Kedves Pap Testvéreim!
A Papi Megszentelődés Világnapja,
melyet Jézus Szent Szívének ünnepén tartunk, lehetőséget kínál arra, hogy
együtt elmélkedjünk a papi szolgálatunkat jelentő ajándékról, és megosszuk
egymással pásztori gondoskodásunkat, amely minden hívő, az egész emberiség felé
irányul, legfőképpen pedig Isten népének püspökötökre bízott része felé, akinek
értékes munkatársai vagytok.
Az idei év témája: „Az Isten
Igéjével táplálkozó pap Krisztus szeretetének egyetemes tanúságtevője”
összhangban van XVI. Benedek legutóbbi tanításával, különösen a Sacramentum
Caritatis (2007. 02. 22.) kezdetű szinódus utáni apostoli buzdítással. Ebben a
Szentatya azt írja: „A szeretetet ugyanis, melyet a szentségben ünneplünk, nem
tarthatjuk meg magunknak. A szeretet természete szerint igényli, hogy
mindenkivel közöljük. Amire a világnak szüksége van, az Isten szeretete, a
Krisztussal való találkozás és a belé vetett hit. Ezért az Eucharisztia nem
csupán az egyház életének, hanem a küldetésének is forrása és csúcspontja: »Egy
igazán eucharisztikus Egyház missziós egyház«.” (84)
1. Isten embere, a misszió embere
A pap fő küldetése: Istent vinni
az embereknek. E küldetést a szent szolgálattevő lelkipásztor képes
megvalósítani, mert Isten választotta ki őt, Vele, Benne és Érte él. A
Szentatya a Latin-Amerikai és Karib-tengeri Püspöki Konferenciák ötödik
közgyűlésének megnyitó beszédében (2007. 05. 13.) – amelynek témája: „Legyünk
Jézus Krisztus tanítványai és misszionáriusai, hogy népeinknek élete legyen
Benne” – a papokhoz fordulva azt mondta: „A tanítványi mivolt és a misszió fő
előmozdítói azok, akik arra hivatottak, »hogy Jézussal legyenek, s hogy
elküldje őket hirdetni az igét« (vö. Mk 3,14). (…) A papnak elsősorban »Isten
emberének« kell lennie (1Tim 6,11), aki közvetlenül ismeri Istent, aki mély,
személyes barátságban áll Jézussal, aki megosztja másokkal Jézus érzéseit (vö.
Fil 2,5). A pap csak így lesz képes a Jézus Krisztusban megtestesült Istenhez
vezetni az embereket, és megmutatni az ő szeretetét.” (5)
Ezt az igazságot fejezi ki az a
papi zsoltárvers, amely egy időben része volt a papi rendbe való felvétel
szertartásának: „Uram, örökrészem és kelyhem, te tartod kezedben életem.”
(Zsolt 16,5) A Második Törvénykönyvből tudjuk (vö. 10,9), hogy az ígéret
földjének birtokba vétele után minden törzsnek járt belőle egy rész – sorsolás
útján –, s ily módon valósult meg az Ábrahámnak tett isteni ígéret. Csak Lévi
törzse nem kapott a földből, mivel az ő földje maga Isten volt. Ennek
természetesen gyakorlati oka is volt: a többi törzstől eltérően a papok nem
földművelésből, hanem felajánlásokból éltek. Mindenesetre a zsoltárszerző
állítása egy mélyebb valóság jele és szimbóluma: a papi élet igazi alapja, a
pap létének talaja, életének földje maga Isten. Az Egyház ebben az ószövetségi
értelmezésben látta annak magyarázatát, hogy mit jelent a papi küldetés az
apostolok követésében és a Krisztussal való közösségben.
XVI. Benedek ezzel kapcsolatban
azt mondta: „A pap ma is elmondhatja, és el is kell mondania a levitával
»Dominus pars hereditatis meae et calicis mei«. Az én részem a fölből, létem
külső és belső alapja maga Isten. A papi létnek ez az istenközpontúsága még
inkább értékes és hangsúlyozandó egy olyan világban, melyben minden a működésre
irányul, minden a kiszámítható és ellenőrizhető teljesítményre alapul. A papnak
valóban ismernie kell Istent belülről, tapasztalatra kell szert tennie róla, és
így vinni őt az embereknek: ez az az elsődleges szolgálat, amelyre az
emberiségnek ma szüksége van.” (2006. 12. 22. Római Kúria – karácsonyi köszöntés
alkalmával mondott beszéd)
Ha a papi életből elvész ez az
istenközpontúság, a lelkipásztori tevékenység egész alapja üressé válik, és a
túlzott aktivizmus azzal a veszéllyel jár, hogy a lelkipásztori szolgálat
tartalma és értelme elveszik.
Ezzel növekedne a szereplésvágy,
a tévútra vezető furcsa viselkedés. A lényeg helyett pótszereket alkalmaznánk.
Feleslegesen futnánk, kapkodnánk, és így kimerülnénk anélkül, hogy
előrejutnánk.
Csak azok készek arra, hogy
Krisztus hiteles „evangelizálásra küldje őket”, akik megtanultak „vele lenni”
(vö. Mk 3,14). A Krisztus iránti szenvedélyes szeretet a titka Krisztus
meggyőződéses hírüladásának. „Légy az imádság embere, mielőtt prédikátor
lennél!” – mondta Szent Ágoston (De doctrina christiana, 4,15,32: PL 34,100), arra
buzdítva a felszentelt tanítványokat, hogy a Mester iskolájában legyenek az
imádság tanítványai.
Jézus Szent Szívének ünnepén az
Egyház minden hívőt arra hív, hogy hittel emelje tekintetét „arra, akit
keresztülszúrtak” (Jn 19,37), Krisztus szívére, amely Isten legyőzhetetlen
szeretetének ékes és élő jele, és kegyelmének kimeríthetetlen forrása. Arra
buzdítja a papokat, hogy megkeressék magukban ezt a jelet, mivel Krisztus szíve
gazdagságának őrzői és kezelői, és árasszák Krisztus irgalmas szeretetét másokra,
mindenkire.
Valóban, „Krisztus szeretete
ösztönöz minket” (2Kor 5,14) – írja Szent Pál. „Ha szeretni akarod Krisztust,
terjesztd ki szeretetedet az egész földre, mert Krisztus tagjai ott vannak az
egész világon” – emlékeztet Szent Ágoston (Szt. János 1 levelének 10,5
kommentárja).
Ezért minden papnak missziós,
azaz valóban „katolikus” lelkületűnek kell lennie, „Krisztusból kell
kiindulnia” ahhoz, hogy mindenki felé forduljon, emlékezve arra, amit
Megváltónk mondott, „aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön és eljusson
az igazság ismeretére” (1 Tim 2,4-6). A pap arra kapott meghívást, hogy az
imában találkozzon Krisztussal, hogy megismerje és szeresse őt a kereszt útján
is, mely a szeretet szolgálatának tevékeny és önmegtagadó útja. Csakis ez bizonyítja
és tanúsítja Isten iránti szeretetének hitelességét, és ezáltal tükröződik
vissza mindenkin Krisztus irgalmas arca. „E képnek a szépsége ragyog bennünk,
akik Krisztusban vagyunk, amikor tetteinkben jó emberekként mutatkozunk meg” –
emlékeztet Alexandriai Szent Cirill (Tractatus ad Tiberium Diaconum socioque,
II, in divi Johannis Evangelium).
2. Legyünk Krisztus szeretetének
hiteles tanúságtevői a társadalomban
A küldetés, melyet a pap a
felszentelésben kap, nem egy külső, a szentelés mellé helyezett alkotóelem,
hanem annak belső és létfontosságú részét képezi: „a felszentelés a küldetésért
van” (II. János Pál: Pastores dabo vobis kezdetű apostoli buzdítása, 24)
„Az Isten iránti és a felebarát
iránti szeretet összefonódnak: a legegyszerűbb emberben magát Jézust találjuk,
Jézusban pedig megtaláljuk Istent” – írta a Szentatya (Deus caritas est kezdetű
enciklika, 15). Az Eucharisztiában – mely az Egyház megfizethetetlen kincse –
az örök élet kenyerének nagylelkű kiszolgáltatójaként mindig arra vagyunk
meghívva, hogy Krisztus szeretetének szépségét és mélységét szemléljük, és
szerető szívének szenvedélyét megkülönböztetés nélkül mindenkire kiárasszuk,
legfőképpen a szegényekre és a gyengékre, a legszegényebbekre, vagyis a
bűnösökre. Tegyük ezt folytonos, alázatos és szinte láthatatlan, szerető
szolgálattal.
A papi lét eucharisztikus
megjelenésének alkotórésze a missziós törekvés. A Szentatya ezzel kapcsolatban
írja: „Az ünnepelt szent misztériumokból fakadó első és alapvető küldetés az
életünkkel való tanúságtétel. Az ajándék feletti csodálat, melyet Isten
Krisztusban adott nekünk, új erőt ad létünknek, hogy az Ő szeretetének tanúi
legyünk. Akkor válunk tanúkká, amikor cselekedeteink, szavaink és létmódunk
által valaki Más jelenik meg és közli magát.” (Sacramentum caritatis kezdetű
szinódus utáni apostoli buzdítás, 85)
A pap arra hivatott, hogy
„megtört kenyérré” váljék „a világ életéért”, hogy Krisztus szeretetével szolgáljon
mindenkit, úgy ahogy Ő a „legvégsőkig” szeretett minket. Így az Eucharisztia a
pap életében azzá válik, amit jelent a szertartásban. Krisztus áldozata a
megszabadulás misztériuma, mely folytonos kihívást jelent számunkra.
Minden pap érezze magában a
sürgetést, hogy valóban az igazságosság és a szolidaritás megteremtője legyen
az emberek között: a pap arra hivatott, hogy tanúságot tegyen előttük
Krisztusról. A papok Isten Igéjéből táplálkozva nem maradhatnak az emberi
méltóság hirdetéséért, védelméért, az ember egyetemes és elidegeníthetetlen
jogaiért folytatott harc peremén. XVI. Benedek erre vonatkozólag azt írja:
„Éppen az ünnepelt misztérium erejéből kell tiltakoznunk az olyan körülmények
ellen, melyek ellenkeznek az ember méltóságával, akiért Krisztus a vérét
ontotta, ezzel bizonyítván minden egyes személy nagy értékét” (uo. 89).
Fel fogjuk fedezni az „amoris
officium”, azaz a lelkipásztori szeretet valódi értelmét, melyről Szent Ágoston
beszél (In Iohannis Evangelium Tractatus 123, 5 CCL 36, 678): az Egyház,
Krisztus jegyese azt szeretné, hogy a pap olyan határtalanul és kizárólagosan
szeresse, mint ahogy maga Krisztus – az Egyház feje és jegyese – szerette. Meg
fogjuk érteni a latin Egyházban létező cölibátus egyházi törvényének teológiai
indokát és annak nagyon mély kapcsolatát a szent renddel: felismerjük, hogy ez
Isten felbecsülhetetlen ajándéka, egyedülálló részesedés Isten atyaságában és
az Egyház termékenységében, és óriási missziós energia. Úgy fogjuk majd fel a
cölibátust, hogy az nagyobb szeretetet jelent, és tanúságot tesz a világnak
Isten eljövendő Országáról. A szabad és szeretetteljes döntéssel elfogadott
cölibátus önajándékozássá válik Krisztusban és Krisztussal az Egyház számára,
és kifejezi, hogy a pap az Úrban és az Úrral szolgálja az Egyházat (vö. II.
Vatikáni Zsinat, Presbyterorum ordinis, 16; II. János Pál Pastores dabo vobis
apostoli buzdítása, 29).
Mely területeken tehet tanúságot
a pap Krisztus szeretetéről?
a) Ilyen terület mindenekelőtt a
misszió, a kérügma – igehirdetés – és a katekézis, a fiatalok, a felnőttek, a
közeliek és távoliak hitoktatása. Így a maga teljességében és egyértelműen
közvetítjük Krisztus üzenetét. Napjainkban sürgető és elengedhetetlen a
megfelelő hitismeret, mint ahogy a Kompendium jól összefoglalja a Katolikus
Egyház Katekizmusában foglaltakat.
Arról van szó, hogy ne sajnáljuk
az energiát, hogy megkeressük azokat a katolikusokat, akik eltávolodtak és
azokat, akik alig vagy egyáltalán nem ismerik Krisztust. XVI. Benedek ezzel
kapcsolatban mondta a brazil püspököknek: „A lényegre törő hitoktatás része a
keresztény ember egyéni és társadalmi erényekre való nevelése is, éppúgy mint a
társadalmi felelősségre való nevelés… Az Ige hű szolgálóinak kell lennünk,
anélkül, hogy a ránk bízott küldetésbe korlátozó látásmódot vinnénk vagy
összekevernénk dolgokat. Nem elég a személyes hitből kiindulva szemlélni a
valóságot. Az Evangéliummal a kezünkben kell dolgoznunk, az apostoli hagyomány
hiteles örökségéhez odaerősítve magunkat, racionalisztikus ideológiákból fakadó
értelmezések nélkül.” (2007. 05. 11. Beszéd a brazil püspökökkel elmondott
vesperáson, 4-5)
Erre vonatkozóan már nem
elegendőek a hitoktatás hagyományos helyei, módjai – a hittanórák, előadások,
Biblia- és teológia kurzusok – hanem arra van szükség, hogy megnyíljunk a
globális kultúra új színterei, új, fontos formái felé: a sajtón, a rádión és
televízión túl még inkább használnunk kell az elektronikus levelezést, az
internetes oldalakat, honlapokat, videó-konferenciát és sok egyéb mostani
rendszert ahhoz, hogy hatékonyan tudjuk közvetíteni a kérügmát a világ felé. A
lelkipásztor külső megjelenésének, életéből adódó magatartásának is katekézissé
kell válnia az emberek számára. Olykor talán túlságosan alábecsültük ezt a
szempontot, amit viszont az emberek fontosnak tartanak. Ha ez belső tartalmat
is kifejez, akkor nemcsak formalitás, hanem a lényeg közvetítésének megfelelő
formája.
b) E tanúságtétel másik területe
az egyházi jótékonysági intézmények fejlesztése, melyek különböző szinteken
értékes szolgálatot nyújthatnak a szükséget szenvedőknek és a gyengéknek. „Ha
azok, akikkel találkoztok, szegénységben élnek, úgy kell őket segítenetek,
ahogy az első keresztény közösségekben tették, a szolidaritást gyakorolva oly
módon, hogy valóban szeretve érezzék magukat” – emlékeztetett nemrégiben a
Szentatya a már említett találkozón. (XVI. Benedek, uo.)
„Jeleznünk kell, ha valaki
eltékozolja a föld gazdagságát, égbekiáltó egyenlőtlenséget előidézve ezzel
(vö. Jak 5,4) – írta XVI. Benedek, majd így folytatta: Az Úr Jézus, az élet
kenyere sürget és fölhívja a figyelmünket a szűkölködésre, melyben az emberiség
nagy része még szenved: olyan helyzetekben, melyekért gyakran nyilvánvalóan és
nyugtalanító módon emberek felelősek.” (Sacramentum caritatis kezdetű szinódus
utáni apostoli buzdítás, 90)
c) Az élet kultúrájának
védelmezése
Püspökükkel közösségben a papok
mindenütt arra hivatottak, hogy előmozdítsák az élet kultúráját, mely – ahogy
VI. Pál is állítja – lehetővé teszi, hogy „a nyomorból eljussunk a szükséges
javak birtoklásáig, hogy kultúrára tegyünk szert…, hogy együtt dolgozzunk a
közjóért… egészen addig, hogy az ember elismerje a legfőbb értékeket és Istent,
aki minden érték forrása és célja.” (Populorum progressio enciklika, 21) A
világi hívők képzésében erre vonatkozólag hangsúlyoznunk kell, hogy a hiteles
fejlődésnek teljesnek és átfogónak kell lennie, ami azt jelenti, hogy a teljes
ember és minden ember fejlődésére irányul azokkal az eszközökkel, melyek
szükségesek a súlyos társadalmi egyenlőtlenségek felszámolásához és a javakhoz
való hozzáférésben mutatkozó óriási különbségek megszüntetéséhez.
d) A világi hívők képzése
Az Eucharisztia iskolájában
formálódva a világi hívők egyre nagyobb ösztönzést és segítséget kapnak, hogy
közvetlenül vállalják politikai és társadalmi felelősségüket, mely a
keresztségükből adódó következetességből fakad. Minden férfinak és nőnek
tudatára kell ébrednie, hogy az Egyházban Krisztus a Pap, a Próféta, a Pásztor
mintájára öltenek alakot, a hívők közös papsága által. A hívőknek társfelelősöknek
kell érezniük magukat abban, hogy az Evangélium kritériumai szerint és
legfőképpen az Egyház társadalmi tanításának kritériumai szerint építsék a
társadalmat. „Ezt az Egyház egész története folyamán kiérlelt tanítást
realizmus és kiegyensúlyozottság jellemzi, ezért segíteni tud a megtévesztő
kompromisszumok és az üres illúziók elkerülésében.” (Sacramentum caritatis
kezdetű szinódus utáni apostoli buzdítás, 91)
Ahogy a péteri egyházi tanítás
többször aláhúzta, a világi híveket sajátos felelősség illeti meg az
igazságtalan struktúrák átalakításában és az igazságos struktúrák
létrehozásában, amelyek nélkül nem maradhat fenn igazságos társadalom. Ezért
egyetértést kell tanúsítaniuk az erkölcsi értékekre vonatkozóan, és meg kell
mutatniuk: h van erejük ahhoz, hogy ezen értékek szerint éljenek. (vö. XVI.
Benedek a Latin-Amerikai és Karib-tengeri Püspöki Konferenciák ötödik
közgyűlésének megnyitó beszéde, 4)
e) A család támogatása
Minden pap hivatott arra, hogy
támogassa a keresztény családot, és a különböző hivatásbeli karizmák és a
rábízott küldetés szerint megfelelő és egységes családpasztorációt mozdítson
elő az adott egyházi közösségben (vö. II. János Pál, Novo millenio ineunte,
47). Rendkívül fontos, hogy kiálljunk a házasság egységének értéke mellett, a
nő és a férfi között életre szóló egység mellett, amelyben a férj és a feleség
Isten szeretetteljes, teremtő művének részesei.
Sajnos számos politikai nézet és
szellemi áramlat továbbra is olyan kultúrát táplál, mely sérti az emberi
méltóságot, és – bár különböző mértékben – semmibe veszi vagy kompromittálja a
házasságra és a családra vonatkozó igazságot. Jézus nevében a papnak
fáradhatatlanul hirdetnie kell, hogy a család – az ember elsődleges nevelője és
formálója – elengedhetetlen az igazi „emberi ökológiához”. (II. János Pál,
Centesiumus annus, 39)
3. Örömmel telve emeli fel az
üdvösség kelyhét és hívja segítségül az Úr nevét (vö. 116 Zsolt, 12-13)
II. János Pál pápa 2002 nagycsütörtökén
a papokhoz szóló levelében így írt: „Milyen csodálatos a mi hivatásunk, kedves
paptestvéreim! Valóban együtt ismételhetjük a zsoltárszerzővel: »Mivel
viszonozzam az Úrnak, ami jót tett velem? Veszem az üdvösség kelyhét, és
segítségül hívom az Úr nevét« (116 Zsolt, 12-13).”
Ez a kehely az áldás kelyhe (vö.
1Kor 10,16), az új szövetség kelyhe (vö. Lk 22,20; 1Kor 11,25)
Nagy Szent Vazul mondja ezzel
kapcsolatban: „Mivel viszonozzam az Úrnak? Nem áldozatbemutatással, nem is égő
áldozattal…, hanem egész életemmel. Ezért mondja a zsoltárszerző: Veszem az
üdvösség kelyhét, kehelynek nevezve a lelki küzdelemből fakadó szenvedést, és a
bűnnel szembeni ellenállást egészen a halálig.” (Homília a 115. zsoltárról: PG
XXX, 109)
Sok szent pap megtapasztalta
szolgálatának hősies teljesítésekor, mi is arra vagyunk hívva, hogy az
Eucharisztiából merítsük a szükséges erőt az Igazságról való tanúságtételhez
anélkül, hogy alább adnánk, anélkül, hogy megalkudnánk a békesség kedvéért;
„hamis kompromisszumok nélkül, hogy ne hígítsuk fel az Evangéliumot” –
emlékeztetett XVI. Benedek a német püspökökkel való találkozóján. (2005. 08.
21. Beszéd a kölni szemináriumban)
Azokban a társadalmakban és
kultúrákban, amelyek a fogyasztói magatartás miatt elzárkóznak a transztendencia
elől, és régi vagy újfajta bálványimádás rabszolgáivá válnak, csodálattal
fedezzük fel újra az Eucharisztia misztériumának értelmét. Újítsuk meg
liturgikus szertartásainkat, hogy még ékesebben fejezzék ki Krisztus jelenlétét
az egyházmegyéinkben, különösképpen plébániáinkon. Biztosítsunk új teret a
szentségimádáshoz szükséges csendhez és elmélkedéshez, hogy igazi, áthatott
missziós lelkület legyen bennünk.
II. János Pál mondta portugál
püspök testvéreinknek: „Isten Házának őrszemeiként virrasszatok, szeretett
testvéreim azért, hogy valamilyen módon az egész egyházi élet bemutassa, hogy a
szentmise két egységből áll, az igeliturgiából és az Eucharisztia
liturgiájából. Az emmauszi tanítványok esete szolgáljon nektek példaként, akik
csak a kenyértöréskor ismerték fel Jézust (vö. Lk 24,13-35)” (Beszéd a portugál
püspökök apostoli ad limina látogatásán 6., 1999. 12. 01. OR 276.)
A világban lévő nehézségek és
fájdalmak között az Eucharisztiában ott rejlik híveink hűségének és
kitartásának, egyházi közösségeink szilárdságának és bizonyosságának titka.
Lelkipásztori tevékenységünkben igyekezzünk elkerülni az aktivizmust, az
önmagáért való cselekvést, és le fogjuk győzni a laicizmus és a szekularizáció
támadásait – ahol Krisztusnak sem szava, sem helye nincs –, úgy hogy odavisszük
az örök élet kenyerét.
Gondoljunk plébániáink missziós
jelentőségére, hiszen azok – mondhatnánk – egyházmegyéink kötőszövetét képezik.
(vö. CIC, 374 kán. 1§)
Gondoljunk minden plébániára,
hiszen az communitas christifidelium, és nem válhat azzá, ha nem eucharisztikus
közösség és nem nyitott a legtávoliabbakra is, vagyis ha a közösség nem
alkalmas arra, hogy missziós lelkülettel ünnepelje az Eucharisztiát. Ugyanis
éppen ebben gyökerezik saját épülése és létének az a szentségi köteléke, mely
megteremti a teljes közösséget az egész Egyházzal (vö. II. János Pál,
Christifidelis laici kezdetű apostoli buzdítás 26).
Gondoljunk a plébánosokra, akik
csakis felszentelt papok lehetnek, mivel az Eucharisztia liturgiájában és az
igeliturgiában azt cselekszik és azt mondják, ami a 'sajátjuk', ami az 'övék'.
Ők ugyanis Krisztusnak mint Főnek személyében („in persona Christi capitis”)
cselekednek és beszélnek. Gondoljunk minden papra, fiatalra és idősre,
egészségesre és betegre, akik felfedezve, hogy felszentelt papi szolgálatuk
révén óriási ajándékot hordoznak magukban, II. János Pál szavait ismételhetik:
„Itt az ideje, hogy a papi életről úgy beszéljünk, hogy kiderüljön:
fölbecsülhetetlen érték, s a keresztény élet ragyogó és kiváltságos formája!” (Pastores
dabo vobis apostoli buzdítás, 39)
Így az Ige és a szentségek
egyháza szükségszerűen a papi szolgálat fáradhatatlan gyakorlásának egyháza
lesz, a szent pap egyháza lesz, azé a papé, aki lelke legmélyén, egész létével
szereti a Mestertől kapott meghívását, és minden pillanatban úgy viselkedik,
mint maga Krisztus (ipse Christus).
XVI. Benedek a Québeci Püspöki
Konferencia (Kanada) apostoli ad limina látogatásán, ezt mondta beszédében
(2006. 05. 11.): „Mindazonáltal a papok számának csökkenése… néhány helyen
aggasztó módon azt a kérdést veti fel, hogy a »szentségi valóság« milyen helyet
foglal el az egyház életében. A pasztorális munka szükségszerű velejáróinak nem
szabad veszélyeztetniük az egyháztan hitelességét. A pap fő szerepének – azaz,
hogy Krisztusnak mint Főnek személyében („in persona Christi capitis”) tanítsa,
megszentelje és vezesse a közösséget – nem kellene alábbhagynia. A szolgálati
papság elengedhetetlen egy egyházi közösség létezéséhez. A világiak fontos
szerepének – akiknek megköszönöm a keresztény közösségek szolgálatában
tanúsított nagylelkűségüket – sohasem szabad elfednie a papok teljes mértékben
helyettesíthetetlen szolgálatát az Egyház életében.”
Mi, papok, törődjünk azzal, hogy
felragyogtassuk valódi identitásunkat, annak lényegét, és a legkeserűbb
nehézségek ellenére végezzük örömmel szolgálatunkat, mely identitásunkból
fakadóan szenvedélyes, missziós szolgálat, és a hívekkel együtt fáradhatatlanul
kérjük az aratás Urát, hogy küldjön munkásokat aratásába. Vannak hivatások, de
nekünk segítenünk kell, hogy erre igent mondjanak. Segítenünk kell az említett
módokon, úgy ahogy az Úr tanította nekünk, és nem másképp.
Azt szeretnénk, hogy ilyen
Egyházat lássunk felvirágozni, ilyen Egyház hozzon új gyümölcsöket élettel teli
mivoltában és tevékenységében. Az isteni misszió Egyháza ez, az Egyház in statu
missionis.
Máriához fordulunk, az Apostolok
Királynőjéhez és a papok Anyjához. Rábízzuk önmagunkat, lelkipásztori
szolgálatunkat és minden papot. Az ő példája segítsen nekünk, hogy Jézus a Jó
Pásztor tabernákulumai és szentségtartói legyünk!
Vatikán, 2007. június 15., Jézus
Szíve ünnepe
Cláudio Hummes bíboros
a Papi Kongregáció prefektusa
Mauro Piacenza
a Papi Kongregáció titkára
Forrás: MKPK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése