Elhagyni az identitás
megszokott jegyeit
Mi, szerzetesek, már hosszú ideje aggódunk az
identitásunk miatt. Kik vagyunk mi? Hogyan illünk bele az egyház mintájába és
szerkezetébe? Klerikusok vagyunk, laikusok, vagy valami sajátos hibrid? Azt
gondolom, nem találunk kielégítő választ, csak ha abból indulunk ki, hogy
korunk identitáskrízisében mi is osztozunk. Mi az, ami különlegessé tesz
bennünket? Nos, éppen az, hogy a mi identitásunk nincs krízisben. Az
identitáskrízis csak része a közös örökségnek, amiben másokkal osztozunk. Csak
akkor érdemes elgondolkodni rajta, ha segít az örömhírt a többi szegény lélek
elé élni, akiket nap mint nap kísért a nagy kérdés: Ki vagyok én?
Elnézést kérek, ha kicsit leegyszerűsítve szólok
arról, hogy az identitás kérdése miért korunk vesszőparipája. Ebben a században
komoly társadalmi átalakulásnak lehettünk tanúi, különösen 1945 óta. Európában
láttuk, hogyan erőtlenednek el az intézmények, melyek addig identitást adtak az
embernek, meghatároztak egy hivatást, egy szerepet, egy munkahelyet. Az
egyetemek, az orvosi és a jogi pálya, a szakszervezetek, az egyházak, a média,
a különféle mesterségek mind olyan intézmények, melyek nemcsak a megélhetés
lehetőségét jelentették az embereknek, nem pusztán elvégzendő munkát kínáltak,
hanem az emberség megélésének lehetőségét, hivatástudatot. Zenésznek,
ügyvédnek, tanárnak, ápolónak, asztalosnak, vízvezeték-szerelőnek,
földművesnek, papnak lenni nem csak azt jelentette, hogy van az embernek
munkahelye. Azt jelentette, hogy lehetek valaki, tartozhatok valahová, egy
olyan intézményhez kötött csoporthoz, mely meghatározta a helyes magatartást,
közös bölcsességet, történelmet, szolidaritást kínált.
Az elmúlt években egy új, egyszerűbb társadalmi
modell bomlasztó hatásának lehettünk tanúi, hiszen mindannyian arra ébredtünk,
hogy a világpiac tagjai lettünk, akik vásárolnak és eladnak, akik maguk is
megvásárolhatók és eladhatók. A civil társadalom alapintézményei, melyek a
foglalkozásokat és a hivatásokat fenntartották, elveszítették tekintélyük és függetlenségük
javarészét. Mint minden más, ők is alárendelődtek a piaci erőknek. Angliában ma
már egy futballcsapat is inkább a profit miatt létezik, mintsem a labdajáték
élvezetére.
Mintha elhomályosult volna a tény, hogy az ember
maga döntheti el, hogy mit kezdjen az életével. Ki kell elégíteni a
kereslet-kínálat követelményeit. Nemcsak mi, szerzetesek veszítettük el az
identitástudatunkat, maga a hivatás fogalma vált kérdésessé.
Régebben a foglalkozások és mesterségek kis
ökoszisztémák voltak, melyek az emberség megélésének különféle formáit
kínálták. Ma már meggyengültek és összeomlottak. Mint ritka béka- vagy
csigafajták élőhelyei, a társadalom is egyre homogénebbé válik. Nem marad más,
csak az egyén és az állam, vagy a fogyasztó és a piac. Sokkal egyszerűbb
társadalmi modell, de magányosabb és sebezhetőbb is.
Gyanítom, hogy az egyházban ugyanezek a hideg
szelek fújtak, és egyszerűbb és kevésbé magabiztos közösséget hagytak maguk
után. Mert az egyház is a civil társadalom része. Az egyház is összetett társadalom
volt, mindenféle intézményekkel, melyek identitást adtak. Nekünk is voltak
egyetemeink, kórházaink, iskoláink, foglalkozásaink, és mindenekelőtt
szerzetesrendjeink, melyek tiszteletnek örvendő hivatást, identitást kínáltak.
Az egyháznak mindenféle hierarchiái és
struktúrái voltak, melyek egyensúlyt biztosítottak. Az általános főnöknő vagy a
katolikus iskola igazgatónője fontos személy volt, akit nem lehetett figyelmen
kívül hagyni. A pap is meghunyászkodott, ha be kellett csengetnie hozzájuk. Egyházunk
azonban bizonyos mértékig ugyanazon az átalakuláson ment át, mint a társadalom
többi része.
Kik vagyunk mi, szerzetesek? Hogyan illünk bele
az egyház mintájába és struktúrájába? Gyakran úgy keressük erre a kérdésre a
választ, hogy a hierarchián belül próbáljuk elhelyezni magunkat. Laikusok
vagyunk vagy klerikusok, vagy valahol félúton a kettő között? De válaszolhatunk
úgy is erre a kérdésre, hogy a hierarchiával szemben helyezkedünk el, mint az
„intézményes egyház” ellen öklüket rázó prófétai egyének. Ezzel azonban rossz
térképet követünk. Olyan ez, mintha a Sziklás-hegységet olyan térképen
keresnénk, mely az Egyesült Államok határait adja meg. Vajon Colorado vagy
Wyoming államban található? Miért nem látjuk a hegységet?
Az egyház térképe, mely maga a hierarchia, jó és
érvényben levő térkép. Mindannyian rajta vagyunk valahol. Vannak laikus, pap,
sőt püspök szerzetesek is. De arra nem használhatjuk a térképet, hogy a
szerzetesi életet magát keressük meg rajta. Nem mutatja meg, hogy kik vagyunk,
mint ahogy a Sziklás-hegység sincs feltüntetve az Államok határait megadó
térképen. És még utalások sincsenek arra nézve, hogy hol található. Ahol
nincsenek városok feltüntetve, ott lehetnek akár hegyek is. Ahhoz azonban, hogy
tisztán lássuk őket, más típusú térképre van szükségünk.
Hiba lenne arra a következtetésre jutni, hogy az
identitáskrízisre a legjobb válasz a hierarchia felszámolása lenne, és a
liberális, individualista társadalmunkhoz hasonló egyház kialakítása. Ez nem
hozná meg azt az eredményt, amire vágyunk. Társadalmunkban, nagyvárosi
vadonunkban azt látjuk, hogy az individualizmus kegyetlen. Nagyvárosi sivatagot
teremt, amelyben kevés élet tud fennmaradni.
Amit szeretnénk tehát, az nem a modern
nagyvárosi sivatag individualizmusa, hanem sokkal inkább az esőerdőhöz
hasonlóan az ökoszisztémák sokfélesége, melyekben a legfurcsább élőlények
fejlődhetnek és szaporodhatnak, ezerféle hangon dicsérve az Istent.
Kik vagyunk mi, szerzetesek és mi a hivatásunk
az egyházban? Erre a kérdésre nemcsak azért fontos a válasz, mert megadja a
biztonságot, mellyel továbbléphetünk és új hivatásokat is tudunk vonzani. Ha
vissza tudjuk szerezni a hivatásunkba vetett bizalmat, akkor talán képesek
leszünk arra, hogy felmutassunk valamit magáról az emberi hivatásról. A kérdés,
amivel foglalkoznunk kell, arról szól, hogy mit jelent embernek lenni.
A minap olvastam egy tizenhárom éves amerikai
fiúról, Jimmyről, aki amiatt keveredett bajba, hogy a családjával együtt
ragaszkodott azon jogához, hogy fülbevalót viseljen az iskolában. Mindezt azzal
indokolták, hogy „minden személynek joga van eldönteni, hogy ki akar lenni”.
Természetesen bizonyos értelemben az ember még drukkolna is Jimmynek. Bizonyos
értelemben igaza van. Az, hogy az ember fontos döntéseket hoz, és azt mondja:
„Ez vagyok én, a fülbevaló hozzám tartozik”, természetes velejárója annak, hogy
vagyunk valakik, hogy van identitásunk. De az ember nem választhatja meg
abszolút módon azt, hogy ki akar lenni. Ha úgy döntenék, hogy fülbevalót és
bőrdzsekit viselek, és Róma utcáin motorbiciklivel fogok száguldozni, azt
hiszem, a testvérek tiltakoznának, és azt mondanák: „No de Timothy, ez
egyáltalán nem te vagy!” Legalábbis remélem, hogy ezt mondanák! Ami engem
illet, ugyanúgy nem dönthetek arról, hogy punk leszek, mint ahogy arról sem,
hogy Aquinói Tamás legyek.
Valakinek lenni azt jelenti, hogy az életünkről
fontos döntéseket hozunk, de ezeknek valahogyan összefüggésben kell lenniük,
egyetlen történetet kell alkotniuk. Az identitás azt jelenti, hogy az életünk
során meghozott döntéseink adott irányba mutatnak, összefüggő egységet
alkotnak.1 Amit
ma teszek, az annak a fényében nyer értelmet, amit eddig tettem. Az életemnek
mintája, kialakult szerkezete van. Mint egy jó történetnek. Az egyik ok, ami
miatt a foglalkozások és a kézművesség olyan fontos volt az identitás
szempontjából, az volt, hogy a személy életét sok szempontból meghatározták.
Zenésznek vagy ügyvédnek lenni nem csupán munka, amit ideig-óráig végez az
ember, hanem egy életforma: fiatalkortól az öregkorig, pihenésben és munkában,
betegségben és egészségben jellemzi az embert.
A mi szerzetesi hivatásunk azonban minden emberi
élet legmélyebb narratív struktúráját hozza felszínre. Hitünk szerint minden
emberi élet válasz Isten hívására, hogy a Szentháromság életében részesedjünk.
Ez a minden emberi élet mélyén meghúzódó narratíva. Az erre a hívásra adott
válaszomban fedezem fel azt, hogy ki is vagyok. Amit az Úr Izajásnak mondott,
nekem is mondja: „Születésem előtt szólított az Úr. Már anyám méhében nevet
adott nekem.” A név nem valami hasznos címke, hanem meghívás. Valakinek lenni
nem azt jelenti, hogy egy bevásárlóközpont polcairól választhatunk magunknak
identitást („A pokol angyala”; „popsztár”; „ferences”), hanem azt jelenti, hogy
válaszolok annak, aki életbe hívott: „Sámuel, Sámuel”, szólít a hang az
éjszakában. És Sámuel válaszol: „Szólj Uram, mert hallja a te szolgád!”
Pál apostol így ír a Korintusiakhoz írt
levélben: „Hűséges az Isten: ő hívott Fiának, Jézus Krisztusnak, a mi Urunknak
közösségébe” (1Kor 1,9). Arra szeretnék rávilágítani, hogy a szerzetesi élet
sajátos és radikális válasz erre a meghívásra. A maga nyers valóságában világít
rá minden emberi élettörténet fő cselekményére, ami nem más, mint a hívásra
adott válasz. Furcsa életmódunk mintegy felszínre hozza az ember
identitáskeresésének drámáját, hiszen minden ember törekszik felfedezni az őt
nevén szólító Isten hangjának visszhangját. A többi keresztény hivatás, mint a
házasság is, szintén megteszi ezt, csak más módon, mint ahogy alább vázolom
majd.
Amikor mi, szerzetesek identitásunkról
beszélgetünk, teljesen biztosak lehetünk benne, hogy hamarosan feltűnik
beszélgetésünkben a „prófétai” kifejezés. És ez érthető is. Fogadalmaink oly
mértékben ellentétben állnak társadalmunk értékeivel, hogy van értelme úgy
beszélni róluk, mint Isten Országának prófétai értékeiről. A Vita Consecrata című apostoli buzdításban
megtalálható ez a kifejezés. Nagyon örülök neki, amikor ezt a szót mások
használják ránk, de idegenkedem, amikor szerzetes formál magának jogot a használatára.
Ez burkolt arroganciát hordozhat magában: „Mi vagyunk a próféták.” Gyakran nem
vagyunk azok. És gyanítom, hogy az igazi próféták vonakodnának ezt a címet
magukra alkalmazni. Mint Ámosz, inkább hajlanak arra, hogy letagadják és azt
mondják: „Sem próféta nem vagyok, sem próféta fia.” Szeretem inkább azt
gondolni, hogy mi vagyunk azok, akik az identitás szokásos jeleit maguk mögött
hagyják.
A gazdag ifjú megkérdezi Jézust: „Mi hiányzik
még nekem?” Jézus ezt mondta neki: „Ha tökéletes akarsz lenni, menj, add el,
amid van, add oda a szegényeknek, és kincsed lesz a mennyekben. Azután jöjj,
kövess engem.” Amikor a fiatalember hallotta ezt, nehéz szívvel távozott, mert
nagy vagyona volt (Mt 19,20–22).
Először is, a mi hivatásunk megmutat valamit
abból az emberi hivatásból, amit mi magunk mögött hagyunk. Sokat feladunk
azokból a dolgokból, amelyek identitást adnak az embernek világunkban: pénzt,
státuszt, társat, karriert. Egy olyan társadalomban, amelyben az identitás már
oly törékeny, oly veszélyeztetett, egy sor olyan dolgot is elhagyunk,
amelyekben az emberek biztonságot keresnek — a saját identitásunkra vonatkozó
bizonytalanságunk támaszait is elhagyjuk. Szakadatlanul feltesszük a kérdést:
„Kik vagyunk mi?” De mi azok vagyunk, akik feladják az identitás szokásos
jeleit. Ezek vagyunk mi! Nem csoda, hogy gondjaink vannak! Ezt azért tesszük,
hogy felfedjük minden ember valódi identitását és hivatását. Először is
megmutatjuk, hogy minden emberi identitás ajándék. A magunk által kreált
identitás soha sem felel meg annak, akik vagyunk. Minden apró identitás, amit
ki tudunk magunknak sajtolni ebben a társadalomban, kevésnek bizonyul.
Másodszor, megmutatjuk, hogy az emberi identitás nem véglegesen adott. Életünk
egész története (a kezdetétől a végéig, és azon túl is) mutatja meg nekünk, kik
is vagyunk.
Hadd világítsam meg ezt néhány egyszerű
példával. Természetesen nem szándékozom a fogadalmak teljes körű teológiáját
tárgyalni, csak néhány javaslatot mondanék, amelyek megmutatják, hogyan érintik
a fogadalmak az emberi identitás kérdését.
Amikor a Domonkos Rendben fogadalmat teszünk,
kezünket az elöljáró kezébe tesszük és engedelmességet ígérünk. Feltételezem,
hogy minden közösségünkben valamiféle megrendülés történik, amikor önmagunkat
testvérünk vagy nővérünk kezébe helyezzük, és azt mondjuk: „Itt vagyok; küldj
engem, ahová akarsz.”
Erik Erikson az identitást úgy definiálja, mint
„egy érzést, hogy otthon vagyunk testünkben, annak tudását, hogy hová megyünk,
egy belső azonosulást azzal a megbecsüléssel, amit azoktól kapunk, akik
fontosak nekünk”.2 Igen,
az engedelmesség szépen kisöpri belőlünk azt az érzést, hogy tudjuk, hová
megyünk. Megadatik nekünk az a fenséges szabadság, hogy ne tudjuk, merre
tartunk. A szerzetes olyan ember, aki megszabadult a tehertől, hogy karriert
csináljon.
A karrier egyik módja annak, hogy az emberek
életük történetét elmondva futó képet nyerjenek arról, hogy kicsodák ők. A
karrier, azon szerencsések számára, akiknek van, életük színtereinek sorba
rendezését, felépítését jelenti, amint felfelé kúsznak a létrán, legyen az egy
egyetem, vagy a hadsereg terén. Nálunk nincsen ilyesmi. Bár megválaszthatnak
minket egy bizonyos hivatal betöltésére, mi nem haladunk a létrán. Amikor 1966.
szeptember 29-én fogadalmat tettem, a karrierem véget ért. Testvér vagyok, és
mindig is csak testvér tudok lenni.
Az engedelmesség fogadalma minden lehetséges
karrier adta identitáson túlra visz bennünket, és így meghalad minden
identitást, amit mi magunknak valaha is megkonstruálhatnánk. Olyan önazonosság
felé mutat, amely nyitott mindazok számára, akiknek élete sehová sem tart, akik
soha nem csinálnak karriert, akik soha nem töltenek be állást, nem mennek át
semmiféle vizsgán, vagy sohasem sikeresek. Lemondásunk a karrierről annak a
jele, hogy minden emberi élet végső soron igenis tart valahová, még akkor is,
amikor egészen úgy tűnik, hogy zsákutcába érkezett, mert Isten az, aki
mindannyiunkat hűségesen hív az életre.
Valójában talán azért olyan nehéz élni a
tisztaság fogadalmát, mert önazonosságunkat nagyon sok tekintetben érinti.
A legtöbb ember számára önazonosságának az a
legalapvetőbb jele, hogy van egy másik személy, akinek az életében ő központi
szerepet tölt be: férj, feleség vagy partner. Ez a mi életünkből hiányzik. Bár
én is szerethetek sok embert, akik viszontszerethetnek engem, mégsem
határozhatom meg magam egy ilyen kapcsolatból kiindulva. Ez olyan űr, olyan
hiány vagy veszteség, amelyet nem hiszem, hogy lehetséges lenne másként
gyümölcsözően megélni, mint úgy, hogy életünk mélyen az imádságból táplálkozik.
Az egyik legfájdalmasabb dolog, legalábbis
számomra az, hogy lemondunk a saját gyermekekről. Némely társadalomban ez azt
jelenti, hogy az embert sohasem fogadják el férfiként. Emlékszem egy frissen
felszentelt pap mély lehangoltságára, aki egy edinburgh-i konventbe ment
misézni; amikor végre ajtót nyitott egy nővér, ránézett és így szólt: „Ó, ön
az, atya! Egy férfire számítottam.”
Eszembe juttat ez egy amerikai testvért is,
akinek jámbor ír szokás szerint az egyik neve Mária volt. Ez a testvér egy
alkalommal azon méltatlankodott, hogy a mai világ mennyire tele van mindenféle
különc és perverz alakokkal. Az egyik testvér, letéve kezéből az újságot, azt
válaszolta neki: „Ugyan már, miért gondolod, hogy te olyan normális vagy?
Máriának hívnak és szoknyát viselsz.”
Elhagyjuk szüleinket, testvéreinket, az egész
meghatározó emberi kapcsolatrendszert, mely nevet és helyet ad valakinek a
világban.
A polgárháború ideje alatt ellátogattam
Angolába. Soha nem fogom elfelejteni a testvérek és nővérek jelöltjeivel való
találkozásomat a fővárosban, Luandában. A város körüli háborús zavargások
elszigetelték őket családjuktól, és komoly erkölcsi dilemmával kellett
szembenézniük. Megpróbáljanak-e átjutni a háborús övezeten, hogy megkeressék
családjukat, és a nehéz időkben támogassák őket, vagy pedig maradjanak a
Rendben? A mély törzsi és családi érzületű afrikaiak számára ez szörnyű helyzet
volt. Soha nem fogom elfelejteni azt a fiatal nővért, aki felállt és azt
mondta: „Hagyjátok a halottakra, hadd temessék el halottaikat; nekünk maradnunk
kell, hogy az Evangéliumot hirdessük.”
A mi életünk tehát hatalmas hiánnyal, egy űrrel
van megjelölve. Ez a hiány, ez az űr azonban értelmetlen mindaddig, míg végül
örömmel nem éljük meg, mint egy szerelmi történet részét, mely minden ember
életének mély misztériuma. Vagy úgy éljük meg szenvedélyesen, mint az Isten
szeretetének jelét, mely minden embert a teljes életre hív, vagy meddő marad és
gyümölcstelen.
A szegénység fogadalma természetesen lehatol annak
a mélyébe, ami az embereknek a globális piac világában identitást ad. Lemondás
ez arról a státuszról, amely a bevétellel és az adás-vétel képességével jár
együtt. A szegénység arra hív bennünket, hogy az ellentmondás jele legyünk a
pénz kultúrájában. Igaz, gyakran nem teszünk eleget ennek a meghívásnak. Ahogy
ezeket a szavakat magasan a Tiberis fölött fekvő, óriási, több évszázados Santa
Sabina kolostorunkban papírra vetem, a folyóparton egy apró, összetákolt viskót
látok, melyben egy egész család lakik. Épp a mosott ruhát teregetik. Ha esik az
eső vagy megárad a folyó, a víz elsodorja a „házukat”. Nézem őket és
belepirulok, ha arra gondolok, hogyan láthatnak ők minket.
Utazásaim során azonban mindenhol találtam olyan
férfi és női szerzetesközösségeket, akik osztoznak a szegények életében; akik
élő jelei annak, hogy egyetlen emberi élet sincs arra rendelve, hogy egy
szemétdombon fejeződjék be, és hogy minden ember rendelkezik az istengyermekség
méltóságával.
Minden fogadalmunkban azt látjuk, hogyan hagyjuk
magunk mögött az emberi identitás valamely oszlopát. Feladjuk a megszokott
dolgokat, melyektől identitásunkat kapjuk, feladjuk azt, hogy fontosak vagyunk,
hogy az életünk tart valahová. Nem csoda tehát, hogy elbizonytalanodunk
önazonosságunkat illetően. De szabadságunk talán éppen arra szól, hogy ne is
foglalkozzunk azzal, hogy kik vagyunk. Sokkal inkább az kellene, hogy
érdekeljen bennünket: ki az Isten.
Húsvét reggelén Péter és a szeretett tanítvány
az üres sírhoz futott. Péter csak a veszteséget látja, a test hiányát. A másik
tanítvány a szeretet szemével néz: azt az űrt látja, amelyet betölt a
Feltámadott jelenléte. Lehet, hogy látszólag a mi életünket is meghatározza a
hiány és a veszteség, de azok, akik a szeretet szemével nézik ezt az űrt, látni
fogják, ahogyan betölti a feltámadt Úr jelenléte.
Nem akarok kizárólagosan csak a mi szerzetesi
hivatásunkról beszélni. Minden hivatás — orvosoké, tanároké, szociális
munkásoké stb. — arról az emberi hivatásról beszél, amely válaszol Istennek az
Ő országába való meghívásra. A mi hivatásunk sajátossága, hogy ezt az egyetemes
rendeltetést azáltal mutatja meg, hogy minden más identitáson túllép. A Vita Consecrata című apostoli buzdítás bennünket
„eszkatologikus jeleknek” nevez, és ez valóban így helyes. Tetszik is nekem.
Nem lenne szép, ha útlevelünk „foglalkozás” című rubrikájába azt írhatnánk:
„eszkatologikus jel”? Valaki azonban azzal érvelhetne, hogy valójában a
házasság az igazi eszkatologikus jel, még sokkal inkább, mint a szerzetesi
életforma. A házasság a szeretetben való felemésztődés, az emberi lélek
szabbatja, amikor két ember megpihen az egymás iránti kölcsönös szeretetben. Ez
jelzi számunkra Isten Országát, amely után vágyakozunk. Mi, szerzetesek, talán
a megtett út jelei vagyunk, míg a házasságban élők a végcélé.
Próbáltam meghatározást adni arról, hogy mi is a
szerzetesi identitás. A meghatározás kissé ellentmondásosnak tűnik, hiszen úgy
definiál bennünket, mint aki feladja az identitást abban a formájában, ahogyan
a társadalom azt elfogadja. Itt azonban nem állhatunk meg, bármennyire is
szeretnénk. Társadalmunkban, mely ellenségesen áll az emberi hivatás
gondolatához, kevésnek bizonyul egy szép definíció. Olyan ez, mintha a
kihalással fenyegetett tigriseket azzal vigasztalnánk, hogy egy szép definíciót
adunk tigris mivoltukról.
A világpiac által létrehozott emberi sivatagban
szükségünk van olyan környezet kiépítésére, melyben a szerzetesek fejlődhetnek,
az életformánk virágozhat, és meghívássá válhatunk mindenki számára arra, hogy
az Úr útján járjon. A különféle szerzetesrendek és kongregációk éppen ilyen
környezetet kínálnak. A mai világban megkísérthet bennünket a gondolat, hogy a
szerzetesrendek olyanok, mint az egymással versenyben álló multinacionális
cégek: te mit vásárolsz, magas oktánszámú jezsuita benzint, vagy a
környezetbarát, ólommentes ferenceset? Bennem sokkal inkább az a hasonlat él,
hogy minden szerzetesi intézmény olyan, mint egy-egy mini ökoszisztéma, mely
egy furcsa életforma fennmaradását és fejlődését szolgálja. Ahhoz, hogy a pillangó
fejlődhessen, kevés egy jó definíció. Olyan ökológiai élettér kell, amely
lehetővé teszi, hogy a hernyó kikeljen a petéből, a pillangó a bábból. Vannak
pillangók, melyeknek csalánra, vízre, vagy esetleg valamilyen ritka növényre
van szükségük ahhoz, hogy élhessenek. Más fajták csak juhok legelőjén élnek
meg, mert birkabogyók nélkül nem létezhetnek. Minden kongregáció a maga módján
más és más ökológiai életteret biztosít emberi mivoltunk egy-egy furcsa
megélésére. Ellenállok a kísértésnek, hogy különféle rendjeink milyen típusú
lepkére emlékeztetnek leginkább…
A szerzetesrend olyan, mint a környezet. A
szerzetesi életet építeni olyan, mint rezervátumot létesíteni egy régi
építkezési helyszínen. Ide bokrokat kell ültetni, amoda kis tavat kell ásni
stb. Mire van a testvéreinknek és nővéreinknek szüksége a fejlődéshez azon az
úton, melyen maguk mögött hagynak karriert, gazdagságot, státuszt és az életre
szóló egyetlen társ biztonságát? Mire van szükségük ehhez a zarándokúthoz, mely
a noviciátustól a sírig tart? Minden kongregációnak megvannak a maga
követelményei, a maga sajátos ökoszisztémája, sajátos identitása.
Mindez mintha ellentmondáshoz vezetne: a
szerzetesi identitást úgy határoztam meg, hogy az az identitás feladásával
egyenlő, azzal, hogy magunk mögött hagyjuk a támaszokat és jeleket, melyekből
az emberek identitásukat merítik. És a rendek és kongregációk mégis kínálnak
identitást. Minden közösségnek megvan a maga stílusa. Ezért vannak azok a
szörnyű viccek a villanykörtét cserélő jezsuitákról, ferencesekről és
domonkosokról!
Az ellentmondás csak látszólagos. Minden
kongregáció kínál identitást, de ez egy sajátos Krisztus-követés, a magunkról
való elfeledkezés egy sajátos módja. Egy kármelita nem azért örül, hogy
kármelita, mert ez státuszt ad neki, hanem mert épp a státuszról való lemondás
egy sajátos lehetőségét kínálja. Örömömet kell találnom a rendemben,
történeteivel, szentjeivel, hagyományaival együtt, hogy növekedhessek a
bátorságban, mellyel lemondok mindenről, amit a társadalom fontosnak tart.
Ezért érzek nagy rokonszenvet azon fiatal
szerzetesek iránt, akik rendjük tagjaként gyakran az identitás egyértelmű
jeleit követelik. Az én korosztályom számára, akik erős katolikus és domonkos
identitásban nőttünk fel, az igazi kihívás az volt, hogy elhagyjuk azokat a
szimbólumokat (például a habitust), melyek elkülönítettek bennünket másoktól,
és elmerüljünk a modern társadalomban, engedve, hogy a kételyei próbára
tegyenek és kérdései elgondolkodtassanak.
Ez jó volt, és megvoltak a maga gyümölcsei. De
azok a fiatalok, akik ma hozzánk belépnek, a modern társadalomnak a gyermekei,
és e kérdések születésüktől fogva kísérik őket. Gyakran másra, a szerzetesi
közösséghez való tartozás egyértelmű jeleire van szükségük ahhoz, hogy ki
tudjanak tartani ebben a nagyon sajátos emberi létmódban.
Egy utolsó megjegyzés: olyan közegre van
szükségünk, mely személyes növekedésünket elősegíti. Arra vagyunk hivatva, hogy
magunk mögött hagyjuk mindazt, amit a társadalom az identitás és státusz
szimbólumainak tart. Ez azonban nem ment fel bennünket a nehézségek alól,
melyek a felnőtt és felelősségteljes személlyé való érés velejárói. Mindannyian
ismerünk testvéreket, akik még drágább számítógépet szeretnének, miközben arra
hivatkoznak, hogy a szegénység fogadalma felmenti őket a pénzügyek miatti
aggályoktól.
A saját szemünkkel azt látjuk, hogy a családról,
hatalomról, gazdagságról és a saját életünk fölötti döntésről való lemondás nem
tesz bennünket gyáva nyulakká. A felnőtté érés azonban megköveteli, hogy
kríziseken haladjunk át. Megtartanak-e akkor bennünket a közösségeink?
Segítenek-e abban, hogy a halál e pillanatait az újjászületés pillanataiként
éljük meg? Amikor egy idős szerzetest megkérdeztek, hogy mit csinálnak a
monostorban, ezt válaszolta: „Ó, hát elesünk és felkelünk, elesünk és
felkelünk, elesünk és felkelünk.” Olyan környezetre van szükségünk, ahol
eleshetünk és felkelhetünk az Isten Országa felé vezető úton haladva.
Hadd fejezzem be azzal, hogy röviden
összefoglalom az utat, amit ebben az előadásban bejártunk.
A nekem feltett kérdés a következő volt: Mi a
szerzetesi identitás ma? Azzal válaszoltam, hogy ezt bele kell helyeznünk a
társadalmi kontextusba, melyben az emberek többsége identitáskrízisben szenved.
A világpiac eltöröl minden hivatástudatot, akár orvosról, papról vagy
buszsofőrről van is szó.
A szerzetesi élet értéke abban áll, hogy nagyon
élénken fejezi ki minden ember közös sorsát. Hiszen minden ember abban fedezi
fel identitását, hogy válaszol Isten hívására, mellyel az isteni életben való
részesedésre hív bennünket. Arra kapunk meghívást, hogy ezt a hivatást
radikális és sajátos módon éljük meg, azáltal, hogy minden olyan identitást
magunk mögött hagyunk, ami a szívünket elhódíthatná. A többi hivatás, mint a
házasság is, ennek az emberi sorsnak kínál alternatív megvalósulást.
Azonban arra a következtetésre jutottam, hogy
nem elég egy szép definíciónál megállni. Ennél sokkal többre van szükségünk,
hogy az úton előre haladhassunk. Minden szerzetesrendnek vagy kongregációnak
olyan közeget kell kínálnia, ami ezt a haladásunkat elősegíti. És ha nem
akarjuk, hogy a fogyasztói társadalom elszédítsen bennünket, ha egy
ellenkultúra szigeteinek kell lennünk, akkor keményen kell dolgoznunk egy olyan
közeg megépítésén, amelyben szerzetes testvéreink és nővéreink fejlődhetnek az
Úr útján.
Írta: Timothy Radcliffe. 1954-ben
született Londonban. 1965-ben lépett be a domonkos rendbe, 1971-ben szentelték
pappá. Az Oxfordi Egyetemen tanított szentírástant, 1987-ben angliai
provinciálisnak választották, 1992-től 2001 nyaráig a rend általános elöljárója
volt. Az alábbi szövege előadásként elhangzott az Egyesült Államok Legfőbb
Szerzetes-elöljáróinak Konferenciáján (Arlington, VA, 1996. augusztus 8.), és
megjelent a Sing a New Song. The Christian Vocation (Dublin, 1999) című
könyvében.
Petres E. Lúcia fordítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése