„Isten minden egyes ember életét
valamely hivatás betöltésére rendelte” (VI. Pál pápa, Populorum Progressio 15).
A hivatás az a szó, amely az embert a kinyilatkoztatás gazdagságának
megértéséhez segíti, és megmutatja létének igazságát. „Az emberi méltóság lényeges
része az Istennel való közösségre szóló meghívás. Az ember kezdettől fogva
párbeszédre hivatott Istennel, ugyanis csak azért létezik, mert Isten
szeretetből megteremtette és szeretetből létben tartja, s csak akkor élhet
teljesen az igazság szerint, ha önként elismeri ezt a szeretetet és rábízza
magát a Teremtőjére” (GS19). Ez az Istennel folytatott szeretet-párbeszéd
alapozza meg azt a lehetőséget, hogy minden egyes ember a saját, ajándékba
kapott vonásaiban és jellemzőiben fejlődhessen, és képes legyen mindennapi
élete történetének és alapvető kapcsolatainak „értelmet adni”, miközben élete
beteljesülése felé igyekszik.
Ha az életre mint hivatásra
tekintünk, az elősegíti a belső szabadságot, serkenti az egyént arra, hogy
előre tekintsen. Ily módon az élet értékessé és elfogadott ajándékká lesz, mely
„természeténél fogva arra törekszik, hogy ismét ajándékká váljon” (Új
hivatásokat egy új Európa számára c. dokumentum 1998. 16b).
Minden hivatás gyökerénél ott van
Emmánuel, a „Velünk az Isten”. Ő nyilatkoztatja ki nekünk, hogy nem egyedül
kell kialakítanunk az életünket, mert Isten viszontagságaink közepette jelen
van. Ő mindegyikünkkel csodálatos, egyedi és megismételhetetlen
szeretet-történetet valósít meg, amely egyúttal az emberiséggel és a világegyetemmel
is összhangban áll. Ha felfedezzük Istent személyes történelmünkben, és nem
érezzük magunkat árvának, hanem tudjuk, hogy van Atyánk, akire teljesen
rábízhatjuk magunkat, akkor eljutottunk ahhoz a fordulóponthoz, amely
gyökeresen átalakítja a pusztán emberi horizontot, és ráébreszti az embert
hivatására: „az ember csak akkor találhat teljesen önmagára, ha őszintén
elajándékozza magát” (vö. GS 24).
Napjainkban az élet e keresztény
olvasatának számolnia kell a nyugati kultúra néhány jellegzetes vonásával,
amelyekben a mindennapi élet területén Isten gyakorlatilag a peremre szorul.
Ezért az „élet újra evangelizációja” érdekében az egész keresztény közösség
együttes fellépésére van szükség.
„Minden hivatás – bár sokféle
útja létezik – azt kéri, hogy lépjünk ki önmagunkból, hogy létünk középpontjául
Krisztust és az evangéliumot tegyük. Akár a házas életben, akár a szerzetesi és
papi életben felül kell múlni azokat a gondolkodás- és cselekvésmódokat,
amelyek nincsenek összhangban Isten akaratával. Ez a „kilépés (kivonulás) az Úr
imádásához és a testvérekben való szolgálatához vezet el minket” (vö. Ferenc
pápa beszéde a Szerzetesrendi Vezetők Nemzetközi Uniójához, 2013. május 8.).
Fontos, hogy a keresztény
közösségben mindenki felfedezze saját, személyes hivatását, és nagylelkűen
válaszoljon rá. Minden élet hivatás, és minden hívő arra hivatott, hogy részt
vegyen az Egyház építésében, ezáltal válik ő maga is meghívóvá.
Mindenkinek van tehát hivatása. A
hivatás mindenek előtt a szeretetre szól, az életszentségre. A szeretetre való
egyetemes hivatáson belül vannak a többi hivatások, mint a házasság, papság
vagy szerzetesség. Ez a hivatás-szemlélet tehát egy szélesebb összefüggésbe
helyezi az egyházi hivatásokat és ez által jobban megalapozza őket. Az
általános keresztény hivatás hangsúlyozása azonban nem jelenti azt, hogy a
szerzetesi és papi hivatások ne igényelnének különleges figyelmet és
gondoskodást. Sőt, Szent II. János Pál pápa éppen ezért a montreali
kongresszusnak írt levelében azt
hangsúlyozta, hogy ezek a hivatások prioritást kell élvezzenek a hivatásgondozó
munkában, ugyanis a többi hivatás fejlődése szorosan függ a papi, illetve
szerzetesi szolgálattól, hiszen katalizátorai és táplálói a többi hivatásnak.
Ez a szemlélet aláhúzza, hogy a papi és szerzetesi hivatásokat a többi
hivatással való összefüggésben kell nézni.
2. Kérdőívek tapasztalata: Mi
segített a hivatáskeresésemben?
A 2015. márciusi hivatásgondozó
konferenciára készülve elhatároztuk, hogy szempontokat gyűjtünk a papi vagy
szerzetesi úton már elindult fiataloktól, megkérdezzük őket, milyen tényezők
segítették a hivatáskeresésüket és mit javasolnak a hivatásgondozás jövője
szempontjából. 2015 januárjában 110 római- és görög katolikus papnövendék, 15
férfi szerzetesnövendék és 23 női szerzetesnövendék töltötte ki a kérdőívünket.
A felmérések kiértékelésekor az alábbi szempontok emelkedtek ki.
A növendékek családjainak nagy
része vallásos, ugyanakkor a szerzetes növendékek között valamivel gyakoribb a
nem vallásos családos háttér (33%, míg a kispapoknál csak 15%). A pap és
szerzetes növendékek majdnem fele egyházi középiskolába járt, a
szerzetesnövendékek között valamivel többen. Általában, aki állami
középiskolába járt, az plébániai hitoktatásban részesült, legalább a
bérmálkozásig.
A növendékek belépés előtti lelki
életéről elmondható, hogy a kispapok a szemináriumba lépés előtt leginkább a
szentmisén való gyakori részvételt és ezzel kapcsolatosan a ministrálást
említették, mint lelki életük fontos elemét. Többségük megalapozott imaélettel
rendelkezett. Kiemelkedő jelentőségű a rendszeres gyónás, sokan hangsúlyozták a
gyóntató atya szerepét. Lelkigyakorlatokat iskolai vagy plébániai keretekben
végeztek, elenyésző esetben lelkigyakorlatos házban vagy lelkiségi
mozgalmakkal. Negyedük rendszeres lelki vezetést is említett. A
szerzetesnövendékek általában kevésbé kötődtek plébániához a hivatáskeresésük
idején, inkább a szerzetesközösségek, lelkiségi mozgalmak voltak rájuk nagyobb
hatással. Többet jártak lelkigyakorlatokra és ezek nem iskolaiak, hanem rendek
által szervezett lehetőségek voltak. Főleg a nőknél erős a lelki kísérő
szerepe. A média (internet) is erősebben hatott rájuk talán, mert a
szerzetesrendeknek többnyire erős az internetes jelenléte.
Arra a kérdésre, mi segítette
őket a hivatáskeresésben, a kispapok válaszai drámaian jelzik (90%!!!), hogy a
hitelesen élő, fiatalokkal aktívan foglalkozó plébánosoknak, káplánoknak jut a
fő szerep a papság melletti elköteleződésben. Figyelemre méltó, hogy a kispapok
majdnem fele említette, hogy szerzetesek is szerepet játszottak a
hivatástörténetükben. Számosan említették a szemináriumi nyílt napok és a
kispapokkal való találkozások jelentőségét, néhányan egyéb hivatásgondozó
programon is voltak (pl. lelkigyakorlat, Iránytű). Számos kispap írta
ugyanakkor azt is, hogy belépése előtt nem vett részt semmilyen hivatásgondozó
programon. Ez talán azzal is magyarázható - ezt a hivatásgondozók kérdőívéből
ismerhetjük - , hogy nem minden egyházmegyében van egyházmegyés papi
hivatásgondozó program.
A szerzetesnövendékek válaszai
hasonló mintát követnek, csak itt nem a plébános, hanem a szerzetesek személyes
életpéldája a legfőbb segítő. Náluk sokkal gyakoribb a hivatástisztázó
programok említése (Iránytű, GPS, lelkigyakorlatok és hivatásgondozó házak,
mint pl. Montserrat Ház), mely részben azzal is magyarázható, hogy sokkal több
az olyan hivatásgondozó program, amit szerzetesek hirdetnek meg.A ministrálás,
a nagyheti szertartásokon, papszentelésen – azaz különböző liturgikus
alkalmakon való részvétel hatása viszont az egyházmegyés papi hivatásoknál
meghatározóbb, sokkal többet említik.
Mind a kispapok, mind a
szerzetesnövendékek között számosan említették a személyes istenélmény fontos
szerepét az útjukon, valamint a különböző ifjúsági programokon (Nagymaros,
Egerszalók stb.) való részvételt. Inspiráló film vagy könyv is említésre
került. Meghatározó életesemények (betegség, gyász, szerelem stb.), vagy
valamilyen önkéntes szolgálat is katalizátorként hatott többeknél.
Forrás: Országos Hivatásgondozó
Konferencia Záródokumentuma, Leányfalu, 2015. március 9-11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése