„Jöjjetek és lássátok!” (Jn
1,39). Krisztus válaszában, melyet a lakása iránt érdeklődő két tanítvány „Hol
laksz?” kérdésére adott, a meghívás pontos tartalmát fedezhetjük fel.
Először lássuk, hogy az
evangélista elbeszélése szerint hogyan zajlott le András és Péter meghívása:
„Másnap János ismét ott állt és vele együtt két tanítványa, és megpillantván az
arra menő Jézust, így szólt: 'Íme, az Isten Báránya!' És meghallotta ezt a két
tanítvány, és követték Jézust. Jézus pedig hátrafordult, és látván hogy követik
őt, mondta nekik: 'Mit akartok?' Ők mondták neki: 'Rabbi (ami azt jelenti:
Mester), hol laksz?' Mondta nekik: 'Jöjjetek és lássátok!' Elmentek tehát és
megnézték, hol van a szállása, és aznap nála maradtak. A tizedik óra körül járt
az idő. András, Simon Péter testvére volt az egyik a kettő közül, akik ezt
hallották Jánostól és követték Jézust. Ő elsőnek a testvérével, Simonnal
találkozott és mondta neki: 'Megtaláltuk a Messiást!', ami annyit jelent:
Krisztus; és odavezette őt Jézushoz. Amikor Jézus megpillantotta, ezt mondta:
'Te vagy a Simon, János fia, téged majd Kéfának fognak hívni' (ami azt jelenti:
Péter)” (Jn 1,35-42).
Az Evangéliumnak e részlete a
Szentírás azon részei közül való, melyek a Szentírásban elmondják a meghívás
misztériumát, sőt ez elmondja, mekkora misztérium az a meghívás, hogy valaki
Jézus apostola legyen. János elbeszélése az általános keresztény meghívásról is
szól, de szimbólum értéke van, amikor a papi hivatásról beszélünk. És az
Egyháznak, mely Jézus tanítványainak közössége, el kell mélyednie ebben a
jelenetben, mely a történelem folyamán állandóan ismétlődik, hogy észrevegye
benne: a papi szolgálat által eredeti és személyes értelemben szól a meghívás
Krisztus követésére, de észrevegye a széttéphetetlen köteléket is, mely az
isteni kegyelem és az emberi felelősség között áll fenn. Ezt fejezi ki a két
szó, melyek az Evangéliumban ismételten együtt hangzanak el: jöjj és kövess
(vö. Mt 19,21). E szavak arra késztetik az Egyházat, hogy ismerje föl és
értelmezze a meghívás sajátos folyamatát, melyben három konkrét, egymást követő
lépést látunk: Jézust először keresni, majd követni kell, végül nála kell
maradni.
Sehol nem talál kifejezőbb részt
az Egyház a „meghívás Evangéliumára”, mint ebben a részletben, s innen merített
erőt a hivatásgondozás megkezdésére. E küldetésének részletei: a hivatások,
főként a papi hivatás ébresztése, felismerése és gondozása. Mivel „a paphiány
ma minden részegyház gondja”,a mai hivatásgondozás megköveteli, hogy az Egyház
minden tagja elszántan vállalja a paphiánnyal kapcsolatos feladatot. Mindenki
előtt nyilvánvaló lehet, hogy a papi hivatások gondozása nem esetleges vagy
mellékes probléma, nem is csak a gondok egy része, mely a krisztushívők
bizonyos csoportjaira tartozik; hanem miként a Szinódus Atyái többször
kifejezték, olyan tevékenység, mely szorosan kapcsolódik minden részegyház
pásztori munkájához,ahhoz a tevékenységükhöz, melyet megszokottnak, rendesnek
neveznek. Azaz a hivatásgondozás az Egyház lelkipásztori tevékenységének
lényeges, velejáró része, az egész lelkipásztorkodás fő eleme.
Igen, a hivatásokkal való törődés
az Egyház lelkipásztori tevékenységének lényeges, természetszerűen velejáró
része. Ez pedig onnan ered,hogy a meghívás először az Egyház „létére” jellemző, s csak másodsorban a
„tevékenységére”. Meghívásos természete magából a nevéből is látszik, hiszen a
görög Eklészia (melyből a latin Ecclesia ered) szó 'összehívás'-nak is
fordítható. „Azok gyülekezetéből, akik hittel tekintenek föl Jézusra, az
üdvösség szerzőjére, az egység és a béke elvére, Isten összehívja és megalkotja
az Egyházat,hogy mindenkinek és egyenként is ezen üdvözítő egység látható
szentsége legyen.”
Ebből az is következik, hogy a
papi hivatás igazi teológiai értékelése és a hivatásgondozás nem indulhat ki
másból, csak az Egyház e misztériumából, pontosabban abból, hogy az Egyház a
meghívás misztériuma.
Az Egyház és a meghívás ajándéka
Minden keresztény meghívás
alapja az Atya előzetes, ingyenes kiválasztása: „Aki Krisztusban minden lelki
áldással megáldott minket fönn az égben. Mert Őbenne választott ki minket a
világ teremtése előtt, hogy szentek és szeplőtelenek legyünk előtte igazságban.
Eleve arra rendelt minket, hogy Jézus Krisztus által – akaratának tetszése
szerint – fogadott fiaivá legyünk” (Ef
1,3-5).
Így tehát minden keresztény
meghívás Istentől való, Isten ajándéka. De soha nem kívülről, az Egyháztól
függetlenül, hanem benne és általa adatik, miként a II. Vatikáni Zsinat mondja:
„Istennek úgy tetszett, hogy az embereket nem egymástól elszigetelten szenteli
meg és üdvözíti, hanem népet alkot azokból, akik az igazságban megismerik
Jézust és szentül szolgálnak neki.”
Az Egyház azonban nem egyszerűen
összegyűjti magába a meghívásokat, melyekkel zarándokútján Isten
megajándékozza, hanem ő maga alakul át a „meghívás misztériumává”, tudniillik
ragyogó fényességgé, mely a Legszentebb Szentháromság misztériumát tükrözi. Az
Egyház ugyanis, „az Atya, a Fiú és a Szentlélek egységében összegyűlt
nép”,[100] elsősorban az Atya misztériumát hordozza, akit senki sem hív és
senki sem küld (vö. Róm 11,33-35), hanem mindenkit Ő hív, hogy szenteljék meg
az Ő nevét és teljesítsék akaratát; őrzi a Fiú misztériumát is, akit az Atya
hív és küld, hogy mindenkit a maga követésére hívjon és mindenkinek hirdesse
Isten Országát; végül letéteményként megkapta a Szentlélek misztériumát is, aki
küldetésre szenteli fel azokat, akiket az Atya Fia, Jézus Krisztus által
meghív.
Az Egyház tehát, mivel maga is
„meghívás”, alapítása és tevékenysége erejéből a meghívások ébresztője és
nevelője. Ébresztő és nevelő, mert „szentség”, „eszköz”, melyben beteljesedik
és visszhangzik minden keresztény meghívása; s az a tevékenységében is, azaz
saját misztériumának kibontakoztatásában az Ige hirdetésével, a szentségek
kiszolgáltatásával, a szeretet szolgálatával és a tanúságtétellel.
Most már megragadhatjuk a
keresztény hivatás lényeges egyházi vonásait. E meghívás nem csak az Egyházból
és az ő közvetítésével születik, nem is csak benne ismerhető föl és benne
valósul meg; hanem – alapjában Istennek szolgálva – szükségszerűen az Egyház
szolgálatává is válik.Ezért a keresztény meghívás minden formája olyan ajándék,
mely az Egyház épülésére és Isten Országának a világban történő növekedésére
van rendelve.
Amit általában a keresztény
meghívásról mondtunk, sajátosan beteljesedik a papi hivatásban is. A pap
ugyanis az ordo Egyháztól kapott szentsége által Isten népe szolgálatára
hívatik, úgy, hogy különlegesen is Krisztushoz tartozzék és hozzá váljék
hasonlóvá, és Krisztus, az Egyház Feje és Pásztora „nevében és
személyében” tekintéllyel cselekedjék.
Ebben a megvilágításban válik
érthetővé, amit a Szinódus Atyái mondtak: „A papi hivatás mindig emberi
közvetítést igényel. Kiváltságos közvetítője az Egyház: benne és érte kapja
minden pap a meghívást: általa jön e meghívás. Ebből következően minden pap az
Úrtól kapja az Egyház által a meghívást mint ingyenes ajándékot (gratia gratis
data-t, karizmát). A hivatást nem személyes feltételek szabásával kell fogadni,
hanem a szív egyszerűségével: alázattal és hálával fogadva a körülményeit és
feltételeit is, melyeket az Egyház szab.”
A hivatás dialógusa: Isten
kezdeményezése és az ember válasza
Minden papi hivatás története,
miként minden keresztény hivatásé is, egy Isten és ember közötti elmondhatatlan
dialógus története, a meghívó Isten szeretete és az Istennek válaszoló ember
szabadsága közti dialógusé. A meghívás két, egymástól elválaszthatatlan
mozzanata – a szabad embernek felkínált ingyenes isteni ajándék – világlik ki
nagyon szemléletesen Márk evangélista szavaiból, amikor elmondja a Tizenkét
Apostol meghívásának történetét: „Ezután fölment a hegyre, és magához hívta,
akiket kiválasztott. A választottak csatlakoztak hozzá.” Nyilvánvaló, hogy
Jézus abszolút szabadon hív, a Tizenkét apostol pedig először odajött, aztán
követte Jézust.
Ez az összes meghívás örök
„paradigmája”, mintája. Ez minden meghívott azonos útja: a prófétáké és az
apostoloké; a papoké és a szerzeteseké; az összes krisztushívőké, azaz
mindenkié, akit Isten meghív.
Minden meghívás legfontosabb, sőt
megelőző és létrehozó mozzanata a meghívó Isten szabad és ingyenes
beavatkozása. A meghívás csak Tőle indulhat el. Ez volt már Jeremiás próféta
tapasztalata: „És szólt hozzám az Úr, mondván: Mielőtt megformáltalak az
anyaméhben, ismertelek téged, s mielőtt megszülettél volna, megszenteltelek és
a nemzetek prófétájává adtalak téged” (1,4-5). Megerősíti ezt Pál apostol, aki
minden meghívást Krisztus örök kiválasztásába helyez: „Az Atya kiválasztott
minket őbenne a világ teremtése előtt... akaratának tetszése szerint” (Ef 1,5).
A megelőző kegyelem ajándékát legjobban Jézus szavai fejezik ki: „Nem ti
választottatok engem, hanem én választottalak titeket, és arra rendeltelek,
hogy elmenjetek, gyümölcsöt hozzatok és a gyümölcsötök maradandó legyen” (Jn
15,16).
Ha tehát a papi meghívás
félreérthetetlen módon ugyan, de kiemeli a kegyelem elsőbbségét, Isten embert
hívó szabad és szuverén akaratát a legnagyobb tisztelettel kell fogadni, és sem
kierőszakolni nem szabad semmi módon, sem emberi akaratnak nem szabad
alárendelni. A meghívás ugyanis az isteni kegyelem ajándéka és semmiképpen nem
emberi jog; annyira, hogy „a papi életet soha nem szabad egyszerű emberi
előmenetelnek, sem a szolgálati küldetést egyszerű személyes vállalkozásnak
tekinteni.” Ezért gyökerében ki van zárva a „meghívottak” minden öndicsérő
dicsekvése (vö. Zsid 4,4). Akik meghívottnak érzik magukat, megindult és hálás
szívvel, ugyanakkor bizalommal és rendíthetetlen és erős reménnyel fogadják a
meghívást, tudván, hogy nem saját erejükre, hanem a meghívó Isten föltétlen
hűségére támaszkodnak. „És magához hívta azokat, akiket kiválasztott. A
választottak csatlakoztak hozzá” (Mk 3,13). A „csatlakoztak” vagy az azonos jelentésű „követték Őt” azt a
szabad csatlakozást fejezi ki, mellyel a „Tizenkettő”a meghívó Mesternek
válaszolt. Péter és András esetében így történt: „és szólt hozzájuk: 'Jöjjetek
utánam, én emberhalásszá teszlek titeket'. Ők pedig azonnal elhagyván a hajót
és atyjukat, követték Őt” (Mt 4,19-20). Ugyanezt tapasztalta Jakab és János is
(vö. 19,21-22). Ugyanezt tapasztalja mindenki, mert a meghívásban egyszerre
ragyog föl Isten ingyenes szeretete és az emberi szabadság legnagyobb
fölmagasztalása, ami abban áll, hogy az ember csatlakozik a meghívó Istenhez és
föltétlen bizalommal neki adja magát.
Valójában a kegyelem és a
szabadság nem ellentétesek egymással. Épp ellenkezőleg, a kegyelem,
kiszabadítván a bűn rabszolgaságából, fölébreszti és megőrzi az emberi
szabadságot (vö. Jn 8,34-36); gyógyítja, fölemeli és képessé teszi arra, hogy
Istennek adja magát és befogadja az Ő ajándékait. S miként senki nem
erőszakolhatja ki Isten abszolút ingyenes meghívását, ugyanúgy senki nem
térítheti el a szabad emberi választ. Ezért még az az ifjú is, aki vissza merte
utasítani Jézus „jöjj és kövess engem” meghívását – jóllehet a saját kárára
tette –, a maga szabad voltát hangsúlyozta tettével: „hallván az igét szomorúan
elment, mert igen gazdag volt” (Mk 10,22).
A szabadság tehát a meghívás
lényeges mozzanata; s ez a szabadság, ha pozitív választ ad, úgy fogalmazódik
meg, mint mély és személyes csatlakozás vagy nagylelkű ajándékozás, pontosabban
az ajándékba kapottak visszaajándékozása (tudniillik a meghívó Istennek, kinek
a fölajánlásban az Ő ajándékait mutatják be). „A meghívás – mondta VI. Pál –
mértéke a válaszhoz igazodik, és csak szabad meghívások vannak; azaz az
önátadásnak tudatosnak, szabadnak, teljesnek és önkéntesnek kell lennie...
fölajánlást mondtunk, s épp ebben van a probléma! Krisztus szelíd és átható
szava mondja, ma ugyanúgy, mint tegnap, sőt még inkább, mint tegnap: Jöjj! A
szabadság tehát a legsúlyosabb döntés helyzetébe kerül: a fölajánlás, a
bőkezűség, önmaga föláldozása által válaszolhat a meghívásra.”
Önmaga szabad fölajánlásának –
melyben a meghívó Istennek adott emberi válasz benső és mély értelme rejlik –
legerőteljesebb példája s ugyanakkor gyökere Jézus Krisztus (aki az első a
„meghívottak” között) teljesen szabad
önfelajánlása az Atya akaratának: „Ezért a világba lépve mondja: 'Áldozatot és
fölajánlást nem akartál, de testet alkottál nekem... akkor mondtam: Íme
eljövök... , hogy megtegyem, Isten, a te akaratodat'” (Zsid 10,5-7).
Krisztussal bensőséges egységben
a szűz és anya Mária is az összes teremtmények között a legjobban
megtapasztalta a meghívás igazságát; Isten legnagyobb szeretetére senki sem
adott akkora szeretettel választ, mint ő.
„Hallván az igét szomorúan
elment, mert igen gazdag volt” (Mk 10,22). Ez a gazdag ifjú, akiről az
Evangélium beszél, s aki nem követi Jézus meghívását, megmutatja, hogy milyen
akadályozó erők tudják megfojtani és kioltani az ember szabad válaszát; ugyanis
nemcsak az anyagi javak képesek elzárni az emberi szívet a lelki értékek és
Isten országának radikális igényei elől, hanem korunk társadalmi és kulturális
körülményei is fenyegethetik és torzíthatják a meghívás természetét, s így
nehézzé vagy teljesen lehetetlenné tudják tenni a meghívás megértését és
elfogadását.
Sokakban annyira általános és
zavaros istenfogalom él, hogy óvatlanul olyan vallási formákba tévednek,
melyektől Isten teljesen távol van, ezért akarata egyáltalán nem ismerhető meg:
Istent megváltoztathatatlan és elkerülhetetlen végzetnek tekintik, melyet az
embernek passzív türelemmel tudomásul kell vennie. Isten arca azonban, melyet
Krisztus kinyilatkoztatni jött, nem ilyen, hanem elsősorban Atya, aki megelőző
és örök atyai szeretetével meghívja az embert, s állandó csodálatos dialógusba
fogadja; arra hívja, hogy fiúként legyen részese az isteni életnek. Igaz, hogy
az ember képtelen önmaga igazsága megismerésére, ha téves istenfogalma van;
ebben az esetben semmiféle meghívást nem lehet fölfogni, sem teljes értelmében
életté váltani; csak tehernek érzik, amit hordozni vagy elviselni alig lehet.
Az emberfogalom körüli tévedések,
gyakran filozófiai vagy tudományos bizonyítással a háttérben, arra viszik az
embert, hogy létét és szabadságát kívülről eredő okoktól – például a nevelési,
pszichológiai, kulturális vagy környezeti tényezőktől – függőnek vagy
meghatározottnak lássa. Mások úgy értelmezik a szabadságot, mintha abszolút
autonómiával rendelkezne, s mintha a személyes vágyak egyetlen forrása lenne,
mely minden körülmények között meg akarja valósítani önmagát. De ily módon
elzárja maga előtt az utat, hogy a szeretet szabad dialógusaként értse és
élhesse a meghívást, mely azzal indul, hogy Isten ajándékoz az embernek, és
azzal zárul, hogy az ember őszintén odaadja önmagát.
Olyan irányzatok is vannak,
melyek az ember Istenhez fűződő kapcsolatát – mint mondják – individualista és
intim módon értelmezik. Mintha Isten minden egyes embert csak személyes úton
közelítene, kizárva mindenfajta közösséget; azaz mintha Isten csak az egyes
meghívottak javát, esetleg üdvösségét akarná, s nem azt, hogy a közösség
szolgálata által adják magukat Istennek. Ebben a gondolkodásmódban új és
veszedelmesebb fenyegetések rejlenek, melyek lehetetlenné teszik a minden
keresztény meghíváshoz,főként a papi hivatáshoz tartozó egyházias jelleg
fölismerését és örömteli elfogadását. Helyesen mondja a Zsinat, hogy a
szolgálati papság értelme és igazsága a keresztény közösség szolgálatában, s
tágabb értelemben a krisztushívők általános papságának támogatásában van.
Ez a kulturális környezet, melynek
hatását a keresztények, főként a fiatalok érzik, könnyebben érthetővé teszi a
papi hivatások hiányát, mely együtt jár a hit mélyebb válságával. A Szinódus
Atyái is kifejezetten mondják, hogy a hivatások válságának gyökere a hívők
gondolkodás- és életmódjában van. Ebből következik a „hivatásgondozás” sürgető
volta az Egyházban, mely elsősorban arra irányul, hogy megújítsuk „a keresztény
gondolkodást”, mely az élő hitből születik és táplálkozik. Ismét csak sürget az
evangelizáció, mely Isten igaz arcát akarja megmutatni, tudniillik az Atyát,
aki Jézus Krisztusban mindannyiunkat egyenként meghív; mely ugyanakkor vallja
az emberi szabadság – az önátadás forrásának és erejének – hiteles értelmét.
Csak ily módon alapozható meg, hogy bármely meghívást, főként a papi hivatást
igazságának megfelelően fogják föl, szépségének megfelelően szeressék,s mélyebb
örömmel és teljes odaadással éljék meg.
A hivatásgondozás elvei és
eszközei
A meghívás kifürkészhetetlen
misztérium, mert az Isten és az ember közötti kapcsolatot érinti. Egyetlen és
meg nem ismételhető dolog, ezért olyan misztérium,melyet csak mint titokzatosan
hívó szót lehet meghallani a lelkiismeret mélyén, mely „az ember legrejtettebb
és szent magva, ahol az ember egyedül van Istennel, kinek hangja visszhangzik
bensejében”.[109] Ez a meghívás azonban a közösségi, egyházias jelleget nem
szünteti meg, mert az Egyház minden papi hivatásban valóságosan jelen van és
tevékeny.
Ha mármost a papi hivatás
gondozásáról van szó – tudniillik hogy a jelölteket hogyan kell útjukon végig
támogatni, kísérni és gondos megfontoltsággal vezetni –, az Egyház számára itt
van András példája, aki az elsők közül való, akik elhatározták, hogy követik Jézust.
Elújságolta a testvérének, mi történt vele: „Megtaláltuk a Messiást! (ami azt
jelenti: a Krisztust)” (Jn 1,41). E „megtalálás” elbeszélése után „odavezette
őt Jézushoz” (1,42). Ez azonban nem teszi kétségessé, hogy a meghívás egyedül
Jézustól indult ki, mert Ő abszolút szabad és szuverén akarattal hívta meg
Simont és adott neki új nevet: „Jézus reá tekintve mondta: Te Simon vagy, János
fia; Kéfásnak fognak hívni, ami azt jelenti: Péter” (1,42). E meghívásban
azonban Andrásnak is része volt, mert ő serkentette testvérét, hogy találkozzék
Jézussal. „Odavezette őt Jézushoz.” Az Egyház minden hivatásgondozó
tevékenységének bizonyos értelemben ez a sarkpontja; ezáltal veszi gondjaiba a
születő és növekvő hivatásokat, fölhasználva mindazokat az ajándékokat,
karizmákat és szolgálatokat, melyeket Krisztustól és az Ő Lelkétől kapott. Az
Egyháznak ugyanis mint papi, prófétai és királyi népnek támogatnia kell –
elsősorban imádsággal, szentségi élettel, igehirdetéssel, hitre neveléssel,
szeretetteljes vezetéssel és tanúságtétellel – mindent, amire a születő és
érlelődő hivatásoknak szüksége van.
Az Egyháznak mint papi népnek
méltósága és felelőssége, hogy a hivatásgondozás leglényegesebb és legfontosabb
mozzanatait az imádságban és a liturgiában keresse; a keresztény imádság
ugyanis, ha Isten igéjéből táplálkozik, megteremti azt az ideális teret,
melyben az ember átérezheti „természetének” igazságát, s fölmérheti, hogy miben
áll és milyen természetű az a személyes és meg nem ismételhető választás, amit
az Atya az ő kezébe adott. Tehát főként a gyermekeket és ifjakat úgy kell
nevelni, hogy hűségesen imádkozzanak és elmélkedjenek Isten igéjéről; a
csöndben és az Úrra való odahallgatásban fölfoghatják a papságra hívó szót, s
készséges és örvendező lélekkel követhetik azt.
Az Egyháznak minden áldott nap
meg kell hallania Jézus sürgető szavát: „Kérjétek az aratás Urát, hogy küldjön
munkásokat aratásába” (Mt 9,38). Engedelmeskedve Krisztus parancsának az Egyház
elsősorban hitvallást tesz: miközben ugyanis fölemeli alázatosan kérő szavát a
hivatásokért, nemcsak azt ismeri el, hogy életéhez és küldetéséhez szüksége van
rá, hanem azt is, hogy minden hivatás Isten ajándéka, ezért kell bizalommal és
állandóan könyörögnie érte. Ez az imádság, mivel az egész hivatásgondozás sarka,
nemcsak az egyes hívők feladata, hanem az egész egyházi közösségé is. Senki nem
vonja kétségbe az egyéni imádság, a külön e célra szolgáló alkalmak, elsősorban
a Hivatások Világnapjának jelentőségét; hasonlóképpen támogatni kell mindazon
személyek és csoportok kezdeményezéseit, akik tisztában vannak a kérdés
súlyával. Ma azonban még a korábbinál is jobban támogatni kell a hivatásokért
mondott ima gyakorlatát, hogy egyre gyakoribbá és szélesebb körűvé váljon,
mígnem áthatja az egész egyházi közösséget, s megjelenik minden egyházi
intézményben. Így válik majd elevenné az apostolok tapasztalata, akik Máriával
együtt imádkozva várták az Utolsó vacsora termében a Lélek kiáradását (vö.
ApCsel 1,14). A Lélek pedig Isten népe számára gondoskodni fog „az oltár méltó
szolgáiról és az Evangélium bátor és szelíd hirdetőiről”.
A hivatásgondozás szükséges és
legjelentősebb tényezője a liturgia, mely az egész Egyház életének, s különösen
minden keresztény imádságnak forrása és csúcsa.Benne tapasztalhatók ugyanis
Isten ajándékai, ezért lesz az élet iskolája, melyben a meghívottak megtanulnak
válaszolni. Minden liturgikus ünneplés megmutatja Isten igaz arcát, s részesít
a Húsvét misztériumában, azaz megjeleníti azt az „órát”, melyért Jézus a
világba jött, melyre az Atya iránti szabad és önkéntes engedelmességgel készült
a világ üdvösségéért (vö. Jn 13,1); ugyanakkor megmutatja az Egyház – mint papi
nép, s a különböző és egymást kiegészítő karizmákból és hivatásokból jól
összeépülő közösség – arcát is. Krisztus megváltásunkért elfogadott áldozata,
melyet az Egyház misztériumban ünnepel, különleges erőt ad még a krisztushívő
bajainak és betegségeinek is, ha az Úr Jézus szenvedésével egységben
törekszenek azokat átélni. Ezért a Szinódus Atyái, miután nagyon a
krisztushívők figyelmébe ajánlották a hivatásokért mondott imádságot,
hozzáteszik: „Az emberi életben oly gyakori szenvedések fölajánlásával a beteg
keresztény áldozatul ajánlja föl önmagát Istennek Krisztus példája szerint, aki
mindnyájunkért szentelte önmagát (vö. Jn 17,19). Nagyon sokat számít a
hivatások támogatásában, ha szenvedéseiket ilyen szándékra ajánlják föl.”
Az Egyház tudja, hogy prófétai
küldetéséhez hozzátartozik az Evangélium hirdetésének (senki másra át nem
ruházható) feladata, melyet úgy kell teljesítenie, hogy egyúttal tanúságot is
tegyen a „meghívás” keresztény
értelméről; azt is mondhatnánk, hogy az Evangéliumot mint a „meghívás
Evangéliumát” kell hirdetnie. E küldetésében az Egyház ugyanazt a sürgetést
érzi, ami az apostolt erre a kiáltásra fakasztotta: „Jaj nekem, ha nem hirdetem
az Evangéliumot!” (1Kor 9,16). Ez az intelem elsősorban bennünk, pásztorokban
visszhangzik, s velünk együtt szól mindazokhoz, akik az Egyházban nevelők: e
meghívási jelleget ugyanis mind a katekézisnek, mind a prédikációnak szem előtt
kell tartania. Isten igéjét úgy kell magyarázni a krisztushívőknek, hogy
meglássák: az élet válasz a meghívó Istennek, s ez készítse föl őket arra, hogy
a hit által bármely hivatásban elfogadják a személyes ajándékot.
Mindez, bármennyire jelentős, nem
elég: „Kifejezetten is prédikálni kell a meghívás misztériumáról az Egyházban,
a szolgálati papság értékéről, s arról, hogy mennyire szükséges Isten népe
számára.” Az Egyház minden tagjának személyre szólóan fölkínált és szerves
egységet alkotó katekézis ne kétségeket támasszon és egyoldalú vagy téves
fölfogásokat terjesszen a szolgálati papságról, hanem nyissa meg a
krisztushívők szívét ez „ajándék” várására, s teremtsen jobb föltételeket a
hivatások ébredéséhez. Itt az ideje, hogy a papi életről úgy beszéljünk, hogy
kiderüljön: fölbecsülhetetlen érték, s a keresztény élet ragyogó és kiváltságos
formája. A nevelők, főleg ha papok, ne szégyelljék kifejezetten és bátran úgy
bemutatni a papi hivatást, mint reális lehetőséget azon fiatalok előtt, akik a
hozzá szükséges képességekkel és ajándékokkal rendelkeznek. Ne féljenek attól,
hogy feltételek vagy korlátok közé szorítják a fiatalok szabadságát, mert épp
az ellenkezőjéről van szó: a szabad és hiteles válaszra ugyanis akkor nyílik a
legnagyobb lehetőség, ha a maga idejében egész világosan és teljes igazságában
föltárják a valóságot az előtt, akinek döntenie kell. Az Egyház története
egyébként – miként minden egyes, még a legfiatalabb korban született papi
hivatás története is – határozottan tanúsítja, milyen gondviselésszerű egy pap
szava és élete, nemkülönben közelsége egy ilyen döntésnél: életének konkrét és
örömteli tanúsága még szavak nélkül is segít kérdések megoldásában, s a végső
döntés meghozatalában.
Az Egyház mint királyi nép
fölismeri, hogy a Lélek életadó törvényében gyökerezik és belőle él (vö. Róm
8,2); e törvény lényegében ugyanaz, mint a „szeretet királyi törvénye” (vö. Jak
2,8), vagy a „tökéletes szabadság törvénye” (1,25). Ezért az Egyház küldetését
teljesíti, amikor az összes krisztushívőket arra vezeti, hogy saját
meghívásukat szabadságban fedezzék föl és éljék meg, és a szeretetben tegyék
tökéletessé.
Ezért az Egyház nevelő
feladatában, s egész különlegesen a gyermekek, serdülők és ifjak nevelésében
arra törekszik, hogy fölébressze a vágyat és az akaratot Jézus Krisztus bátor
és közeli követésére. A nevelés azonban, bár a keresztény közösség egészének
feladata, valójában az egyes személyeknek szól; éppúgy, ahogy maga Isten a
meghívás által az egyes emberek szívét érinti meg, s miként a Lélek ugyanígy
közli magát a krisztushívőkkel, külön-külön működve minden egyes lélekben (vö.
1Jn 3,24) a különféle karizmák és különleges megnyilvánulások által. Ezért az
egyes embereket kell segíteni, hogy fölismerjék, az Úr milyen ajándékot kínál
nekik, egyszeri és meg nem ismételhető személyeknek, kiknek megadatik, hogy
meghallják a szót, melyet Isten Lelke egyedül nekik mond.
Ebben az összefüggésben a papi
hivatások gondozásának határozottan javasolnia kell és lehetővé kell tennie az
úgynevezett lelkivezetést. Újra föl kell fedeznünk azt a régi gyakorlatot,
melyet újabb keletű szóval személyes lelki vezetésnek mondanak, mely az Egyház
vetését századokon át nagyon bőven termővé tette. Nem zárjuk ki, hogy bizonyos
esetekben és bizonyos körülmények között e lelkivezetést támogathatja a
pszichoanalízis vagy más pszichológiai segítség, de nem helyettesítheti. A
gyermekek, serdülők és ifjak tehát becsüljék a lelkivezetés ajándékát, s
keressék és tapasztalják meg azt a jogot, hogy az alkalmas vezetőt önmaguk válasszák
meg. A papok elsőként tegyék lehetővé a nevelés és a személyes lelki
segítségnyújtás eme eszközét; ne féljenek attól, hogy emiatt elmulasszanak vagy
a sorrendben hátrébb soroljanak más, nagyon hasznos és szép tevékenységet, hogy
szolgái és munkatársai legyenek a Léleknek a meghívottak vezetésében.
A keresztény nevelés célja, hogy
a növendékek a Lélek hatására elérjék „a Krisztus mértéke szerinti
nagykorúságot” (Ef 4,13). Ez akkor történhet meg, ha a Lélek szeretetének
utánzása és a benne való részesedés által egész életünk a szeretet szolgálata
lesz (vö. Jn 13,14-15); ha lelki tiszteletet ajánlunk föl Istennek (vö. Róm
12,1); végül ha magunkat ajándékozzuk a testvéreknek. Ez a szeretetszolgálat
fejezi ki mindenfajta meghívás alapvető tartalmát, de leginkább a papi
hivatásban teljesül: e szolgálatban ismeri föl a pap, hogy arra hivatott, hogy
élete által a lehető legradikálisabban valósítsa meg Jézus, az életét
bárányaiért adó Jó Pásztor pásztori szeretetét (Jn 10,11).
Ezért az igazi hivatásgondozás el
ne mulassza, hogy a gyermekeket, serdülőket és fiatalokat erre az ingyenes
szolgálatra, az áldozatok értékelésére, önmaguk föltétlen odaadására nevelje.
Itt külön meg kell emlékeznünk az úgynevezett „önkéntesség” megtapasztalásáról,
mely iránt a fiatalokban napról napra nő az érdeklődés. Ha ez az önkéntesség
evangéliumi célokat szolgál, ha rá tud nevelni a szükségletek értékelésére, ha
állhatatos odaadással állandóan gyakorolják; végül ha készségesnek mutatkozik
arra a maradandó önátadásra, melyet ha imádság táplál, megszentelt életnek
nevezünk, akkor az önkéntesség képes lesz az egész élet ingyenes odaadására, s
azokat, akik ezt az életformát választják, alkalmasabbá teszi az isteni hívás,
esetleg a papi meghívás meghallására. Így az „önkéntes” – nem úgy, mint az
evangéliumi gazdag ifjú – követni fogja a tökéletes szeretet meghívását,
mellyel Jézus hívja; önként és serényen fogja követni Jézust, mert kincsei
immár az önátadása és életének „elvesztése.”
Mindannyian felelősek vagyunk a
papi hivatásokért
A papi hivatás Isten ajándéka,
hatalmas kincs elsősorban annak, aki kapja. De nagy ajándék magának az
Egyháznak is, mert az ő életéhez és küldetéséhez kapcsolódik minden egyes
meghívás. Ezért az Egyháznak kötelessége becsülni, szeretni és őrizni ezt az ajándékot;
azaz felelős a papi hivatások ébredéséért és érlelődéséért. Ebből következően a
hivatásgondozás aktív alanya, más szóval egyik főszereplője maga az egyházi
közösség mint ilyen, e közösség minden változatában: másként az egyetemes
Egyház, másként a részegyház, másként a plébánia és másként az Isten népében ma
sokféle kisebb csoport.
Főleg ma fontos, hogy terjedjen
és gyökeret verjen a meggyőződés: a hivatásgondozás kegyelme és felelőssége
megosztandó az Egyház minden tagjával, senkit nem zárva ki. A II. Vatikáni
Zsinat ezt kifejezetten és nagyon komolyan jelentette ki: „A hivatások ápolásának
kötelezettsége az egész keresztény közösségre tartozik, melynek e feladatát
elsősorban egészen keresztény életével kell teljesítenie.” A hivatásgondozás
csak akkor járja a valóban egyházi utat, ha az összes intézmények, szervezetek
és felelős személyek összehangoltan dolgoznak.
A papi hivatások gondozásának
első számú felelőse a püspök: a gondot neki magának kell viselnie, de
természetesen sok munkatársat vehet maga mellé. De ő legyen az atya és jóbarát
a presbitériumban, akire a papi szolgálat és karizmák „folytatásának” terhe és
gondja nehezedik, aki „kézrátétellel” egyre újabb tagokat kapcsol hozzá;
gondoskodjék arról, hogy a hivatás-kérdés jelen legyen a mindennapos pásztori
tevékenységben, annak részévé váljon. Az ő kötelessége, hogy előmozdítsa és
összehangolja a hivatással kapcsolatos kezdeményezéseket.
Mindazonáltal a püspök ne
feledje, hogy támogatást kaphat a presbitériumtól, amennyiben az összes papok
felelősen összefognak a papi hivatások keresésében és támogatásában. Mert
miként a Zsinat mondta: „A hit nevelőinek, a papoknak kötelessége, hogy
gondoskodjanak... , hogy az egyes hívők megtalálják az Evangélium szerinti
meghívásukat... a Szentlélekben”; és másutt hozzáfűzi: „e kötelesség
hozzátartozik a papi küldetéshez, melynek révén a pap az egész Egyház gondjának
válik részesévé, nehogy Isten népe valaha is munkások nélkül maradjon itt a
földön” . Így tehát a papok élete, föltétlen odaadásuk Isten törvénye iránt, az
Úr és az Ő Egyházának szolgálata által tett tanúságuk – mely magán viseli a
kereszt jelét, ugyanakkor a húsvét reményében és örömében tett tanúság –,
testvéri egyetértésük és a világot evangelizáló buzgóságuk a hivatások első és
legbőségesebb forrása.
Különleges felelőssége van a
keresztény családnak, mely a szentségi házasság révén sajátos módon részese a
tanító és anya Egyház küldetésének. Miként a Szinódus Atyái írták: „a
keresztény család, mely valóban 'család-Egyház' (LG 11.), a hivatások születési
helye volt és marad, mivel azonban ma veszélyben forog a hagyományos család,
nagyon törődni kell vele, hogy ismét 'szinte első szeminárium' (OT 2.) legyen,
ahol a gyermekek minél előbb elsajátíthatják a jámborság, az imádság és az
Egyház iránti szeretet lelkületét”. A szülői és családi nevelés folytatója a
vele összhangban dolgozó iskola. Ez mint „nevelő közösség” kulturális szolgálatot végez, melyből nem
zárható ki a hivatás kérdése sem, hiszen ez minden emberi érték eredeti és
alapvető föltétele. Ha tehát az iskolát keresztény szellem hatja át (ami az
egyes országok törvényei szerint az állami iskolában is lehetséges az Egyház
jelenléte által, de természetes a kifejezetten katolikus iskolákban), „a
gyermekek és fiatalok szívébe bele tudja plántálni az Isten akarata iránti
engedelmességet, kinek-kinek sajátos hivatása szerint, nem zárva ki a papi
hivatást sem”.
A krisztushívő laikusoknak,
főként a katekétáknak, tanítóknak, mindenféle nevelőnek, az ifjúsági
lelkipásztorkodás animátorainak, kinek-kinek a maga módján igen nagy szerepe
lehet a papi hivatások gondozásában; minél inkább átélik saját hivatásukat az
Egyházban, annál gyorsabban fölismerik a papi hivatás és küldetés mással nem
helyettesíthető értékét is.
Az egyházmegyei vagy plébániai
közösségeken belül külön megbecsülést és támogatást érdemelnek a hivatásokat
támogató csoportok, melyek tagjai fölajánlják imádságukat, s főleg betegségüket
a papi és szerzetesi hivatásokért, és erkölcsi, olykor anyagi támogatást is
nyújtanak.
Meg kell említenünk azt a
sokfajta csoportot, mozgalmat és társulatot, melyeket a Szentlélek szerte az
Egyházban létrehoz és gyarapít azzal a céllal, hogy tanúságot tegyenek a
kereszténység missziós jelenlétéről a világban. Napról napra világosabban
látszik, hogy a laikusok e sokféle társulása megszentelt hivatások melegágyai,
ugyanis nem kevés fiatal hallotta meg e közösségekben az Úr szavát, mellyel a
papi szolgálatra hívta őket, s szabadon és szívesen válaszoltak rá. Támogatni
kell tehát az ilyen csoportokat, mert ha az Egyház közösségén belül élnek,
nagyban hozzájárulhatnak a hatékony pásztori tevékenységhez.
Mindazok, akik valamilyen
közösség tagjaként vállalták a hivatásgondozást, annál hatékonyabban tudnak
tevékenykedni, minél inkább képesek kapcsolni tevékenységüket az Egyház
közösségeihez, főként a plébániákhoz azért, hogy a papi hivatások kérdését ne
úgy értelmezzék, mint ami csak egyes „megbízottakra” (szokás szerint papokra
vagy a szemináriumra) tartozik, hanem olyan életkérdésnek lássák, mely
legközelebb van az Egyház szívéhez.
Forrás: PASTORES DABO VOBIS, II.
János Pál pápa szinódus utáni apostoli buzdítása a püspökökhöz, a papokhoz és
az egész katolikus egyház minden hívőjéhez - A PAPKÉPZÉSRŐL KORUNK KÖRÜLMÉNYEI
KÖZÖTT 1992. március 25.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése