2012. október 31., szerda

„Megváltónk, Jézus Krisztus példáját továbbvinni“

Az evangéliumi tanácsok a megváltás misztériumában

Az úgynevezett evangéliumi tanácsok – a szegénység, az engedelmesség és az Isten országáért vállalt lemondás a házasságról – az evangélium által sugallt választási lehetőségek illetve döntések, amelyek kifejezik, láthatóvá teszik a szerzeteseknek azt az elhatározását, hogy keresztségi konszekrációjukat egész teljességében akarják élni. Az evangéliumi tanácsok értelmezését és gyakorlati megvalósítását lényegileg meghatározza az adott kongregáció sajátos lelkisége. Liguori szent Alfonz egyháztanító és rendalapító hitének és igehirdetésének középpontját a megváltás misztériuma alkotta, ebből kifolyólag az ő alapításából és hagyományából kialakult szerzetesrendek az evangéliumi tanácsokat a megváltás misztériumának fényében vizsgálják. Így hát a következő kérdéseket tehetjük fel: Hogyan éljük az evangéliumi tanácsokat mi, akik megváltott embereknek tudjuk magunkat? Hogyan éljük őket mi, akik nemcsak arra kaptunk hivatást, hogy szavunkkal, hanem egész életünkkel és tetteinkkel hirdessük a megváltást, amennyiben megváltó módon élünk és működünk?



1. Isten kezdeményezése és a mi válaszunk: az evangéliumi tanácsok, mint hivatásunk kifejezői

Liguori szent Alfonz a megváltást mindig “Isten kezdeményezéseként” értelmezte, “Aki minden elképzelést meghaladó módon szeret minket, és aki azt szeretné, hogy viszont-szeressük”. Az ember erre személyes szeretettel válaszol, amelyet többféleképpen is kifejezhet – egy lehetőség erre a tisztasága szegénység és az engedelmesség fogadalma. Azok, akik ezt a módot választják, saját maguk válnak az Úrnak adott “válasszá”, aki “elsőként szerette őket” (1 Jn 4,10). Mi csak azért tudunk az evangéliumi tanácsok szerint élni, mert Krisztus korábban magával ragadott minket, és nem azért, mert mi magunkból kiindulva választottuk volna őt (Fil 3,12; Jn 15,16). Szent Alfonz lelkiségében sajátosan Krisztus, a Megváltó az, aki az embereket magához hívja. A “redemptorista családhoz” tartozó szerzetesek válaszát, az evangéliumi tanácsok életmódként való vállalását az a tapasztalat sarkallja és hatja át, hogy szeretett, megszabadított és megváltott emberek vagyunk. Ugyanakkor Krisztus az “evangéliumi tanácsok által… megnyitja számunkra a szabadságra és az élet teljességére vezető utat”. A megváltásról kell hát tanúskodnia annak is, ahogyan a tisztaságot, szegénységet és engedelmességet éljük, és “redemptiv”, megváltó jellegű közeget (Hermann Stenger) kell kialakítania. Ehhez ügyelni kell arra, hogy az evangéliumi tanácsok által elnyert szabadságunkat ne korlátozzák a kényszerűségek újabb formái, mint pl. a legalizmus, az üres formalitások rendszere, a fogyasztói kényszer, vagy az irgalmatlan teljesítményre-irányultság. A Megváltó szeret bennünket, ám ennek a tudatnak megerősítéséhez alapvetően fontos a Krisztussal való mindig újabb találkozás, főként hitünk olyan titkaiban, mint a megtestesülés, a passió a feltámadással és az Eukarisztia, amelyek szt. Alfonz számára központi jellegűek voltak. Csak így lehetséges a megszabadításért való hálánk jeléül egész életre elkötelező jelleggel vállalni az evangéliumi tanácsokat.

2. A három evangéliumi tanács: a megváltás misztériumából fakadó élet jelképe

A következőkben maga a tisztaság – szegénység – engedelmesség hármas-fogalom áll majd figyelmünk középpontjában. Hogy ezt a hármas fogalmat egyetlen jelképként értsük meg,
krisztológiai és antropológiai (emberi tapasztalatból kiinduló) szempontból fogjuk vizsgálni:

2.1    Krisztológiai szempont

Az Újszövetség nem állítja rendszerbe a három tanácsot, de nem is mondja kifejezetten, hogy Jézus tudatosan vállalt egy életformát, amely abban nyilvánult meg, hogy nem kötött házasságot, tisztaságban, szegényen és engedelmesen élt. Az egyházi hagyománynak az evangélium egészének alapján mégis az a meggyőződése, hogy Jézus Krisztus a példaképe ennek az ún. evangéliumi tanácsok szerinti életformának. Ezért állítja a Vita consecrata (1996)  kezdetű szinódus utáni apostoli buzdítás, hogy az evangéliumi tanácsok által, amelyeket az Egyház mint sajátos életmódot kínál, Krisztus arra hív minket, hogy osztozzunk az ő tapasztalatában, amelyre a tisztaság, a szegénység és az engedelmesség által tett szert (VC 19). Aki ezeknek a tanácsoknak megtartására kötelezi magát, azt a döntését kívánja kifejezni, hogy Jézus Krisztust követi, az ő nyomdokaiba lép (VC), “Jézussal és az ő módján él”.
Liguori szt. Alfonz lelki életében Jézus Krisztus személye foglalta el a központi helyet. Ha meg akarjuk érteni lelkiségét, tudatosítanunk kell, hogy számára a megváltásban nem annyira a megváltás mint elvont fogalom volt a meghatározó szempont, hanem a Megváltó személye. Alfonz számára a krisztológiai megfogalmazás elengedhetetlen, hiszen a Megváltó ad hírt a megváltásról. Az ő élete mutatja, mit jelent a megváltás: megtestesülése, igehirdetése, szenvedése, halála és feltámadása – az ő konkrét életmódja, amelyet a lelki hagyomány a tisztaság6, szegénység és engedelmesség hármas fogalmával fejez ki. Tehát az olyan élet, amely a Krisztus-követésben kifejezetten erre kötelezi magát, arra törekszik, hogy a Megváltó életét tegye láthatóvá, és megvalósítsa amit tett, a gyógyulást hozza, az üdvösségre segítsen. Az evangéliumi tanácsokra tett fogadalom konkrét lehetőség arra, hogy életünket a Megváltó életéhez kössük, hogy részt kapjunk működésében, tehát hozzáállásában, magatartásában, hogy a “mi hallásunk és szavaink, az a mód, ahogyan egymással szemben viselkedünk, megváltó jellegű” legyen.

2.2    Antropológiai szempont

A hagyomány szerint a hármas szám a teljességet jelenti. Már Aquinói szent Tamás írásaiban is felfedezhető a meggyőződés, hogy a birtoklás, a szexualitás és az önmeghatározás, valamint az ennek megfelelő hármas-fogalom: a szegénység, tisztaság és engedelmesség bizonyos módon az emberi élet egészét fejezik ki. Erre alapozva az evangéliumi tanácsok szerinti élet három eltérő dimenzióját (mint hármas-fogalmat) lehet megkülönböztetni:

2.2.1 A teljes önátadás

Aki szegénységet, tisztaságot és engedelmességet fogad, azt a döntését és szándékát fejezi ki, hogy egészen Isten kezébe helyezi életét anélkül, hogy bármit is fenntartana
magának. Ezentúl nem akar magáé vagy másé lenni, csakis és egészen Istené Jézus Krisztus által. Krisztust választja élete egyetlen tanító-“Mesterévé” (vö. Mt 23,8). Ez nemcsak az egyes szerzetesekre vonatkozik, hanem a Kongregáció egészére is. Nem véletlenül nevezik a Kongregációt: “a Legszentebb Megváltó Kongregációjának” illetve “A Legszentebb Megváltóról Nevezett Missziós Nővérekének” – (vagy a miénket: “Az Isteni Megváltóról Nevezett Nővérek Kongregációjának”). Már az elnevezés is azt fejezi ki, hogy a Megváltóé vagyunk. A Megváltónak való teljes konszekráció – mint egyének és mint egész Kongregáció is – a mi legfontosabb és első tanúságunk. Nyugat-Európában ezt olyan történelmi helyzetben éljük, amelyben az emberek általában nyitottak a vallásos tapasztalatok iránt, de nem akarnak valamely konkrét valláshoz kötődni. Az evangéliumi tanácsok által “kötött” és “odaadott” élet az ilyen időkben provokáló tanúságtétel. Életünk ajándéka által az egész emberiség számára egyre világosabbá kell válnia az isteni kezdeményezésnek, amely üdvösséget és megváltást hoz. A megváltás akkor éri el célját, ha az ember felfogja, hogy Isten a Szentlélek által Jézus Krisztusban teljes szeretetét ajándékozza neki. Ez csodálattal és hálával tölti el, és szabadon úgy dönt, hogy válaszul teljesen átadja életét Istennek. Arra vágyunk, hogy Krisztushoz tartozzunk és így gyümölcsöt hozzunk (vö. Róm 7,4). Emellett – egyéni és közösségi – életünknek a szegénységben, engedelmességben és tisztaságban6 azt kell kifejeznie, hogy az “

osztatlan” Krisztus-követés nem újabb rabszolgaságot jelent, ellenkezőleg, szabaddá tesz arra, hogy elfogadjuk és ajándékozzuk a szeretetet, és hogy szabadon elkötelezzük magunkat az Isten országának értékrendje mellett.

2.2.2   A megtérés

Az emberi törekvés a javakra, a szexualitásra és az önmeghatározásra Isten ajándéka, ilyennek teremtett bennünket. Elmondható hát, hogy ezek a szükségletek alapjában véve jók. Ha azonban Istenre és a teremtett világra való tekintet nélkül élik őket, pusztító erővé válnak. A teológia ilyen esetekben a “konkupiszenz”-ről (a bírvágyról, a bűnös kívánságokról) beszél, amely az embert rosszra viszi, és szenvedélyei rabszolgájává teszi őt. Ahol a német fordítás a “világról és kívánságairól” szól (1 Jn 2,15–17), ott a Vulgata latin fordítása a test, a szemek és a kevélység kívánságairól (konkupiszenz) beszél (1 Jn 2,16). A lelki hagyomány az emberi életnek erre a háromszorosan is veszélyeztetett helyzetére az evangéliumi tanácsokban látta a gyógyírt. Így hát az az elhatározás, hogy az ember vállalja ezt az életformát, egyúttal azt a készséget is kifejezte, hogy vállalja a megtérés, ametanoia folyamatát, a gyökeres gondolkodásmód-változtatást, amint azt a Róm 12,2-ben olvashatjuk: “Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi a helyes, mi a kedves előtte és mi a tökéletes." (vö. Mk 1,15-el is). Ez feltételezi, hogy mindig újra tudatosítsuk, hogy szükségünk van a megváltásra, és hogy az Isten irgalmas szeretetébe vetett hitből élünk. Hiszen “akármennyire is igyekszünk találkozásunkban követővé lenni, valamennyire mégis mindig nem-követők, sőt üldözők vagyunk”. Liguori szent Alfonz mindig tudatában volt, “mennyire szüksége van neki magának a megtérésre ahhoz, hogy Isten hívását őszintén kövesse”. Mint szt. Alfonz, úgy mi is “megtérésre vagyunk hivatottak, olyan megtérésre, amely által részesedünk Isten szeretetének dinamizmusában és kenózisában (ő kiüresítette önmagát). Csak ha készek vagyunk elismerni, hogy gyarlók vagyunk és hibáink vannak, csak ha éberen figyelünk a bennünk rejlő erőkre, amelyek ellenzik, akadályozzák a Krisztus-követést, csak akkor leszünk képesek “felismerni azokat a külső erőket, amelyek Isten Országa ellen küzdenek, mint pl. a halál kultúrája, az erőszak, a gazdagság és az ember megvetéséig menő szórakozás dicsőítésével, a rabszolgaság (új formáival) és egész társadalmak tömeges elnyomásával együtt”. Ahol mi, a redemptorista család tagjai nem vállaljuk igazán saját megtérésünk folyamatát, nincs jogunk másokat arra hívni, hogy megváltoztassák gondolkodásmódjukat és szívüket, és hogy igazodjanak Jézus életprogramjához, tehát nincs jogunk megtérésre hívni őket – pedig ez az elem a redemptorista prédikációk hagyományos része. Ezekben éppen saját történelmünk és saját életünk mutatják, mit értünk a megtérés és megváltás alatt. Enélkül a tanúságtétel nélkül igehirdetésünk merev és vértelen lenne. Szt. Alfonz nem elvont fogalmakkal, hanem történetek által hirdette Istent. Ezek Isten személyes szeretetét mutatják minden egyes ember iránt, és megtérésre hívják őt. A világ akkor változik meg, ha a szívek megváltoznak és engedelmesek lesznek Isten terve iránt, amelyet Jézus Krisztus nyilatkoztatott ki. A megtérés nemcsak a szerzeteseket, mint személyeket érinti, hanem a közösségeket és az egész Kongregációt is. Ez komoly és kritikus pillantást igényel azokra a struktúrákra, amelyekben élünk és mozgunk, hogy megfigyeljük, hol van szükségünk megtérésre, hogy Krisztus által megváltott életet éljünk.

2.2.3   …minden erőnkből

Az evangéliumi tanácsok szerinti élet semmiképpen sem azt jelenti, hogy elfojtsunk magunkban minden szenvedélyt és félelemből visszafogjuk életerőnket. A szegénység, tisztaság és engedelmesség fogadalma sokkal inkább azt fejezi ki, hogy ezeket az életerőket megvilágosító folyamatnak tesszük ki, hogy így megújulva és aktiválódva gyümölcsöt hozzanak Isten országa számára. Mi átadjuk Istennek életerőnket, birtoklásra sarkalló ösztönünket és hatalomvágyunkat minden erővel együtt, amely bennük rejlik. Ugyanakkor arra vágyunk, hogy Isten megváltó szeretete áthassa őket, hogy tanúságot tehessünk arról, hogy “bőséges nála a megváltás” (vö. Zs 130,7). Nagyon is szükségünk van erre az életerőre, hogy egész emberi mivoltunkkal kitartsunk “Isten keresésében”, amint azt szt. Alfonz egy ember történetében fejezte ki, aki az erdőben telepedett le. Szükségünk van életerőnkre az emberekért való elkötelezett szolgálatunkhoz is, hogy valóban az egész emberi személy és élete minden területének felszabadítását szolgálja. A mi feladatunk megtapasztalhatóvá tenni, hogy a megváltás az egész embert érinti, ésminden emberi értéket tökéletessé tesz és megvilágít. Életerőink bármilyen csökkenése gyengíti a küldetést, hogy a megváltás titkát életünk, szavaink és szolgálatunk által hirdessük. Ezért kell óvni, ápolni, felújítani életerőnket és embertársainkat is segíteni ebben. Ez az ima, a lelkigyakorlatok és a lelki kísérés által valósul meg, a munkaszünetben és a szabadidőben, a közösségben ápolt jó kapcsolatok által, és – ha szükséges – akár pszichológus segítségének igénybevételével.

3.   Hogyan “valósul meg” a megváltás: a szegénység, tisztaság és engedelmesség, mint az élet megváltó jellegű útjai

Miután megvizsgáltuk az evangéliumi tanácsok hármas-fogalmának szimbolikus jelentését a megváltás misztériumában és a redemptorista közösségek küldetésében, megpróbálom vázolni, hogyan szolgálja a szegénység, tisztaság és engedelmesség, mint “eszköz” a megváltást, a megváltásnak mintegy “kereke”, és hogyan járul hozzá a
“megváltó jellegű közeg” (Hermann Stenger) kialakításához. A kérdés tehát az, milyen szerepe van az egyes evangéliumi tanácsoknak abban, hogy a redemptorista hagományhoz tartozó kongregációk küldetésüket, a “megváltás teljességét” (Zs 130,7) tudják hirdetni és megvalósítani.

3.1    Szegénység

Isten nem “felülről”, hanem “alulról”, a szegényes emberi élet által valósítja meg a gyógyítás és a megszabadítás művét, amint azt a 2 Kor 8,9 hangsúlyozza (“Noha Urunk, Jézus Krisztus gazdag volt, értetek szegénnyé lett, hogy szegénysége által meggazdagodjatok”) és a Fil 2,5–11 (“…kiüresítette magát, szolgai alakot öltött, és hasonló lett az emberekhez. Külsejét tekintve olyan lett, mint egy ember. Megalázta magát…”). Ebből következik, hogy a mi részvételünk a megváltás művében szintén “alulról” valósul meg, tehát úgy, hogy egy szinten vagyunk a többiekkel, nem pedig “fölöttük” állunk. Reánk is vonatkozik, hogy a megváltás nem a mi szegénységünk és gyarlóságunk ellenére, hanem éppen az emberi létre jellemző szegénységünk által valósul meg, hiszen: “az erő a gyöngeségben nyilvánul meg” (2 Kor 12,9). Csak ha elismerjük szegénységünket és rászorultságunkat, akkor lesz nyilvánvaló, hogy a megváltás Isten műve és nemcsak a miénk.
A redemptorista család arra kapott meghívást, hogy főként a szegényeket és elhagyottakat segítse. Ez a hivatás arra sürrget minket, hogy szegényként éljünk a szegények között, nemcsak egyénileg, hanem az egész szerzetesközösség is. Tudatosítanunk kell azt is, hogy nemcsak azok vagyunk, akik adnak és tanítanak, hanem egyúttal azok, akik elfogadnak és tanulnak – Istentől és a szegényektől. Nemcsak mi evangelizáljuk a szegényeket, hanem egyúttal ők is evangelizálnak bennünket. A szolidaritás szegénységünk meghatározó dimenziója; valójában az embertárs iránti szeretet, hiszen arra sarkall minket, hogy részt vegyünk a világ szegényeinek és gyengéinek küzdelmében, és összeköt bennünket azokkal, akik reményt-vesztettek és elhagyottak. Szegénységünk része és a szegényekhez való közelállásunk jele, hogy – akárcsak a többiek – mi is alávetjük magunkat a “munka törvényének” és hozzájárulunk saját létfenntartásunkhoz.

Az evangéliumi szegénység nemcsak az anyagi, hanem a szellemi javakban való osztozást is jelenti. A mi meghatározó “gazdagságunk” az a személyes tapasztalat, hogy Isten szeret és megváltott – ezt kell hát megosztanunk másokkal: a közösségben és azokkal, akikkel együtt úton vagyunk. Ebben az értelemben a szegénységhez tartozik az is, hogy megosszuk másokkal időnket, és – ha szükséges – mások javát tartsuk a saját érdekeinknél előbbre valónak.
A redemptorista család küldetése mindegyikünktől megkívánja, hogy rugalmasak legyünk és készen álljunk arra is, hogy áthelyeznek minket valahova máshová, ahol szükség van a megváltás hirdetésére. Ez esetleg azt is jelentheti, hogy a miénktől eltérő kultúrába kell belemélyednünk, hogy gyümölcsözően tudjunk működni.
Csak akkor leszünk képesek eltérő kultúrájú és mentalitású embereket is becsülni és leszünk nyitottak irántuk, ha tudatában vagyunk, hogy a mi kultúránk sem tökéletes, hanem éppúgy “szegényes” (és éppúgy “gazdag”), mint másoké.
A “megváltó szabadságot” élni azt jelenti, hogy a kenózis (önkiüresítés), a lehajlás útját járjuk, amint Megváltónk tette. Őt szenvedélyes szeretete sarkallta erre. A Megváltó és az emberek iránti szenvedélyes szeretet bennünket is eljuttat az ilyen fokú kenózisra (önkiüresítésre). Küldetésünk és közösségi életünk is ezt igényli. Nem ritkán kerülünk majd a “vesztesek” oldalára, ütközünk ellenállásba, kell lemondanunk bizonyos tapasztalatokról… A közösségben zajló néhány folyamatot is “önkiüresítésként” értelmezhetünk – pl. az eddigi feladatoktól vagy közösségtől való elszakadás, szerkezeti átszervezés stb.

3.2    A “nem házas állapot” / tisztaság / szüzesség

Ahhoz, hogy ennek az evangéliumi tanácsnak fogalmát valóban teljes mélyéig megértsük, mind a három kifejezés magyarázata szükséges. Csupán az okoz egy kis gondot, hogy a “szüzesség” és a “tisztaság” kifejezések manapság eléggé elavultnak tűnnek. A férfi szerzetesrendeknek amúgy is körülményes a “szüzességet”, mint saját jellemzőt használni. Ezt az evangéliumi tanácsot mégsem érti meg az, aki ennek a három fogalomnak bármelyikét is elhagyja. Mindháromnak sajátos mondanivalója van a megváltás hirdetésében.

“…van, aki a mennyek országáért önként mond le a házasságról…” (Mt 19,12)
Az ember ebben az esetben Isten országáért mond le a házasságról és élete egészen Isten országára irányul. Úgy is mondhatnánk: ezt a lemondást a megváltásnak kell motiválnia és a megváltásra kell irányulnia. Tehát az egész életre vállalt lemondás a házasságról azt igényli, hogy motivációinkat megtisztítsuk a megtérés folyamatában, hogy a házasságról való lemondásunk valóban Isten és teremtményei iránti szenvedélyes szeretetünk jele legyen. Liguori szt. Alfonz értük, nekik hirdette fáradhatatlanul az Igét és buzdított minden valóban megváltó jellegű tevékenységre. Ezért a kapcsolatoktól, együttműködéstől való idegenkedés vagy félelem, kényelemszeretetünk és egyéb bennünk rejlő motivációk ellenére vállalnunk kell a megtérés folyamatát. Az evangéliumi “lemondás a házasságról” komoly károsodást szenved, ha nem vagyunk elég igényesek önmagunkhoz, tehát ha nem vetjük be minden életerőnket küldetésünk teljesítésében.
A szadduceusok azzal a kérdéssel fordultak Jézushoz, kié lesz az örökkévalóságban az az asszony, akinek hét férje is meghalt (vö. Mt 22,23–33). Jézus válasza világossá tette, hogy az ilyen partikuláris (kizárólagos) kapcsolatok Isten országában nem ugyanolyan jelentőségűek, mint a földi életben. A házasság Krisztus és Egyháza bensőséges kapcsolatát jelképezi (vö. Ef 5,31), a házasságról való lemondás azonban már most az olyan univerzális kapcsolatokban részesít, amelyek a mennyország közösségére jellemzőek, tehát ez az isteni teljességben való végleges jövő jele. Baráti kapcsolataink, amelyekből mi, szerzetesek is élünk, legyenek nyitottak és adjanak erőt arra, hogy a megváltást minden embernek hirdetni tudjuk, akihez csak küldetésünk szól, és ne csak bizonyos, gondosan kiválasztott csoportra összpontosítsuk figyelmünket. A házasságról való lemondásunk arra is figyelmeztet, hogy az embereket ne magunkhoz kössük, hanem a Megváltóhoz vezessük, amint Krisztus az Atyához vezette népét, amelyet saját vére árán váltott meg. (vö. Jel 1,5f)

A tisztaság

A tisztaság (castitas) eredeti jelentése nemcsak az emberi szexualitást érinti. Azt is jelenti például, hogy tiszteletben tartjuk mások emberi méltóságát, nem hozzuk szégyenbe őket, hanem tiszteletben tartjuk határaikat, szemérmességük/szégyenérzetük határait is. Azt is jelenti, hogy a másik személyét és akaratát is tiszteletben tartom. Az evangéliumban több helyen is olvassuk, hogy Jézus megkérdezi a rászorulókat: “Mit tegyek veled?” (vö. Mk 10,51) Ez a kérdés mutatja, Jézus mennyire respektálja a szegényeket és rászorulókat, mint emberi személyeket, mint Isten szeretett teremtményeit, akiknek van saját akaratuk (kívánságaik). Ebben az értelemben a tisztaság küldetésünk meghatározó mozzanata, hiszen azt jelenti, hogy ne hozzuk szégyenbe a szegényeket, miközben megsegítjük őket. Akaratuk ellenére nem erőszakolhatjuk rájuk segítségünket, mert így mintegy gyámkodnánk felettük (korlátoz-nánk szabadságukat). Hiszen Isten, aki a megváltás művét Jézus Krisztusban megvalósítja nem erőszakol ránk semmit, hanem képessé tesz, hogy önállóvá legyünk és együttműködjünk – együtt szeressünk – vele.
Szt. Ferenc Naphimnusza megénekli “a tiszta vizet”, az áttetsző, ragyogó, tiszta vizet. Tehát a tisztaság azt is jelenti, hogy kapcsolataink a közösségben és azon kívül is transzparensek (átláthatóak). Ez az áttetszőség és ragyogás is feltétele annak, hogy hirdetni tudjuk a megváltást egy olyan világban, amelyet a hazugságok és a képmutatás jellemez. Ez a “megváltó közeg” mesterjegye. Hermann Stenger ezt írja róla: “Isten Jézus Krisztusban “transzparenssé” lett számunkra, emberek számára. Megmutatkozott, megadta, hogy felismerjük. Tehát akkor követem igazán Jézust, ha semmiféle álarcot nem használok, és nem játszok bújócskát. Ha egy emberről elmondhatom “benne kiismerem magam, tudom, milyen a kapcsolatunk, ő nyíltszívű és őszinte”, ez a megállapítás bizalmat és nyitottságot ébreszt… Isten kinyilatkoztatta magát nekünk, és azt várja, hogy mi is nyíltak legyünk Vele, önmagunkkal és a hozzánk közelállókkal szemben.

A szüzesség

A szüzesség a remény és a várakozás jele. A szűz tudja, hogy élete csak valaki más által, a jegyes, a vőlegény által teljesedik ki. Aki a szűzies életmódot vállalja, az abból a meggyőződésből él, hogy valaki érkezőfélben van, aki életünket kiteljesíti. Apostoli tevékenységünkben nem mi hozzuk a teljes szabadulást – a végleges megváltást Isten hozza Jézus Krisztusban. Ez a meggyőződés hozzásegít, hogy tudjunk várni, türelmesek és nyitottak legyünk Isten és megváltó tevékenysége iránt. Ez a kudarcok és a frusztráció idején is segíteni fog. Megakadályozza, hogy azt higyjük, pótolhatatlanok vagyunk. A szüzesség “ellenségei” a csüggedés, reményvesztettség, az élet értelmének elvesztése, a mogorvaság, a halálfélelem és a hiú önteltség (nárcizmus). A szüzeket nem bénítja meg teljesen a csalódás, nem hagyják a múlthoz kötni energiájukat, hanem a jövő felé fordulnak. Elmondható hát rólunk, “szűzies” életmódot folytató emberekről, hogy víziónk nem korlátozódik a jelenlegi lehetőségekre, és nem adjuk át magunkat sem a cinizmusnak, sem az álmodozásnak. Isten mindent újjáalkot, és arra hívott minket, hogy együttműködjünk vele, miközben pillantásunkat az új égre és az új földre szegezzük, amelyekre Krisztus által kaptunk ígéretet. A szüzek már most felfedezik Isten országának általában rejtett jeleit. A szüzesség, mint a remény és a várakozás magatartása, lehetővé teszi, hogy bizalommal telve induljunk az ismeretlen jövő felé. Nem feledjük azonban, hogy ezen az úton is leselkednek ránk veszélyek: az anyagi dolgok, a munka vagy a siker el tudnak “telíteni” és a kiteljesedés színeiben mutatkozni. Ám csak akik “éheznek”, mint a szüzek, cask azok tudnak valami, pontosabban valaki nagyobbra várakozni. Csak ez a várakozó magatartás tesz képessé arra, hogy valóban a megváltást hirdessük a szegényeknek és a peremre szorítottaknak.

3.3  Az engedelmesség

Az engedelmesség sokkal többet jelent, mint csak az elöljárók döntéseit teljesíteni vagy beilleszkedni a közösségi életbe. A hétköznapokban mégis gyakran előfordul, hogy szem elől tévesztjük az engedelmesség mélyebb értelmét. Ezért fontos átgondolni, hogyan függ össze az engedelmesség lelki életünk középpontjával, a megváltással.
A szerzetesi engedelmesség tulajdonképpeni célja, még teljesen konkrét megnyilvánulásaiban is az, hogy – mint egyének és közösség is – felfedezzük és megtegyük Isten akaratát. Az 1 Tim 2,4 szerint Isten akarata, hogy “minden ember üdvözüljön”. Mint olyan emberek, akik engedelmességet fogadtak, keressük Isten üdvözítő akaratát, és készek vagyunk bármi áron tettekre váltani. Ez a fajta engedelmesség serkent minket arra, hogy életünket adjuk a megváltás teljességéért.
A mi egyetlen “Urunk” a Megváltó. Egyedül Neki érdemes korlátlan engedelmességet fogadni, hiszen egyetlen célja, hogy az élet teljességét hozza (vö. Jn 10,10). Ezért hivatásunk része, hogy minden lehetőséget felhasználjunk akaratának felismerésére. A Megváltó megszabadít minket félelmeinktől. Így képessé tesz arra, hogy nagyobb önféltés nélkül tiltakozzunk bármiféle elnyomás és igazságtalanság ellen, ahol ez az evangélium fényében és a megváltás üzenete végett szükséges.

“Láttam Egyiptomban élő népem nyomorúságát és hallottam a munkafelügyelőkre vonatkozó panaszát” (Kiv 3,7). Isten ezekkel a szavakkal fedi fel magát Mózesnek az égő csipkebokorban. Isten tehát hallja népe kiáltását. Aki ennek az Istennek engedelmeskedik, az meghallja korunk szegényeinek és elhagyottainak kiáltását is. Érdekes módon az Ószövetségnek nincsen saját kifejezése az “engedelmességre”, hanem szófordulatokat használ, amelyekben azonban két közös elem fedezhető fel: “hallgatni” és “(ennek alapján) cselekedni”. Ez a két mozzanat alapvetően összetartozik. Azt is mondhatnánk, hogy mindenekelőtt Isten az, aki “engedelmes”: ő az, aki meghallgat és annak alapján cselekszik. Tehát ha az Ő szolgálatában állunk, az engedelmesség számunkra azt jelenti, hogy odafigyelünk, meghallgatunk és annak alapján cselekszünk, amit hallottunk és észrevettünk. Nekünk is meg kell hallanunk az emberek szabadulásra és az élet teljességére sóvárgó “néma kiáltását” és “ki nem mondott vágyait”. Meg kell hallanunk a szegénység “újabb formái” miatt “a frusztráció, a peremre szorultság, kirekesztettség és kilátástalanság útvesztőiben szenvedők megváltást kérő segélykiáltását. Ahhoz azonban, hogy valóban megváltó módon működjünk, a világról megfelelő ismeretekkel és tapasztalattal kell rendelkeznünk. Ezért kell “buzgón ápolni a missziós párbeszédet a világgal”, hogy tanuljunk tőle és megfelelően előkészüljünk az emberek szolgálatára.
Az engedelmesség végül azt is jelenti, hogy minden tehetségünket és adottságunkat készségesen a Kongregáció rendelkezésére bocsátjuk. Olykor fennáll annak a veszélye, hogy nem fedjük fel képességeinket, vagy csak bizonyos speciális szándékokra tartjuk fenn. A Megváltó szeretetből minden lehetőségét felhasználta, hogy elérje, megszólítsa az embereket és szeretetre indítsa őket. Az ő követésében végzett szolgálat azt igényli tőlünk, hogy példája szerint mi is mindent odaadjunk.

Bármilyen eljárást, szabályozást vagy struktúrát intézményesítünk, az mindig a hármas-fogadalom valamelyik dimenziójának szolgálatában áll. Hogy ezek a külső segédeszközök teljesítsék feladatukat, és sajátos módon hozzájáruljanak a “redemptiv, megváltó jellegű közeg” kialakításához, időről időre felül kell vizsgálni őket és szükség esetén megújítani. Az evangéliumi tanácsok azonban nem puszta szabály, amelyet követni kell, hanem életforma, életkultúra, amelyek által “Megváltónk, Jézus Krisztus példáját továbbvisszük”, és amely az említettekkel együtt láthatóvá teszi, hogyan “valósul meg” a megváltás.

Herzig Anneliese n., MSsR – a Legszentebb Megváltóról Nevezett Missziós Nővérek általános főnöknője

Forrás: Isteni Megváltóról Nevezett Nővérek


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése