Ünnepélyes fogadalmat tesz Koronkai Zoltán jezsuita szerzetespap november 25-én, az esti nyolcas egyetemista misén, a pesti Mária utcai jezsuita templomban. Koronkai Zoltán 1996-ban, mérnöki tanulmányait követően lépett be a szemináriumba, majd 2002-ben a jezsuita rendbe. Teológiai tanulmányait 2007-ben fejezte be, azóta ifjúsági lelkipásztori munkát és a hivatásgondozás feladatát végzi a jezsuita rendben.
Ünnepélyes
fogadalomtétel a magyar provinciában utoljára 2011 decemberben történt. A
jezsuita rend sajátossága, hogy a szerzetesek már a kétéves noviciátus után
örök fogadalmat tesznek, de ez még „egyszerű fogadalom”. Az ünnepélyes
fogadalomtételre legalább 10 év szerzetesi élet után kerülhet sor. Ez jelenti a
jezsuita rendbe való teljes és végleges integrálódást. Az ünnepélyes fogadalom
része a hagyományos hármas szerzetesi fogadalmon túl a pápa iránti különleges
engedelmességi fogadalom is, ami szintén jezsuita sajátosság.
A szerzetesi hármas fogadalom
Alapvetően
minden szerzetesnél közös a hármas fogadalom: a szegénység, a szüzesség (az
Isten országáért vállalt nőtlenség) és az engedelmesség fogadalma. A
szegénységi fogadalom által a szerzetes Istennek ad mindent, amit birtokolhat.
A tisztasági fogadalom által Istennek adja a testi valóját, az engedelmességi
fogadalom által pedig Istennek ajánlja akaratát és értelmét. A hármas
szerzetesi fogadalom tehát nem más, mint az Istennek való teljes önátadás. A
jezsuita rend által gyakran használt IHS címerben a Jézus nevét jelző három
betű alatti három szeg, Jézus keresztre feszítésének emlékezete mellett a
hármas fogadalomra is emlékezteti a jezsuitákat.
A jezsuita fogadalmak sajátosságai
A két
éves újoncidő, a noviciátus végén tesz először fogadalmat a fiatal szerzetes és
ez már örök fogadalom. A legtöbb szerzetesközösségben az örök fogadalom előtt
ideiglenes fogadalmak vannak (pl. egy, kettő, három évre) és csak sok év után
követi ezt az örök fogadalom. A jezsuita rendben nincs ilyen korlátos
időtartamra vonatkozó fogadalom. A novícius csak úgy tehet fogadalmat, ha
véglegesnek gondolja elhatározását. Ugyanakkor a jezsuita rendben ez a
noviciátusi fogadalom ún. egyszerű fogadalom. Van ugyanis egy ünnepélyes
fogadalom is, ami csak több mint 10 éves jezsuita élet után tehető le és csak
ezáltal válik valaki teljesen jezsuitává, ún. professzus szerzetessé. Szent
Ignác ideálja az volt, hogy csak hosszú időn át kipróbált rendtagok lehessenek
professzusok. Az utolsó, vagy ünnepélyes fogadalomig eltelt évek mind
próbaidőnek számítanak. A rend ezért viszonylag könnyen elbocsájthatja az
egyszerű fogadalmas szerzetest, ha úgy találja, valami komoly ok miatt nem
lenne alkalmas jezsuitának.
A
jezsuita fogadalmak formájukat tekintve is különlegesek. A fogadalomtételre a
szentmisében közvetlenül a szentáldozás előtt kerül sorra. A szerzetes a
felmutatott Oltáriszentség előtt mondja ki a fogadalmait. Ez az eljárásmód
mélyen az első jezsuiták önértelmezéséhez kötődik. A rend hivatalos neve: Jézus
Társasága. Szent Ignác és az első társak nagyon ragaszkodtak ehhez a névhez,
mert kifejezi, hogy Jézus társai ők. Ezért Jézus eucharisztikus jelenléte előtt
mondták ki a fogadalmaikat, kifejezve, hogy a szerzetes, mint Jézus társa,
egészen Jézusé akar lenni, Őt akarja szolgálni és Jézus apostoli küldetésének
részese akar lenni: kész elmenni bármikor és bárhova, ahol Őt hirdetheti és
felebarátjait szolgálhatja.
A híres „negyedik fogadalom”
Negyedik
fogadalmat tesznek azok a jezsuiták, akik befejezték a hosszú képzésüket, és a
társaság meghívja őket az ünnepélyes fogadalomtételre. Ők a szokásos három
szerzetesi fogadalmon kívül még egy negyedik fogadalmat is letesznek, a pápának
szóló különleges engedelmességi fogadalmat. Ebben elkötelezik magukat, hogy
készek bárhova elmenni, ahova a pápa a hit hirdetésére küldi őket. Az első
jezsuiták ideálja ugyanis az volt, hogy szegényen, az apostolok módján járják a
világot az evangéliumot hirdetve. Nem volt ugyanakkor világos számukra, hol
tegyék ezt. A pápához fordultak tehát, azzal a mély hitbéli meggyőződéssel,
hogy „Krisztus majd helytartója által fogja irányítani őket a nagyobb szolgálat
útján"- ahogy Szent Ignác titkára, Polanco atya megfogalmazta. A pápában
látták ugyanis azt az embert, aki Jézus küldetését közvetíti feléjük. Továbbá
őt tartották annak a személynek, aki az egyház egészének a gondját viseli, és
ezért jobban tudja őket küldeni oda, ahol nagyobb szükség van rájuk. Az első
társak pápának való felajánlása intézményesült a jezsuiták negyedik
fogadalmában.
Ez a
fogadalom az egyetemes pásztorral való különleges egységet emeli ki. Az
egyetemes Egyház szolgálatának törekvése mindig is az egyik fő jellemzője volt
a rendnek, amiből a mozgékonyság jezsuita ideálja is fakad. Ennek megfelelően
egy jezsuitának mindig késznek kell lennie, hogy az evangélium hirdetése
érdekében új helyre menjen, vagy valami új feladattal bízzák meg. Ez a
rugalmasság tette lehetővé, hogy a jezsuiták gyorsan és hatékonyan tudtak
megjelenni új apostoli területeken, és fejlesztettek ki új evangelizációs
módszereket.
A pápa ritkán
ad személyes küldetést jezsuitáknak, sokkal inkább a társaság egészéhez szól és
fogalmaz meg kéréseket. Az ateizmus elleni intellektuális küzdelem, a
vallásközi párbeszéd, a társadalmi igazságosság előmozdítása, illetve olyan
központi római intézmények vezetése, mint a Vatikáni Rádió, a Római Gergely
Egyetem, a Biblikus Intézet olyan munkaterületek, melyek gondozását a pápa
kifejezetten kérte a társaságtól. A rend mai generálisa, P. Adolfo Nicolas,
újra és újra hangsúlyozza a jezsuitáknak, hogy küldetésük egyetemes, készek
kell lenniük vállalni az ebből fakadó küldetést az Egyház és a mai társadalom
határterületein.
Forrás: Jezsuiták -
http://hivatas.jezsuita.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése