Az elmélyültebb lelki nevelésről
A lelki
nevelést a tudományos és a lelkipásztori képzéssel szorosan össze kell
kapcsolni, és főként a spirituális segítségével úgy kell végezni, hogy a növendékek
megtanuljanak bensőséges és állandó közösségben élni az Atyával az ő Fia, Jézus
Krisztus által a Szentlélekben. A papszentelés által a Pap Krisztushoz kell
hasonlóvá válniuk; szokják meg tehát, hogy az egész élet bensőséges
megosztásával mint barátai ragaszkodnak hozzá . Úgy éljék az Ő húsvéti misztériumát,
hogy később a rájuk bízott népet is be tudják abba vezetni. Tanulják meg
Krisztust keresni a hűséges elmélkedéssel Isten szaváról, és a tevékeny
részvétellel az Egyház szent misztériumaiban, elsősorban az Eucharisztiában és
a zsolozsmában; a püspökben, aki őket küldi és az emberekben is, akikhez őket
küldetésük vezérli, különösen a szegényekben, gyermekekben, betegekben,
bűnösökben és hitetlenekben. A Boldogságos Szűz Máriát pedig, akit a kereszten
haldokló Jézus Krisztus a tanítványoknak anyául adott, gyermeki bizalommal
szeressék és tiszteljék.
Nagyon a lelkükre kell kötni az Egyház tiszteletreméltó szokása által ajánlott áhítatgyakorlatokat; s arra is gondolni kell, hogy ne csak ezekből álljon a lelki nevelés, és ne csak érzelmi vallásosságot alakítson ki. Tanuljanak meg a növendékek inkább az Evangélium szellemében élni; legyenek szilárdak a hitben, reményben és szeretetben, hogy ezeknek a gyakorlása által imádságos lelkületre tegyenek szert; erősítsék és bástyázzák körül hivatásukat; gyarapodjanak a többi erényekben is és növekedjenek a buzgóságban, mely minden embert meg akar nyerni Krisztusnak.
2. Ragaszkodás és engedelmesség az Egyház iránt
Nagyon a lelkükre kell kötni az Egyház tiszteletreméltó szokása által ajánlott áhítatgyakorlatokat; s arra is gondolni kell, hogy ne csak ezekből álljon a lelki nevelés, és ne csak érzelmi vallásosságot alakítson ki. Tanuljanak meg a növendékek inkább az Evangélium szellemében élni; legyenek szilárdak a hitben, reményben és szeretetben, hogy ezeknek a gyakorlása által imádságos lelkületre tegyenek szert; erősítsék és bástyázzák körül hivatásukat; gyarapodjanak a többi erényekben is és növekedjenek a buzgóságban, mely minden embert meg akar nyerni Krisztusnak.
2. Ragaszkodás és engedelmesség az Egyház iránt
Az
Egyház misztériuma, melyet ez a Szent Zsinat bemutatott, úgy hassa át a
növendékeket, hogy alázatos és fiúi szeretet kapcsolja őket Krisztus
helytartójához, a papszentelés után pedig püspökükhöz hűséges munkatársként
ragaszkodva és együttműködve a paptestvérekkel tanúi legyenek annak az
egységnek, amely Krisztushoz vonzza az embereket. Tanulják meg, hogyan kell kitárult
szívvel részt venni az egész Egyház életében Szent Ágoston mondása szerint:
"Amennyire szereti valaki Krisztus Egyházát, annyira övé a
Szentlélek." A papnövendékek világosan értsék meg, hogy nem uralkodásra vagy
valamilyen megtisztelő állásra vannak rendelve, hanem Isten szolgálatára és a
lelkipásztori munkára vannak lefoglalva. Különös gonddal kell nevelni a
növendékeket a papi engedelmességre, az igénytelen életmódra és az önmegtagadás
szellemére, hogy szokják meg a készséges lemondást azokról a dolgokról is,
melyek megengedettek ugyan, de nem hasznosak, és mindig a megfeszített
Krisztushoz akarjanak hasonlóvá válni.
Föl kell világosítani a növendékeket a papi élet terheiről, el nem hallgatva a papi élet semmilyen nehézségét; de a rájuk váró tevékenységben ne csak a veszélyeket lássák, hanem épp a lelkipásztori munkából merítsék a lehető legnagyobb erőt lelki életükhöz.
3. Lemondás a házaséletről
Föl kell világosítani a növendékeket a papi élet terheiről, el nem hallgatva a papi élet semmilyen nehézségét; de a rájuk váró tevékenységben ne csak a veszélyeket lássák, hanem épp a lelkipásztori munkából merítsék a lehető legnagyobb erőt lelki életükhöz.
3. Lemondás a házaséletről
Azokat
a növendékeket, akik saját szertartásuk szent és szilárd törvényei szerint a
papi cölibátus tiszteletreméltó hagyományát követik, lelkiimeretes gondossággal
kell erre az állapotra nevelni. Benne ugyanis a házastársi kapcsolatról a
mennyek országáért lemondva (vö. Mt 19,12), az új szövetségnek
teljesen megfelelő osztatlan szeretettel ragaszkodnak
az Úrhoz, tanúságot tesznek a föltámadás mellett (vö.
Lk 20,36) és igen hathatós
segítséget nyernek annak a tökéletes szeretetnek a szüntelen gyakorlására,
amellyel a papi szolgálatban mindenkinek mindene tudnak lenni. Mélyen érezzék át, milyen hálás
szívvel kell vállalniuk ezt az állapotot, nemcsak mint az egyházi törvény
parancsát, hanem mint Istennek alázattal kiesdendő drága ajándékát is, melyre a
Szentlélek kegyelmének ösztönzésére és segítségével szabad lélekkel és
nagylelkűen törekedjenek válaszolni.
A Krisztus és az Egyház közti szeretetet megjelenítő keresztény házasság kötelességeit és méltóságát kellőképpen ismerjék meg a növendékek (vö. Ef 5,22--23); de lássák be, hogy különb ennél a Krisztusnak szentelt szüzesség, hogy éretten megfontolt és nagylelkű választás után egész testük és lelkük fölajánlásával szenteljék magukat az Úrnak.
Figyelmeztetni kell őket azokra a veszélyekre, amelyek tisztaságukat fenyegetik, főként a jelen kor társadalmában. Tanulják meg isteni és emberi segítségekre támaszkodva úgy beépíteni életükbe a házasságról való lemondást, hogy személyiségük és munkálkodásuk ne csak kárt ne szenvedjen a cölibátus miatt, hanem általa szerezzék meg a teljesebb uralmat a test és a lélek fölött, gyarapodjék személyi érettségük, és éljék át mélyebben az evangéliumi boldogságot.
4. A személyiség érettsége
A Krisztus és az Egyház közti szeretetet megjelenítő keresztény házasság kötelességeit és méltóságát kellőképpen ismerjék meg a növendékek (vö. Ef 5,22--23); de lássák be, hogy különb ennél a Krisztusnak szentelt szüzesség, hogy éretten megfontolt és nagylelkű választás után egész testük és lelkük fölajánlásával szenteljék magukat az Úrnak.
Figyelmeztetni kell őket azokra a veszélyekre, amelyek tisztaságukat fenyegetik, főként a jelen kor társadalmában. Tanulják meg isteni és emberi segítségekre támaszkodva úgy beépíteni életükbe a házasságról való lemondást, hogy személyiségük és munkálkodásuk ne csak kárt ne szenvedjen a cölibátus miatt, hanem általa szerezzék meg a teljesebb uralmat a test és a lélek fölött, gyarapodjék személyi érettségük, és éljék át mélyebben az evangéliumi boldogságot.
4. A személyiség érettsége
Az
elöljárók lelkiismeretesen ragaszkodjanak a keresztény nevelés szabályaihoz, és
nagy szakértelemmel egészítsék ki azokat a józan pszichológia és pedagógia
újabb megállapításaival. Bölcs nevelés által ki kell munkálni a növendékekben a
kellő emberi érettséget is; ennek bizonysága főként a lélek
kiegyensúlyozottsága, a megfontolt döntésekre való képesség és a józan
ítéletalkotás eseményekről és emberekről. Szokják meg a növendékek, hogy
komolyan törődjenek jellemük formálásával; legyenek erőslelkűek; általában
tanulják meg nagyrabecsülni azokat az erényeket, amelyek sokat számítanak az
emberek szemében, és amelyek Krisztus szolgáját megbecsültté teszik; ilyenek az őszinteség, az
igazságérzet, az adott szó megtartása, az udvariasság, a szeretettel párosult
szerény beszédmód.
A szemináriumi élet fegyelmét nemcsak úgy kell tekinteni, mint a közös élet és a szeretet hathatós védelmét, hanem mint az egész nevelés szükséges részét az önuralom megszerzésére, az érett személyiség kialakítására és a lélek egyéb készségeinek kibontakoztatására. Ezek az értékek segítik leginkábbb az Egyházat, hogy rendezett és gyümölcsöző legyen a munkája. A fegyelmet azonban úgy kell begyakorolni, hogy az a növendékekben belső készséggé váljék, azaz az elöljárók tekintélyét belső meggyőződésből, a lelkiismeret szerint (vö. Róm 13,5) és természetfölötti meggondolások alapján fogadják el. A fegyelmi előírásokat a növendékek korához oly módon kell alkalmazni, hogy miközben fokozatosan elsajátítják az önfegyelmet, tanuljanak meg okosan élni a szabadságukkal, saját kezdeményezésből és szorgalmasan dolgozni, társaikkal és a világiakkal együttműködni.
Az egész szemináriumi rendet, amelyet a jámborságra, a csöndre, s a kölcsönös segítésre törekvésnek kell áthatnia, úgy kell kialakítani, hogy bevezetés legyen a későbbi papi életbe.
5. A püspökök teendői a papképzésben
A szemináriumi élet fegyelmét nemcsak úgy kell tekinteni, mint a közös élet és a szeretet hathatós védelmét, hanem mint az egész nevelés szükséges részét az önuralom megszerzésére, az érett személyiség kialakítására és a lélek egyéb készségeinek kibontakoztatására. Ezek az értékek segítik leginkábbb az Egyházat, hogy rendezett és gyümölcsöző legyen a munkája. A fegyelmet azonban úgy kell begyakorolni, hogy az a növendékekben belső készséggé váljék, azaz az elöljárók tekintélyét belső meggyőződésből, a lelkiismeret szerint (vö. Róm 13,5) és természetfölötti meggondolások alapján fogadják el. A fegyelmi előírásokat a növendékek korához oly módon kell alkalmazni, hogy miközben fokozatosan elsajátítják az önfegyelmet, tanuljanak meg okosan élni a szabadságukkal, saját kezdeményezésből és szorgalmasan dolgozni, társaikkal és a világiakkal együttműködni.
Az egész szemináriumi rendet, amelyet a jámborságra, a csöndre, s a kölcsönös segítésre törekvésnek kell áthatnia, úgy kell kialakítani, hogy bevezetés legyen a későbbi papi életbe.
5. A püspökök teendői a papképzésben
A
püspökökre tartozik: hogy megfelelő időt biztosítsanak a lelki életbe való
bevezetés számára annak érdekében, hogy a lelki nevelés szilárd alapra
támaszkodjék, és a növendékek érett megfontoltsággal vállalhassák hivatásukat;
annak megfontolása, hogy mikor időszerű a tanulmányok valamelyes megszakítása
vagy lelkipásztori gyakorlat a papjelöltek alaposabb kipróbálása érdekében;
hogy a különböző vidékek körülményeinek megfelelően eldöntsék, fölemeljék-e az
egyetemes jog által a nagyobb rendek fölvételéhez jelenleg megkövetelt
életkort; hogy a növendékek a teológiai tanulmányok befejezése után megfelelő
ideig fölszentelt diákonusként működjenek-e a papszentelés előtt.
Forrás:A II. Vatikáni Zsinat OPTATAM TOTIUS kezdetű
dekrétuma a papképzésről - http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=8
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése