1. Immár
lehetetlen nem észrevennünk azt a krízist, amely a katolikus egyházban
mindenütt sújtja mind a szerzetesi fogadalmakban megélt megszentelt élet
különféle formáit, mind a szolgálati papság életformáját. Átmeneti krízis ez,
amelynek a végén visszatérünk a tegnapi, esetleg újjáalakított formákhoz? Avagy
a krízis egyre radikálisabbá válik, mígnem lényegileg megváltoznak ezek a
formák? Az a hipotézis, amelyet itt vázolok, a következő: a holnap egyházában a
megszentelt élet és a szolgálati papság strukturálisan más lesz, mint ma.
Ennek a
hipotézisnek az elfogadása nem jelenti, hogy hűtlenek lennénk a szerzetesség
vagy a papság jelenlegi létmódjaihoz. Pusztán arról van szó, hogy objektívan
olvasnunk kell az idők jeleit mint Isten akaratának jelzéseit, és a
fokozatosság kritériumát alkalmazva elővételeznünk kell azokat a változásokat,
amelyek történelmileg már lehetségesek, és amelyek a fiziológiai folytonosság
módjára segíthetik a szükségesnek ítélet fejlődést. A változásnak ellenállni
nagyon gyakran az elkeseredés tünete és oka. Vannak történelmi idők - a mienk
is ilyen -, amelyekben az, aki a szeretet örve alatt az intézmény változásának
kerékkötője, az valójában gyűlöli azt, és a halálát készíti elő. Engem nagyon
gyakran - hol csodálattal, hol rosszallóan - újítónak mondanak. Most, hogy
túl vagyok a hatvanon, jogom van feltenni a kérdést: állásfoglalásaimat a hűség
megnyilvánulásainak ítélik? Egy olyan hűségének, amely sok olyan szerzetes- és
paptársam szemében, akik a múlttal való szakítás útját választották, hamisnak
tetszik, mert szerintük az általuk elítélt intézmények megbecsülését szolgálta.
A magam részéről meg vagyok győződve arról, hogy az igazi hűség a maga
megnyilvánulási módjait és ritmusát Isten népének útja, a saját tudatának
szintjei, és végül saját késlekedései alapján határozza meg. A hűség nem
teológiai, nem is jogi valóság, hanem vitális.
Éppen
ezért a modellek krízisét a tudatunkban úgy éljük meg, hogy ezek a múltban is,
a jövőben is relatívak, és ezért csak akkor érvényesek, ha szeretettel és
ugyanakkor távolságtartással, a hűtlenségre nyitott hűséggel éljük meg. ,,Csak
egyvalami fontos: az Isten országa.''
2. Az
említett krízis oka nem egyszerűen a társadalom változása, hanem sokkal inkább
az egyház önmagáról alkotott felfogásának megváltozása, amelynek utolsó,
pünkösdi pillanata a zsinat volt. Ezt a változást röviden így lehetne
megfogalmazni: a hívő felfogás az aszkétikus-vallási tengelyről az
etikai-messiási tengelyre vált. Az egyház megváltoztathatatlan célja a világ
teljes megváltása mindenféle szolgaságtól, melyek eltorzítják a teremtésnek a
teremtő által elgondolt arcát. Az egyház nem cél, hanem eszköz. A cél az Isten
országa, amelyet az ,,ember országának'' is nevezhetünk abban az értelemben,
hogy az minden emberi várakozást betölt. Következésképpen az emberi
felszabadulás és növekedés minden mozzanata, amely társadalmilag felfogható
módon az ,,emberi jogokban'' nyilvánul meg, lényegi része az evangélium
hirdetésének és a róla szóló tanúságtételnek. Ezért mondta II. János Pál, hogy
az ember ,,az egyház elsődleges útja''. Ezt ki lehet egészíteni azzal, hogy
nemcsak az útja, hanem a célja is, természetesen hangsúlyozva azt, hogy ezt a
célt az egyház a maga teljességében tekinti, amely magában foglalja az ember és
Isten közösségét is. Mindenesetre elvesztette értelmét az a régi pasztorációs
stratégia, amely az egyházat ,,Isten jogainak'' védelmezésére kötelezte.
Történelmi- politikai síkon ugyanis Isten jogai az ember jogaiként jelennek
meg.
Ebből a
változásból következik egy olyan tény, amelyet már mindenki lát: az ember
reményeinek evangéliumi minősítése, még azoké a reményeké is, amelyek
forradalmi alakot öltenek. Nagyon is természetes, hogy a fiatalokban az
evangélium radikális megélésének szándéka ma nem úgy nyilvánul meg, mint a
múltban: nem mint fuga mundi,
hanem mint az ember másféle jövőéért való odaadottság. Egyébiránt miféle célt
állított maga elé Kalazancius, amikor első társaival Róma külvárosában az
elhagyatott gyerekek tanítójává lett? Talán nem arra törekedett, hogy egy
másfajta jövőt biztosítson ezeknek a gyerekeknek, mint amelyre a társadalom
peremére szorítottságuk kárhoztatta őket?
3. Az
egyház a maga prófétai-messiási természetét akkor fejezi ki teljességgel,
amikor a hívő közösség az eukarisztiát ünnepli. Teljes jogon az eukarisztikus
közösség az egyház, amikor is kifejező módon egész: Pál teológiája szerint a
különféle karizmák éppen az eukarisztiában találják meg értelmüket, és itt
épülnek egésszé. A megszentelt élet és a szolgálati papság értelmét is az
eukarisztia tárja fel. A hierarchia ugyancsak itt nyeri el értelmét mint a
közösség ,,diakoniá''-ja. Igaz, hogy a közösség nem lehet in actu perfecto a pap, a püspök és a pápa nélkül, de a
pápának, a püspöknek és a papnak csak a közösség miatt és a közösségben van
értelme. A szerzetesi közösségek hierarchiájának is (a házfőnöknek, a
provinciálisnak, a generálisnak) sajátos értelmét az ekarisztia- egyházzal való
élő kapcsolatban kell megtalálnia.
Ugyancsak
itt, az egyház életének csúcsán és forrásánál érthető meg és fejeződik ki a
legősibb keresztény erény, az oboedientia
fidei. Az a kór, amely beteggé teszi az egyházat és - sőt, legelsősorban -
- a szerzetesi életet, azoboedientia juris szakralizálása, azaz a jogi
engedelmességnek az üdvösség útjává való átformálása. Ehelyett a hívő
engedelmességnek, illetve minden olyan engedelmességnek, amely keresztény akar
lenni, az a lényege, hogy meghallgatja és alázatosan befogadja Istennek a
közösségben hirdetett Igéjét. Biztos, hogy Isten Igéjét az eukarisztikus
közösségen kívül is meg kell hallani, a cella csöndjében is, a szerzetesi
közösség találkozásaiban is, de mindig azzal a feltétellel, hogy a hallgatásnak
ezek a formái kapcsolatban legyenek az eukarisztikus közösséggel, ahol egyetlen
valaki a Mester.
A
szerzetesi életet azért is jellemzi ma zavarodottság, mert elszigetelődött az
egyháztól mint hivő közösségtől, amelynek egységét a püspök jelzi és
biztosítja. A szerzetesi odaszentelődés karizmája csak akkor fogja megtalálni
teljes értelmét, ha a helyi egyházzal teljes és elismert közösségben lehet
megélni. Amíg a helyi egyházak jogi-adminisztratív valóságok lesznek, a
szerzetesi élet képtelen lesz megtalálni tengelyét és tápláló környezetét.
4. Az az
egyházi alak, akit az átalakulás folyamatai leginkább érintettek, a pap. A
zsinat elvetette a ,,De sacerdotibus'' című tervezetet, amelyet az előkészítő
bizottság készített. Az új javaslat vezette be a ,,presbiter''-t a sacerdos helyett. Ez a szócsere két olyan
teológiai igyekezetnek engedett, amelyet a más egyházak megfigyelőinek
jelenléte még elevenebbé tett: az egyik az új törvény egyetlen papságát,
Krisztus papságát érintette, a másik Isten egész népének kiváltságával, az
általános papsággal kapcsolatos. Mint ismeretes, a szent megjelölést a közösség
szolgálattevőire (minister) akkor vitték át, amikor a pogány ,,sacerdotes''
szerepét átvették az egyház tisztségviselői. Ekkor torzult a szolgálattevő és a
közösség közötti szerves kapcsolat a pap szakrális előjogainak javára, aki
ettől fogva a vallási kultusz embere lett. A zsinat eleven lendülete azonban
ellentétes irányú volt, az volt a célja, hogy helyreállítsa Isten népének
krisztológiai előjogait: királyi, papi és prófétai jellegét. Emiatt a tendencia
miatt került krízishelyzetbe a szerzetességre való férfi hivatásnak és a papi
rend szentsége fölvételének összekapcsolása. Ugyanis:
A
szerzetesi hivatás az Isten és a hívő közötti kapcsolat belső eseménye: az
egyház jóváhagyhatja, de nem tudja sem előidézni, sem megakadályozni. Laikusi
karizma, amelyben a hívő szabadsága és a Szentlélek szabadsága közötti
találkozás termékenysége nyilvánul meg. Ezzel szemben a szolgálatra szóló
meghívás az egyházi közösségtől származik, és a közösség igénye az, hogy a
szolgálattevőben szerves és állandó kapcsolatot alakítson ki önmagával. A
közösségnek ez az előjoga történelmileg a hierarchia intézményének abban a
kompetenciájában kristályosodott ki, hogy nemcsak felszenteli, de ki is
választja a szolgálattevőket. Történelmi jelentőségű, súlyos kérdés vetődik
fel: kivel szemben van felelőssége a szolgálattevőnek, a közösségével szemben,
vagy a püspökkel szemben? A szerzetest illetően pedig az a kérdés: ki választja
ki őt a szolgálatra?
A
szolgálattevőt az egyház egy konkrét közösséghez küldi. A szerzetes ,,pap''-nak
is megvan ugyan a szolgálata, de általában nincs közössége. Az egyházatyák
szívesen állították párhuzamba a szolgálattevők és a közösség közötti viszonyt
a vőlegény és a menyasszony kapcsolatával. Ez alapján mondhatjuk: sok esetben a
szerzetes szolgálata olyan, mint a megkötött, de nem konszummált házasság, vagy
mint egy valós vőlegény és egy elméleti menyasszony közötti házasság. Ennek az
anomáliának beszédes és elgondolkodtató szimptómája volt (vagy még ma is?) a
konventekben mondott magánmise: minden egyes szerzetes egy mellékoltárnál mondja
a saját miséjét látható közösség nélkül. Ha az egyházról mint szentségről
gondolkodunk, a láthatóság nem mellékes szempont, hanem a láthatatlan titok
érzékelhető jele. Milyen misztériumnak jelei a magánmisék?
A
felszenteléssel a szerzetes ontológiailag része lesz a helyi egyház corpus presbyteraléjának,
minthogy papsága lényegileg kapcsolódik a püspökéhez. Ez a közösség és a belőle
következő pasztorális felelősség még mindig elégtelenül jelentkezik a
gyakorlatban. A szerzetespapok az egyházmegyékben mintegy külön testként élnek,
nem bízik meg bennük a világi papság, és csak mint kiegészítő csapatot veszik
őket igénybe.
Ennek a
változásnak a következtében a szolgálattevő kilökődik a szentnek az egyéni és
társadalmi elidegenedéstől burjánzó teréből a prófétikus terek felé, amelyek
mindig azon ellentéteken belül találhatók, amelyekből él a történelem, és
amelyekben kifejeződik a gyengéket elnyomó és megalázó világ örök gonoszsága.
A másik
kategóriát azoknak a szolgálattevőknek kellene alkotniuk, akik teljes időben
odaadják magukat nem egy konkrét egyház, hanem a teljes helyi egyház, vagy még
általánosabban az egyetemes egyház szolgálatára. Teljes rendelkezésre állásukat
,,az evangéliumért való szabadság'' objektív állapotával kellene kifejezniük,
tehát a celibátussal is. Bizonyos módon pontosan ők lehetnének a holnap
,,szerzetespapjai'', akik tagjai egy olyan közösségnek, amelyet sajátos
karizmája szerinti fogadalmak kötnek, és ugyanakkor teljesen a helyi és az
egyetemes egyház rendelkezésére állnak. Mint a Szó szolgáinak Isten Igéjét ki
kellene fejezniük életformájukkal is, amely vállalja az evangélium prófétai
feszültségének lefordítását. A monachus életnek, illetve utóbb a különféle
szerzetesi családoknak az eredeténél az a cél jelentkezik, hogy elővételezzék
az időben az eljövendő Országot, főként pedig hogy elismerjék: az Ország
abszolút voltát mostantól fogva élni nem jelent a világból való menekülést,
hanem a teremtés legmélyebb vágyainak teljességükben való megvalósítását. A
szerzetesi élet tehát már önmagában az evangélium erőteljes hirdetése. A papi
szolgálatpropriuma pedig,
ahogyan a zsinat újra föltárta, ugyanez, azaz a Szó szolgálata: a kenyér és a
bor konszekrációja csak egy - a legfőbb - mozzanata az Ige hirdetésének. Itt
derül ki, hogy a két karizma ugyanazon szolgálatban gyökerezik.
7. Ezek
a változások teljes mértékben érintik a piaristát, aki szerzetespap, negyedik
fogadalma miatt ráadásul nevelő is. Rendünkben általában az iskolai szolgálat
elnyomta - ha nem szüntette is meg - a papi szolgálatot. Azt hiszem, hogy az új
piarista identitás kialakítása magával hozza a három karizmának - a
szolgálatnak, a prófétai tanúságtételnek és a nevelésnek - az újra megtalálását
mind a tudatban, mind a gyakorlatban, jelenleg ugyanis ezek még mindig
elhatárolatlanok, olykor elsorvadtak. A zsinaton megszületett teológia már
megrajzolta azokat a vonalakat, amelyek mentén újra fölfedezésük megtörténhet:
A
nevelés önmagában véve laikusi, sőt laikus [profán] tevékenység, és ekként is
élik, de amennyiben a célja a tudat felszabadítása és kibontakoztatása,
önmagában már evangéliumi is. Aki azt mondja egy tudatnak: ,,Kelj fel, és
járj!'', az ezzel már az Isten Országa szempontjából hatékony tettet hajtott
végre. Azt lehet mondani, hogy a piarista olyan pap, aki felszabadító
szolgálatát a nevelési folyamaton belül végzi.
A
szerzetesközösség, amelynek értelme az evangéliumi próféciáról való tanúskodás,
főként a fiatalok világában, eukarisztikus közösséggé válhat: ez maga az a
,,helyi egyház'', amelyben a piarista pap közvetlenül éli rendjének karizmáját.
Ez azt is magában foglalja, hogy intézményeinkben a közösségi eukarisztia
valóban központivá, vonatkozási ponttá válik, amelyben megtapasztalható lesz a
hívő engedelmesség, a testvériség, az Ország várása, a világ üdvösségéért való
közösségi odaadottság. Az elmélkedés és az imádság egész aszketikus hagyományának
szerintem újra kellene élednie a koncelebráció mindennapi gyakorlatában,
amelynek keretében váltásban kellene elnökölnünk az eukarisztián, beleértve az
Ige hirdetését is. Ebben a körkörösségben, amely mindegyikünket az Ige
hallgatójává és hirdetőjévé tesz, találja meg táplálékát az igaz testvériség,
és találja meg valódi helyét az Isten Országáért vállalt közös felelősség.
Milyen szomorú visszagondolni azokra az időkre, amikor házainkban kollektívan
élt a magánima, és magánosan végeztük a legfőbb közösségi imát, az
eukarisztiát! Nemde mindez végérvényesen a múlté?
A
szerzetesközösségnek, amely egyházi közösségnek minősíti magát, összejöveteli
és animáló központtá kellene lennie, amely körül egy egyre nagyobb (lehetőleg
fiatalokból álló) laikus közösség alakul ki, amely feladatának tartja a hitben
való közösségi növekedést, mind a kontempláció, mind a társadalmi
elkötelezettség szintjén. Az, hogy manapság sok piarista újra fölfedezi a
plébánosi tisztet, lehet pozitív tény, ha azt vesszük számításba, hogy ez az
egyháznak nyújtott szolgálat. De lehet negatív tény is, ha a plébániára való
áttérést úgy értékelik, mint a pasztorációs tevékenységbe való igazi
bekapcsolódást. Az úgynevezett bázisközösségek legalábbis jobbesetben valódi és
tényleges ,,helyi egyházak'', amelyek egy-egy igehirdető körül szerveződnek,
egy bizonyos karizma iránti affinitásból. Minden házunknak egy bázisközösség
terévé kellene válnia, azaz olyan helyi egyházzá, amely sajátos jellemzőkkel
rendelkezik, mint amilyen a fiatalok világával való szerves kapcsolat.
Mint
,,szerzetespapoknak'', akik teljes mértékben az evangélium rendelkezésére
állnak, egyénileg és közösségileg egyaránt készségesen szolgálnunk kellene az
egyházi közösségeket és az egyház jelenlétét olyan területeken, ahol társadalmi
ellentétek vannak és ahol a társadalom fejlődik. A ,,exemptio'' régi
intézményének legalábbis implicite az volt az értelme, hogy a szerzetespap az
egyetemes egyház rendelkezésére álljon.
Éppen
csak vonalaiban vázoltuk a lehetséges fejlődést. Magától értetődik, hogy ebben
a folyamatban rendünknek meg kell válnia kulturális és anyagi felépítményeitől.
Valódi fenyegetést igazában a túlélési ösztön jelent. Ha az akarna maradni,
ami, akkor bizonyosan halállal végzi, mégpedig nem azzal a halállal, amely a kereszthalált
formázza, hanem azzal, amely a terméketlen fügefáéhoz hasonlít. A rend
történelmi jövője annak a kisebbségnek a kezében van, amelynek van erős hite és
reménye ahhoz, hogy bátran és mintegy a múltnak meghalva megkíséreljen új
életformákat kialakítani. Létezik ez a kisebbség? That is the question!
A
pusztai atyákról szóló történetek között van egy, amelyet szívesen idézek
záradékként. Egy fiatal szerzetes nem tudta megérteni, miben is áll a monachusi
élet. A koinobiumban élt egy több mint százéves szerzetes, aki szent hírében
állt. A fiatal szerzetes fölkereste, és megkérdezte tőle: ,,Mit jelent
monachusnak lenni?'' A szent így felelt: ,,Az igazi monachus az, aki állandóan
azt kérdezi: Mit jelent monachusnak lenni?'' Miután megpróbáltam a piarista pap
fiziognómiáját néhány vonással felrajzolni, azért, hogy ne legyek balga, én is
föltenném a kérdést magamnak: de hát mit jelent piarista papnak lenni? Mindaz,
amit tudok (és amit megpróbáltam elmondani), sokkal kevesebb, mint amit nem
tudok.
Ernesto Balducci SP
Forrás: Ricerche IV(1984)/1,76-83 / Szegedi Piaristák
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése