Felnyit a nagyobbra
Nem csak az érzelmek, a párkapcsolat, a család
létezik - nagyobb tervek, perspektívák is. Erről lehet beszélgetni a
szüzességben élővel: teljes emberré csak az válik, aki tud nagyban is szeretni,
s erre hív ki a kis fészekbélelő, kis családban gondolkodó, a vallást
magánügynek tekintő szűk életfelfogásból. Ez a világ nagyon elmerül a jólétben,
az önzésben, evilági létben - a cölibátus kihívja ezen világ keretéből egy
nagyobb értelemre. Ez együtt jár az otthontalanság, idegenség érzésével a
világban. Az emberi alapegzisztencia jelévé akar lenni: az ember zarándoklény (Zsid 11). Egy szekularizált
világban, amely ezt az életformát nem érti és nem is értékeli, ezért sokkal
nehezebb megélni a jel szerepét, s ezért ezen döntés fájdalmas mivolta még
érezhetőbb, hiszen felhangosítja az ilyen társadalom. Ha valaki valami
nagyobbért akar élni, akkor erről az életvitellel, stílussal kezeskedni kell. A
magány intenzív élethez segít, odasegít Krisztus magányához a kereszten: a
magány odaadott élethez segít, proegzisztenciához. Krisztus felől érthető, hogy
az evangélium radikalitása nem túlkövetelés: aki hív, az képessé tesz, hogy
hívását követni tudjuk. Isten hívása karizmát is ad. Így a szüzesség, a
cölibátus elsősorban nem lemondás, hanem lehetőség, esély: odaajándékozott
élet. Hasonló ez a házasságban is: a házasság, a másik melletti élet
odaajándékozás, kényszeríteni nem lehet, azonban nem elég csak a negatívumot
látni. Előbb az öröm van, s emiatt vállalja az ember a nehézséget is, lemondást
is. Aki proegzisztensen szolgál, annak életében ténylegesen beteljesedik, amit
az evangélium mond: már ezen a földön százszoros örömöt, kapcsolatokat kap,
hiszen nem egy házastársnak, hanem sok embernek él. Kétségtelenül időt nyer,
jobban ráér a kommunikációra, s aki időt ad a másiknak, a legdrágábbat adja.
Éppen ezért lesznek képesek nagyon figyelni a másikra, nem véletlen, hogy igazi
meghallgatást a szerzeteseknél találtak évszázadok óta a gyónók. Léte,
beszélgetése, ráérése, felkereshetősége így prófétai jel: állandó felszólítás a
mai világnak, ami állandó időkényszerben, lemaradásban, tékozlásban,
szétszórtságban él. A szolgálat, a nemes szívű odaadottság pecsétként jellemzi
az egész életvitelt, erkölcsöt, munkát. Nyugalmat ad az időprésben, a
teljesítményben élőkkel szemben. A meghívott az isteni súlypontból él, s
akaratlanul is bevonja a másikat ebbe a bűvkörbe: már léte vigasz vagy botrány.
Ez a bevontság felszabadultságot ajándékoz, lelkesedést a másiknak, ill.
elgondolkodtatja megbotránkozásában. Mindez igaz nemcsak személyes, hanem
intézményes szinten is: a szerzetesség a keleti és a nyugati kereszténységben
is mindig a szellemi élet úttörői voltak, és ma is annak kell lenniük. A
kolostorok az aszkézis, a szüntelen imádság, a tudományos teológia és erkölcsi
tisztaság helyei. Rendkívüli hatása van, ha egy kolostorban igazi tudományos
élet folyik, méltósággal végzik a szertartásokat, aszkézisben és
szeretetszolgálatban élnek. Egy keleti sztarec szerint csak az tudja követni
Isten országának valóságát, aki már látta az Ország fényét egy élő ember arcán,
életében. Másrészt a kolostoroknak a világtól részben elzárt klímája új
látószöget kínál a tudományos teológiához, imádságos és szemlélődő életüket nem
sodorja el a világ világisága. Így lesznek a kolostorok egyszerre a megélt és a
tudományosan kutatott teológia fellegvárai.
A figyelem jele
Az embernek úrnak kell lennie életvitelében.
Indulatok, ösztönök, kósza gondolatok keringenek bennünk, melyeket nem kiirtani
kell, hanem uralni. A mai ember mintha éppen a fegyelmet szeretné megspórolni:
pedig aki nem él fegyelmezetten, az nem jut sehova. Ismerve az emberben élő erős
szerelemvágyat, az erős szexuális ösztönt, ismerve az ember gyengeségét,
mindenkit csodálattal tölt el, ha egy nem házas embert tisztának,
összeszedettnek, vidámnak, eredményesnek, sőt, boldognak talál. Nem házas
életvitelük a fegyelem felkiáltójele, diadala. A fegyelem, az aszkézis a szellemi
koncentrációért küzd: a test rendetlensége is felborítja az életet, hát még a
szellem, a gondolkodás, az érzelmek rendetlensége. A lélek rendezetlensége
láthatatlan, nehezebb észrevenni rombolását, nehezebb gyógyítani is. Az aszkézis a koncentrációért küzd, a tömény
életért. Így lesz jel a nős ember felé is: a nős embernek szintén nélkülözhetetlenül
szüksége van a böjtre, testi aszkézisre, a lényegre irányuló koncentrációra a
szétszórtság ellen. Önfegyelem nélkül semmilyen területen nincs siker.
A szexualitás integrálása
Aki nem él házasságban (bármilyen okból), annak
okosnak kell lennie, hogy integrálni tudja a szexualitását. Istennek
szentelheti egyedüllétét az is, aki özvegy lett, akit elhagytak, aki bármilyen
okból nem kötött házasságot. Mint keresztények, ok is kegyelemben élnek, és meg
tudják keresztelni a maguk életformáját. A vallásos okból vállalt szüzesség
teológiája az antropológiára támaszkodik: aki a hit mélységéből éli meg a
szexualitás nélküli életét, az képes nemi erőit, ösztöneit, energiáit egy
magasabb jó szolgálatába állítani. Aki hitből mond le a szexualitásról, az
személye közepéből teszi ezt. A hit a személy azon közepébe nyúlik le, amely
minden emberi tevékenységet hordoz, annak perspektívát, energiát, személyes
jelleget ad. Onnan ered az a szerelem is, amely a szexualitást is aktualizálja,
annak keretet, személyességet ad. A
szexualitás hiteles megélésének és a szexualitásról való lemondásnak (hogy az
is hiteles lehessen) ugyanonnan, a személynek ugyanazon közepéből kell fakadnia.
A szexualitásról való lemondást csak az tudja megtartani, akinek
döntése eléri ugyanezen mélységet, aki ugyanolyan szerelemből él: csak az
Istenért, az ügyért, az emberek, családok szolgálatáért érzett szerelem képes
integrálni és felülmúlni a testi szerelem sóvárgását. Ezt nevezné Freud "szublimálásnak", Jung pedig
"áthelyezésnek". A testi szerelmet így nem elnyomja, hanem
integrálja, "hogy felhasználhatók
legyenek magasabb célok szolgálatában". A szexuális erőt tehát nem lehet a pincébe zárni, de nem lehet tévelygő
erő sem, mert akkor rombolná az élet vezetését. A komolyan nem vett ösztönök
lesből és az érzékeny pontokon fognak megtámadni. A ki nem élt szexualitást
ugyanis lehet jól, de sajnos rosszul is szublimálni (pl. veszélyes sportban, gyűjtőszenvedélyben,
altruista tevékenységben).
Persze mára meggyöngült a nem házas élet
megértése. Minél névtelenebb az ember a társadalomban, minél inkább beszűkült a
szexuális örömre, minél magányosabb, s nincs baráti köre, közössége,
boldogságot annál inkább csak a házasságban remél, annál inkább csökken a nem
házas életforma megértése. Nem tartják értelmesnek, élhetőnek. Szkeptikusan
nézik, ha valaki uralni akarja vágyát, lehetetlennek, betegnek, és biztosan
boldogtalannak. Egy ilyen társadalomban különösen elszántnak és okosnak kell
lenni, ha valaki a szexualitás megélése nélkül szeretne haladni az útján.
Minden út sajátos lelkiséget követel. Más stílust követel egy sivatagi túra, és
mást egy sarkvidéki expedíció. Jóllehet igen sok az átfedés a házas és a nem
házas élete között, hiszen útról van szó mindkettő esetében ugyanazon Teljesség
felé, mégis a saját út saját stílust
követel.
Először is ki kell jelenteni, hogy az egyedüllét őszinte álláspont. Minden
ember legbelül egyedül van. Ez nem hiba, nem a teremtés kudarca, éppen ellenkezőleg:
a személy megismételhetetlen csodájából fakad, az isteni szikrát mindannyian
sajátosan hordozzuk. Mindegyikünk személyisége ragyog, mint a Nap. Nem lehet
tartósan belenézni, csak a felszínét pillantjuk meg. A végtelen Ragyogás képére
teremtett ember személye is ragyog. Végső soron senki nincs, aki tudná minden
egyes pillanatban, hogy milyen érzések és gondolatok kavarodnak bennem, s ezt
tudnia kell minden házasnak is. A rózsaszín elvárásoknak meg kell halniuk, csak
a mesében van olyan házasság, ahol mindig mindent tudnak és éreznek a másikat
illetően. Egy végső magány megmarad a legigazabb házasságban, barátságban, szülő-gyerek,
pap-hívek kapcsolatban is. Ez nem kudarc, nem kell gyorsan házastársat
cserélni, "hátha vele teljesebb lesz", nem kell kapkodva otthagyni a
szerzetesközösséget. Sőt, legbensőnket olykor még mi maguk sem értjük. Igaz
Ágoston vallomása: Istenünk közelebb van bensőnkhöz, mint mi magunk. Így
teljesen nem tudjuk sem magunkat közölni, sem a másikat maradéktalanul
megismerni és befogadni. Ez elso pillantásra fogyatékosságnak tűnik, jóllehet
inkább a személyiségek ragyogásának következménye: ekkor válik őszintévé az
egyedüllét, és ekkor lesz életre szóló kaland az embertársi kapcsolat, a
barátságok és a házasság, mert a másik személyének ragyogását soha nem érjük
teljesen utol. A Szentháromság képére teremtett ember azonban nemcsak
személyisége kikutathatatlan és megunhatatlan csodáját kapta, hanem a teljes
szeretet utáni vágyat is. Arra a teljes önátadásra és elfogadásra vagyunk
beoltva, ami maradéktalanul csak a Szentháromság személyeinek sikerül. Arra
kaptunk ígéretet, hogy beléphetünk ebbe a teljes szeretetbe, még ha tökéletesen
soha nem sikerül is földi önátadásunk és a másik elfogadása. Minden házas és
egyedül élő ugyanazt az ígéretet kapta: földi be nem teljesült szeretetünk csak
Istenben fog beteljesedni, Vigasztalás ez minden embernek, aki küzd az igaz
szeretetért, akár házasságban él, akár egyedül. Ismét találó Ágoston meglátása:
"Magadnak teremtettél Urunk, és meg nem nyugszik a szívünk, amíg téged el
nem ér." A szívünkön akkora lyuk van, amit sem földi dolgok, sem emberi
személyek nem tudnak betölteni. Tudnia kellene ezt minden fogyasztó, habzsoló
embernek, és minden házasnak is! A legszeretettebb személyek sem tudják az
Isten helyét betölteni. Ettől még nem válik rosszá a házasság, az emberi
kapcsolatok, de tudni kell a belső egyedüllét őszinte álláspontjáról. Az emberi személy magánya a személy
csodájából és Istenünk hívásából ered Ennek beismerése teszi lehetővé az
őszinte életet, a helyértékek pontos rangsorolását. Isten hívása, az ember
kielégületlen földi dinamikája, transzcendenciája, a csoda tisztelete, a
küzdelem a teljességért, a szeretet kalandja, a beteljesülés ígérete, a magány őszintesége
- lám, ugyanazok a kulcsszavak a házasok és az egyedül élők lelkiségében.
Részlet Dr.
Papp Miklós Erkölcsteológiai megfontolások a szüzesség szimbólumáról és
életstílusáról című könyvéből.
Forrás: Sapientia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése