Interjú Andrzej Kostecki atyával
Andrzej Kostecki Szentendrén él,
pap és domonkos szerzetes, aki társaival egy családi házra megszólalásig
hasonlító kolostorban lakik. Távolabbról nézve sokak számára csodabogárnak
tűnhetnek, akik azt vették a fejükbe, hogy a szocializmus alatt Magyarországról
eltüntetett szerzetesrendet újjá élesztik. Nagy kíváncsisággal, és kérdések
sokaságával kerestük fel.
– Azt látom és gondolom, hogy
Lengyelországban talán még mindig kevésbé furcsa, ha valaki papságra adja a
fejét…
– Ebből a szempontból egészen más
a helyzet ott, mint itt. Több papi és szerzetesi hivatás van, mint másutt.
Régebben az természetes volt, hogy egy többgyermekes családból egy gyereket
Istennek ajánlottak, és ezzel köszönték meg a gyermekáldás ajándékát. Ha volt
olyan a gyerekek között, aki vállalta a papi vagy a szerzetesi hivatást, akkor
az fontos volt. Persze, a világ folyamatosan változik…
– …gondolom, te sem így lettél
pap…
– Mi hárman voltunk testvérek, és
egy olyan családból jöttem, ahol nem került szóba a papi pálya. Az egész családom
Nowy Sącz környékéről származik, de én már Prudnikban születtem, ez a
cseh-lengyel határ közelében, Felső Sziléziában található kisváros, nagyjából
huszonkétezer lakossal. Édesapám katonaként került oda és itt találkoztak
édesanyámmal. Ezen a területen a háború előtt még Németország volt, s ahogy a
városlakók kilenc tizedének, úgy nekünk sem volt semmilyen családi kötődésünk a
vidékhez. A családomban nem volt túl erős a vallás iránti igény, így aztán
inkább meglepetést okozott nekik az én pályaválasztásom.
Szerintem minden fiatal ember
tervezi valahogy az életét, és eleinte én magam sem gondoltam, hogy erre vezet
az utam. Sportoltam, íjászkodtam egy évtizeden át, mindaddig, amíg be nem
léptem a rendbe. Közben persze jártam, templomba, hittanórára, részt vettem az
ifjúsági mozgalomban, a nyári táborokban, a zarándoklatokon. Így utólag már nem
tudom, mennyi köze van a gyermekkori élményeimnek a hivatásomhoz, bár az
vitathatatlan, hogy Prudnikban jelen voltak a domonkos szerzetesek, és a
hétköznapi események kapcsán is sokszor találkoztam velük. Utólag sokan
hajlamosak lennének ezt jelként értelmezni, de szerintem a lengyel kisgyerekeke
zömével megtörténik, hogy kisgyerekként misét játszik otthon. Ez sem volt
fontosabb annál, mint ahogy a kisgyerek katona, tűzoltó vagy orvos szeretne
lenni. Érettségi után a műszaki egyetemre mentem, mert az gondoltam, hogy ez
lesz az a terület, amin dolgozni fogok.
– Még az egyetemen sem volt
semmi, ami a szerzetesség felé mutatott volna?
– Egyetemistaként vettem részt
egy olyan lelkigyakorlaton, ami a fordulatot meghozta. Ezt a lelkigyakorlatot
egy olyan atya tartotta, akinek az volt a hivatása, hogy egyetemistákkal
foglalkozzon. Ő is abból a városból indult, ahonnan én, és így talán kicsit
példaképnek is éreztem, büszke voltam rá. Nagyböjt idején volt ez az alkalom,
és pont az foglalkoztatott, hogy jó irányba tart-e az életem. Vagy lehet, hogy
Isten szeretne tőlem valamit?
Nyáron, a családom elől is
titkolva a döntést jelentkeztem a noviciátusba. Talán a kudarctól való félelmem
miatt nem szóltam senkinek? Lehet, hogy Isten mégsem azt akarja, hogy én
szerzetes legyek? Nem akartam senkinek csalódást okozni, ha esetleg balul sül
el ez a kísérlet… A családomnak csak egy héttel a beöltözésem előtt árultam el,
hogy hol vagyok. Akkor megírtam nekik, hogy rövidesen magamra öltöm a fehér
ruhát, mert úgy érzem, hogy ez az életem iránya.
– Mit szólt a család?
– A meglepődés vitathatatlan,
édesanyám talán picit büszke volt, az apám pedig csodálkozott, nem is a papi
pálya, hanem a szerzetesrend miatt: egy világi papnak saját élete, saját pénze
van, míg egy szerzetes számára őrültnek tűnt, ahogy kolostorról kolostorra
megy, és még pénze sincs. A noviciátus olyan, mint kilépni a pusztába, magunk
mögött hagyni a komfortzónánkat, elengedni a világot. Ez az idő fenntartott
idő, ami semmi másról nem szól, mint megtalálni a választ arra a kérdésre, hogy
valóban ezt akarja-e tőlem az Isten.
– Ez nehéz, vagy könnyű időszak?
– Én a rendszerváltás előtt
léptem be, s megérezhettem egy addig ismeretlen szabadságot, ami jó. Másrészt
viszont el kellett vágni a világ felé nyúló kötelékeimet. Nem volt
mobiltelefon, nem volt email, és tényleg nem kommunikáltunk a világban maradt
ismerőseinkkel. Például Nagyböjt és Ádvent idején nem is szabadott kommunikálni
a világ felé.
– Ez úgy hangzik, mint a
katonaság.
– Kicsit nekünk is olyannak tűnt
ez az egy év. Viszont nagyon fontos volt, hogy meg lehetett élni az élet más
területeit. Volt idő olvasni, gyönyörködni, elmélkedni a teremtett világ
szépségéről. Jó az, amikor nem kell futni a földi javakért. A végén, a fogadalomtétel
előtt ennek köszönhetően tudtam bizonyossággal kimondani, hogy nekem ez az
utam, és erre engem Isten hívott el.
– Amikor meg kellett hozni a
fogadalommal járó, halálig szóló döntéseket, akkor te egészen bizonyos voltál
magadban?
– Az élet nehézségei, amikor
szembejönnek, olyankor újra és újra fel kell tenni a kérdést: valóban ezt
akartam? Tényleg azon az úton járok, amit Isten nekem kijelölt, vagy lehet,
hogy csak a saját egoizmuson terel erre az útra. A noviciátus után csak
ideiglenes fogadalmat lehet tenni, s aztán még van hat év, a teológiai
tanulmányok ideje, amit aztán követ az örök fogadalom. Mire odáig jutottam,
addigra a tőlem telhető legnagyobb bizalommal mondhattam, hogy pap és szerzetes
akarok lenni.
– Ezt ketté kell választani?
– Van, aki szerzetesként magát
adja Istennek és a közösségnek, és van, aki ebben a közösségben pap lesz. A
papság további, a hívek felé forduló szolgálatot jelent. Nem minden szerzetes
lesz pap, és nem minden pap automatikusan szerzetes. Ez két külön világ, amiben
nekem megadatott, hogy mindkettőben szolgálhatok. Azt hiszem, nem ilyen pap
lennék, ha nem lennék szerzetes.
– Mennyien hullnak ki ebből a
kosárból?
– A noviciátust harminchárman
kezdtük, egy évre rá már csak tizenheten maradtunk, ebből tízet szenteltek
pappá, és a papságból is vannak, akik már elmentek. A felszentelés sem adhat
halálig tartó bizonyosságot, ez csak a szándék lehet, amivel minden pap elindul
a saját útján. Aztán ezen az úton sok kérdés, esemény, kísértés szembejön,
amikre a legjobb tudásunk szerint kell felelni minden nap. Azt a régen
meghozott döntést naponta meg kell erősíteni.
– Azok, akik kilépnek, számodra
elvesznek? Lehet egy kiugrott pap a barátod?
– Persze, vannak is ilyen
barátaim. Nem felejtem el, hogy emberek vagyunk, és nem gondolom úgy, hogy bíró
lennék, aki a másik ember élete fölött ítélhet. Nem láthatom elég pontosan,
hogy mi történt az ő életében, és abban is biztos vagyok, hogy az életre
választott hivatás megváltoztatása nagyon nehéz lehet. Nekünk, szerzeteseknek
is van felelősségünk egy ilyen helyzetben, mi is felelősek vagyunk a társunk
döntéséért.
Ha valaki elhagyja a rendet,
akkor én is hibás vagyok, valami hiányzott neki. Ha valaki elmegy, az azt is
jelenti, hogy én sem tudtam mindent megadni, ami a maradásához kellett volna.
Sok barátom van, és rendszeresen szoktam találkozni ilyen testvérekkel, és
éppen a korábbi közös tapasztalatok miatt sokat tudunk segíteni egymásnak.
– Az örökfogadalom letétele után…
– …engem pappá szenteltek, és a
lengyel provinciában én lettem a hivatásgondozó: az én feladatom volt
foglalkozni azokkal az emberekkel, akik úgy érzik, hogy Isten ebbe a rendbe
hívta őket. Három évig csináltam ezt, és közben gondolkoztam azon, hogy mivel
tudnám a legjobban szolgálni Istent. Volt egy pont, amikor azt éreztem, hogy
misszionárius szeretnék lenni, ahogy az már régóta jellemző a domonkosokra. A
rendszerváltás után kinyílt világ csak tovább erősítette bennem ezt a vágyat.
– Gondolom, ez már a Magyarország
felé mutató irány. Volt bármilyen korábbi ismereted rólunk, magyarokról?
– Egyetemistaként egy nyáron
dolgoztam a Békéscsabai Konzervgyárban, ahol nagyon jó benyomásokat szereztem.
Így, amikor kiderült, hogy Magyarországon újra elkezd működni a domonkos rend,
és Európából szerzeteseket hívtak, hogy segítsenek létrehozni a rend működését,
akkor már felfigyeltem erre a lehetőségre. Ráadásul ketten már korábban,
szeminaristaként eljöttek Magyarországra, és engem is hívtak. Aztán volt egy
pont, amikor igent mondtam, pedig azt akkor még nem éreztem, hogy milyen a
vallási helyzet.
– Magyarország missziós terület.
– Igen, de ezt akkor ennyire
élesen még nem láttam. Közben elkezdtem tanulni a nyelvet, és az, hogy
hivatásgondozóként tettem a dolgom, segített abban, hogy a programomat úgy
alakítsam, hogy időnként néhány napra Magyarországra jöhessek. Az egyik alkalommal,
több testvér társaságában átbicikliztünk Magyarországon. A három év alatt tett
látogatások megerősítettek abban, hogy megteszek még egy nagy lépést azok után,
hogy beléptem a rendbe, azok után, hogy pappá szenteltek, most külföldön
folytatom. Így érkeztem 1998-ban Magyarországra.
– Mennyire volt idegen, mennyire
volt más?
– A nyelv és a kultúra persze
különbözik, de sok hasonlóság van. A nyitottság, a befogadó készség első
pillanattól megragadott. Volt sok olyan dolog, amit elsőre nem biztos, hogy
megértettem, de a barátság, a nyitottság, kíváncsiság nagyon vonzó volt. Soha
nem éreztem magam idegennek, mindig volt, aki jött és segített. Két év ittlét
után kellett eldöntenem, hogy akarok-e maradni, és őszintén mondom, nem volt
nehéz…
Az első időszakban Budapesten
voltam, fél év után mentem Debrecenbe, hogy az egyetemistákkal foglalkozzam.
Utána visszakerültem Budapestre, közben tanultam is, aztán a testvérek úgy
döntöttek, hogy legyek én a Magyarországi Domonkos rend elöljárója.
– Egy ilyen nagy feladattal járó
címet muszáj elfogadni, vagy akár nemet is lehet rá mondani?
– Lehetne, de úgy éreztem, hogy
ez egy olyan kihívás, aminek meg tudok felelni. Természetesen voltak félelmeim,
de úgy gondoltam érdemes megpróbálni.
– Hány helyen, hány szerzetes,
hány pap alkotja a magyarországi domonkosok családját?
– A rend dinamikusan változik, de
amikor én átvettem a feladatokat, akkor három helyen voltak domonkos
közösségek: Debrecenben, Budapesten és Sopronban. Emellett vannak kolostorok,
amelyek a mieink, de mások használják, ilyen van Vasváron, ahol a domonkos
levéltár is található, és Szombathelyen, ahol a kolostor egy részét a plébánia
használja. Ma, amikor beszélgetünk, akkor tizennégy domonkos van
Magyarországon, de ez is változik. Amikor én ideérkeztem, akkor több, mint húsz
testvér volt, de az világos, hogy az idősebbek közül sokan meghaltak, s közben
a fiatalok között is akad, aki be- vagy kilép. Ez nem egy nagy közösség, ha azt
vesszük, hogy én egy olyan kolostorban éltem Lengyelországban, ahol száznegyven
testvér élt.
– Milyen volt külföldiként
vezetőnek lenni a magyar domonkosok között?
– A legnehezebb talán az volt,
hogy meg kellett ismerkedni a magyar bürokráciával, ami tényleg egészen
meghökkentő tud lenni. Szerencsére ezen a területen is megtapasztalhattam az
emberi segítőkészséget.
– Miből áll, hogyan néz ki egy
szerzetes hétköznapja?
– Ez sokban függ attól, hogy
mivel foglalkozik, milyen feladatokat lát el. Nálunk a közösségi élet nagyon
fontos. A liturgia a hétköznapoknak is fontos része. Nagy bennünk az igyekezet,
hogy közösen étkezzünk. Emellett sok idő kell a saját munkára, azok az atyák,
akik egyetemen tanítanak, időt kell szakítsanak a felkészülésre is. Az én
területem például most a rend gazdasági életének a koordinálása, ebben a szférában
kell mozognom. Ráadásul ezt a szentendrei házat is én vezetem az összes ezzel
járó feladattal együtt. Ráadásul a Tanítvány című folyóiratnak is én vagyok a
szerkesztője.
– A Tanítvány egy lelkiségi
folyóirat?
– Az is, de nem csak az, a
teológia, a filozófia és a domonkos lelkiség mellett helyet kap benne a magyar
kultúra és az irodalom is. Sok elfoglaltságot jelent az, hogy a magyar
kultúrában is naprakész legyek. Ezért például nyáron rendszeresen látogatni
szoktam a Művészetek völgye rendezvényeit… és akkor még a lelkipásztori
feladatokról még nem is beszéltünk, nekem külön fontos, hogy sok időt töltsek
ezzel is. Sokszor megfordulok a Bárka Közösségnél, ahol épek és értelmi
fogyatékosok élnek együtt. Emellett szeretek focizni, ami végülis akár lelkipásztori
munkának is tekinthető. De ezeken túl levéltáros is vagyok, s ennek kapcsán
néha még konferencia-szervezéssel is foglalkoznom kell.
– Mindezek mellett marad idő
olyasmire, amit a „civilek” hobbinak neveznek?
– A sport ide tartozik, a másik,
ami foglalkoztat, az a hegymászás. Nem vagyok profi, de nagyon szeretek a
hegyek között lenni, nagy vágyam, hogy eljussak Nepálba. Azt hiszem szinte
minden könyvet elolvastam, ami ebben a témában megjelent.
– A napokban ünnepli a Domonkos
Rend a nyolcszázadik születésnapját…
– Szerintem nem csekélység, hogy
nyolcszáz éve megszakítás nélkül működik ez a rend, melynek a célkitűzése a
kezdetektől az, hogy hirdesse az evangéliumot: Isten, van, és szeret Téged. A
rend latin neve Ordo praedicatorum (OP), a prédikálók rendje, ami máig is a
rendi élet középpontja. Nálunk a könyvek nem dísznek vannak, azért forgatjuk
őket, hogy olyan tudást szerezzünk, amivel közelebb hozhatók az emberek
Istenhez. Ha azt nézzük, hogy mennyire gyorsan változik a világ, akkor tényleg
nem csekélység ez a nyolcszáz év.
– A régi domonkosok közül kit
állítanál a mai emberek elé példának?
– Ez a rend a kezdetektől nyitott
volt a világra, és mindig kereste az emberek felé az utat. Persze, nem mindig
volt modern, de maga a rend minden időben aktuális volt. Ma sem skanzenbe való
az, amit csinálunk. De, ha vissza akarunk tekinteni, akkor érdemes azt szem
előtt tartani, hogy a rend alakulásakor gyakorlatilag csak a püspökök
prédikáltak, és az emberek mentek hozzá. Ehhez képest újdonságnak számított,
hogy a domonkosok, a nehézségekkel nem törődve az emberek közé mentek.
Napjainkban is erre a hozzáállásra van szükség, nem bezárkózva kell arra várni,
hogy az emberek megkeressenek minket! Többre van szükség, mint misézni és
prédikálni. Ennek a hozzáállásnak köszönhető, az is, hogy olyan személyiségek
nőttek ki, mint Aquinói Szent Tamás(1225-1274), vagy Nagy Szent
Albert(1200-1280), akik azt gondolták, hogy biztos tudás kell ahhoz, hogy az
embereket meg lehessen szólítani, szerintem ők emiatt lettek a teológia máig
meghatározó alakjai. Ez persze összefügg azzal is, hogy a domonkosok mindig
maguk terepének érezték az egyetemeket, a tudásközpontokat. Ahogy az is a
domonkos lelkiség és gondolkodásmód következménye, hogy a szerzeteseink ott
voltak az új dolgok közelében. Nem véletlen, hogy Bartolomé de las Casas
(1484-1566), aki részt vett az Újvilág meghódításában az indiánok
kizsákmányolása ellen emelte fel a szavát. Nem véletlen, hogy sokan az emberi
jogok első szószólójaként hivatkoznak rá. Ha a történelmi érdekességek között
tallózunk, akkor talán azt is érdemes megemlíteni, hogy három olyan domonkos
szerzetes volt, akiből pápa lett, sőt, a pápa fehér ruhája is „tőlünk ered”. V.
Pius domonkos szerzetes volt, amikor pápává választották, és nem tette le a
fehér habitust a megválasztása után sem. A következő pápa pedig már
hagyományként átvette a fehér ruhát.
– Ha nem az egyház, vagy akár a
rend álláspontjára, vagyok kíváncsi, akkor kérdezhetlek a menekültekről? Azért
vagyok ennyire óvatos, mert egyházi köntösben nagyon sok eltérő álláspont
bukkan elő…
– Azt hiszem, szükség van arra,
hogy mindenki kialakítsa erről a kérdésről is a személyes véleményét. Az
értelmi fogyatékosoktól megtanultam, hogy minden ember értékes, minden ember
fontos Isten számára. És az lenne a jó, ha a másik ember számára is az lenne!
Azt látom és érzem, hogy az elmúlt időben az emberek és a társadalom is egyre
zárkózottabb. Ez nekem szomorúságot okoz, látom, ahogy az emberek egyre jobban
bezárkóznak a saját világukba, és félnek attól, hogy más is belép oda. Szomorú,
ahogy falak épülnek az emberek közé, én azt hiszem, hogy ezeket a falakat el
kell bontani.
"Minden ember egyedi és
megismételhetetlen, fontos lenne, hogy a konkrét embert lássuk végre, és ne a
politikai, a társadalmi, vagy az etnikai hátteret. Amikor szembe kerülök egy
bajba jutott idegennel, akkor el tudom képzelni, hogy én is lehetnék a
helyében…"
– Lengyelországban más a helyzet?
– Azt lehet mondani, hogy a
posztkommunista országokban az emberek hasonlóan reagálnak. Sokat szenvedtünk a
kommunista időkben, és nem szoktunk hozzá ahhoz, hogy a világ sokszínű és az
emberek közlekednek benne. Az ottani hangulat sokban hasonlít az ittenihez, bár
az utóbbi években a lengyelek nyitottabbnak tűntek ott, ahol együtt élnek a
különböző helyről származó emberek. Ott a tapasztalás számít és nem a bőrszín,
vagy az útlevél. Az ilyen helyzetekben különlegesen fontosnak gondolom, hogy az
egyház is állást foglaljon, és elszomorít, ha csend van és késlekedés.
Bartolomé de las Casas megmutatta, hogy merre kellene lépni napjainkban.
– Milyen a domonkosok karácsonya?
– Olyan, mint egy normális
családban. Készülünk lelkiekben, s közben odafigyelünk arra, hogy hol tudunk
liturgikus szolgálatot végezni. Nálunk ilyenkor megbeszélés tárgyát képezi az
ünnepi menü is, hiszen nemzetközi társaság verődött össze és muszáj ebben is
egyezségre jutnunk. Azt én vezettem be, hogy mindenki kérjen olyasmit
ajándékként, aminek szükségét érzi. Lehet ez ruhadarab, vagy egy olyan könyv,
amit a hétköznapokban nehezebb megszerezni, hiszen a testvéreknek nincs saját
pénze. A karácsony jó arra, hogy egy kicsit többet engedjünk meg magunknak,
mondjuk, ha valaki két könyvet szeretne, arra is van lehetőség. Persze, a
nagyobb ajándékok mellett vannak apróbbak is, amikkel egymásnak kedveskedünk.
Szenteste együtt vagyunk, és azok a magyar testvérek sem mennek haza, akiknek
közel laknak a rokonai. A családlátogatás, vagy az utazás csak karácsony után
következik.
Forrás: Librarius Magazin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése