A szerzetesség, ez az örökké korszerű életállapot mélyen gyökerezik az
emberi természetben; mindig újra jelentkezik, s nem lesz soha olyan idő, hogy
ne lennének kolostorok. A szerzetesi élet hármas fogadalma - mely egyes
közösségek esetében más fogadalmakkal is kibővülhet - az Újszövetségben
gyökerezik, s az egyes korokban az igazság állandóságával fogalmazzák újra és
újra. Egyes szerzetesrendek megszűnnek az időben, ugyanakkor újak támadnak, s
tagjai sajátos karizmájuknak megfelelően élik az evangéliumi tanácsokat.
Az
Üdvözítőről nevezett Mária Petra karmelita nővér:
A
hivatásomat nagycsütörtökön, a debreceni Szent Anna-székesegyházban, egy krizma
szentelési szentmisén kaptam, amelyen majdnem teljes létszámban jelen volt az
egyházmegye papsága. A szentély tele volt Istennek adott életekkel. Amikor
elhangzott a papi ígéretek megújítása, úgy éreztem, meg akarom érteni őket:
miért adja valaki az életét teljesen Istennek? Ki ez az Isten, aki betölthet
egy egész emberi életet? Nem öntöttem szavakba, a lelkem mélyéből tört fel a
kérdés. Érteni akartam őket...
Másnap,
nagypénteken egyedül voltam otthon. Csend volt, imádkoztam, készültem a
húsvétra. Olvasgattam, aztán letettem a könyvet, és azt éreztem: megértettem. S
ezzel megszületett az elhatározás is. Ekkor még nem gondoltam a Kármelre, csak
azt értettem meg, mit jelent az "Istennek egészen odaadottság", s
azt, hogy benne bízva, kezébe teszem az életemet. A megértéssel megkaptam a
hivatást is. Nagyon megdöbbentem, hiszen katolikus gimnáziumba jártam, de nem
készültem szerzetesi életre. Nagy családot szerettem volna, készültem a
házasságra, nagyon vonzott a gyógypedagógia... Néhány hónapig tartó vívódás
után az Isten szava minden kételyemnél erősebbnek bizonyult. Elkezdtem
ismerkedni a különböző rendekkel. Azt rögtön tudtam, szemlélődő közösséget kell
keresnem. Mély és nehéz tapasztalatom volt, hogy az embereket, akiknek
beszéltem Istenről, el tudtam ugyan vezetni a templomig, a szentmiséig, de nem
jutottak el az Istennel való személyes találkozásig, pedig ez lenne a lényeg.
Úgy gondoltam, hogy az Istentől kapott erőm nem a szavaimban van, hanem az
imádságban. Mert az imában egészen oda tudom vinni az embereket Istenhez.
Miközben
a szemlélődő rendek között keresgéltem, kaptam egy kis füzetet A kármelita nővérek életeszménye címmel.
Elolvastam, s úgy éreztem: erre vágyom, ez az, amire Isten hív. Miután a
karmeliták mellett döntöttem, elkezdtem olvasni Avilai Szent Teréz műveit, ami
még inkább megerősített. Négy évig tartó előkészület, s a tanulmányaim
befejezése után 2001 júliusában léptem be a rendbe.
A
karmelita lelkiség lényege az imádság, a csendes, magányos, rejtett élet,
ugyanakkor nagyon fontos a testvéri közösség, s e kettő közti egyensúly. Az
imádságról Avilai Szent Teréz azt mondja: az ima belső barátság Istennel. A napirendünkben
délelőtt és délután van egy-egy óra csendes, szemlélődő ima. A teljes
zsolozsmát közösségben végezzük a kápolnában. Munka közben és a nap egyéb
részeiben is csendben vagyunk, hogy megmaradjon bennünk az összeszedettség és
az Istenre figyelés. Nagyon fontos az apostoli lelkület, hiszen az emberekért,
a világ üdvösségéért vagyunk itt. Kedves számomra a Szűzanya iránti nagy
szeretet és ragaszkodás, mely a Kármel lelkiségéhez tartozik. S mint minden
szemlélődő szerzetesközösség életében kiemelt helyet kap az aszkézis és a
kétkezi munka. "...hogy csöndben munkálkodva, a saját kenyerüket
egyék." (2 Tessz 3,12)
Aki
belép egy kolostorba, valamilyen elképzeléssel teszi ezt. Egy olyan idea
kialakításával, amely nem biztos, hogy a valóság. Ugyanígy jöttem én is.
Belépésemkor, a négy évig tartó előkészület ellenére is szinte csak a
körvonalait láttam a Kármelnek. Most már mind mélyebben megértem, mire hívott
Isten. Nagyon egyszerű élet ez - talán épp emiatt nem könnyű. Megvan a
határozott napirend, a hétköznapok szinte ugyanúgy telnek. Ugyanazzal a
huszonegy emberrel találkozom, hiszen klauzúrában, zárt közösségben élünk. Nem
járunk ki, csak akkor, ha orvoshoz megyünk, vagy ha valami fontos dolgot kell
elintézni. Sokszor eszembe jut, amit Elisabeth nővérünk mondott egyszer:
"A sivatag nem költészet." Igaz, de semmiért nem cserélném el, mert e
sivatag az Istennel való barátságot rejti. Nekem ez a boldogságom. Így találtam
meg a helyemet az egyházban, az Istennel és az emberekkel való kapcsolatomban
is. Mindannyian értük vagyunk...
Puskás
Antal pálos szerzetes:
Sokan
föltették már és fölteszik a kérdést, vajon hogyan lesz valakiből szerzetes?
Valószínűleg azért olyan izgalmas ez a téma, mert egy mindenestül elkötelezett
életről van szó. Az emberek vágyódnak hallani erről, mivel valami vegyítetlent,
tisztát sejtenek a megszentelt életben.
Ez
pedig igen vonzó mindenkinek, akár kimondja, akár nem. Talán sokan úgy vannak
vele, mint Heródes, aki szívesen hallgatta Keresztelő Jánost. Egy másik kérdés,
amit nemrég intéztek hozzám: "Hogyan lehetsz annyira biztos a
hivatásodban, hogy örök fogadalommal kötelezed el magad? Nem lehet, hogy évek
múltán a körülmények, életfelfogásod, személyed érlelődése más belátásra bír?
Hogyan mondhatod, hogy biztosan tudod: ez Isten akarata?" Ez a kettő, a
végleges elkötelezettség Istennek, egy közösségnek, valamint a keresztény
tökéletességre törekvés az, ami a szerzetesség hallatán megfogalmazódik az
emberben. Ahhoz, hogy én magam képes voltam elköteleződni, nagyban hozzájárult
az, hogy apám már gyerekként rám bízott bizonyos feladatokat: füvet kaszálni a
nyulaknak, bekapálni a szőlőt, lefejteni a bort. Ezekben mindig jelentkezett az
erős, erőimet megpróbáló kihívás. Apám azonban úgy szabta rám ezeket, hogy
tudta: ha igazán akarom, képes leszek rá. Így legtöbbször sikerélmény kísérte a
feladatokat. Isten személyes hívó szava mellett főleg ennek tulajdonítom, hogy
a szerzetesi életformát - mint életfeladatot - képes voltam elvállalni.
Gyerekkoromban az említett sikerélménynek a kerete a család volt.
Hasonlóképpen, amikor az Istennek szenteltségről mint kihívásról gondolkodtam,
csakis egy közösségben tudtam és tudom ezt elképzelni. Hivatásom egy titok. De
most, hét év elteltével a kezdetnél sokkal világosabban és biztosabban látom,
hogy itt a helyem. A logikai érvek, amelyek kínálkoztak, hogy eldöntsem: menjek
vagy ne menjek szerzetesnek, nem voltak egyáltalán meggyőzőek. Szerencsére nem
ezek mentén döntöttem. Egyetlen - nem logikai - érvem volt: végleg és egészen
közel akartam kerülni ahhoz az Istenhez, aki teljesen lenyűgözött. Ilyen érv
persze magában foglal számos további kihívást és a hit
"bizonytalanságát", ami azonban csak izgalmasabbá teszi ezt a nagy,
életre szóló kalandot.
Michaela
Weimann, a Regnum Christi Mozgalom tagja:
Amikor
2000 nyarán elhatároztam, hogy a Regnum Christi mozgalomban Istennek szentelem
az életemet, a szüleim egy üdvözlőkártyát nyomtattak, amelyben tudatták a
rokonainkkal és barátainkkal, hogy a szegénység, tisztaság és engedelmesség
ígéretében akarom élni az életemet. A lapra Franz Xaver Nguyen van Thuân, azóta már elhunyt vietnami bíboros
egy idézete került: A döntésed, hogy
az Urat követed nem egy aláírásban vagy egy ünnepélyes ígérettételben nyilvánul
meg, hanem inkább saját magad töretlen átadásában, melyet egy egész életen át
kell megvalósítanod.
Így
látom a megszentelt életre szóló hivatásomat. A szeretet költeménye, amely
egyedi és személyre szóló. A teremtmény szívtől szívig szóló párbeszéde a
Teremtőjével, aki arra hívja, hogy meghosszabbítsa Krisztus megtestesülésének
misztériumát a világban, azért küzdve, hogy egy "másik Krisztussá"
váljon.
A
hivatásom, hogy kövessem Istent, a nagyobb, teljesebb, gazdagítóbb szeretetre
való hivatást is jelenti. Aki maga a szeretet, szeretetből hívott és hív
továbbra is engem, hogy kövessem őt. Tudom jól, hogy gyenge és irgalomra
szoruló teremtmény vagyok, méltatlan erre az ajándékra. Ezért mindennap
igyekszem megújítani a válaszomat a hívására, megújítani a szeretetemet.
Önmagam átadása egyenes következménye annak, hogy megtapasztaltam Isten irántam
való szeretetét. Elsősorban az életem példájával kell hirdetnem mindenkinek
Isten szeretetét, és terjesztenem az ő országát ebben a világban.
Amikor
Istennek szenteltem az életemet, elhatároztam, hogy mindent odaadok neki, és a
mindennapokban tanulom meg, mit is jelent ez a minden. Felajánlottam neki a
szegénységemet, ami azt jelenti, hogy minden pillanatban mások rendelkezésére
állok. Időmet az ő igényei szerint használom, semmim nincs, amit magaménak
mondhatok, elfeledkezem önmagamról azért, hogy maga Krisztus legyen az egyedüli
tulajdonom. Felajánlottam neki a tisztaságomat, hogy a szívem csak az övé
legyen, hogy minden szeretetem benne összpontosuljon, és megtanuljak az ő
szívével szeretni másokat tisztán, szabadon. Felajánlottam neki az
engedelmességemet is, szeretetből és szabadon átadva neki a saját akaratomat.
Tudom, hogy akaratom az ő akaratában találja meg az igazi boldogságot és a
valódi teljességet, azonosulva az ő kívánságaival és vágyaival.
Megszentelt
életemnek egyedül akkor van értelme, ha megmaradok Krisztus szeretetében.
Fejéregyházi Tamás, Legio Christi:
1978-ban születtem Budapesten egy
négytagú család második gyermekeként. Édesanyámat baleset érte, amikor várandós volt velem, így a
nőgyógyásza a magzat elvetetését javasolta neki. Életem így egy hajszálon
múlott - meg szüleim elszántságán -, és ez az eset megtanított az életet mint
Isten ajándékát szemlélni. Amikor kamaszkorban az ösztönök, majd egyetemista
fiatalként (ELTE-TTK) az értelmem a jogaikat követelték, annak a tudata, hogy
Valaki akarta, hogy legyek, átsegített a mélypontokon. Mindaddig a gyerekek
egyszerű, örömteli életében volt részem: mindennapjaimat a család, a barátok, a
sport, a templom és alkalomadtán a tanulás töltötte ki.
A
kamaszkor kezdetén feje tetejére állt a világ, és a hitben már nem láttam
többet, mint merev előírásokat, amiket aggályos lelkiismerettel teljesíteni is
próbáltam; a tanulás pedig csak púp lett a hátamon, a városmajori gimnázium nem
egy kiváló tanára ellenére. Megismertem ugyanakkor az igazi barátság megtartó
erejét, a sport örömét és közösségépítő jellegét.
Hitéletemet
a vasárnapi kereszténység jellemezte, amit a családunk is élt. Nagybátyám
meghívására nővéremmel és egy baráti társasággal kijutottam Taizébe, ahol Isten
hívását megkaptam: pontosan emlékszem arra az augusztusi estére 1995-ben,
amikor az Úr Jézus keresztje előtt térdelve, és az ő szenvedéséről elmélkedve
világossá vált számomra, hogy Jézus a vele való teljes életközösségre hív, az
önátadásnak arra a totalitására, amit ő maga mutat nekünk földi életében. Ez a
megtapasztalás mint egy szökőár mosta el a középszerűség homokjára épített
bizonyosságaimat: a barátság, a pénz, a biztos családi háttér, a szellemi és
fizikai adottságok néven nem nevezett bálványait. Röviddel ezután egy római
zarándokúton megismertem a Regnum Christi közösséget, ahol rátaláltam arra,
amit olyan régóta öntudatlanul is kerestem. A Regnum Christi mozgalom apostoli
és lelki ambíciói imponálóan hatottak rám. Michael Duffy ír légiós atya (a mozgalom magyarországi tagjainak
akkori lelkiatyja) életpéldája vonzóvá tette számomra a rendi karizma csiszolta
papi ideált, így három évvel a taizéi élmény után bevonultam a rend
németországi noviciátusába, majd 2000-ben, a Nagy Jubileumi Évben fogadalmat
tettem.
Spanyolországban
és Rómában végeztem tanulmányaimat, 2003-ban tértem haza apostoli gyakorlatra.
Papszentelésem várhatóan további hat év képzés után esedékes. A megszentelt
élet páratlan kalandja rávilágított arra, hogy az igazi gazdagság az Istenben
való bőség, megtapasztaltam a tisztaság lelki termékenységét és az
engedelmesség nyújtotta lelki szabadságot. Életem Krisztus!
„A keresztény szerzetesség
nem Pachomiusszal kezdődött, aki az első kolostort építette, hanem a
jeruzsálemi ősközösséggel." (Oswald Spengler)
„A szerzetesség
leggazdagabb kibontakozása a nyugati kereszténységben tapasztalható. A
népvándorlás özönében és azt követően a kolostorok mentették meg nagy részben
az ókeresztény irodalmat és az egyházatyák műveit - sőt a klasszikus kultúrát
is. A szerzetesség a középkorban érte el a csúcspontot, ez a korszak teljesen a
szerzetesség befolyása alatt állt. Az akkori vallási képződmények szinte mind
teljes egészükben a szerzetességhez csatlakoztak, és ami nagyot a kereszténység
a középkorban alkotott, többnyire szerzetesek alkotása." (Walter Nigg)
„Jobb nem azon gondolkodni,
hogy megadatott-e a kolostor valakinek vagy nem, mert nem ezen múlik. Ha az
ember szívében van a kolostor, akkor mindegy, hogy a kolostor épülete megvan-e
vagy nincs. A kolostor a szívben Isten és a lélek." (Feofán orosz remete)
„Az új szerzetesség csak
akkor tudja hathatósan átformálni egész kortudatát, ha nem marad meg egyszerűen
eddigi elképzelések falai között. Ahelyett, hogy csupán a múlt visszapillantó
őrei lennének, határozottan a jövő felé kell fordulniuk. Az új rendalapítások új pályákra
kényszerülnek, és nem maradhatnak utánzatok. A szerzetesség történetében mindig
újra előfordulnak efféle merész lépések. Bármennyire az örökkévalóságban
gyökereznek is, az új szerzetesrendeknek magukon kell viselniük a XXI. század
jellegét..." (Walter Nigg)
Az oldalt összeállította:
Elmer István, Pallós Tamás
Forrás: Új Ember
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése