Húsvét negyedik vasárnapja a
hivatások világnapja. A Szentatya hagyományosan üzenetet intéz a papokhoz,
szerzetesekhez és minden hívőhöz ezen a napon. Az alábbiakban közöljük Ferenc
pápa a Hivatások 54. Világnapjára írt üzenetét,
" A Lélek indít bennünket küldetésünkre" címmel.
Kedves Testvérek!
Az utóbbi években módunk volt
elmélkedni a keresztény hivatás két vetületéről: egyrészt a felhívásról, hogy
“lépjünk ki önmagunkból”, hogy meghalljuk az Úr hangját, másrészt az egyházi
közösség fontosságáról, amely kiemelkedő helye az Istentől eredő hivatás
születésének, táplálásának és kifejezésre juttatásának.
Most, a Hivatások 54. Világnapján
a keresztény hivatás missziós dimenziójáról szeretnék elmélkedni. Aki engedte,
hogy magával ragadja őt Isten szava és Jézus nyomába szegődött, csakhamar
felfedezi magában az elnyomhatatlan vágyat, hogy továbbadja a Jó Hírt
testvéreinek az evangelizáció útján és a karitatív szolgálat révén. Minden
keresztény az Evangélium misszionáriusa! A tanítvány ugyanis nem azért kapja Isten
szeretetének ajándékát, hogy őt egyszemélyben megvigasztalja, nem az a
feladata, hogy csupán önmagát hordozza, vagy egy vállalat érdekeit képviselje,
hanem egyszerűen megérinti és átalakítja annak öröme, hogy megérzi Isten
szeretetét és nem képes ezt a tapasztalatot önmagában tartani: “Az evangélium
öröme, mely betölti a tanítványok közösségének életét, missziós öröm”
(Evangelii gaudium apostoli buzdítás, 21).
A missziós elkötelezettség tehát
nem olyasvalami, ami utólag járul hozzá a keresztény élethez, mint valami
díszítmény, hanem éppen ellenkezőleg, a hit tapasztalatának középpontját
jelenti: az Úrral való kapcsolatból következik küldetésünk, hogy mint az Ő
szavának hírnökei és szeretetének tanúi legyünk jelen a világban.
Noha nem kevés esendőséget
tapasztalunk saját magunkban és olykor elveszítjük bátorságunkat, fel kell
emelnünk fejünket Isten felé, nem szabad engednünk, hogy nyomasszon
elégtelenségünk érzése vagy hogy engedjünk a pesszimizmusnak, mert akkor csak
tétlen szemlélői leszünk a fáradt, megszokott életnek. Nincsen hely a
félelemnek: “’...eltűnt gonoszságod és bocsánatot nyert a bűnöd.’ Aztán
hallottam az Úr szavát, amint így szólt: ’Kit küldjek el? Ki megy el nekünk?’
Így válaszoltam: ’Itt vagyok, engem küldj el!’” (Iz 6,6-8).
Minden misszionárius tanítvány
hallja Isten hangját a szívében, amely elküldi, hogy „járjon” az emberek
között, mint Jézus, mindenkivel jót téve és mindenkit gyógyítva (vö. ApCsel
10,38). Volt már rá alkalmam máskor is, hogy emlékeztessek rá: a keresztsége
okán minden keresztény “krisztushordozó”, vagyis “olyan ember, aki Krisztust
elviszi” a testvérekhez (vö. 2016. január 30-án tartott katekézis). Ez
különösen is igaz azokra, akik különleges, megszentelt életre kaptak meghívást
és a papokra, akik nagylelkűen így válaszoltak e hívásra: “Itt vagyok, Uram,
engem küldj el!” Arra kaptak meghívást, hogy megújult missziós lelkülettel
lépjenek ki a templom megszentelt területéről, és engedjék, hogy Isten gyengéd
szeretete túláradjon az emberek irányában (vö. szentbeszéd a krizmaszentelési
misén, 2016. március 24). Az Egyháznak ilyen papokra van szüksége, akik
bizalommal teltek és derűsek, mivel igazi kincsre leltek, és égnek a vágytól,
hogy megismertessék ezt az örömet mindenkivel! (vö. Mt 13,44).
Természetesen nem kevés kérdés
merül fel bennünk, amikor a keresztény misszióról beszélünk: mit jelent az
Evangélium misszionáriusainak lennünk? Ki ad nekünk erőt és bátorságot az
igehirdetésre? Mi az Evangélium logikája, amelyből merítenünk kell? Ezekre a kérdésekre úgy tudunk választ adni,
ha elmélkedünk három evangéliumi jeleneten: Jézus küldetésének kezdetén a
názáreti zsinagógában (vö. Lk 4,16-30); azon az úton, amelyet a feltámadt Jézus
tesz meg az emmauszi tanítványok társául szegődve (vö. Lk 24,13-35); végül a
magról szóló példabeszéden (vö. Mk 4,26-27).
Jézust felkeni és elküldi a
Szentlélek.
Misszionárius tanítványnak lenni azt jelenti, hogy tevékenyen részt vállalunk Krisztus küldetésében, amit maga Jézus ír le így a názáreti zsinagógában: “Az Úr Lelke van rajtam, azért kent fel engem, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek. Elküldött, hogy hirdessem a foglyoknak a szabadulást, a vakoknak a látást, hogy szabadon bocsássam az elnyomottakat, és hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét” (Lk 4,18-19). Ez a mi küldetésünk is: a Szentlélek kenetével elindulni testvéreink felé, hogy hirdessük az Igét, hogy az üdvösség eszközeivé váljunk az ő számukra.
Misszionárius tanítványnak lenni azt jelenti, hogy tevékenyen részt vállalunk Krisztus küldetésében, amit maga Jézus ír le így a názáreti zsinagógában: “Az Úr Lelke van rajtam, azért kent fel engem, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek. Elküldött, hogy hirdessem a foglyoknak a szabadulást, a vakoknak a látást, hogy szabadon bocsássam az elnyomottakat, és hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét” (Lk 4,18-19). Ez a mi küldetésünk is: a Szentlélek kenetével elindulni testvéreink felé, hogy hirdessük az Igét, hogy az üdvösség eszközeivé váljunk az ő számukra.
Jézus társunkul szegődik utunkon.
A szívünkben keletkező kérdések és a környező valóság kihívásai hatására lehet, hogy úgy érezzük: nem látunk tisztán, nincsen elegendő erőnk és fogytán a reményünk is. Komoly veszély, hogy a keresztény misszió csupán megvalósíthatatlan utópiának tűnik fel a számunkra, de legalábbis olyasvalaminek, ami meghaladja az erőinket. Ha azonban a pillantásunkat a feltámadt Jézusra vetjük, aki együtt halad az úton az emmauszi tanítványokkal (vö. Lk 24, 13-35), újra erőre kaphat a bizakodás. Ez az evangéliumi jelenet valójában az “út liturgiája”, amely megelőzi az Ige és a Kenyértörés liturgiáját. Azt tanítja meg nekünk, hogy utunk során, minden lépésünknél ott halad mellettünk Jézus! A két tanítvány, akit mélyen megsebzett a kereszt botránya, hazafelé megy a vereség útján járva. Szívükben egy összetört reményt és egy megvalósulatlan álmot hordoznak. A szomorúság átvette bennük az Evangélium örömének helyét. Mit tesz Jézus? Nem ítéli el őket, velük halad ugyanazon az úton, nem falat emel, hanem új rést nyit. Lassanként átalakítja kétségbeesésüket, felszítja szívük tüzét, megnyitja a szemüket azáltal, hogy hirdeti nekik az Igét és megtöri a Kenyeret. Hasonlóképpen a keresztény sem egymaga végzi a missziót, hanem megtapasztalja a fáradság idején és az értetlenségben is, hogy „Jézus vele együtt jár, vele együtt beszél, vele együtt lélegzik, vele együtt dolgozik. A missziós feladat közben érzi maga mellett az élő Jézust” (Evangelii gaudium apostoli buzdítás, 266).
A szívünkben keletkező kérdések és a környező valóság kihívásai hatására lehet, hogy úgy érezzük: nem látunk tisztán, nincsen elegendő erőnk és fogytán a reményünk is. Komoly veszély, hogy a keresztény misszió csupán megvalósíthatatlan utópiának tűnik fel a számunkra, de legalábbis olyasvalaminek, ami meghaladja az erőinket. Ha azonban a pillantásunkat a feltámadt Jézusra vetjük, aki együtt halad az úton az emmauszi tanítványokkal (vö. Lk 24, 13-35), újra erőre kaphat a bizakodás. Ez az evangéliumi jelenet valójában az “út liturgiája”, amely megelőzi az Ige és a Kenyértörés liturgiáját. Azt tanítja meg nekünk, hogy utunk során, minden lépésünknél ott halad mellettünk Jézus! A két tanítvány, akit mélyen megsebzett a kereszt botránya, hazafelé megy a vereség útján járva. Szívükben egy összetört reményt és egy megvalósulatlan álmot hordoznak. A szomorúság átvette bennük az Evangélium örömének helyét. Mit tesz Jézus? Nem ítéli el őket, velük halad ugyanazon az úton, nem falat emel, hanem új rést nyit. Lassanként átalakítja kétségbeesésüket, felszítja szívük tüzét, megnyitja a szemüket azáltal, hogy hirdeti nekik az Igét és megtöri a Kenyeret. Hasonlóképpen a keresztény sem egymaga végzi a missziót, hanem megtapasztalja a fáradság idején és az értetlenségben is, hogy „Jézus vele együtt jár, vele együtt beszél, vele együtt lélegzik, vele együtt dolgozik. A missziós feladat közben érzi maga mellett az élő Jézust” (Evangelii gaudium apostoli buzdítás, 266).
Jézus adja meg, hogy a mag
kihajtson.
Végezetül fontos megtanulni az Evangéliumból az igehirdetés stílusát is. Nem ritka ugyanis, hogy a legnagyobb jó szándék mellett enged az ember a hatalom kísértésének, a prozelitizmusnak vagy a türelmetlen fanatizmusnak. Az Evangélium ezzel szemben arra tanít, hogy utasítsuk el a siker és a hatalom bálványozását, ne aggódjunk túlzottan a struktúrák miatt és engedjük el az aggályainkat, amelyek inkább a hódítás, semmint a szolgálat szelleméből fakadnak. Az Isten országának magva, noha kicsiny, láthatatlan és olykor jelentéktelen, csendben növekszik Isten szüntelen munkálkodásának hála: „Isten országa olyan, mint az az ember, aki magot vet a földbe. Utána, akár alszik, akár ébren van, éjjel vagy nappal, a mag kicsírázik és szárba szökik, maga sem tudja hogyan” (Mk 4,26-27). Ebben bízzunk tehát elsősorban: Isten meghaladja várakozásunkat, meglep bennünket nagylelkűségével, és megadja, hogy munkánknak gyümölcse legyen, az emberi hatékonyság számításain túlmutató módon.
Végezetül fontos megtanulni az Evangéliumból az igehirdetés stílusát is. Nem ritka ugyanis, hogy a legnagyobb jó szándék mellett enged az ember a hatalom kísértésének, a prozelitizmusnak vagy a türelmetlen fanatizmusnak. Az Evangélium ezzel szemben arra tanít, hogy utasítsuk el a siker és a hatalom bálványozását, ne aggódjunk túlzottan a struktúrák miatt és engedjük el az aggályainkat, amelyek inkább a hódítás, semmint a szolgálat szelleméből fakadnak. Az Isten országának magva, noha kicsiny, láthatatlan és olykor jelentéktelen, csendben növekszik Isten szüntelen munkálkodásának hála: „Isten országa olyan, mint az az ember, aki magot vet a földbe. Utána, akár alszik, akár ébren van, éjjel vagy nappal, a mag kicsírázik és szárba szökik, maga sem tudja hogyan” (Mk 4,26-27). Ebben bízzunk tehát elsősorban: Isten meghaladja várakozásunkat, meglep bennünket nagylelkűségével, és megadja, hogy munkánknak gyümölcse legyen, az emberi hatékonyság számításain túlmutató módon.
Ezzel az evangéliumi bizalommal
nyílunk meg a Szentlélek csendes munkálkodása előtt, amely a misszió alapját
jelenti. Nem beszélhetünk soha hivatáspasztorációról és keresztény misszióról a
kitartó és szemlélődő imádság nélkül. Ebben az értelemben táplálnunk kell a
keresztény életet Isten Igéjének hallgatása által és főként ápolnunk kell a
személyes kapcsolatot az Úrral a szentségimádásban, amely az Istennel való találkozás
kitüntetett alkalma.
Erre, az Úrral való bensőséges
barátságra szeretnélek bátorítani benneteket, főként azért, hogy kérjetek az
égtől új papi és szerzetesi hivatásokat. Isten népének szüksége van rá, hogy
olyan pásztorok vezessék, akik az Evangélium szolgálatára szentelik életüket.
Ezért azt kérem az Egyházban lévő plébániai közösségektől, egyesületektől és a
számos imacsoporttól: az elbátortalanodás kísértésével szemben imádkozzatok
továbbra is az Úrhoz, hogy küldjön munkásokat aratásába, adjon az Evangéliumot
szerető papokat, akik képesek testvéreik társául szegődni és így Isten irgalmas
szeretetének élő jelévé válni.
Kedves testvérek, ma is újra
megtalálhatjuk az igehirdetés iránti lángoló lelkesedést, és fel tudjuk kínálni
– főként a fiataloknak – Krisztus követését. Ha azt látjuk is, hogy elterjedt
egy megfáradt, vagy “kötelességszerű” tettekre szűkített hit, a fiataljainkban
ott a vágy, hogy megismerjék Jézus örökké aktuális vonzását, hogy engedjék
szavai, tettei által kérdőre vonni, provokálni magukat és végül, hála neki,
álmodhassanak egy teljes értelemben emberi életről, amely boldogan adja magát
oda a szeretetben.
Szűz Máriának, Megváltónk
édesanyjának volt bátorsága, hogy befogadja Istennek ezt az álmát, és az ő
kezébe helyezze fiatalságát és lelkesedését. Az ő közbenjárására nyerjünk mi is
ilyen szélesre tárt szívet, készséget, hogy “Igent” mondjunk az Úr hívására, és
örömet, hogy útra kelhetünk (vö. Lk 1,39), mint ő, hogy hirdessük az Urat az
egész világnak.
Vatikán, 2016. november 27.
Ádvent első vasárnapján.
Franciscus
Forrás: MKPK
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése