A Nílustól nyugatra,
északnyugat-délkeleti irányban szeli át a Líbiai- sivatagot egy időszakos
patakmeder, a Vádi-en-Natrun. Nevét a benne található nátronról kapta.
Délkeleti végében, ahol Kairó felől a karavánút beér a vádiba, még ma is áll a
Der Abu-Makar, a Makariosz- kolostor. Minden valószínűség szerint nem messze
tőle töltötte el hosszú életének túlnyomó részét Szent Makariosz, akit
kortársai ,,az egyiptomi'' és ,,a nagy'' melléknévvel ruháztak fel. A völgy legzordább
része, Szketisz neve örökre összefonódik Makarioszéval. A szent életének ideje
csaknem betölti a 4. századot, amelyben az Egyház meghódította az egész akkori
római birodalmat, és amelyben a birodalom határain gyorsan és erőteljesen
felvirágzó szerzetesség jelentősen elmélyült.
A 3 - 4. század
fordulóján született egy egyiptomi faluban. Már ifjú korában visszavonult egy
cellába, talán a saját falujában, vagy nem messze tőle. Példás életmódja miatt
megkapta az egyházi rend fokozatait, valószínűleg a diákonusságig bezáróan.
Amikor megkísérelték, hogy lelkipásztorul megnyerjék egy kis falu számára,
elmenekült egy másik faluba. Ott azután hamarosan megrágalmazta egy gyermeket
váró fiatal lány, hogy ő a gyermek apja. Alázatosan vállalta rossz hírbe
keveredését minden következményével együtt, és keményen dolgozott azért, hogy
elláthassa ,,asszonyát'' és ,,gyermekét''. Az ég azonban kinyilvánította
ártatlanságát: amikor elérkezett a szülés ideje, a nő nem tudott szülni, míg
hazugságát vissza nem vonta. Amikor a falu lakói ünnepélyesen meg akarták
követni Makarioszt, a megtiszteltetéstől való félelmében elmenekült.
Harmincéves volt akkor.
Úgy látszik, hogy ez
volt a fordulópont az életében. A pusztába vonulva Szketisz lett a birodalma. Ő
volt az első, aki meg merte tenni, hogy ebben a rettenetes, meddő és néptelen
pusztában letelepedjen. Hatvan évig -- egyetlen megszakítással -- kitartott
ezen a helyen; hosszú időn át csak két testvérével élt együtt a remeteségben,
akik közül az egyik segítette, amikor később az emberek kezdtek odaáramlani.
Egy maga vájta barlang alkotta a lakóhelyét, egy másik az oratóriumát. A
szerzetesek első nemzedéke számára a sivatag olyasféle, mint egy nagy
szenvedély. Egyszerű és őszinte volt az emberek ottani élete, mint maga a
sivatagi táj. Tudunk-e azonban valami valóban határozott dolgot belőle? Azért
mentek a szerzetesek, a magányosság és az egyszerűség e megszállottjai távol az
emberek köréből, hogy senki se lássa és ne is hallja őket, s ne is kelljen
látniok és hallaniok semmit, hanem csak Isten maradjon számukra egyedül. Hogy
meghallhassák ezt az egyetlen hangot, minden más hangot el kellett némítaniok,
mégpedig nemcsak a külsőket, hanem még inkább a belső hangokat. Amit tehát
Makariosznak tennie kellett -- mindenekelőtt a begyakorlás első éveiben --, az
volt, amit minden szerzetesnek is tennie kell: olvasni a Szentírást,
elmélkedni, imádkozni, megsiratni a bűneit, böjtölni, virrasztani, keményen
dolgozni, hogy teljesen Istennek adhassa át magát. Létfenntartását szorgalmas
kosár- és kötélfonással biztosította. Alkalmanként segített a fellahoknak a
Nílus völgyében lévő földjeiken az aratásban.
Állhatatosságával
csakhamar nagy tökéletességre jutott, hírneve pedig egyre terjedt. Testvérek
gyűltek köréje, s alávetették magukat tanításának és vezetésének. Idővel
elviselhetetlenné vált, hogy a Szketiszben sem pap, sem templom nem volt
található, s a testvéreknek több mint hetven kilométeres utat kellett
megtenniök a sivatagban, hogy eljussanak a legközelebbi nagyobb
szerzetestelepülésig, ha részt akartak venni a szentmisén. Így történt azután,
hogy Makarioszt negyvenévesen -- feltehetően Szent Antal (lásd: A szentek
élete, 42. o.) tanácsára -- pappá szentelték. Szketiszben később négy templom
is létesült.
Nemcsak a testvérek
áramlottak Makarioszhoz, hanem messziről érkeztek az emberek, hogy tanácsot és
segítséget kérjenek, bármilyen fáradságos és veszélyes volt is az utazás a
sivatagon át. Bárki kérte, mindenkivel önzetlenül megosztotta belső gazdaságát,
amelyhez kemény lemondás és csendes szemlélődés által jutott. Nagy volt a
hatása, számos pogány megtérését is neki tulajdonították.
Szent Cassianus (lásd
400. o.) nagyon jellemző leírást hagyományozott ránk a Makarioszt körülvevő
szerzetesek köréből. Egy öreg szerzetes egyszer azt mondta, hogy csak négy
atyáról tud, akik eljutottak a teljes szerzetesi tökéletességre, akikben éppúgy
megvoltak a remeték erényei, mint a kolostorban élőké. Közéjük tartozott két
Makariosz nevű férfi is. (A másik: Alexandriai Szent Makariosz; lásd: 20. o.)
Mindenki másnál mohóbban élvezték a pusztaság titkát, s így eljutottak a szív
teljes tisztaságára, ám ugyanolyan megadással viselték el az emberek tolongását
és a testvérek gyöngeségeit, mintha semmi más tennivalójuk nem lett volna, mint
hogy szokásos kötelességeiket teljesítsék a jövevények iránt.
A Makariosznak
tulajdonított számos kijelentés és anekdota közül némelyik bepillantást enged
szerzetesi tanításába és szívének mélységébe.
A vasárnapi
istentisztelet befejeztével Makariosz egyszer ezekkel a szavakkal bocsátotta el
a szerzeteseket: ,,Meneküljetek, testvérek, meneküljetek!'' Amikor megkérdezték
tőle, hogy hová menekülhetnének egyáltalán, hiszen mégiscsak a sivatagban
vannak, Makariosz ujját az ajkára tette, és így szólt:
,,Ettől meneküljetek!''
-- ezzel bement a cellájába és becsukta maga mögött az ajtót.
Amikor egyszer
megkérdezték Makariosztól, hogy mit ért az emberek előli menekülésen, így
válaszolt. ,,Ülj le a celládban, és sirasd meg bűneidet!''
Történt egyszer, hogy
két remetetelep, Szketisz és Nitria között az úton egy pogány ember nagyon
megvert egy remetét, mert az szidalmazta. A még haragtól feldúlt emberrel
találkozott Makariosz és szeretettel köszöntötte: ,,Üdvözlégy, munkás!'' A
pogány megdöbbenve kérdezte: ,,Ugyan, mi jót látsz rajtam, hogy köszöntél
nekem?'' ,,Láttam, hogy dolgoztál -- hangzott a válasz --, csak nem jól.''
Ennek hallatára az úgy megindult, hogy megtért és remete lett. Amikor ezen
álmélkodtak a többiek, Makariosz megjegyezte: ,,A gonosz beszéd megrontja a
jókat, a jó beszéd pedig a rosszakat is jóvá teszi.''
Egy fiatal remete azon
panaszkodott, hogy kísértések gyötrik. Makariosz tudta, hogy ennek a henyélés
az oka, ezért azt mondta, dolgozzék egész nap és csak napnyugta után egyen.
Amikor ismét találkoztak, megkérdezte, hogy gyötrik-e még a kísértések. Az így
válaszolt: ,,Még pihenésre sincs időm, hogyan lenne időm a kísértésekre?''
Egy másik alkalommal
ezt a kijelentést tette: ,,Ha a megvetést úgy tekinted, mint a dicséretet, a
szegénységet olyannak, mint a gazdagságot, az ínséget, miként a bőséget, akkor
nem halsz meg. Lehetetlen ugyanis, hogy aki valóban hisz és Isten félelmében
tevékenykedik, áldozatul essen a tisztátalan szenvedélyeknek és a démonok
ámításának.''
,,Az imádkozás
alkalmával nincs szükség sok szóra -- mondotta a testvéreknek. Arra van
szükségünk csak, hogy így imádkozzunk: ,Uram, amint akarsz és tudsz, könyörülj
rajtam!' A kísértésben pedig így kiáltsunk: ,Uram, segíts!' Hiszen Ő tudja a
legjobban, hogy mire van szükségünk.''
Önmagát és
tökéletességét nem sokra tartotta, s nem gondolta magát különbnek vagy jobbnak
a világban élő egyszerű kereszténynél. Talán a legszebben mutatkozott meg az
alázatossága abban, hogy teljesen lemondott arról, hogy bárkit is megítéljen,
lett légyen az bár a legnyilvánvalóbb bűnös is. Szelídsége és nyájassága
közmondásos volt; szófukar és elutasító csak akkor lett, ha valaki dicsérni
kezdte. Tanítványainak ezt az életszabályt mondta: ,,Ne okozz fájdalmat
senkinek; ne ítélj meg senkit! Ehhez tartsd magad, és megtalálod az
üdvösséget.'' Innen eredhetett ez a mondás:
,,Makariosz Istenhez
hasonló a földön. Ahogy Isten oltalmazza a világot, úgy fedi be Makariosz apát
a bűnöket. Úgy nézi, mintha nem látná, úgy hallgatja, mintha nem hallaná
őket.''
Forrás: Szentek élete
A bejegyzés azért készült a szentről, mert a Pálos Rend ma ünnepli a szent emléknapját.
VálaszTörlés