I. Öröm és hálás elismerés

Mindenekelőtt hálásak vagyunk a
mindenható Istennek a megszentelt élet ajándékáért egyházunkban. Hálásak
vagyunk minden konszekrált személynek. Köszönjük nektek, hogy életetekkel
tesztek tanúságot az evangéliumi tanácsokról. Különösen meleg, szívből jövő
üdvözletünket küldjük nektek, akik az általunk oly nagyra értékelt kontemplatív
életformában követitek az Urat. Köszöntésünk ugyanúgy nektek is szól, akik
Krisztus-követéseteket az aktív élet különféle formáiban élitek meg.
Különösen a szerzetesnőknek
mondunk köszönetet. Krisztusnak való teljes önátadásuk, Isten dicséretében,
imádásban és a világért való közbenjárásban eltöltött életük az egyház
szentségéről tesz tanúbizonyságot. Szolgálatuk pedig, melyet Isten népe és a
társadalom számára az evangelizálás különféle területein – lelkipásztori munka,
nevelés, a betegek, a szegények, az elhagyatottak gondozása – végeznek, az
egyház anyai arculatát tárja elénk. A szerzetesnőknek nagyobb részt kell
vállalniuk az egyház tanácskozásaiban és döntéshozatalaiban az adott helyzetnek
megfelelően. Aktív részvételük a szinóduson gazdagította elmélkedéseinket a
megszentelt életről, különösen pedig a szerzetesnők méltóságáról és az egyház
küldetésében vállalt együttműködésükről.
A megkülönböztetett szeretet
szavaival fordulunk a megszentelt élet intézményeinek idős és meggyengült
tagjaihoz. Évtizedeken át nagylelkűen fektettétek be erőiteket. Most, hogy
megtapasztaljátok az évek súlyát és az öregkor szenvedéseit, értékes
apostolkodást gyakoroltok.
Köszönetet mondunk mindazoknak, akik
erejük teljében munkálkodnak. Többeknek közületek kevesebb anyagi eszköz
birtokában kell boldogulniuk, mint korábban. Ne engedjétek, hogy teljesen
felemésszen benneteket a munka, és sohase feledjétek, hogy minden emberi
tevékenység az imából és az Úrral való bensőséges egységből forrásozik.
Következő köszönő szavunkat azon
fiatalokhoz intézzük, akik találkoztak Jézus Krisztussal. Belőle kellő
bátorságot merítettek, hogy napjaink bizonytalanságai közepette is dönteni
tudjanak az evangéliumi tanácsok útja mellett. Buzgóságot és kitartást kívánunk
nektek az elbizonytalanodás és a kétség perceire is.
Köszönetet mondunk különösen
azoknak az Istennek szentelt testvéreinknek, akik hűségesek maradtak
hivatásukhoz a jelenlegi és múltbeli hitüldözések éveiben. Hálás szívvel
emlékezünk meg azokról a testvéreinkről, akiknek vérét ontották Isten
országáért.
II. A megszentelt élet változatos
formái
A szinódus alatt a megszentelt
életet úgy vizsgáltuk, mint az egyház lelki életerejének nagyon értékes
kifejeződési formáját. Ez az élet csodálatos és vonzó gazdagságból meríti
létét, messzemenően alkalmas mindenféle jó szolgálatára. Természetfölötti
szépséggel ruházták fel, és a Szentlélek ajándékai gazdagítják. Ezekkel az
ajándékokkal az egyház mint vőlegényének felékesített menyasszony jelenik meg,
és Isten gazdag bölcsességét jeleníti meg magában.
A megbeszélések folyamán fontos
különbségtétel alakult ki a között, amit a megszentelt élet önmagában, a maga
teológiai dimenzióiban jelent, és az intézményes formák között, melyeket az
évszázadok folyamán magára öltött. A megszentelt élet önmagában véve állandó,
mindig ékesíteni fogja az egyházat. Az intézményes formák mulandóak is
lehetnek, semmi nem garantálja, hogy határtalan időre fennmaradnak.
Évszázadokon át létezett – és
napjainkban is létezik – a rendek, társaságok, intézmények, csoportok sokasága.
A megszentelt életnek mindig újabb és újabb formái jelennek meg, amelyek
más-más arculatot mutatnak fel. Nők és férfiak ezrei töltötték és töltik meg
soraikat.
A megszentelt élet minden
formájának megvan a megfelelő életstílusa és sajátságos apostoli
elkötelezettsége, a sivatagtól a városig, a kolostori visszavonultságtól az
apostolok küzdelmes életéig, a világból való elmeneküléstől a világ kultúráinak
felöleléséig, az odafigyelő csendtől a kreatív társadalmi kommunikációig, a
monasztikus helyhezkötöttségtől a mozgékony misszióig.
Mivel az Egyház a megváltás
szentsége, a megszentelt élet változatos formái konkrét módon teszik láthatóvá
ennek a szentségi mivoltnak kimeríthetetlen gazdagságát. Felfedik a hívők és az
egész világ számára, hogy mily közel áll minden emberi szükséglet Krisztus
szívéhez. A megszentelt élet minden egyes formája látható jel, mely a megváltás
titkát mutatja fel az emberek számára.
Meg kell tanulnunk, hogyan
szemléljük a megszentelt élet különböző formáit, hogy mindegyikben megláthassuk
az Egyház szentségi jellegét. Mindegyikük a megváltó Szeretet egy-egy
sajátságos vetületét képviseli, s a többihez képest sokkal hangsúlyozottabban juttatja
kifejezésre.
III. A megszentelt élet
nélkülözhetetlen az Egyház számára
Az Egyház a remény és az Istennel
való újfajta egység jele ebben a világban. Minden megkeresztelt arra hivatott,
hogy kövesse Krisztust, aki feltámadt a halálból, és a Szentlélek ereje által
alkotó tagja legyen az Isten gyermekeiből álló családnak, mely maga az Egyház.
Ebben az Egyházban, amely kommunió, a Lélek ajándékai és karizmái örökké jelen
vannak és virágzanak.
Jézus egyeseket arra hívott, hogy
még szorosabban kövessék őt, és így az Egyház a győzedelmes kegyelem ékesszóló
jelévé váljon. Akiket erre hív, azokban felébred a vágy, hogy még mélyebben
átéljék titkait, és egyre inkább hasonlóvá váljanak a Mesterhez. Állandó
megtérésük által ösztönző és segítő példává válnak testvéreik számára, akik a
megfeszített Krisztus követésére törekszenek.
Akik vállalják és magukhoz ölelik
a megszentelt életet, azok az örök Atya személyes hívására kísérelnek meg
válaszolni. Jézus vonzza őket, ennélfogva sokkal bensőségesebb módon kívánnak
kötődni hozzá fogadalmak vagy egyéb szent kötelékek által. Az önzetlen szeretet
szellemében megélt cölibátus és szüzesség által azt nyilvánítják ki, hogy
Krisztus – akit mindenekfölött szeretnek – az Egyház örök Jegyese, és minden
igaz vonzalom és szeretet célja és értelme. A szabadon választott szegénység
által nem csupán a szegények és kitaszítottak iránti szeretetükről kívánnak
bizonyságot tenni, hanem Isten abszolút elsőbbségét is hirdetik, aki egyetlen
gazdagságuk. Az engedelmesség által megmutatják, hogy teljesen átadták magukat
Jézus Krisztusnak, és egész létüket az Isten Országának építésére szentelték.
Szolgálatuk és szeretetük által testvéreikért szentelték magukat, osztozva
abban a szabadságban, melyet a feltámadt Úr szerzett meg nekik.
Az Istennek szentelt személyek
életükkel tesznek tanúbizonyságot hívőtársaiknak és az egész világnak arról az
új kegyelmi rendről, mely Krisztus Keresztje és Feltámadása által jött létre.
Istennek és Isten által a többi embernek való teljes átadottságuk révén az
egyház számára ők a jövő boldogság reményének biztos letéteményesei. Ugyanakkor
az oly sok hamis ígéret rabságában sínylődő világ számára Krisztus uralmának a
jelei, amely uralom szeretet és béke, megbocsátás és öröm. A békében és a
feltámadás reményében megélt öröm útja nem más, mint a Kereszt útja.
Annak a mély és mindent átfogó
szeretetnek, melyet a konszekrált személyeknek az Egyház iránt kell
tanúsítaniuk, egyik kifejeződése a „sentire cum Ecclesia" [az egyházias
érzés] hiteles és gyakorlati megvalósítása iránti vágy, szoros egységben
Krisztus helytartójával és az apostoli testület utódaival, akik a pápával
egységben, szeretetben kormányozzák a részegyházakat.
IV. Konszekráció és küldetés
Jézus Krisztus az első, aki
megszenteltetett és elküldetett. Minden keresztény Istennek szenteltetik a
keresztségben és a bérmálásban. Így a megkeresztelt a Szentlélek templomává
válik. Az evangéliumi tanácsokra tett fogadalmakkal a keresztség és a bérmálás
által nyert konszekráció sajátos módon megerősödik. Elvezet egy sokkal mélyebb
részesedésre Krisztus húsvéti misztériumában, az ő üdvözítő szenvedésében,
halálában és feltámadásában.
Az Istennek szentelt személy az
egység kegyelmét kapja. Általa a megszenteltség és a küldetés nem két külön
momentum az egyén életében, egyik a másik mellett és összefüggés nélkül. Mély
kölcsönhatás fűzi egybe őket. A megszentelt személy konszekrációja arra szól,
hogy az egyházon belül az egyes intézmények sajátos természetének megfelelően
töltse be küldetését.
A konszekráció és a küldetés élő
egységét Isten szavának figyelmes hallgatása, valamint az intenzív szentségi
élet táplálja és őrzi. A könyörület Istenével a kiengesztelődés szentségének
gyakori vétele által találkozhatunk az egyházban. Az egység az Eucharisztiában
éri el csúcsát. Állandóan erősíti ezt az egységet a méltó tisztelettel végzett
zsolozsma, a személyes imádság, a Mária-tisztelet és a népi jámborság megannyi
formája.
A megszentelt élet tanúságtétele
az első és legfontosabb apostoli feladat, amely minden Istennek szentelt nő és
férfi alapvető kötelessége.
V. Karizma és a részegyházba való
beleilleszkedés
A megszentelt élet valamely
intézményének alapítására kapott karizma olyan kegyelem, melyet Isten ad az
alapítóknak, hogy ezáltal elősegítsék a szentségre törekvést az egyházon belül,
és hogy küldetésükön keresztül válaszolhassanak az idők kihívásaira. Minden
egyes intézményben Krisztus teljes nagylelkűséggel való követésének egy-egy
sajátos útja válik láthatóvá. Ezért az egyházon belül a megszentelt személyek
és csoportok karizmáinak sokfélesége Isten végtelen szeretetének jele, és
egyben ok is az egyháznak az örömre.
Minden intézmény megújulása Isten
kegyelmével úgy kezdődik, hogy sajátságos karizmája fényében áttekinti eddigi
életét és munkáját. A karizma nem lehet feszültség forrása a hierarchia és a
megszentelt személyek között.
A számos nehézség között, melynek
testvéri szeretettel figyelmet szenteltünk, igény van arra, hogy a megszentelt
élet közösségei és tagjai beépüljenek saját részegyházaikba.
A II. vatikáni zsinat egyháztana
hangsúlyozza a részegyházak fontosságát, mivel ezekben létezik és testesül meg
helyileg az egyetemes egyház. Minden megszentelt személy egy bizonyos
részegyházban él. A szinódusi atyák tisztán látták: erőfeszítéseket kell tenni
annak érdekében, hogy a részegyházak minden tagja felismerje és értékelje, mit
jelent a püspök köré tömörült megszentelt személyek jelenléte körükben.
VI. Az Istennek szentelt
személyek prófétai jellege
Korunk kultúrájában a tudomány és
a technológia területén elért csodálatos haladás, valamint az emberi jogok, az
emberi méltóság és az egyéni szabadság, az egyenlőség és a jogos függetlenség
gyakorlásának területén megvalósított fontos vívmányok mellett olyan sajnálatos
túlzások is bekövetkeztek, melyek láthatóan a barbársághoz való fájdalmas
visszaesést vetítik elénk.
Azok a férfiak és nők, akik
elhatározták, hogy szorosabban követik a szegény, a tiszta és engedelmes
Krisztust, prófétai választ adnak az egyházzal és az egyházban az emberiség
többi részének, testvéreiknek, tanúságot tesznek az evangéliumi értékek
mellett, melyeket a világ vagy nem ismer, vagy elutasít.
Kedves testvérek, a prófétai
válasz a ti életetekben ölt testet, amely megszenteltségeteket az Evangélium
inkulturációjának kiváltságos eszközévé teszi, mivel nem csupán hihető alapja
egy élet által hitelesített üzenetnek, hanem annak is szemléltetése, hogy az
Evangélium megszólító erejét semmi nem múlja fölül, képes kiváltságos és
központi helyet elfoglalni minden ember életében.
Példátok nagyobb bizalmat ad a
mai embereknek a Krisztus által hirdetett értékek jelenlegi fontossága iránt,
amely értékek az Istennek szentelt emberek mindennapi életében valósággá
válnak.
A kultúrák gazdagsága és
sokfélesége, melyeket belekapcsoltok a megszentelt életbe, egyre inkább képessé
tesz benneteket az Evangélium hirdetésére azok között, akik még nem ismerik
Krisztust. Az Evangélium pedig elvezeti őket az Ige magvainak saját
kultúrájukban való felismerésére. A keresztény értékek – melyek ismeretlenek ezekben
a kultúrákban, vagy még nem épültek be azokba – kiegészítik majd azzal, ami még
hiányzik belőlük. Kiigazítják és tökéletesítik az átlagos gondolkodásmódot és
az olyan viselkedési formákat, melyek összeegyeztethetetlenek a
kinyilatkoztatott hittel. Így olyan nyelvvel és szimbólumokkal gazdagodik majd
a párbeszéd és az Evangélium üzenetének megértése, mely érthető korunk embere
számára. Még akkor is, ha ez a nyelv és ezek a szimbólumok azokat a kihívásokat
közvetítik hallgatóik felé, amelyeket az isteni Kinyilatkoztatás jelent az
emberi elme és az emberi élet számára mind egyéni, mind pedig közösségi
vonatkozásban.
Az evangéliumi tanácsok
gyakorlása kérdőre vonja a válsághelyzetben levő mai kultúrát, és korunk
kiábrándultságban szenvedő embereinek olyan modellt mutat fel, mely képes
életük teljes megváltoztatására.
E tanúságtétel mindenkit arra
hív, hogy lelkében helyreállítsa Isten képmását, amelyet elhomályosított a bűn.
A szinódusi tanácskozások
folyamán felszínre kerültek a szegénységgel kapcsolatos jogos gondok.
Ismételten kifejezésre jutott az erős evangéliumi vágy a szegényeket előnyben
részesítő döntés iránt.
A megszentelt élet önmagában véve
alapvető és radikális döntés a szegény Krisztus mellett. Az Istennek szentelt
személyek szerető módon kapcsolódnak Krisztusban a kisemmizettekhez és a
szenvedőkhöz. A szegénység prófétai tette nem merül ki a javaktól való
megfosztottság és az igazságtalanság elítélésében; a megszentelt szegénység
Krisztus kimeríthetetlen gazdagságát hirdeti.
A gazdagságtól, hatalomtól,
családi köteléktől való elszakadás arra hívja a megszentelt életet élőket, hogy
létük legmélyéből átadják magukat annak a küldetésnek, mely Isten Országát
erősíti, és kiterjeszti határait.
A megszentelt életet élőknek
nincs más választásuk, mint az, hogy vállalják a missziós elkötelezettséget. Ez
a sürgető kényszer a Krisztushoz való viszonyukban gyökerezik. Az Atyának való
engedelmesség arra indítja az Istennek szentelt férfiakat és nőket, hogy
egyesüljenek Krisztusnak a világot megváltó küldetésével, váljanak eggyé az
Egyházzal, és így tegyenek tanúságot mindenki előtt a szeretetről. Néha
intézményük karizmája saját hazájuk határain túlra és a rokoni kapcsolaton
kívülre vezeti a megszentelt személyeket. Lényük legbelseje mindig arra készteti
a megszentelteket, hogy imával és áldozattal kísérjék testvéreiket az apostoli
munkában.
VII. Felhívás a keleti egyházak
szerzeteseihez
Tisztelendő és kedves
testvéreink, a keleti egyházak szerzetesei, hálás elismeréssel fordulunk
felétek is. Számunkra ti a szerzetesélet folyamatosságát jelképezitek.
Monasztikus hagyományaitok felbecsülhetetlen értékekkel bírnak Krisztus Egyháza
számára. A szerzetesi élet közös öröksége, melyet még ma is őriz minden keleti
egyház, ékes bizonyítéka az egykori teljes egységnek.
A sivatagi atyák és a keleti
szerzetesek fejlesztették ki a monasztikus lelkiséget, mely aztán Nyugaton is
elterjedt. Ezt a lelkiséget a lectio divina, a liturgia és a szüntelen imádság
táplálja. Megélése pedig a közösségi élet szeretetében, a szív megtérésében, a
világtól való elfordulásban, a csendben, a böjtölések és a hosszú virrasztások
által valósul meg. A remeteélet még mindig virágzik a kolostorok környékén. A
lelki kincseknek e tárháza kovácsolta, alakította a környező népek kultúráját,
és ugyanakkor merített is belőle.
A keleti katolikus egyházak
szerzeteseinek köszönetet mondunk a katolikus egyház melletti – gyakran hősies
– kiállásukért. Kérjük, hogy újítsák és erősítsék meg monasztikus gyökereiket
az evangélium és a szenthagyomány forrásaiból merítve. Reméljük, hogy a keleti
katolikus egyházak újra felelevenítik monasztikus tapasztalataikat, örömmel
üdvözlik és értékelik azokat a belülről feltörő mozgalmakat, melyek a
monasztikus életforma felé mutatnak.
Odafigyelvén népetek ínségeire,
sokféleképpen mutattátok meg mindazoknak, akik a megpróbáltatás és a viszály
perceiben hozzátok fordultak, mennyire szeretitek az Egyházat. Ez a szolgálat
tovább folytatódik, és egyre inkább belegyökerezik az Egyetlen Szükséges
keresésébe, aki a szerzetesi élet létezésének értelme.
Szilárdítsátok meg és fokozzátok
a párbeszédet a személyes kapcsolat és tapasztalatcsere útján az ortodox egyházak
szerzeteseivel, akikkel oly szoros egységben álltok Krisztus azonos követése
révén.
VIII. Különleges buzgalom az új
evangelizálásban
A 2000. év küszöbéhez közeledve
az egyház az új evangelizálás feladatára hivatott. Korunk emberének, különösen
a fiatal nemzedéknek szükséges megismernie az üdvösség örömhírét, amely
üdvösség Jézus Krisztus. A püspökök és mindazok, akik részt vettek a
szinóduson, tisztán látták, hogy a megszentelt személyek különösen alkalmasak
arra, hogy vezető szerepet játsszanak az új evangelizálás feladatában.
A szinódus hő vágya, hogy
erősödjön az érdeklődés mind az ökumenikus, mind pedig a vallások közötti
párbeszéd területén. Felkérünk benneteket, különféle országokban élő
megszentelt személyeket, hogy fokozzátok ezt az érdeklődést.
Életmódotokkal tanúságot tesztek
Isten közelségéről és jóságáról, az örök életbe vetett reményünk igazságáról, a
szeretet erejéről és hatásáról, melyet Isten öntött a szívetekbe, hogy
legyőzzétek a gonoszt és az oly sokakat érintő szenvedést.
Kontemplatív lelkületetek,
szegénységetek és szüzességetek nélkül, örömteli és felszabadító
engedelmességetek tanúsága nélkül, a rászorulók iránti érdeklődés nélküli és
hathatós szeretetetek kisugárzása nélkül az egyház nagymértékben elveszítené
evangelizáló képességét, valamint azt a képességet, hogy felmutassa a megváltás
gyümölcseit, és segítsen az embereknek szívükbe fogadni e nagy remény Istenét.
IX. Reménnyel telve
Előre tekintve a harmadik
évezredre, különös szeretettel fordulunk a fiatalok felé, abban a reményben,
hogy meggyőződéssel és lelkesedéssel, szorosan egyesülnek Jézus Krisztussal,
különösen a megszentelt élet területén. Kívánjuk, hogy képesek legyenek bátran
közvetíteni az Evangélium kincseit a holnap világának.
Nektek, kedves fiatalok, akik
szerettek álmodozni, mint legszebb álmot, saját reményünket ajánljuk.
A Szentlélek sohasem szűnik meg
új és új utakon vezetni Egyházát a kimeríthetetlen szentség felé. Az Egyház
történelme folyamán a megszentelt élet a Szentlélek működésének élő jelenléte
volt. Olyan kiváltságos terület ez, ahol megnyilvánulhatott az Isten és a
felebarát iránti abszolút szeretet, mint az isteni terv melletti tanúságtétel,
amely terv arra irányul, hogy az egész emberiségből a szeretet civilizációjában
Isten gyermekeinek nagy családját alakítsa ki.
A jelenlegi [1994-es] nemzetközi
családévben a Boldogságos Szűz Máriába vetjük reményünket, aki első a
tanítványok közül, és minden tanítvány anyja, az erő és kitartás példaképe
Krisztus kereszthalálig való követésében. Szűz Mária a megszentelt élet prototípusa,
mivel ő az az Anya, aki a szív imájával befogadja, hallgatja, kérleli, szemléli
Urát.
Hozzá könyörgünk minden Istennek
szentelt férfiért és nőért, hogy mint Anyánk védelmezze, vigasztalja és újítsa
meg a megszentelt élet minden egyes családját az egyházban.
Az üzenet 1994. október 27-én
kelt. Magyarra Kővári Magdolna fordította a püspökkari titkárság megbízásából.
Forrás: Távlatok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése