Hogyan látja az
érdeklődő keresztény ember a hivatását? A kitűzött témát csak a kereszténységen
belül fogom közelíteni és nem tárgyalom a többi vallás szempontjából.
Kb. Kr.e. 627-ből
származó idézet szerint Jeremiás próféta meghívása:
"Így szólt hozzám
az Úr: mielőtt megalkottalak anyád méhében már ismertelek. Mielőtt megszülettél
volna, fölszenteltelek és prófétául rendeltelek a nemzetek javára. Erre ezt
mondtam: jaj Uram Istenem, nézd nem tudok még beszélni, hiszen ifjú vagyok. Az
Úr válaszolt: ne mond azt, hogy ifjú vagyok, hanem menj el azokhoz akikhez
küldelek és mond el nekik mind, amit parancsolok. Ne félj tőlük, mert veled
vagyok és megoltalmazlak. Az Úr mondja ezt neked. Akkor az Úr kinyújtotta
kezét, megérintette ajkamat és így szólt, ma nemzetek és országok fölé
állítalak, hogy gyomlálj és rombolj, pusztíts és szétszórj, építs és
ültess."
Hasonló szerkezetű
szöveg másutt is található a Szentírásban. Szt. Lukács evangéliumában, ami kb.
700 évvel később íródott, ezt olvashatjuk (Luk 1,26):
"A hatodik
hónapban az Isten elküldte Gábor angyalt Galilea Názáret nevű városába egy
szűzhöz, aki Dávid házából való férfinek - Józsefnek - volt a
jegyese, és Máriának hívták. Az Úr angyala belépett és megszólította: Üdvözlégy
kegyelemmel teljes, veled van az Úr, áldottabb vagy minden asszonynál. Ennek
hallatán Mária meghökkent és gondolkozni kezdett, hogy miféle köszöntés ez. Az
angyal így folytatta: ne félj Mária, kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket
fogansz, fiút szülsz és Jézusnak fogod nevezni ... Mária megkérdezte az
angyalt, hogyan válik ez valóra, mikor egy férfit sem ismerek. Az angyal ezt
válaszolta: a Szentlélek száll rád és a magasságbeli ereje borít be árnyékával,
ezért a születendő szentet az Isten fiának fogják nevezni. Lásd rokonod
Erzsébet is fogant öregségében, már a hatodik hónapban van, noha meddőnek
mondták. Erre Mária azt mondta: legyen nekem a te akaratod szerint."
Vagy a Bírák könyvében
kb. Kr.e. 1000-ből:
"Akkor megjelent
az Úr angyala (Gedeonnak) és leült a terebintfa alá, amely Ofrában az Ambiezer
családjából való Joásé volt. Fia, Gedeon gabonát csépelt a szérűn, hogy
megmentse Midiántól. Megjelent neki az Úr angyala és így szólt hozzá: 'Az Úr
veled hős vitéz!'" ... Mire Gedeon ezt kérdezi: mi történt velünk, hogy az
Úr velünk van és a környező népek mégis fenyegetnek bennünket. "Erre az Úr
feléje fordult" (az ilyen régi szövegekben még az úr és az angyal
kifejezések felcserélődnek). "Menj és az erődnek birtokában szabadítsd ki
Izraelt Midián kezéből. Vagy nem én küldtelek?" Gedeon szabadkozik:
"engedj meg Uram! Hogyan szabadítsam meg Izraelt? Nemzetségem a
legszegényebb Manasszéban, magam pedig a legkisebb vagyok atyám házában".
Az Úr válaszolt neki: "az Úr veled lesz és úgy megvered Midiánt, mintha
csak egyetlen egy ember volna". Ezután Gedeon égő áldozatot készített,
amit az Isten elfogadott. (Ez a jel.)
Az ilyen szövegeket
általában érdekes vallásos történetekként szokta felfogni az ember és mikor
hallja nem gondol arra, hogy a mi hivatásunk is nagyjából ezen a modellen
alapul. Ezeknek a szövegeknek hasonló menetük van:
- első rész:
|
Isten megszólít
|
- második rész:
|
ellenvetés (kételkedés)
|
- harmadik rész:
|
az ellenvetés visszautasítása
|
- negyedik rész:
|
jeladás
|
Amikor arra keresünk
választ, hogy mit jelent a hivatás, akkor ez a szerkezet a kiindulópont. Ezután
felmerül a kérdés: csak néhány embert választ ki az Úr egy bizonyos küldetésre,
vagy nekem is van hivatásom?
Maga a hivatás szóban
benne van, hogy megkapáshoz kell, hogy valaki hívjon. Mindkettőjüknek szabadnak
kell lenniük, mert a hivatás nem erőszak. Pusztán egy program kialakítása nem
jelent hivatást. A hivatásban az ember közvetlenül (és nem közvetve) találkozik
az Istennel. A hit nem pusztán azt jelenti, hogy elfogadom: van Isten, hanem
egy személyes kapcsolatot jelent köztem és az Isten közt. A hivatásban nem
mindegy, hogy az ember mennyit foglalkozik a hívó féllel; egy pap az Istennel,
vagy a házasságban a házastárssal, ahol az Isteni hívás egy másik emberi
személyen keresztül történik.
A hivatás nemcsak két
személy közt jön létre, hanem több személyhez is szól, vagyis a hivatás
többségében küldetés is. Menj ehhez vagy ahhoz a személyhez. Ez a kapcsolat
megtalálható a Szentháromságban is, ahol olyan szoros és bensőséges a
kapcsolat, hogy a három személynek egy léte van. Az Atya küldi a Fiút, s a Fiú
küldi a Szentlelket. Jézus küldetése mintaként szolgál a mi küldetésünkre is.
Egy hivatás
elbírálásánál háromféle szempontot szoktunk figyelembe venni:
1. Milyen az illető
erkölcsi élete?
2. A hivatás tartalma mennyire felel meg a keresztény hagyománynak?
3. A keresztény közösség jóváhagyása?
2. A hivatás tartalma mennyire felel meg a keresztény hagyománynak?
3. A keresztény közösség jóváhagyása?
A hivatás hitelessége
abban mutatkozik meg, hogy a kezdeti vonzalomból áldozatot vállaló hűség válik.
Cabafi Csaba SJ. Torontó, CA
A párbeszédes formában elhangzott előadás tartalmi kivonata
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése