Az evangéliumi tanácsok ember- és
társadalomképe
Talán Önök közül is többen látták
mostanában azt a videót, amelyen egy fiatal pap gördeszkázni tanítja a hittanosait.
Elgondolkodtatott, hogy mitől is van akkora ereje ennek a felvételnek, hogy
néhány nap alatt százezrek tekintik meg, és utat tör magának a kereskedelmi
tévék bulvárhíradójába is. Véleményem szerint a látvány a válasz: az
tudniillik, hogy a papon reverenda van, és reverendában gördeszkázik. Egyfajta
metaforikus feszültség van a ruha és a gördeszka között. Szokatlan, újszerű ez
a párosítás; ellentmond a megszokott sémáknak, kibillenti az embert, mert eltér
attól, amit várna. A reverendához – a tiszteletre méltó ruhához, latinul:
vestis reverenda – nem illik a gördeszka – legalábbis az átlagember megszokott
felfogása szerint.
A videón szereplő atya nagyon jól
érzékelte, hogy a látvány szimbolikus erejét az adja meg igazán, ha
reverendában görkorcsolyázik. Ezzel töri föl – ezzel feszíti szét – az
emberekben levő sémákat, és így hozza őket kapcsolatba valami újjal és
felszabadítóval.
Valami ehhez hasonlóra
vállalkozik minden szerzetes egész életében, egész életével. Hogyan is értem
ezt? Előadásomban azt szeretném elmondani, hogy az evangéliumi tanácsokat
követő szerzetes élete milyen emberképre és milyen társadalomképre utal. Hogyan
is éli meg az emberséget, a maga ember-voltát a szerzetes?
Lehet, hogy otthon majd kikapok,
ha a rendtársaim megtudják, hogy piarista létemre nem a mi rendalapítónkat,
hanem a ferencesekét hozom fel példaként. Mindenesetre Assisi Szent Ferenc
életében és személyében nagyon világosan megragadható az, amit a Magyar
Katolikus Püspöki Kar szerzetességről szóló körlevele így fogalmaz meg: „A
szerzetes nagyon ember.”[1] Vagyis, hogy a szerzetes arra vállalkozik, hogy az
emberséget a maga lényegre csupaszított egyszerűségében élje meg. Ezt láthatjuk
Ferenc életében, például akkor, amikor megtérése után levetett magáról minden ruhát,
és ezzel kivetkőzött a családi kapcsolatokból, kilépett a korabeli társadalom
megszokott kulturális keretei közül.
De hadd idézzek egy talán kevésbé
ismerős jelenetet a Fiorettiből, Assisi Szent Ferenc Virágoskertjéből. Azt az
epizódot, amelyben Szent Ferenc elmagyarázza Leó testvérnek, miben áll a
tökéletes boldogság. A részlet elsősorban mintha az engedelmességről szólna, de
ha jobban belegondolunk, szól a szegénységről, sőt a társnélküliségről is.
A jelenetben a két szerzetes az
Angyalos Boldogasszony kolostora felé tart. Ferenc a tökéletes boldogságról
tanítja Leót. Először arról beszél neki, hogy mi nem a boldogság. Leó kissé
türelmét vesztve végül rákérdez, hogy mi a tökéletes boldogság. Ferenc válasza
ez:
„ Amikor mi csuromvizesen az
esőtől és összefagyva a hidegtől, mocskosan a sártól és elcsigázva az éhségtől,
elérjük majd az Angyalos Boldogasszony kolostorát, s kopogunk a kapun, és a
kapus mérgesen kinéz és megkérdezi: ,,Kik vagytok?'', mi meg azt feleljük:
,,Ketten a ti testvéreitek közül'', ő pedig így válaszol: ,,Hazudtok,
közönséges csavargók vagytok, […] takarodjatok innen'', és nem nyitja ki nekünk
a kaput, hanem kint hagy ácsorogni a hóban és a lucsokban, dideregve és éhezve
a késő éjszakában. Akkor, ha mindezeket a bántalmakat, ha mindezt a durvaságot
és megaláztatást türelmesen, fölindulás és zúgolódás nélkül elviseljük, sőt
alázattal és szeretettel azt gondoljuk magunkban, hogy az a kapus csakugyan jól
ismer bennünket, és Isten adja a szót ajkára ellenünk; ó, Leó testvér, írd: ebben
áll a tökéletes boldogság.”[2]
Szent Ferenc nem aszkéta, nem az
önsanyargatás vezeti, nem kicsiholni akar magából valamit. Azzal indokolja
tanítását, hogy Isten ajándékai közül a legnagyobb az, ha „önmagunkat le tudjuk
győzni, és készek vagyunk Krisztus szeretetéért elviselni minden bántalmat és
[…] igazságtalanságot” (uo.). Krisztusért vállalja Ferenc azt, hogy legyőzze
önmagát.
Ferenc Krisztus-követő. Úgy akar
élni, mint Jézus, olyan akar lenni, mint ő, teljes mértékben azonosulni akar
vele – ez a vágy mozgatja, ebben látja a tökéletes boldogságot.
Hogy miért is? Csak akkor
érthetjük ezt meg, ha tisztázzuk, hogy a szerzetes – és egyáltalán a keresztény
ember – számára kicsoda Jézus Krisztus. Az a valaki, akiben teljes – akár úgy
is mondhatnánk, eredeti – valóságában megjelenik az ember. A teremtés jósága
jelenik meg Jézusban, a „látta Isten, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott”
(vö. Teremtés könyve 1, 31). A Teremtőnek ez az eredeti igenje ismétlődik meg
Jézus életében és egész lényében. De nem úgy ismétlődik meg az eredet igenje,
hogy zárójelbe kerülne mindaz, ami a jelen és a kezdet között van. Hanem azt
bizonyítja Jézus személye és sorsa, hogy itt, a jelenben, ebben a rossz
döntéseinktől terhelt valóságban, a mában is fel tud tárulni az őseredeti.
Jézus követése nem a mitikus kezdetekbe röpít vissza valamiféle révületben,
hanem kijózanít a mára, az „itt és most”-ra, lehetővé teszi az emberség igazi
megélését ma.
A három evangéliumi tanács mint
önmegtagadás, mint távolságvétel önmagukban jó és értékes dolgoktól, mint
kivetkőzés családi kapcsolatokból vagy egy adott kultúra kereteiből nem más,
mint a józanság, az ábrándoktól való megszabadulás útja.
Olyasféle ezért az emberség és a
szerzetes viszonya, mint amit Ottlik Géza a nyelv és az író viszonyáról
mondott[3]. Ottlik arról beszél, hogy az írónak két feladata van: egyrészt meg
kell tanulnia a nyelvet, „a nyelv teljes, óriási sínhálózatát”, másrészt „meg
kell tanulnia ellenállni ennek a sínrendszernek – hogy ne oda utazzunk rajtuk,
ahová visznek, hanem inkább oda, ahová érkezni akarunk”. Ugyanígy a szerzetes
is tudatában van annak, hogy nem teszi jól, ha pusztán ráhagyatkozik a meglevő
sínrendszerre. Az emberlét megélése művészet: figyelmet, erőfeszítést, munkát
igényel; ellenállást a sodródásnak, és ebben az értelemben ellenállást a
természetesnek is. Különös módon azonban ez az ellenállás végül éppen nem a
természetes megtagadásának, nem a meglevő sínrendszer felszámolásának bizonyul,
hanem a természetes legintenzívebb, legigazabb megélésének.
A szerzetességet egy sajátos
tapasztalat élteti, az emberlét sajátos tapasztalata. Az, hogy egyszerre
vagyunk adomány és feladat: ajándékként adatunk magunknak, miközben tevőlegesen
és valóban részt veszünk önmagunk felépítésében. Minél inkább beleadom magam,
annál inkább ajándék vagyok magamnak. Önmagamat ajándékként elfogadni a legfőbb
tettem.
Az úgynevezett fogadalmak, a
szegénység, szüzesség, engedelmesség a kijózanításnak, egyfajta józan a
számvetésnek az eredményei. Fontos azonban látunk, hogy ez a tapasztalat,
amelyet egyrészt a lecsupaszítás, a lemondás, másrészt önmagam ajándékként
történő elfogadása alkot, nem a keveseké, nem a különcöké. Nem éli-e át annak
fájdalmas tapasztalatát a szerelmes, hogy a másikat, akit szeretni akarna, a
szíve mélyén, szinte kiirthatatlanul birtokolni kívánja? Hogy nem tudja
elengedni? Hogy erőfeszítéseket kell tennie azért, hogy szabadon hagyja? Vagy
hogy erőfeszítést kell tennie azért, hogy ő maga is ne alávetett, hanem társ
legyen, aki szintén szabad, szabad önmaga odaadására?
Szabadnak lenni, valóban
önmagammá válni, nem tekintetekre figyelve és nekik engedve élni nehéz dolog,
nem megy magától. Önközpontúság és különféle félelmek bénítanak és kötöznek meg
mindegyikünket. A bírvágy, az önzés, a másik ki- és felhasználásának vágya. A
szabadságtól, a közelségtől, az önmagam odaadásától való félelem, a haláltól
való félelem.
Magunktól – azaz egyszerűen csak
követve az emberlét meglevő sínrendszerét – hajlamosak lennénk nem tudomásul
venni, hogy ajándék és feladat vagyunk magunknak. Elkábítjuk magunkat,
érzéstelenítőkkel érzéketlenné tesszük magunkat a valóság, saját magunk
megtapasztalására. Hamis világot építünk fel, olyat, amelyben nem szembesülünk
azzal, hogy – amint Scott Peck A járatlan út című könyve híres kezdőmondata
hangzik – „az élet nehéz”.
Nem könnyű vállalni ezt a
nehézséget. Újra meg újra visszahúzódunk kényelmes és áttekinthető helyzetekbe.
Nemcsak a jólét nyújtotta kényelembe, hanem a leegyszerűsítés biztonságot
nyújtó gondtalanságába. Olyan leegyszerűsítésekre utalok, ahol egyértelmű, ki a
jó és ki a rossz; ki a mifajta, és ki az idegen; ki tart velünk, és ki van
ellenünk; ahol azt hiszem, ki tudom gyomlálni magamból és közülünk a konkolyt,
a rosszat.
Kemény szavakkal beszél erről a
leegyszerűsítő törekvésről a református teológus, Jörg Zink:
„Ha Krisztussal, az ő nevében
megy valaki háborúba a »gonosz hatalmak« ellen, vagy ha valaki a nyugati civilizáció
úgynevezett keresztyén értékeiről beszél, tudhatjuk, hogy mindez köszönő
viszonyban sincs azzal, amit maga Jézus hirdetett.”[4]
A szerzetesség, Krisztus
követése, a három evangéliumi tanács az élet nehéz voltának józan, ábrándoktól
szabad megélésének útja. Ez az egyéni és nagyon is személyes vállalás
érzékennyé tesz mások, a többiek iránt. Megnyit a másik felé, sebezhetővé, érző
szívűvé, szolidárissá tesz. És felszabadít arra, hogy megosszam másokkal
legnagyobb kincsemet: az örömöt.
A három evangéliumi tanács
társadalmi szinten tehát nem az elzárkózást, hanem szolidaritást, nem az én
rendszerem, kultúrám, értékrendem másokra erőltetését, hanem a tanúságtételt
ajánlja.
Miben áll ez a tanúságtétel?
Abban, hogy kristályosodási ponttá válok: megélem az emberi élet valóságát, és
az életemért felelősséget vállalva keresem az örömöt az életemben; lehetővé
teszem, hogy a többieknek legyen hová csatlakozniuk; közösséget teremtek,
másokkal együtt oázissá válok, annak alázatos tudatával, hogy nem én vagyok a
forrás, hanem én, az oázis is a sivatag vagyok: a sivatag azon része, amelyet a
forrás tett élővé. Ezt jelenti a tanúságtétel.
Jézus evangéliumának tanácsai
tehát arra bátorítanak, hogy nap mint nap nézzek szembe a valóságommal.
Józanul, tisztán, becsületesen éljem meg a valóságomat, mert így találkozhatok
az igazsággal, így válhatok önmagammá, így lehetek örömteli és szabad.
(Előadás a Polgárok Háza
születésnapi rendezvényén 2010. augusztus 26-án)
[1] Magyar Katolikus Püspöki Kar:
Körlevél a Megszentelt Élet ünnepére, 2008. január 21. –
http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=195
[2] Fioretti 8. fejezet.
[3] Ottlik Géza: Próza. Magvető
Könyvkiadó, Budapest, 1980, 207.
[4] Jörg Zink: Szent erőforrás.
Keresztyén hit a 21. században, Kálvin Kiadó, Budapest, 2005, 333.
Urbán József Sch. P.
Forrás: Urbán József piarista
atya blogja - http://urbanjozsef.piarista.hu/node/40
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése