Tisztelt Püspöktestvéreim, kedves
Megszentelt Személyek!
A megszentelt élet küldetése
az egyház mai és jövőbeli életében, immár a harmadik évezred küszöbén, nemcsak
azokat érinti, akik ezt a különleges karizmát megkapták, hanem az egész
keresztény közösséget. A tavaly közzétett Vita consecrata kezdetű, szinódus utáni apostoli
buzdításomban írtam: „Valóban, a megszentelt élet az egyház szívében
helyezkedik el, és az egyház küldetését tekintve döntő jelentőségű, mert »a
keresztény hivatás benső természetét jeleníti meg«, és a jegyes-egyháznak az
egyetlen Jegyessel való egyesülésére irányuló törekvését fejezi ki" (3.
pont).
A megszentelt személyekhez
szólva szeretném újfent megismételni a felhívásomat, hogy bizalommal
tekintsetek a jövőbe, számítsatok Isten hűségére és kegyelmének hatalmára,
amely mindig új csodás dolgokat képes végbevinni: „Nemcsak dicsőséges
történelmetek van, melyre emlékeznetek s melyről szólnotok kell, hanem egy még
felépítendő nagy történelmetek is! Tekintsetek a jövőbe, amely felé a
Szentlélek vezet titeket, hogy általatok még nagy dolgokat műveljen" (uo.
110).
A
megszentelt élet napjának célja
„Mi lenne a világból, ha nem
lennének szerzetesek?" - kérdezte joggal Szent Teréz (Libro de la vida,
32,11). Olyan kérdés ez, amely arra buzdít, hogy szüntelenül hálát adjunk az
Úrnak, aki a Léleknek ezzel az egyedülálló ajándékával ma is lelkesíti és
támogatja az egyházat felelősségteljes útján a világban.
Amiként a zsinat hangsúlyozta
(vö. Lumen gentium, 44), és nekem is volt alkalmam kiemelni a már említett
apostoli buzdításomban, a megszentelt élet „hűségesebben követi és az egyházban
mindig láthatóvá teszi azt az életformát, amelyet Jézus - az Atya
legtökéletesebb megszenteltje és misszionáriusa az ő országáért - magára
vállalt, és az őt követő tanítványoknak javasolt" (22). A megszentelt élet
tehát az ő Fiú-létének különleges és élő emlékezete, amely az Atyát választja
egyetlen Szerelmének - íme a szüzessége; benne találja meg kizárólagos
gazdagságát - íme a szegénysége; és az Atya akarata a tápláló „eledele"
(vö. Jn 4,34) - íme az engedelmessége.
Ennek az életformának, melyet
Jézus választott és különösképpen a megszentelt személyek jelenítenek meg, nagy
jelentősége van az egyház számára, amely arra kapott meghívást, hogy minden
tagjában ugyanezt az egészen Istenre irányult életet élje, követvén Krisztust a
Szentlélek világosságában és erejében.
A sajátosan megszentelt élet a
maga sokszínű kifejeződésében ily módon minden hívő keresztségi
megszenteltségének szolgálatában áll. Az egyház, amikor szemléli a megszentelt
élet ajándékát, akkor saját legbensőbb hivatására veti tekintetét, tudniillik
arra, hogy egyedül az ő Urához tartozzon, és arra vágyjon, hogy szemében olyan
legyen, „amelyen sem szeplő, sem ránc, sem egyéb efféle nincsen, hanem szent és
szeplőtelen" (Ef 5,27).
Az, hogy külön napot
szentelünk a megszentelt élet megünneplésére, jó alkalom lehet tehát arra, hogy
Isten népének minden tagja alaposabban végiggondolja és megértse a megszentelt
életre vonatkozó tanítást.
4. Harmadsorban a megszentelt élet napja közvetlenül a
megszentelt személyeket érinti. Arra hívja őket, hogy közösen és ünnepélyesen
köszönjék meg a csodákat, melyeket az Úr vitt végbe bennük, hívő tekintetükkel
világosabban felfedezhessék életükben az isteni szépségnek a Lélek által
kibocsátott sugarait, és elevenebb legyen bennük az egyházban és a világban
betöltött helyettesíthetetlen küldetésük tudata.
A megszentelt személyeket,
akik a világ gyakran zavaros és széteső életébe bekapcsolódva élnek és olykor a
legnehezebb feladatok látják el, a megszentelt élet napjának ez az évenkénti
megünneplése is segítheti abban, hogy visszataláljanak hivatásuk forrásaihoz,
mérlegre tegyék életüket, és megerősítsék megszenteltségük melletti
elköteleződésüket. Így örömmel képesek tanúságot tenni a legkülönbözőbb
körülmények között élő férfiak és nők előtt, hogy az Úr a minden ember szívét
betölteni képes Szeretet.
Valóban nagy szükség van
manapság arra, hogy a megszentelt élet egyre jobban „örömtelinek és
Szentlélekkel elteltnek" mutatkozzon, hogy küldetésének útjain új erőt
merítve lendületesen járjon, és a megélt tanúságtétel révén hitelesnek
bizonyuljon, minthogy „a mai embert inkább érdeklik a tanúk, mint a tanítók, és
ha mégis hallgat a tanítókra, azért teszi, mert ők egyben tanúk is"
(Evangelii nuntiandi, 41).
Az
Úr Jézus templomban való bemutatásának ünnepe
. A megszentelt élet
napját annak az ünnepnek a keretében fogjuk ünnepelni, amely emlékezetünkbe
idézi Mária és József Jézust bemutató mozdulatát a templomban, hogy
„felajánlják az Úrnak" (Lk 2,22).
Az evangéliumnak ebben a
jelenetében feltárul Jézusnak, az Atya megszenteltjének misztériuma, aki azért
jött a világra, hogy hűségesen teljesítse Atyja akaratát (vö. Zsid 10,5-7).
Simeon „világosságnak" nevezi a „népek megvilágosítására" (Lk 2,32),
és prófétai szavakkal előre meghirdeti Jézus tökéletes önfelajánlását az
Atyának, valamint végső győzelmét (vö. Lk 2,32-35).
Jézus bemutatása a templomban
ily módon beszédes ikonja az élet teljes átadásának azok részéről, akik arra
hivatottak, hogy az evangéliumi tanácsok vállalásával újra megjelenítsék az
egyházban és a világban „a szűz, szegény és engedelmes Jézus jellegzetes
vonásait" (Vita consecrata, 1).
Krisztus bemutatásához Mária
is hozzákapcsolódik.
A Szűzanya, aki a templomba
viszi fiát, hogy felajánlja az Atyának, jól megjeleníti az egyház alakját,
amely szintén felajánlja gyermekeit a mennyei atyának, s bekapcsolja őket
Krisztus egyetlen életáldozatába, mely az egyházban megvalósuló minden
megszenteltség alapja és mintája.
A római és más egyházmegyékben
a február 2-i ünneplés évtizedek óta szinte spontán módon egybegyűjti a
megszentelt élet intézményeinek és az apostoli élet társaságainak számos
tagját, hogy testületileg is megmutassák - közösségben Isten egész népével -
meghívottságuk ajándékát s annak vállalását, a megszentelt élet karizmáinak
sokszínűségét, valamint sajátságos jelenlétüket a hívők közösségében.
Kívánom, hogy ugyanezt a
tapasztalatot az egész egyházban átéljék oly módon, hogy a megszentelt élet
napjának megünneplése egybegyűjtse a megszentelt személyeket a többi hívővel,
és Szűz Máriával együtt énekeljenek azokról a csodákról, amelyeket az Úr művelt
oly sok gyermekében, s megmutassák mindenkinek, hogy mindnyájunknak, akiket
Krisztus megváltott, Istennek „szentelt néppé" (MTörv 28,9) kell válnunk.
Az
egész egyház küldetése szempontjából várt gyümölcsök
6. Kedves testvéreim és
nővéreim, amikor Mária anyai pártfogásába ajánlom ennek az ünnepnapnak az
elindítását, szívből kívánom, hogy bőséges gyümölcsöt hozzon az egyház
megszentelődése és küldetése számára. Segítse különlegesen is a sajátos megszenteltséggel
járó hivatások iránti megbecsülés növekedését a keresztény közösségben, és
tegye egyre erősebbé az imát, hogy az Úr megajándékozzon minket ilyen
hivatásokkal és megérlelje a nagylelkű készséget a fiatalokban és a családokban
ennek az ajándéknak az elfogadására. Az egész egyházi élet gazdagodik ezáltal,
az új evangelizáció pedig erőre kap.
Bízom abban, hogy az
imádságnak és az elmélyedésnek ez az napja segíteni fogja a részegyházakat a
megszentelt élet ajándékának egyre nagyobb értékelésében, valamint abban, hogy
a megszentelt élet üzenetének fényében mértékre tegyék önmagukat, hogy
rátaláljanak a helyes és termékeny egyensúlyra tevékenység és szemlélődés,
imádság és szeretetszolgálat, történelemben való elköteleződés és eszkatológiai
távlat között.
Szűz Mária, aki abban a
magasztos kiváltságban részesült, hogy tiszta és szent áldozatként bemutathatta
az Atyának Jézus Krisztust, az ő egyszülött Fiát, segítsen minket, hogy
szüntelenül nyitottak és befogadók legyünk azokra a csodás dolgokra, amelyeket
napjainkban is művel Isten az egyház és az egész emberiség javára.
Ezekkel az érzelmekkel és a
megszentelt személyeknek hivatásukban állhatatosságot és örömet kívánva adom
mindenkire apostoli áldásomat.
Vatikánváros, 1997. január 6.
II. János Pál papa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése