Egy jezsuitának miért az út az
otthona? Hogyan fér meg egy szerzetesben a mély lelkiség és a kicsattanó
életöröm? És miért az engedelmesség a legnehezebb fogadalom? Szempontok arról,
mit jelentett a Jézus Társasága tagjának lenni egykor, és mivel jár ma. Szőnyi
Szilárd szubjektív portréja kedvenc szerzetesrendünkről.
„Ha az ignáci lelkiséget egyetlen szóval akarnánk jellemezni, a legtalálóbb az
»út« lenne” – olvassuk Willi Lambert SJ A valóság szeretete – A Szent Ignác-i
lelkiség alapszavai című könyvében. A Jezsuita Kiadó kötetének német szerzője
nem véletlenül ebbe a kifejezésbe sűríti a rendalapító életének esszenciáját –
és mi sem találomra választottuk jelen lapszámunk címlapképét. Íñigo López de
Loyola életének meghatározó élménye volt, amikor 1522-ben baszkföldi otthonából
az Ibériai-félsziget másik végébe, a katalóniai Manresába vándorolt. A 660
kilométeres útvonalat, melyet Ignác bő két hónap alatt tett meg, ma Camino
Ignaciano néven jegyzik, bár kevésbé ismert, mint az ellenkező irányba,
Santiago de Compostelába vezető Szent Jakab-zarándoklat.
Pénz nélkül zarándokolni
Akik Ignác lába nyomába erednek, újrajárják azt az utat, amely nemcsak a baszk
fiatalember, de azóta nemzedékek hívőinek életét is megváltoztatta. A lovagból
lett későbbi szerzetes ugyanis a Barcelonához közeli Manresában kezdte el írni
lelkigyakorlatos jegyzeteit, és itt történt megvilágosodásként ismert élménye
is. Amint visszaemlékezéseiből kiderül, sokat elmélkedett a Cardoner folyó
partján, illetve a közeli domb tetején, és az egyik alkalommal sokkal többet
értett meg Istenből, a keresztény élet lényegéből, mint egész addigi
tanulmányai során.
Willi Lambert szerint Ignác útja először földi értelemben vezetett felfelé.
Előkelő család sarjaként udvari karrier várta, és a franciák ellen Pamplona
védelmében vívott csatában egy eltéved ágyúgolyó kellett ahhoz, hogy a világfit
a megtérés útjára terelje. A szétroncsolt térdű férfiú a sérülésből való
lábadozás alatt unatkozott, ezért könyveket hozatott magának. A kastélyban
azonban lovagregények helyett csak Jézus és a szentek életéről szóló kötetek
voltak.
A hősiességet mindennél többre tartó vitéz e művek hatására
kezdte megérezni: maradandóbb örömet okoz neki, ha mások helyett önmagát győzi le,
és a szentek nyomába szegődve hitének elmélyítésére törekszik.
Először viszont lelki mélységeket kellett megélnie, egészen az öngyilkosság
kísértéséig, hogy végül eljuthasson az Istennel való egyesülés misztikus
magasságaiba. Gyalog, lovon, szamáron, hajón aztán beutazta Európát, eljutva
Jeruzsálembe is, hogy a Szentföldet felkereső keresztények lelki istápolásával
foglalkozzon. A muszlimok jelenléte azonban keresztülhúzta tervét, és vissza
kellett térnie szülőföldjére. A szüntelen úton létnek ekkor sem fordított
hátat, sőt leveleit A zarándok néven írta alá, és lelki életrajzának is ezt a
címet adta.
Ezért is van, hogy amikor a jezsuita novíciusokat úgynevezett probációk alá
vetik, pénz nélkül vagy minimális anyagiakkal ellátva egyhónapos zarándoklatra
küldik őket. Az isteni Gondviselésbe való hit erősítését célzó úton azt kell
enniük, amit jótevőiktől kapnak, ott kell aludniuk, ahova befogadják őket.
Rendtagok beszámolói szerint ez az élmény meghatározó erővel bír hivatásukra,
és egész életükben elkíséri őket.
„Az út a mi otthonunk”
Sajátos fejleménye a sorsnak, hogy az első templom, amelyre a rendalapító és
társai Rómában rábukkantak, a Madonna della Strada, vagyis az Úti Boldogasszony
volt. A pesti Jézus Szíve-templom falán is Feszty Masa azonos című festménye
látható, és amikor a kommunizmus 1949-ben külföldre kényszerítette a magyar
provincia fiataljait, e kép előtt ajánlották Mária oltalmába hontalan életüket.
És miközben a történelem viharai sokszor akaratukon kívül is ide-oda vetették a
rend tagjait, alapesetben sem áll távol tőlük a mobilitás; ahogy Ignác egyik
legközelebbi munkatársa, Nadal Jeromos fogalmazott: „Az út a mi otthonunk.”.
Ebből következően a Jézus Társaságához csatlakozóknak fel
kell készülniük arra, hogy általában egyetlen helyen vagy feladatban sem
hagyják túlságosan sokáig, nyolc-tíz évnél hosszabban megmelegedni őket.
„Hivatásunkhoz hozzátartozik, hogy sok országot bejárjunk” – olvassuk továbbá
az egyik rendi szabályban. És valóban, jelenleg a magyar jezsuiták is három földrész
nyolc államában tevékenykednek Olaszországtól Kanadáig és Libanontól Srí
Lankáig, tapasztalatot szerezve arról, hogy az egyes kultúrákban a keresztények
mennyire másként élik meg a hitüket. (Ennek jegyében több országban még
öltözködésükkel is alkalmazkodnak az ottani szokásokhoz, vagy helyi nevet
vesznek fel, miként Matteo Ricci itáliai misszionárius tette már a XVI. századi
Kínában.
És amikor erről beszélünk, érdemes meghallgatni szerzetesek vallomásait, hogy a
tisztaság, szegénység, engedelmesség hármas fogadalomból a közvélekedéssel
ellentétben nem a cölibátus betartása, hanem az elöljáróknak való
engedelmeskedés a legnehezebb. Különösen igaz ez a jezsuitákra, akiknek
jószerivel szinte mindegyike külön intézmény, sajátos karizmákkal – és gyakorta
ennek megfelelő határozott elképzelésekkel a világról és benne saját
helyzetéről.
Az erős egyéniségeknek és a személyes kezdeményezéseknek nyitott teret már
Szent Ignác is, amikor úgy rendelkezett: azért, hogy követői mindig úton
lehessenek az emberek szolgálatában, a jezsuiták ne mondják közösen a
zsolozsmát. És noha a Jézus Társasága tagjainak többsége rendházban él, az
előbbiek miatt nem kis feladat összehangolni az egyéni és közösségi
szempontokat. Az aránytévesztés veszélyei persze ismertek, és egy jól működő
közösségben az étkező- vagy éppen beszélgetőasztalt igyekeznek legalább hetente
egyszer körbeülni, hogy így is erősítsék a testvéri kapcsolatokat.
Földön járnak, égre néznek
A jezsuiták küldetését jól jelképezi az is, hogy főtemplomuk, az Il Gesù
Rómában épp az egyházi és polgári út kereszteződésében áll. A lelkigyakorlatok,
a szemlélődés, az ignáci misztika mellett ugyanis – ahogy a zsolozsmázás közben
biztosítékot cserélő jezsuitáról szóló vicc is kifejezi – nagyfokú
gyakorlatiasság jellemzi őket. (Ennek volt két lábon járó bizonyítéka a minap
az a csendes, visszahúzódó filozófiaprofesszorként ismert szerzetes is, akiről
sok mindent gondolnánk, csak azt nem, hogy a pesti rendház ebédlőjében egy
létra tetejére pattan, és szakszerűen megbütyköli a falra rögzített rootert.)
Ahogy az eredendően lovag Szent Ignác is képes volt megindultságában hosszasan
könnyezni, egy jezsuitában emellett egyszerre férhet meg a mély lelkiség és a
kicsattanó életöröm; a katolikus tanítás hajlíthatatlan képviselete és a
buddhizmus iránti nyitottság; a kirobbanó szenvedélyesség és a lírai
érzelmesség; adott esetben a mások hibái miatti zsörtölődés és a nagyvonalúság.
A jó jezsuita ad az öltözködésére, a frizurájára vagy éppen a szakállára, és
testi értelemben sem hagyja el magát. A magyar rendtartományban van, aki
bokszol, más vitorlázik, síel, biciklizik, fut, úszik; nemcsak azért, mert meg
kívánja őrizni a test, lélek és szellem harmóniáját, hanem mert tudja, hogy
nemcsak önmagát, hanem rendjét, egyházát is képviseli.
És ha a jezsuiták ennyire sokfélék, mi a közös bennük? Nos, csupa kézenfekvő
dologról, voltaképpen a kereszténység alapjairól van szó. Isten szándékainak
szakadatlan fürkészéséről, a Megváltóhoz fűződő személyes kapcsolatról és az
emberek Szent Ignác-i elkötelezettséggel történő szolgálatáról – ilyen
értelemben persze nem csupán kedvenc szerzetesrendünk, hanem minden krisztusi
közösség Jézus társasága.
A baszk rendalapító és követői ezzel tehát nem találták fel
a spanyolviaszt, csupán visszanyúltak a hit gyökereihez. Igaz, bizonyos
helyzetekben ez már önmagában forradalmi tett – nemhiába járta meg Ignác a
minden hitbeli megújítási szándékot gyanakvással tekintő inkvizíció börtönét
is.
Ami pedig a fentiekben vezérfonalként említett út végső célját illeti, legutóbb
épp Ferenc pápa figyelmeztetett arra, hogy a nagy gyakorlatiasság közepette ne
vesszen el a lényeg. Amikor a hetekben közzétették, hogy a rend a következő tíz
évben mely területekkel akar kiemelten foglalkozni – lelkiség, szegények,
ifjúság, teremtésvédelem –, az egyházfő az első pont jelentőségét hangsúlyozta,
ugyanis „ezen imádságos lelkület nélkül a többi preferencia nem terem
gyümölcsöt.” Vagy ahogy Jezsuita spiritualitás című könyvében az amerikai James
Martin SJ írja: „A Szent Ignác-i spiritualitás értelmét veszti Isten nélkül. A
cél ugyanis nem valamilyen hely. Hanem Isten.”
(Az írás a M.I.N.D – a magyar jezsuiták ingyenes negyedéves lapja – tavaszi
számában jelent meg.)
Forrás: Jezsuiták
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése