Pálos lelkiség megújulása – magyar szemmel,
tekintettel a 2000. nagy jubileumi esztendőre
Esztergomi Boldog Özséb |
A 2000.
jubileumi év, amelyre a Szentatya szándéka és rendelkezése szerint három éven
át készülünk, nagyon nagy felhívás és kihívás minden Szerzetesrend és minden
egyes szerzetes számára. Éreznünk kell és mélyen át kell élnünk, hogy az új
évezredet csak megújult lélekkel kezdhetjük meg, hogy rajta legyen Isten áldása
és égi Édesanyánk szerető tekintete.
Nagy
kegyelem, hogy nem nekünk kell kitalálni a megújulás szempontjait. A II.
Vatikáni Zsinat „Perfectae Caritatis” kezdetű határozata világosan leszögezi a
tennivalókat, amelyeket kötelességünk újra és újra átgondolni, szerinte
cselekedni és akkor biztosan a legjobb úton indulhatunk a harmadik évezredbe.
A
„Perfectae Caritatis” főbb direktívái:
a.)
A megújulásnak kettős, Jánusz-arca van. Egyrészt vissza kell tekintenie a
szerzet eredeti inspirációjára és egészséges hagyományaira és ugyanakkor
előrenézve, hozzá kell alakulnia a kor követelményeihez. A két irány között
állandó dinamikus mozgás szükséges: mindig újból és újból meg kell teremteni
közöttük a szintézist.
b.)
A megújulás végső normája az evangéliumból merítő Krisztus-követés.
c.)
Minden közösség térjen vissza az Alapító sajátos eszméihez, iparkodjék
azt egyre jobban megismerni, és ugyanakkor
d.)
a szerzetesek ne szigetelődjenek el az Egyház életétől. Ha jól megismerik a
világot, szociális helyzetét, szellemi áramlatait és főleg az emberiség
nyomorát, a hármas „kívánság” (1 Jn 2,16) gyümölcsét, jobban átélhetik hármas
fogadalmuk értékét és jelentőségét.
Gondolataimat
a két legfontosabb szempont köré csoportosítom:
I.
Vissza kell térni az eredeti forrásokhoz,
II.
Alkalmazkodni kell az egész Egyház és a kor követelményeihez.
I.
E
felhívásnak eleget téve először is meg kell állapítanunk, hogy a Pálos Rend –
Alapítójának, Esztergomi Boldog Özsébnek szándéka szerint – szemlélődő rend.
Következik
ez abból a tényből, hogy
1.)
Ő maga, mindenféle lebeszélés ellenére, lemond esztergomi kanonokságáról,
remeteségbe vonul, hogy teljes magányban, csendben, imádságban és vezeklésben
tökéletesen átadja magát Isten szolgálatára. Ha bármely más célja lett volna,
akkor Esztergomban marad, még jobban kivette volna a részét a káptalani iskola vezetésében,
aktívabban bekapcsolódhatott volna az ország eseményeinek alakításába, hiszen
erre megvolt minden lehetősége, sőt, mivel még fiatal is volt, tudós is volt,
szentéletű is volt, ráadásul előkelő származású, később akár Esztergomi
érsekként a Magyar Egyház legfőbb irányítója is lehetett volna. Ő azonban
mindennél fontosabbnak tartotta remeteként tökéletesen átadni magát az
Istennek. Az 1241-42-es tatárjárás után, mely az egész országot – a fallal
körülvett városokat és várakat leszámítva – pusztasággá és romhalmazzá tette,
ilyen módon akarta IV. Béla királyunkat segíteni az ország újraépítésének nehéz
munkájában. Nagyon jól tudta, hogy egy országot nemcsak kétkezi munkával, hanem
imádsággal, vezekléssel, engeszteléssel is kell építeni. Ha eljárásához
evangéliumi alapot keresünk, bizonnyal megtaláljuk Mt 9,37-38-ban. „Az
aratnivaló sok, de a munkás kevés. Kérjétek azért az aratás Urát, hogy küldjön
munkásokat aratásába.” Az Úr Jézus itt nem emberi logika és nem a mai ember
mentalitása szerint tanít, mert akkor így kellett volna magát kifejeznie: Az
aratnivaló sok, de a munkás kevés. Álljatok tehát munkába és ha kell,
duplázzátok vagy triplázzátok meg erőiteket, ha kell, tegyetek éjt nappallá, de
az aratást, ha törik, ha szakad, be kell fejeznetek. Mi így gondolkodunk és így
is cselekszünk. Az Úr Jézus azonban így tanít: „Kérjétek az aratás Urát, hogy
küldjön munkásokat aratásába.” Esztergomi Boldog Özséb atyánk ezt az utat
választja, ezért vonul remeteségbe, ezért választja a magányt, a csendet, az imát,
a vezeklést és az engesztelést.
2.)
Hogy a Pálos Rend alapvetően szemlélődő rend, következik abból a tényből is ,
hogy remetékből, azaz a szemlélődő életformára elkötelezett emberekből alapítja
meg szerzetesi közösségét, hogy ne elszigetelten vívják meg lelki küzdelmeiket,
hanem egymást támogatva, segítve, megerősítve éljék meg a magányt, a csendet és
az Istenben elmerülő életet.
3.)
Szemlélődő életforma következik abból a tényből is, hogy Boldog Özséb atyánk
Remete Szent Pált állította példaképül testvérei elé, aki 98 esztendőt töltött
sivatagi magányában, hogy imáiban, szemlélődéseiben egyesüljön Istennel, hogy
tökéletesen megvalósítsa azt a példát, amit az imádkozó Jézus Krisztus állít
elénk. Mindannyiunk előtt ismerős az evangéliumi jelenet, hogyan vonul el a mi
Urunk egy-egy magányos helyre, hegytetőre, hogy fél éjszakát, vagy sokszor
egész éjszakát imádságban töltse. Ilyenkor emberi lelke egészen elmerült az
Atya szemlélésében. Nem vette észre az idő múlását, térde alatt egészen
átforrósodott a föld, hajnalban leszállt a harmat, s a harmatcseppek ott
csillogtak minden fán, bokron és fűszálon, ott csillogtak a mi Urunk haján,
bajuszán, szakállán, de mindezt Ő észre sem vette, annyira elmerült az Atyával
való beszélgetésben. Amikor az apostolok meglátták az Urat ilyen mély imádságban
elmerülni, bizonyára akkor támadt fel bennük a vágy és akkor kérték: Uram,
taníts meg minket is imádkozni. És talán ez az értelmezés sem esik távol az
evangélium szellemétől: Uram, taníts meg minket is „így” imádkozni.
A II.
Vatikáni Zsinat „Lumen Gentium” kezdetű konstitúciója VI. fejezetében a
szerzetesekről ír, mégpedig szó szerint ezt: „A szerzetesek komolyan
törekedjenek arra, hogy általuk az Egyház egyre jobban megmutathassa Krisztust
a hívőknek és hitetleneknek egyaránt: Krisztust, aki a hegyen szemlélődik, aki
Isten országát hirdeti a sokaságnak, aki betegeket és megtört szívűeket
gyógyít, vagy jó útra téríti a bűnösöket, gyermekeket áld meg és jót tesz
mindenkivel, de mindig az Atya akaratának engedelmeskedve, aki Őt küldte.”
A
Zsinat ezzel kifejezetten azt tanítja, hogy az Úr Jézus Krisztus egyénisége és
lelkisége oly mélységes, hogy egy szerzetesrend nem tudja ezeket megvalósítani,
de bőségesen elég, ha egy-egy szerzetesrend csak egyetlen vonását ragadja meg
és valósítja meg. Nos, a Pálos Rendnek és nekünk pálos szerzeteseknek – Remete
Szent Pál és Boldog Özséb atyánk szándéka és szelleme szerint – a hegyen
szemlélődő Krisztust kell a hívőknek és a nem hívőknek megmutatnunk.
II.
A
„Perfectae Caritatis” kezdetű zsinati határozat azonban azt is előírja, hogy
nemcsak az eredeti forrásokhoz kell visszatérni, hanem figyelembe kell venni az
egész Egyház és a jelen kor követelményeit is. Az Egyház mai helyzete pedig
megköveteli – részben a világ sok részén mutatkozó paphiány miatt, részben az
általánossá váló szekularizáció miatt – a szerzetesek aktív bekapcsolódását a
pasztorációs munkába. Az a kérdés tehát, hogy a pálos szemlélődő életmóddal
milyen pasztorációs tevékenység kapcsolható össze. Ebben a második részben
erről írok néhány gondolatot, de természetesen nagyon jól tudom, hogy nem
merítek ki minden lehetőséget.
1.)
Templomainkban az igehirdetés és gyóntatás az a pasztorációs tevékenység, amely
összhangba hozható szemlélődő életmódunkkal. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem
plébánia-templomokról beszélek. A budapesti viszonyokat figyelembe véve itt
minden plébánia „mamut egyházközség”. Minden plébániához 30, 40, 50 ezer ember
tartozik, esetenként még több is előfordul, s ezeknek a híveknek teljes
pasztorációs ellátása kifejezetten egyházmegyés papok és lelkipásztorok
hivatása és feladata, esetleg olyan szerzetesrendeké, akiknek – hogy csúnya szóval
éljek – ez a „profilja”, mint pl. a domonkosoké, ferenceseké, minoritáké, vagy
másoké. Hogy ilyen teljes igényű pasztorációs munkát végezzünk, ahhoz nem
szükséges pálos szerzetesnek lenni, hiszen a pasztorációs tevékenységek olyan
sokrétűek, hogy szemlélődő életmódról szó sem lehet. Viszont olyan igehirdetés
és gyóntatás, ami rendi templomokban folyik és amely alkalmazkodik a
napirendhez, komoly segítség a lelkipásztorkodó papságnak, mégis megmarad a
pálos szerzetesi élet keretein belül. Szükséges, hogy az egyes szerzeteseket és
a lelkipásztorkodó papságot ne a ruhájuk különböztesse meg egymástól, hanem az
Alapító példája és szelleme. De hogyan lehetne példaképünk pasztorációs
munkában REMETE Szt. Pál, vagy Boldog Özséb atyánk, amikor ők remeték voltak.
2.)
Nagy városokban komoly igény mutatkozik lelki beszélgetésekre, lelki
tanácsadásra, egyéni megtérőkkel való foglalkozásra, mert ezekre a
lelkipásztorkodó papságnak valóban nincs ideje. Viszont az ezekre fordított idő
rugalmasan alkalmazkodhat a napirendhez, azért a szemlélődő életmóddal nagyon
jól összeegyeztethető.
3.)
A magyar viszonyokat figyelembe véve, idetartozhat a búcsújáró helyek
gondozása. Magyarországon nincs olyan központi zarándokhely, mint pl.
Częstochowa, de van nagyon sok olyan kis búcsújáró hely, ahová a Szűzanya
ünnepein vagy egyes vasárnapokon esetenként ezer, vagy egy-kétezer hívő
elzarándokol. Ezeknek lelki gondozása, mivel csak évenként néhányszor történik,
nem zavarja meg a szemlélődő szerzetesi életet. Ugyanakkor akár az igehirdetés,
akár más szentségek kiszolgáltatása szempontjából óriási segítséget jelenthetne
a lelkipásztorkodó papságnak.
4.)
Idetartozhatnak még a különböző lelkiségi mozgalmak felkarolása, mint pl. az
engesztelés művének megszervezése és lebonyolítása, vagy a lelki adoptálás
mozgalmának ébrentartása és irányítása.
5.)
Magyarországon 1949-50-ben egy nagyon szép és egészséges kezdeményezés valósult
meg. Pécs mellett, Jakab-hegyen, az ősi romok mellett felépült egy remeteség.
Felépült a templom és a kolostor azzal a céllal, hogy néhány év pasztorációs
munka után egy félévre vagy egy évre remeteségbe lehessen vonulni, ismét
feltöltődni és így visszatérni. A szép tervet elsöpörte a történelem vihara, de
ha mód és lehetőség nyílna rá, ismét meg kellene valósítani.
Befejezésül
szeretnék ismét rámutatni a rövid dolgozat címére: Pálos lelkiség megújulása –
„magyar szemmel”.
A mi
országunkban, ebben az erősen szekularizált világban, ahol értéke csak az
állandó rohanásnak, zakatolásnak, tevékenységnek van, különösen fontos a másik
pólus megélése.
Mert az
igazi Istendicséret mégiscsak az, amikor egy szerzetes le tud borulni
magányban, csendben, teljes és tökéletes önátadásban a Mindenható Isten elé.
Budapest,
1998. ápr. 24-én
P. Imre
Csanád OSPPE
Forrás:
Magyar Pálos Rend
Remete Szent Pál és Remete Szent Antal |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése