Az Anyaszentegyház
egyik legrégibb ünnepei közé tartozik a Gyertyaszentelő Boldogasszony. E napon
ünnepli az Anyaszentegyház a kisded Jézus bemutatását a templomban. Ő ugyan már
születésekor találkozott a választott néppel. Az egyszerű pásztorok csodálkozó
hódolata ezt jelentette. Ezen a napon azonban a szent törvények értelmében
először találkozik a templomban a papsággal, a prófétákkal, a maga örök
papságának előképeivel.
Ma találkozik Krisztus
az ősz Simeonnal, aki örömtől repeső szívvel kiált fel: “Nunc dimittis servum tuum, Domine!” –
“Most bocsásd el Uram a te szolgádat,
mert látták szemeim az üdvösséget!”. Látták szemeim a világ
világosságát, aki azért küldetett hozzánk, gyarló emberekhez, hogy világítson,
mutassa a helyes utat. Nekünk is világoskodnunk kell az emberek előtt, hogy
lássák jócselekedeteinket és dicsőítsék a mennyei Atyát. A világ világosságát
állítja elénk, őt mutatja be ma is az Egyház a szentmisében.
Lássuk az ünnep rövid
történetét:
Jeruzsálemben már a IV.
században létezett, ugyanis Aethesia zarándoknő leírja, hogy Jeruzsálemben
körmenetben vonulnak a Szentsír templomba, s ott tartják az ünnepélyes
istentiszteletet. A mai gyertyás körmenet talán azoknak a régi bűnbánó
körmeneteknek a maradványa, amelyek a bűnös, pogány Luperkáliák
ellensúlyozására Rómában szokásosak voltak. A pogányság legyőzetése után ezt a
bűnbánó körmenetet a Gyertyaszentelő szertartásába olvasztották be.
Jeruzsálemben és a keleti egyházban általában, ahol Jézus bemutatását
ünnepelték, Mária templomba vonulásának emlékére mindig gyertyás körmenet volt,
mert ő a népek felvilágosítására szolgáló fényt vitte oda.
Gyújtsatok örömmel
fényt! Világosságot az igazi Világosságnak, ...fénnyel a kezünkben akarunk
eléje menni, mint Jézus világosságának gyermekei, gyertyáinkat az igaz
Világosság elé akarjuk vinni. Azért tartjuk kezünkben az égő gyertyákat, hogy a
Megváltó isteni fényét jelképezzük, amely mindent az örök fényességgel áraszt
el, és hogy különösképpen jelezzük lelkünk tisztaságát, amellyel Krisztus elé
járulunk.
A mai ünnep egyik
jellegzetessége a gyertyaszentelés. Az egyház ezt a szertartást minden évben
megismétli. Az oltár egyik oldalán asztal van elkészítve, s rajta a szentelendő
gyertyák. A pap fehér színű öltözetben az oltárhoz megy, s ott könyörgést mond
el, amelyben kéri az Úr Istent, aki a mindenséget a semmiből teremtette, s az
igazlelkű Simeon kívánságát teljesítette, méltóztassa megáldani ezen
gyertyákat, hogy az emberek lelki és testi javára szolgáljanak. Hallgasd
meg Uram néped imáit, annak a népnek, aki e gyertyákat kezében hordozni
óhajtja, s Téged énekszóval akar dicsérni. A többi imában is ugyancsak az Úr
Istent és Jézusunkat kéri a pap, a világ Világosságát, hogy szíveskedjék
megáldani és megszentelni ezen viaszgyertyákat. Engedd
meg Uram, hogy amint ezen gyertyák meggyújtva elosztják az éjszaka sötétéségét
látható fénnyel, úgy a mi szívünk is a láthatatlan tűz, a Szentlélek tüze,
fényessége által megvilágosítva minden vétkes okoskodástól ment legyen, és így
lelkünk megtisztult szemével azt szemlélhessük, ami előtted kedves, hogy
eljuthassunk a soha meg nem szűnő világosságba.
Majd a pap meghinti
szenteltvízzel és megtömjénezi a gyertyákat, miközben a kar énekli az agg
Simeon énekét antifónával felváltva. Majd egy könyörgés és a körmenet
következik. A körmenetben részt vevő hívek pedig, mint egykor Mária és Simeon
valóságban, most ők a gyertya jelképében , de misztériumos valósággal azt
hordozzák kezükben, aki tanítása, példája és kegyelme által életüknek útját
megvilágosítja és lépéseiket az örök világosság felé irányítja.
A mai gyertyaszentelés
eszünkbe juttatja a világosságot is. Nézzük meg: mit is jelentenek az égő
gyertyák a liturgiában?
A világosságnak
liturgiai használatban többszörös jelképes jelentése van. Jelképe először az
örök istenségnek – mint többször a pusztába való vonuláskor – és azután az
istenemberi Megváltónak, aki a föld világossága lett és jogot nyert az örök égi
fényességre. Ezt jelképezi a húsvéti gyertya és húsvéti tűz. “Isten világosság, sötétség nincs benne”
– mondja Szent János (1Jn 1, 5). És az Isten a maga fényöléből árasztja az
imádandó Világosságot a világosságból. És ez a kettős világosság – az Atyának
és Fiúnak jelképe –, de amely mégis egy fény – az egy Isten világossága –
egyesül és kiárad a Szentlélek hasonló módon örök világosságában és a szeretet
örök fényében. A világosság tehát harmadszor a Szentlélek kegyelmét is jelenti,
mely által a lélek megtisztul és Isten világító képmásává válik. Az izzó
parázs, a fénnyé változás, viasz vagy olaj, mind ezt jelképezik.
Az égő gyertya
jelképezi továbbá magát az Istenembert is. Tiszta viaszból készült ez a
gyertya, melyet a szűzies méhek állítanak elő. A viasz az Istenember emberi-, a
fény pedig isteni mivoltát mutatja.
És végül a viaszgyertya
a tiszta Isten-szerető lelket is jelképezi, míg a zsiradékból készült faggyú
gyertya a bűnöst. A liturgia gyertyát használ a keresztelési, bérmálási,
esküvői szertartásban, valamint a szent kenetnél; halotti gyertyákat,
felajánlási gyertyákat adnak át a papszenteléskor az újmisésnek, és más ünnepélyes
alkalmakkor.
Amint az elmondottakból
kitűnik, a gyertya, a gyertyaszentelés szertartása sokmindenre figyelmeztet
bennünket, sokmindenre tanít és oktat minket.
A fényekkel teli
február 2-i istentisztelet negyven nappal Karácsony után, az Egyház vallási
életének ma is egyik legnagyszerűbb színjátéka a karácsonyi liturgia valóban
méltó befejezésére. A csillagfényes Szentestével kezdődik ez a liturgia, a
titokzatos csodacsillag által kísérve ebben a mélyértelmű öröménekben kísért
fénykörmenetben és gyertyafényes szentmisében méltó helyszínt nyer.
Szentséges tisztelettel
vegyük kezünkbe a megszentelt gyertyát, és annak jelképét lássuk benne, akit
Karácsony idején a világ világosságaként dicsőítettünk, a földreszállt
Istenembert.
Járjunk világosságban!
Legyünk a világosság fiai, Isten fiai! Isten világosság, sötétség nincs benne –
mondja Szent János. Ha Isten világosság, akkor nekünk kötelességünk úgy élni,
hogy bennünk se legyen sötétség. Istenhez hasonló életet kell élnünk, szentekké
kell lennünk. Estete sancti – Legyetek szentek! – mondja a szentírás. Az Úr
Jézus megmutatja a helyes utat. Ha azon járunk, biztosan célunk felé haladunk.
Az világos út, nem sötét ösvény, amelyen a sötétség baglyai huhognak, hanem a
világosság pacsirtái dalolnak. A világ világosságává kell lennünk. Világítanunk
kell az advent félhomályos útjain botorkáló embertestvéreinknek, akik eltértek
a Világ Világosságától.
Legyünk a világosság
fiai, ékesítsük föl lelkünket, hogy méltóan fogadhassuk Krisztust, a Királyt, a
nemzetek uralkodóját, a Világ Világosságát!
Fodor J.
Forrás: Apostolatus plébániai
újság
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése