I. Bevezetés
Nehéz dologra vállalkozik, aki
egy közösség, vagy egyházi mozgalom lelkiségét másokkal meg szeretné
ismertetni. A lelkiség olyan, mint a légkör a családban, igazából
megfoghatatlan, mégis az első pillanattól kezdve érzékelhető, mindent átjáró
valóság. A lelkiség meghatározhatatlansága abban rejlik, hogy nem annyira a
dolgokban, vagy az eseményekben, hanem a viszonyokban: az Istenhez, egymáshoz
és a világhoz való viszonyban fejeződik ki. Márpedig életünknek ezek a legrejtettebb,
legtörékenyebb, szemmel legkevésbé látható, mégis legmeghatározóbb valóságai.
Amikor a ferences lelkiséget szeretnénk meghatározni, mindenek előtt vissza
kell nyúlnunk a forrásokhoz: milyen volt az alapító, Assisi Szent Ferenc,
istenkapcsolata, hogyan viszonyult ő az emberekhez és a világhoz. A ferences
lelkiségben élők az évszázadok folyamán újra és újra feladatuknak érezték, hogy
megfogalmazzák, mit jelent „ferencesként” élni.
Egy 24 éves itáliai
posztókereskedő 1205-ben felismeri, hogy a hírnév és a gazdagság vágyának addig
nem is sejtett beteljesülését kínálja Isten, aki Fiában, Jézus Krisztusban
értünk szolgává és szegénnyé lett. Őt imádva, Egyházában Őt ünnepelve, az
embereknek Őt hirdetve és a szegényekben Őt szolgálva minden kincs az övé –
ezért élhet szegénységben, tulajdon nélkül és tisztaságban.
Ez a felismerés megváltoztatja Ferenc életét. „Elhagyja a világot” – hogy a világ Teremtőjének és Megváltójának éljen. Három évvel később társak csatlakoznak hozzá, létrejön körülötte a fraternitas, a testvéri közösség. Közös életeszményük a „minoritas”: kisebbnek lenni mindenkinél, nem uralkodni senkin, ahogy Krisztus is mindenki szolgája lett.
Az egyház elismeri őket, mint szerzetesi közösséget, mint a Kisebb Testvérek Rendjét (Ordo Fratrum Minorum). Később Szent Ferenc lelkiségében újabb és újabb közösségek jönnek létre, nem csak kolostorokban élő női és férfi rendek, hanem világban élő közösségek is.
Ez a felismerés megváltoztatja Ferenc életét. „Elhagyja a világot” – hogy a világ Teremtőjének és Megváltójának éljen. Három évvel később társak csatlakoznak hozzá, létrejön körülötte a fraternitas, a testvéri közösség. Közös életeszményük a „minoritas”: kisebbnek lenni mindenkinél, nem uralkodni senkin, ahogy Krisztus is mindenki szolgája lett.
Az egyház elismeri őket, mint szerzetesi közösséget, mint a Kisebb Testvérek Rendjét (Ordo Fratrum Minorum). Később Szent Ferenc lelkiségében újabb és újabb közösségek jönnek létre, nem csak kolostorokban élő női és férfi rendek, hanem világban élő közösségek is.
III. Ferencesség
Szent Ferenc életének központi
élménye az Úrral való találkozás, a vele való kapcsolat. Istent, mint Fönségest
és Dicsőségest imádja, ugyanakkor vallja róla, hogy Ő szelíd és irgalmas, aki
megrendítő módon, egészen közel jön az emberhez. Számára Isten teremtő és
gondoskodó Atya, a legfőbb Jó és minden jónak forrása, aki Fiában és Lelkének
működésében nyilatkoztatja ki magát. Nagy tisztelettel van az üdvtörténet nagy
eseményei, különösen a megtestesülés és a kereszthalál iránt, mely számára
egyértelműen bizonyítja Isten alázatát és emberhez való odafordulását.
Határtalan szeretete az Úr iránt a Szentírás, az Eucharisztia, a Szent Liturgia
és az Egyház iránti tiszteletben is megmutatkozik.
A ferences lelkiség alappillérei:
Isten-tisztelet
ember-szeretet
testvériség
kicsinység
szegénység
szolgaság
derű
IV. A ferences család ágai
1. Első rend
Assisi Szent Ferenc istenélménye
és abból forrásozó evangéliumi élete már kortársai közül is számtalan embert
követésérére buzdított. Hatása az Egyházban és a világban azóta is érezhető. Az
ő lelkiségét követő közösségek összességét nevezzük ferences családnak.
A Ferenc körül kialakuló első
csoportot olyan férfiak alkották, akik mindenüket elhagyva, testvéri
közösségben éltek és élnek szerzetesi életet. Ők alkotják a ferences család első
rendjét.
Az évszázadok folyamán ebben az
ágban három nagyobb szerzetesrend alakult ki: a ferenceseké (Kisebb Testvérek
Rendje – OFM), a minoritáké (OFMConv), valamint a kapucinusoké (OFMCap).
2. Másodrendi közösségek
Szent Ferenc lelkisége azonban
nem csak a férfiakat ragadta meg: Szent Klára, egy Assisi-béli előkelő család
tagja volt az első nő, aki Krisztust a ferences életmód szerint, radikális
szegénységben kívánta követni. A ferences második rend Szent Klára nyomán
alakult ki. A rendnek ebbe az ágába tartoznak a különböző klarissza (Szegény
Úrnők vagy Szent Klára Rendje – OSC) közösségek.
3. Harmadik rendek
Ferenc testvéreinek életmódja,
derűs, vallásosságában is vidám, szabad lelkülete a világban élőket is
vonzotta. Szent Ferenc számukra alapította meg a ferences harmadik rendet.
Eleinte azok tartoztak a ferences család harmadik ágába, akik a világban
megmaradva, sőt akár családban élve követték az alapító lelkiségét. Ők alkotják
ma a Szekuláris Harmadik Rendet, más néven a Ferences Világi Rendet (OSF vagy
FVR). Az évszázadok folyamán azonban kialakultak azok az új alapítású
közösségek is, ahol a ferences lelkiséget élő tagok már jobban elkülönültek a
világtól, rendházakban éltek, vállalva a szegénység, a tisztaság (vagy
szüzesség) és az engedelmesség szerzetesi fogadalmát. Ezek a közösségek ma
életüket a Reguláris vagyis Szabályozott Harmadik Rendek (TOR) Regulája alapján
élik. Egyes felsorolások a ferences harmadik rendbe sorolják az összes olyan
közösséget, mely nem a ferences család első vagy második ágába tartozik,
függetlenül attól, hogy az a Világi Rend Regulája, a Szabályozott Harmadik Rend
Regulája, vagy valamilyen más szabályzat szerint éli a ferences lelkiséget.
Forrás: Magyarok Nagyasszonya
Ferences Rendtartomány honlapja
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése