ti azt
mondjátok énnékem: «Mi tenéked benne?» Nemde nem ő szült-e a keresztvíznek
miatta újonnan engemet, tiveletek együtt? Nemde az ő leányai közül való
vagyok-e én? Bizonnyal az vagyok.” (Ráskai Lea, i.m. 84k) A leírások szerint
Margit halálát kortársai is engesztelő áldozatként fogták fel, mert halálának
éjjelén fráter Péter a vecsernye után ezt a szózatot hallotta: „A bárány
meghalt.” (uo. 101)
Mit üzen Szent Margit engesztelése a mai embernek? II. János Pál pápa szavaival
élve ma is egy „bűn által megosztott világban élünk”, amelynek orvoslásához
szolidaritásra van szükség (SrS, 38). Nem szabad azonban elfeledkeznünk arról,
hogy a bűn, lényege szerint Istentől való elfordulást jelent. Ezért fontos
számunkra az Úr engesztelése, amely Isten Báránya áldozatához kapcsolva kapja
meg igazi értelmét. Az engesztelés tárhatja fel előttünk a bűnök okozta sebek
mélységét, nyithatja meg szívünket a gyógyulás, az összefogás lehetőségeire is.
Beran Ferenc
„Oly igen
édesen imádkozik vala e szent szűz minden időben, hogy akármely igen hideg idő
volt, mikoron egyéb szororok isteni szolgálat után mentenek magukat
megmelegíteni szobába, e Szent Margit asszony megmaradt vala a karban, csak egy
köntösben avagy kápában a nagy hidegségben...” (Részlet a Szent
Margit-legendából, amely 1300 körül íródott, és Ráskay Lea domonkos apáca
másolatában maradt fenn egy 1510 körül keletkezett kódexben.)
Forrás: VPP Hírporta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése