Kakucs Béla fr. Szilveszter
jelenleg Esztelneken ferences pap. 1961-ben született Marosvásárhelyen.
Gyermekkorát Nyárádremetén töltötte. Tizenegyedik osztályos volt, amikor a
gyulafehérvári, ma a gróf Majláth Gusztáv Károly püspök nevét viselő kisszemináriumba
került. Érettségi után, 1980 és 1981 között kilenchónapos katonáskodás
következett Belényesen, majd 1981 és 1987 között ugyancsak Gyulafehérváron, a
Hittudományi Főiskola és Papnevelő Intézetben végezte teológiai tanulmányait.
1987. június 21-én szentelte pappá dr. Jakab Antal püspök. Papi pályáját a
János evangéliumából származó jelmondat jegyében éli: „Értük szentelem magamat,
hogy ők is szentek legyenek az igazságban” (17,19). A jelenleg Esztelneken élő
Szilveszter testvért indulásáról, hivatásáról, hétköznapjairól kérdeztem.
Milyen körülmények és kik
játszottak közre abban, hogy Nyárádremetét maga mögött hagyva a gyulafehérvári
kisszemináriumban, majd a teológián folytassa tanulmányait?
Iskoláskoromban járogattam
ministrálni, de nem vittem túlzásba. Szerettem a könyveket, az indiános és
western filmeket, és ha sikerült egy-egy vasárnap „kismise” után elmenni a
moziba, akkor azt követően szívesen meséltem arról, hogy mit láttam. A szomszéd
nénik mondogatták, hogy „papnak való ez a gyerek”. Aztán később, a bérmálás
tájékán volt egy kis nézeteltérésem a plébánosommal, és azt mondtam magamban:
ha a helybéli állategészségügyi mérnök lehet a bérmaapám, akkor pap leszek, ha
nem, akkor mérnök. Nem lehetett ő a bérmaapám, mégis Gyulafehérváron folytattam
a XI. és XII. osztályt, ott is érettségiztem. Édesanyám kérésére kötöttem ki
Fehérváron. Azt kérte, ott fejezzem be a középiskolát, és utána tegyem azt,
amit jónak látok. XII. osztályban kezdett motoszkálni bennem: mi lenne, ha
mégis Gyulafehérváron folytatnám a tanulmányaimat, a teológián? Hamar
elhessegettem az ötletet, hiszen nem magamtól, hanem más kérésére voltam ott,
tehát nem lehet hivatásom.
A gondolat azonban egyre
gyakrabban visszatért, és ahogy közeledett az érettségi időszaka, nem tudtam
szabadulni tőle. Lassan meg is barátkoztam vele, de még mindig nem tudtam
eldönteni: van-e vagy nincs hivatásom. Végül alkudozni kezdtem az Úrral: ha nem
az ő akarata, hogy Fehérváron folytassam a tanulmányaimat, akkor ne sikerüljön
az érettségi vizsgám, ha az ő akarata, hogy ott legyek, akkor sikerüljön. Ez
nagyon egyszerű egyezség volt, de mégsem oldotta meg a problémámat, mert nem
sikerült románból az érettségim, mégis felvettek a teológiára azzal a feltétellel,
hogy ősszel sikeresen levizsgázok románból is. Ősszel sikerült, de rögtön utána
az akkori törvények értelmében kilenc hónapra elvittek katonának. Nem kaptam
tehát egyértelmű választ, de ekkor már én magam is szerettem volna pap lenni,
noha kínozott a tudat, hogy nem a magam akaratából indultam neki a papi
életnek. A katonaság lassan eltelt, leszereltem, aztán a nyári vakációnak is
vége lett, kellett indulni Gyulafehérvárra, és még mindig nem láttam tisztán.
Végül bizonytalankodva, de megkezdtem az elsőévet, és közben sokat könyörögtem
az Úrhoz, hogy segítsen tisztán látni. Abban az időben a kispapoknak halottak
napja előtt szokott lenni egy háromnapos lelkigyakorlat. A jelenlegi
segédpüspök, Tamás József tartotta. Témája a hivatás volt. A lelkigyakorlat
keretében elhangzott három kérdés, amelyekből az első volt fontos számomra, és
ez így hangzott: van-e hivatásod? Amikor ezt a kérdést a lelkigyakorlat
csendjében újra és újra feltettem magamnak, egy belső hang egyértelműen,
világosan és érthetően ezt mondta: igen! Azóta se hallottam annyira tisztán ezt
a hangot, de elég volt ahhoz, hogy a hivatástisztázással járó krízisen
átsegítsen, és később is mindig átsegített a papi hivatással járó nehézségeken,
megpróbáltatásokon.
Kilenc évet tevékenykedett egyházmegyés
papként Zetelakán, Sepsiszentgyörgyön, majd Szászmedgyesen. Mi indította arra,
hogy 1994-ben kérje, majd 1996-ban belépjen a Kisebb Testvérek (Ferencesek)
Szent István Királyról nevezett Erdélyi Rendtartományába? Hogyan határozná meg
az egyházmegyés és a szerzetes papi létforma közötti különbséget?
Már kispap koromban vágytam a
közösségi, kolostori életre, mivel tudtam, hogy egy jó közösségnek
megtartóereje van mind a lelki, mind a fizikai életben. Viszont a kommunizmus
évtizedeiben nem volt lehetőség a szerzetessé válásra. Az 1989-es politikai
fordulat után nyílt meg az út a szerzetesközösségek felé. Volt kispap
osztálytársaim közül hárman is szerzetesrendben kötelezték el magukat. Én is
elkezdtem keresni a módját annak, hogy ezt tehessem. Először Jakubinyi György
érseknek meséltem a szándékomról.
Ő azt mondta, ha nem annyira
sürgős, akkor várjak még két évet, majd 1996-ban felmentett a kápláni szolgálat
alól, hogy beléphessek a ferences rendbe.
Az egyházmegyés és a szerzetes
papi létforma közötti különbség elsősorban abban áll, hogy az egyházmegyés pap
– a kápláni időszakot leszámítva – egyedül él, míg mi, szerzetesek közösségben
élünk: közösségben végezzük a zsolozsmát, közösek az évi lelkigyakorlataink, az
évente többször megtartott lelkinapjaink, továbbképzőink, közösek az
étkezéseink, a rekreációink, a névnapi ünnepléseink, és a közösség vállalja
fel, végzi a plébánia, a templomigazgatóság, a kegyhely szolgálatát.
Természetesen mindkét létformához elhivatottságra van szükség, mindkettőnek megvannak
a maga előnyei és olykor a hátrányai is, de mindkettő alkalmas az
elkötelezettebb Krisztus-követésre és embertársaink szolgálatára, ha komolyan
vesszük.
Ferencesként a dési, a
marosvásárhelyi, a vajdahunyadi, a kolozsvári, a brassói, a kaplonyi és a
csíksomlyói kolostor lakójaként szolgálta Erdélyben és a Partiumban élő
híveket. Visszatekintve, hogyan látja ezeknek az embereknek a hétköznapi
életvilágát és vallási életét?
Igen, az eltelt húszéves ferences
élet alatt, ha beleszámítjuk a magyarországi tartózkodásomat, az egyéves
szécsényi noviciátust és a kétéves szegedi szolgálatot is, a jelenlegi hellyel
együtt tíz kolostorban éltem. Természetesen mindegyik helynek megvolt és megvan
a maga sajátossága, jó és rossz oldala. Nagyon sokféle-fajta, a társadalom
szinte minden rétegéhez és osztályához tartozó emberrel találkozhattam.
Sokaknál örömmel tapasztaltam, hogy életükben összhang van a hétköznapok és a
vasárnapok között, vagyis hogy életüket a személyes, élő hit fogja össze,
irányítja és formálja. Jó volt és jó látni, hogy ezeknek az embereknek az
egyéni és családi életvitele derűs, szép és kiegyensúlyozott. Rájuk mindig
lehetett és lehet számítani. Ők azok, akik odaállnak az egyház és a szükségben
lévő embertársuk mellé is. Másoknál szomorúan tapasztaltam, hogy életükben a
hétköznapok elválnak a vasárnapoktól, a hitélet a mindennapi élettől, az
istenes az Isten nélküli élettől, és úgy tűnt, hogy mindezt látszólag „jól”
össze tudták egyeztetni. Megdöbbentő volt látni, hogy náluk mennyire összefér a
napi ima, a rendszeres templomba járás, a szentségek vétele a felebaráttal vagy
akár a családtaggal tartott „örök” haraggal, a másokkal szembeni állandó
áskálódással, a rosszindulatú pletykával, a szívet-lelket mérgező irigységgel.
Elkeserítő volt, hogy ezeknek az embereknek a személyes és a családi életét az
állandó borúlátás, boldogtalanság árnyékolja be, és a másokkal szembeni
rosszhiszeműség jellemzi, miközben az evangélium, a boldogító örömhír
birtokosainak vallják magukat.
2013 novemberében a rend vezetősége
Esztelnekre helyezte. Milyen elképzelésekkel érkezett a háromszéki településre,
és hogy érzi, ezekből mit sikerült megvalósítania? Esetleg mi az, amit a
kolostor 325 éves múltja, szelleme és a jelenlegi helyi körülmények róttak,
rónak Önre?
Bár sokat „álmodoztam” arról,
hogy jó lenne majd egyszer Esztelnekre kerülni, mert megragadott a hely
szépsége, a levegő frissessége és a csend, amely körülöleli a kolostort, mégis
hirtelen történt az áthelyezés. Szükségmegoldást kellett találni Tarzíciusz atya
[Nagy István P. Tarzíciusz (1928–2014) – B. L. L.] megromlott egészségi
állapota miatt. Így rendkívüli elképzelések és tervek nélkül érkeztem,
érkeztünk Esztelnekre. Ő Aba atya halála után szerzetesként egyedül maradt, ő
látta el a plébánia szolgálatát, és gondoskodott a kolostor működéséről, majd
időskora miatt lemondott a plébánosságról, és ahogy ereje engedte, fönntartotta
a kolostort. Az ő helyét kellett átvennem.
Eddig sikerült egy-két kisebb
korszerűsítést, felújítást elvégezni a kolostorban és annak környékén, de a
rendi elöljáróinkkal megbeszélve és a helyi polgármesteri hivatal bátorításával
a kolostor teljes körű felújítását szeretnénk elvégezni európai uniós
pályázatból. Az elmúlt évben sikerült elkészíttetni a terveket és a tervező
vezetésével összeállíttatni a pályázat leadásához szükséges dokumentációt, ami
nagyon sok pénzbe került. Hála Istennek a sok jó ember összefogásának és
támogatásának köszönhetően sikerült időben leadni a pályázatot. Sajnos azonban
a kérelmünket elutasították, de megadták a fellebbezés lehetőségét, amivel
éltünk is, és most már lassan három hónapja arra várunk, hogy megszülessék a
végleges döntés.
A kolostor restaurálásával és
modernizálásával az a célunk, hogy újra – ha nem is szellemi (iskolai), de –
lelki központ legyen Háromszéken, amint az elmúlt évszázadokban volt.
Szeretnénk lehetőséget biztosítani a lelki töltekezésre, a világ zajától való
elvonulásra, lelkigyakorlatok tartására szerzetesek, papok és világiak számára
egyaránt. Kolostorunk és környéke ideális hely imádkozni, csendben lenni vagy a
fizikai munkát végezni akarók számára, nem utolsósorban ifjúsági programok,
táborok szervezésére is… Jelenleg templomunk felújítását, javítását kezdtük el.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma fedezte a kiadások egyharmadát. Remélem,
hogy Isten segítségével és a helybéli, illetve a távolabb élő jó emberek
támogatásával sikerül összegyűjteni a másik kétharmadot is, hogy valami nagyon
szépet hozhassunk ki templomunkból Isten dicsőségére, lelkünk üdvére és a falu
lakossága meg az idelátogatók örömére.
A pap, a szerzetes feladata
elsősorban a lelkek művelése, az üdvösségre vezető út megmutatása. Az
esztelneki kolostorhoz tartozó hatalmas gazdasági terület kézben tartása
azonban a szellemiek-lelkiek iránti elköteleződés mellett gyakorlati érzéket is
megkíván. Hogyan tudja egyeztetni az esztelneki életnek ezt a két területét?
Szükség esetén kik vannak segítségére a mezőgazdasági ügyek intézésében,
folytatva az „esztelneki traktoros barát”, Nagy Tarzíciusz munkáját?
Tréfásan azt szoktam mondani,
hogy „lelkipásztorból marhapásztor” lettem. A tréfát félretéve, nem könnyű a
kettőt összeegyeztetni úgy, hogy egyik se szenvedjen csorbát. Természetesen
elsősorban szerzetespap vagyok, illetve egészen az szeretnék lenni, mindazzal
együtt, ami ebből az életformából fakad. Azután jön a gazdaság (földek,
állatok), amit nem mi, mai ferencesek akartunk, amit nem mi hoztunk létre,
hanem elődeinktől örököltük. Részünkről pedig butaság lenne ezt nem
fölhasználni és kamatoztatni a jó ügy érdekében.
Kezdetben hárman voltunk
kolostorlakók: Ambrus Zoltán terciárius testvér, Fábián Sebestyén testvér és
jómagam, meg egy állatgondozó a faluból. Sebestyén testvért egy fél év után
egészségügyi okok miatt elhelyezték. Ma ketten vagyunk, és az állatgondozónk.
Gondviselésszerű, hogy falun nőttem fel, és gyerekkoromban, sőt kispap koromban
is besegítettem szüleimnek a földművelésbe és az állatgondozásba. Így mindez
nem idegen számomra. Úgy-ahogy sikerül megbirkózni a nagy feladattal, de egy
hozzáértőbb ember segítségével biztos, hogy eredményesebb lenne a
munkálkodásunk, és kevesebb teher hárulna rám. Remélem, amint lehetőség adódik,
megoldódik ez a rendkívüli állapot, és igazi ferences közösség lesz
Esztelneken, aminek köszönhetően majd megoszlik a munka, a felelősség és a
terhek hordozása is. Ebbe pedig besegíthetnek a kedves olvasók is, ha
elkötelezetten imádkoznak papi és szerzetesi, főként ferences szerzetesi
hivatásokért.
Köztudott, hogy már kaplonyi évei
alatt blogot vezetett, és Esztelneken is folytatja ennek az internetes
felületnek a szerkesztését (http://frszilveszter.blogspot.ro/). Miért tartja
fontosnak a kommunikációnak ezt a modern formáját?
Sose felejtem el, hogy egy
alkalommal a falusi plébános Márton Áron püspökhöz fordult
lelkiismeret-furdalásával amiatt, hogy autóval járja a filiákat, miközben a
hívei abszolút többségének nincs autója. A szent életű püspök állítólag azt
mondta neki, hogy ha az ördög autóra ült, akkor a papnak is autóra kell ülnie
ahhoz, hogy versenyt szaladhasson vele. Azt gondolom, érvényes ez a világháló
adta lehetőségekre is, amelyekkel élnünk kell, hiszen az internet jóvoltából a
krisztusi örömhír eljuthat olyan emberekhez is, akik esetleg nem járnak vagy
nem járhatnak templomba a betegség, az idős kor vagy más okok miatt. Nem
beszélve azokról, akiket a megélhetés külföldre kényszerített, ahol nem
beszélik, nem értik a nyelvet, vagy nincs lehetőségük vasárnap templomba menni,
és így ők is elolvashatnak vagy meghallgathatnak egy-egy prédikációt. Amikor a
szentbeszédekre készülök, annak tudatában teszem, hogy a beszéd anyaga nemcsak
a szentmisén résztvevőkhöz jut majd el, hanem az internetre való feltöltési
lehetőségnek, a blognak, valamint a blogon lévő prédikációs listának
köszönhetően – amelyre fel lehet iratkozni, hogy az ember elektronikus levél
formájában is megkapja az anyagot – sokkal több emberhez.
Természetesen a blogot nemcsak a
prédikációk megosztására lehet felhasználni, hanem a hittel, a vallással
kapcsolatos tudnivalók megosztására, fölmerülő kérdések megtárgyalására is,
amik segíthetnek az öntudatosabb keresztény élet elsajátításában. Nem
utolsósorban a blogra feltöltött helyi hírek, beszámolók, képek, filmek
segíthetnek a távolban élőkkel való kapcsolattartás ápolásában is.
Milyen elképzelései és konkrét
tervei vannak a jövőre nézve? Hogyan látja az esztelneki kolostor jövőjét?
Amint említettem: a templom
felújítása és a kolostor teljes körű restaurálása és modernizálása. Előbbi
kivitelezése már folyamatban van, és Isten segítségével remélem, hogy a második
is összejön, nem marad puszta álom. Szeretnék több időt szakítani a templomba
járókkal való foglalkozásra, szeretném, ha segíthetnék hitük elmélyítésében,
keresztény öntudatuk megerősítésében és vallásos, hitbeli ismereteik
gyarapításában. Szeretném a gazdasági, kolostori és templomi feladataimat úgy
végezni, hogy közben én magam is az üdvösség útját járjam, hogy egyre közelebb,
egyre szorosabb kapcsolatba kerüljek a Mesterrel.
A kolostor jövőjével
kapcsolatosan lelki szemeim előtt egy háromtagú ferences közösség jelenik meg,
amely a felújított kolostorban és templomban Szent Ferenc atyánk szellemében,
derűs lélekkel fogadja a világ zajától imában elcsendesedni, lelkiekben
töltekezni vágyakozó személyeket, ifjúsági táborokat vezet és programokat
szervez. Olykor meg a turistákat kalauzolva, a hely történetét ismertetve
népszerűsíti a kereszténység értékeit és a ferences lelkiséget. Mindennek
megvalósulásához kérem a kedves olvasók anyagi és imatámogatását!
Borsodi L. László ferences
sajtóreferens
Forrás: Vasárnap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése