Bevezetés
1. Az Istennek szentelt
élet, mely mélyen az Úr Krisztus példájában és tanításában gyökerezik, az
Atyaisten ajándéka Egyházának a Szentlélek által. Az evangéliumi tanácsok
vállalásával Jézus személyének lényeges vonásai – a szüzesség, a
szegénység és az engedelmesség – sajátos és állandó jelleggel „láthatóvá”
válnak a világban, és a hívők tekintetét ráirányítják Isten Országának arra
a misztériumára, mely már jelen van és hat a történelemben, de mennyei
beteljesedését még várja.
Évszázadokon át mindig
voltak férfiak és nők, akik az Atya hívását és a Lélek indítását követték, és a
Krisztus-követés e sajátos útját választották, hogy „osztatlan” szívvel adják
oda magukat Krisztusnak (1Kor 7,34). Mint az apostolok, ők is elhagytak
mindent, hogy Nála maradjanak, és Hozzá hasonlóan Isten és a testvérek
szolgálatára szenteljék magukat. Ezzel hozzájárultak ahhoz, hogy az Egyház
misztériuma és küldetése a lelki és apostoli élet sokféle, Szentlélektől kapott
kegyelmi ajándéka által nyilvánvalóvá váljék, ugyanakkor közreműködtek a
társadalom megújításában is.
2. Az Egyházban annyira
fontos az Istennek szentelt élet szerepe, hogy elhatároztam, szinodust hívok
össze jelentőségének és – tekintettel a küszöbön álló harmadik évezredre
– távlatainak elmélyítésére. Azt akartam, hogy a szinodus ülésein a szinodusi
atyák mellett sokan vegyenek részt az Istennek szentelt személyek közül is a
közös tanácskozásokon.
Valamennyien ismerjük a
gazdagságot, melyet az Istennek szentelt élet ajándéka a maga sokféle
karizmájával és intézményével az egyházi közösség számára jelent. Közösen
adjunk hálát Istennek a szemlélődő és apostolkodó szerzetesrendekért és
szerzetesi intézményekért, az apostoli élet közösségeiért, a világi
intézményekért és az Istennek szentelt személyek más csoportjaiért, valamint
mindazokért, akik szívük mélyén különlegesen átadták magukat Istennek.
A szinoduson
kézzelfogható volt az Istennek szentelt élet világméretű elterjedése és
jelenléte az egyházakban szerte a földön. Serkenti az evangelizáció
kibontakozását a világ különböző régióiban és kíséri azt azokon a helyeken,
ahol nem csupán szívesen fogadják a külföldről betelepedő intézményeket, hanem
sokféle formában új kezdeményezések is születnek.
Jóllehet az Istennek
szentelt élet intézményei a Föld bizonyos tájain nehéz korszakot élnek át,
másutt ugyanakkor csodálatos életerőről tanúskodnak, s ezzel bizonyítják, hogy
az Isten iránti teljes odaadás Krisztusban minden nép kultúrájával és
történelmével összeegyeztethető. Az Istennek szentelt élet nem is csak a
katolikus Egyházban virágzik; különösen eleven az ortodox egyházakban, s ezek
megjelenésének egyik lényeges mozzanata; még a reformációból eredő egyházakban
és egyházi közösségekben is születnek vagy újjászületnek bizonyos formái annak
jeléül, hogy Krisztus tanítványainak közös kegyelmi ajándékáról van szó. Ennek
fölismeréséből ösztönzést nyer az ökumené, mely táplálja a keresztények közötti
egyre tökéletesebb közösség utáni vágyat, hogy „higgyen a világ” (Jn 17,21).
3. Az Istennek szentelt
élet világméretű jelenléte és tanúságtételének evangéliumi jellege teljes
világossággal mutatja – ha ezt egyáltalán bizonyítani kell --, hogy nem
elszigetelt peremjelenséggel állunk szemben, hanem olyan valósággal, mely
az egész Egyházat érinti. A püspökök ismételten megállapították a szinoduson,
hogy „a mi ügyünkről” van szó.Valóban, az Egyház küldetését tekintve az Istennek
szentelt élet döntő jelentőségű, mert „a keresztény hivatás benső
természetét jeleníti meg”, és a Menyasszony-Egyház törekvését fejezi ki
egyetlen Vőlegényével való egyesülésre. A szinoduson többször is megállapítást nyert,
hogy az Istennek szentelt élet nemcsak a múltban jelentett segítséget és
támogatást az Egyháznak, hanem ma is és a jövőben is drága és nélkülözhetetlen
ajándék Isten népe számára, mert nagyon mélyen hozzátartozik életéhez,
szentségéhez és küldetéséhez.
A jelenlegi nehézségek,
melyekkel a Föld különböző részein sok intézménynek szembe kell néznie, nem
támaszthatnak kétséget afelől, hogy az evangéliumi tanácsok vállalása az
egyházi élet integrális részét alkotja, és értékes indításokat ad az
evangélium egyre következetesebb megvalósításához.[5] Támadhatnak újabb formák a történelem
folyamán, de nem változik meg soha a döntés lényege, mely az Úr Jézus
szeretetéből fakadó radikális odaadásban mutatkozik meg Őiránta és Őbenne
minden ember iránt. A keresztény nép erre a bizonyosságra támaszkodik
továbbra is, mely századokon át az emberek megszámlálhatatlan sokaságot
indította bátor elhatározásra, tudván, hogy ezen embereknek nagylelkűségéből
hathatós segítséget nyerhet a mennyei haza felé vezető úton.
4. A
Püspöki Szinodus rendes általános ülése – mely azért ült össze, hogy „az
Istennek szentelt élet és ennek küldetése az Egyházban és a világban” témáról
tanácskozzék – óhajának megfelelően jelen apostoli buzdításomban közzé akarom
tenni a szinodus eredményeit. És minden hívőnek – püspököknek, papoknak,
diákonusoknak, szerzeteseknek és világi Krisztus-hívőknek – és mindazoknak,
akik hajlandók meghallgatni, szeretném megmutatni azokat a csodákat, melyeket
az Úr ma is művelni akar az Istennek szentelt élet által.
A világi
Krisztus-hívőkkel és a papsággal foglalkozó szinodusok után ez a szinodus
lezárja azoknak a sajátos életállapotoknak a témakörét, melyekkel az Úr Jézus
Egyházát megajándékozta. Jóllehet a II. Vatikáni Zsinat bemutatta az egyházi
közösség nagy valóságát, melyben az összes kegyelmi adomány együttműködik
Krisztus testének építésében és az Egyház világhoz szóló küldetésének
teljesítésében, az utóbbi években egyre inkább megmutatkozott annak szüksége,
hogy világosabban meghatározzák a különböző életállapotok identitását,
hivatását és különleges feladatát az Egyházban.
Az Egyházon belüli
közösség nem egyformaság, hanem a Lélek ajándéka, mely a karizmák és az
életállapotok sokféleségét is áthatja. Ezek az életállapotok annál hasznosabbak
az Egyház és küldetése szempontjából, minél következetesebben ragaszkodnak
identitásukhoz. A Léleknek ugyanis minden ajándéka arra szolgál, hogy az egyre
erősödő testvériség és küldetés gyümölcsöt teremjen az Úrnak.
5. Hogyan ne
emlékeznénk a Szentlélek iránti hálával az Istennek szentelt életnek a
történelemben eddig megjelent sokféle formájára, melyeket Ő támasztott és
az Egyházban mind a mai napig jelen vannak? Úgy jelennek meg előttünk, mint egy
sokágú fa, melynek gyökerei mélyen az evangéliumba
nyúlnak, s mely az egyháztörténelem minden korszakában bőséges gyümölcsöt
terem. Milyen csodálatos gazdagság! A szinodus befejezésekor magam is
szükségesnek tartottam hangsúlyozni az Egyház történetének ezen állandó elemét:
a rendalapítók és rendalapítónők sokaságát, azoknak a szent férfiaknak és
nőknek a seregét, akik az evangélium radikalizmusával, valamint a testvérek,
főleg a szegények és betegek szolgálatával döntöttek Krisztus mellett. Épp e szolgálatban válik nyilvánvalóvá, hogy
az Istennek szentelt élet az Isten és a felebarát iránti szeretet kettős
parancsának szoros egységét mutatja meg.
A szinodus szólt a
Szentlélek e folytonos tevékenységéről, mely a századok folyamán a karizmák
sokasága által kibontakoztatta az evangéliumi tanácsok gazdag megvalósulását, s
ily módon is megjelenítette az Egyházban és a világban, a térben és az időben
Krisztus misztériumát.
6. A
katolikus keleti egyházak szinodusi atyái és a többi keleti egyház képviselői
fölszólalásaikban hangsúlyozták a monasztikus élet evangéliumi értékeit, amely élet már az ősegyházban megjelent, és
országaikban, főként az ortodox egyházakban ma is elevenen él.
Az Egyházban az első
századoktól fogva voltak férfiak és nők, akik arra éreztek hívatást, hogy a
megtestesült Ige szolgai állapotát utánozzák, és követni kezdték Őt oly módon,
hogy követelményeinek – melyek a keresztség alapján az Ő halálának és
föltámadásának húsvéti misztériumában való részesedésből következnek –
különleges és radikális módon a szerzetesi hivatásban tettek eleget. Miközben
így kereszthordozókká (sztaurofóroi) váltak, kötelességüknek érezték,
hogy a Lélek-hordozókká (pneumatofóroi) váljanak, valóban lelki
férfiakká és nőkké, akik képesek arra, hogy a dicsőítés és a szüntelen kérő
imádság, az aszketikus gyakorlatok és a szeretet cselekedetei által titokzatos
módon gazdagítsák a történelmet.
A keleti szerzetesség –
azzal a szándékkal, hogy Isten végleges színelátásának várásával átformálja a
világot és az életet – előnyben részesíti a megtérést, az önmegtagadást,
a szívbeli töredelmet; a hészükhia, azaz a belső béke keresését; a szüntelen
imádságot, a böjtöt és az éjszakai virrasztást, a lelki harcot és hallgatást,
az Úr jelenléte fölötti húsvéti örömöt és végső eljövetelének várását, az
önátadást és a vagyonról való lemondást, ahogy ezt egy kolostor szent közösségében
vagy a remeteség magányában megélik.
Nyugaton is gyakorlat
volt a monasztikus élet az első századoktól kezdve, és sokféle formát öltött
mind a kolostorokban, mind a remeteségekben. Mai, elsősorban Szent Benedek
által ihletett formájában a nyugati szerzetesség sok férfi és nő öröksége, akik
elfordultak a világi élettől, Istent keresték és neki szentelték magukat
azáltal, hogy „Krisztus szeretetének semmit sem helyeztek elébe”. A mai szerzetesek is azon fáradoznak, hogy összhangot
teremtsenek belső életük és a munkájuk között azáltal, hogy az evangélium
szerint törekszenek megváltoztatni szokásaikat, engedelmesek, állhatatosak,
buzgó odaadással elmélkednek az Igéről (lectio divina), s részt vesznek
a liturgiában és az imádságban. A kolostorok régen is az Egyház szívügye
voltak, ma is azok, a világban pedig sokatmondó jelei a közösségnek, kívánatos
tartózkodási helyek azok számára, akik Istent és a lélek igazságait keresik; a
hit iskolái, valamint a tudomány, a dialógus és az emberi a kultúra műhelyei az
egyházi élet gyarapítására és a földi város építésére is, mindaddig, amíg a
mennyei város föl nem ragyog.
7. Örömöt és reményt
fakaszt látnunk, hogy ma újjáéled a szüzek ősi rendje, melyről a keresztény
közösségek az apostoli időktől kezdve tanúskodnak.A szentelés által, melyet a megyéspüspök
végez, különleges kapcsolatba lépnek az Egyházzal, melynek szolgálatára
odaadják magukat akkor is, ha továbbra is a világban maradnak. Akár egyedül,
akár közösségben élnek, páratlan eszkatologikus képmásai ők az égi
menyasszonynak és az eljövendő életnek, melyben az Egyház a maga
teljességében fogja élni szeretetét Vőlegénye, Krisztus iránt.
A remeteként élő
férfiak és nők – akár régi szerzethez vagy
új intézményekhez tartoznak, akár közvetlenül a megyéspüspök joghatósága alatt
állnak --, a világtól való belső és külső elkülönülésük által bizonyítják a
jelen valóság mulandó voltát, s böjtölésük és bűnbánatuk által megmutatják,
hogy nemcsak kenyérrel él az ember, hanem Isten igéjével is (vö. Mt 4,4).
Egy ilyen „pusztában” folyó élet kihívás a hozzájuk hasonlók és az egész
egyházi közösség felé, hogy soha ne tévesszük szem elől a legfőbb hivatást,
tudniillik, hogy mindig az Úrral legyünk.
Az özvegy asszonyok
apostoli kortól ismert Istennek szentelése (vö. 1Tim 5,5.9--10; 1Kor 7,8)
újra gyakorlat, s ennek megfelelően az özvegy férfiaké is. Az örökös tisztasági fogadalommal ezek a
személyek Isten országának jeleiként Istennek szentelik magukat, hogy
imádságban és az Egyház szolgálatában éljenek.
8. Azok a férfi és női
intézmények, amelyek kizárólagosan szemlélődő életet folytatnak, az Egyház
számára öröm és mennyei kegyelmek forrásai. Ezen intézmények tagjai életükkel
és küldetésükkel Krisztust utánozzák, aki fölment a hegyre, hogy imádkozzon;
tanúságot tesznek Isten történelem fölötti uralmáról és elővételezik az
eljövendő dicsőséget.
A magányban és a
csendben egész életüket és tevékenységüket Isten szemlélésére fordítják Isten
igéjének hallgatása, a liturgia ünneplése, a személyes aszkézis és imádság, az
önmegtagadások és a testvéri szeretetközösség által. Így az egyházi közösség
előtt egyedülálló tanúságot tesznek az Egyház Ura iránti szeretetéről, és
titokzatos apostoli termékenységgel járulnak hozzá Isten népének növekedéséhez.[15]
Ezért jogos az óhaj,
hogy a szemlélődő élet különböző formái – mint az evangéliumba gyökerezés
kifejeződései – jobban terjedjenek a fiatal egyházakban, főleg a
világnak azon részein, ahol más vallások vannak többségben. Ez lehetővé teszi
majd a tanúságtételt a keresztény aszkézis és misztikus tanítás hagyományának
erejéről, és segíteni fogja a vallások közti dialógust is.
9. Nyugaton századok
folyamán a szerzetesi élet sok más formája is fölvirágzott, melyekben férfiak
és nők megszámlálhatatlan sokasága, lemondva a világról, az evangéliumi
tanácsok nyilvános vállalásával Istennek szentelte magát – egy sajátos
karizmának megfelelően és a közös élet valamely állandó formájában – Isten népe sokféle apostoli
szolgálatára. Ilyenek például a reguláris kanonokok különféle családjai, a
koldulórendek, a reguláris klerikusok, s általában azok a férfi és női
szerzetesi kongregációk, melyek apostolkodásnak, missziós tevékenységnek és a
keresztény szeretet sokféle megnyilvánulásának szentelik magukat.
Csodálatosan sokszínű a
tanúságtétel, melyben azok az ajándékok tükröződnek, melyeket Isten a
rendalapítóknak és rendalapítónőknek adott, s ők, mert engedelmeskedtek a
Szentlélek indításának, értelmezni tudták az idők jeleit, és megvilágosult
lélekkel válaszolni tudtak az újra meg újra jelentkező kihívásokra. Példájuk
nyomán sokan mások is próbálták szóval és tettel megvalósítani életükben az
evangéliumot, hogy Jézus eleven jelenlétét – aki a szó legszorosabb értelmében
az Atya Megszenteltje és Apostola – ismét megmutassák a maguk korának. Az
Istennek szentelt életet élő személyeknek mindig és mindenütt Krisztust, az
Urat kell példaképüknek tekinteniük azáltal, hogy imádsággal ápolják magukban
az Ő érzületét (vö. Fil 2,5--11), hogy egész életüket apostoli lelkület
hassa át, és minden apostoli tevékenységük telve legyen szemlélődéssel.
10. A
Szentlélek, a különféle ajándékok csodálatos mestere, napjainkban az
Istennek szentelt élet új formáit hívta létre, mintha a Gondviselés
tervének megfelelően eleget akarna tenni az új követelményeknek, melyekkel az
Egyház ma küldetése teljesítése közben a világban találkozik.
Világi intézményeken
elsősorban azokat értjük, melyeknek tagjai
Istennek szenteltségüket a világban élve az evangéliumi tanácsok
vállalásával evilági struktúrák közepette akarják megélni, hogy ily módon a
kulturális, gazdasági és politikai életben a bölcsesség kovásza és a kegyelem
tanúi legyenek. A világi állapot és a szerzetesi Istennek szenteltség rájuk
jellemző összekapcsolásával akarják bevinni a társadalmi életbe Krisztus
országának új erőit, hogy a boldogságok erejével belülről alakítsák át a
földkerekséget. Így, miközben a teljes Istenhez tartozás egészen szabaddá teszi
őket Isten szolgálatára, törekvésük a mindennapos környezetben a Lélek hatására
hozzájárul ahhoz, hogy a világi dolgokat evangéliumi lelkület hassa át. A
világi intézmények ezáltal sajátos karizmáiknak megfelelően hozzájárulnak
ahhoz, hogy az Egyház kifejezetten jelen tudjon lenni a társadalomban.[19]
A klerikus világi
intézmények – melyekben papok egyházmegyei presbitériumhoz tartoznak akkor
is, ha némelyikük saját intézményükbe tartozását jogilag elismerték – egy
sajátos karizmának megfelelő módon Krisztusnak szentelik magukat az evangéliumi
tanácsok vállalásával. Az őket befogadó intézmény lelki gazdagságában nagy
segítséget találhatnak ahhoz, hogy papságukat sajátos lelkiséggel éljék, s az
apostoli közösség és a nagylelkűség serkentői legyenek a paptestvérek között.
11. Külön említést
érdemelnek továbbá az apostoli élet társaságainak férfi és női
változatai, azaz azok az életközösséget alkotó társaságok, melyek sajátos módon
szolgálnak egy különleges apostoli vagy missziós célt. Sok ilyen társaság
tagjai az Egyház által hivatalosan elismert fogadalmat tesznek kifejezetten az
evangéliumi tanácsokra. De Istennek szenteltségük sajátos volta ebben az
esetben is megkülönbözteti őket a szerzetesrendektől és a világi
intézményektől. Meg kell őrizni és támogatni kell ezen életforma sajátosságát,
mely a legutóbbi évszázadokban főként a felebaráti szeretet területén és a
misszionálásban az apostolkodás és az életszentség oly sok gyümölcsét hozta.
12. Az Egyház örök
fiatalsága ma is megmutatkozik: a II. Vatikáni Zsinat utáni évtizedekben az
Istennek szentelt élet új és megújított formái jelentek meg. Sok esetben
olyan intézményekről van szó, melyek ugyan hasonlóak a már meglévőkhöz, de új
lelkiségi és apostoli kezdeményezésekből születtek. Életképességüket az egyházi
tekintélynek kell megvizsgálnia, melynek feladata, hogy bizonyítsa a célkitűzés
hitelességét, és elkerülje a nagyon hasonló intézmények szaporodását, ami a szétaprózódás
veszedelmével jár. Más esetekben korábban nem létezett, eredeti
kezdeményezésekről van szó, melyek keresik identitásukat az Egyházban, és
várják a hivatalos elismerést a Szentszéktől, melyre egyedül tartozik a végső
döntés.
A megszentelt élet ezen
új, a korábbiakhoz járuló formái bizonyítják azt az állandó vonzást, melyet az
Úr iránti teljes odaadás, az apostoli közösség eszménye és az alapítói karizmák
a mai nemzedékre is gyakorolnak, s egyidejűleg jelzik a Szentlélek ajándékainak
egymást kiegészítő voltát.
A Lélek nem mond ellent
önmagának az újdonságokban! Ezt bizonyítja az a tény, hogy az Istennek szentelt
élet új formái nem szorítják ki a korábbiakat. E sokféleség közepette a
meghívás azonossága biztosítja az alapvető egységet, tudniillik a tökéletes
szeretetre, a szűz, szegény és engedelmes Jézus követésére való törekvést. E
meghívás az Istennek szentelt élet minden új formájára ugyanúgy érvényes, mint
a korábbiakra.
…
Bízom
abban, hogy az Egyház fiai és leányai – különösen az Istennek szentelt
személyek – szívesen fogadják buzdításomat, s kívánom, hogy gondolják tovább a
fölvetett témákat, hogy az Istennek szentelt élet a megszenteltség, a közösség
és a küldetés hármas dimenziójában elmélyülhessen, s hogy az Istennek szentelt
személyek tökéletes összhangban az Egyházzal és a Tanítóhivatallal indítást
nyerjenek a sürgető kihívások lelki és apostoli fogadására.
Forrás: Vita Consecrata - II. János Pál pápa szinódus utáni apostoli
buzdítása a püspökökhöz és papokhoz a szerzetesrendekhez és szerzetesi
kongregációkhoz, az apostoli élet társaságaihoz, a világi intézményekhez és
minden hívőhöz az Istennek szentelt életről és annak küldetéséről az Egyházban
és a világban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése