A
kamilliánusok nyíregyházi közössége fiatal szerzetesközösség, amelyet két atya,
egy testvér valamint két jelölt alkot. Kolostoruk az osztrák provinciához
tartozik. A Magyar Kurír tudósítója egy napot töltött együtt Frédi atyával, a
közösség vezetőjével.
Miközben
a kolostorhoz tartunk az állomásról, Frédi atya, aki volt kedves kijönni elém,
mivel nem vagyok járatos Nyíregyházán, felvázolja a tervezett napirendet, hisz
neki ugyanúgy megy az élet, mint máskor. Kérdezem tőle, hogy vannak-e jelöltjei
a rendnek, mint mondja, most kettő is. S kifejti, hogy úgy látja: a mai
fiatalok nem nagyon akarnak döntést hozni, elvannak évekig, nem látják a
döntések súlyát, és teológiát is csak úgy tanulnak, mert érdekli őket, de
elköteleződni nem akarnak.
-Meg szokták kérdezni tőlem a fiatalok, hogy nem
bántam-e meg, hogy papnak mentem, ez jellemző kérdés a döntés krízisének
korszakában. Ennek kapcsán fogalmazódott meg bennem, hogy nem az a kérdés, hogy
én mennyire vagyok biztos emberileg a dolgokban, hanem azt kell tudatosítani,
hogy Isten nem bánja meg, hogy kiválasztott. Egy kapcsolatban felszabadító, ha
tudom azt, hogy a másik nem bánja meg – szögezi le.
Megérkezünk
a kolostorhoz: modern, fehér épületegyüttes. Engem leültet egy kávéra az
ebédlőbe, ő elmegy rendezni pár dolgot. Közben megtudom, hogy a kolostorban
lelkigyakorlatot szoktak tartani. A kolostor mellett álló, modern Szent László
templom a nyíregyházi főplébániához tartozik, a római és a görögkatolikus
hívek közösen használják , mert a nyolcvanas években közösen építették. A
kolostorral szemben van a Szent Kamill Leányai Szerzetesrend, ahol jelenleg
négy nővér szolgál. A házfőnöknő indiai, van egy brazil, egy olasz és egy
magyar nővér.
Visszaérkezik Frédi atya, s mesélni kezd. Mint
mondja, már kiskorában is pap szeretett volna lenni, de érettségi után először
iskola könyvtárosként dolgozott. A teológiát levelezőn végezte, ezután
találkozott Anton atyával, aki a nyíregyházi kamilliánus rendház alapítója.
Ekkor gondolkodott el újra papi hivatásán, így 1996-ban Nyíregyházán belépett a
rendbe.
-Ennyi év után valóban megélem azt a jézusi
mondást, hogy „nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket” –
jelenti ki Frédi atya. – Mindig is pap akartam lenni. Most már megélem minden
nap, hogy Isten választott ki. Persze rá kellett döbbenem, hogy itt sem
mindenki szent, sőt én sem vagyok az. A szerzetesi jelöltségben le kell
rombolnunk az álmainkat, hogy aztán újakat építhessünk. 16 éve vagyok a
rendben, öt éve vagyok pap.
Hogy néz ki egy kamilliánus napja? A
szerzetesség egyik alappillére a közösségi lét – szögezi le Frédi atya. – Nem
az a kérdés, hogy mit csinálunk, hanem hogy kik vagyunk. Mi a létünkkel vagyunk
próféták. Akkor is, ha levéltári munkát végzünk. A szerzetes létét nem csupán
tevékenysége határozza meg, hanem Istennek szenteltsége jel a világ számára.
A kis közösségnek általában reggel fél héttől
hétig van elmélkedés a Szentírással, az Oltáriszentség előtt. „Ez az intimitása
a szerzetesnek, a belső Isten- ember kapcsolat életben tartása a forrása
napunknak” – mondja Frédi atya. Ezután zsolozsma, szentmise, és aztán a
reggeli, majd mindenki indul a szolgálatra, ahova be van osztva. Ki a kórházba,
ki a sérültek napközi otthonába, vagy betegeket látogatni megy. Déli egy órakor
van a napközi imaóra. „A kápolna a viszonyítási pont, ahova lehorgonyzunk”,
ahonnan a szerzetesek csillagtúra-szerűen mennek a dolgukra. Délutánonként
áldoztatnak, gyóntatnak, beszélgetnek a betegekkel, misézni szoktak a kórházban
az osztályokon. 24 órás papi ügyeletet tartanak, a nap bármely órájában
hívhatják őket betegekhez, haldoklókhoz. Este hétkor esti ima, vacsora,
közös együttlét a program.
A kamilliánusok lehetőséget biztosítanak a
betegek számára a személyes beszélgetésre is. Mindig a betegektől indul ki a
beszélgetés fonala, nem biztos, hogy Istenről fognak beszélni, lehet, hogy a
focivébé kerül szóba. Persze általában megnyugtató a betegek számra, amikor
műtét előtt együtt imádkoznak a pappal, esetleg meggyónnak és megáldoznak.
Frédi atya azt mondja: a nővért és az orvost nem utasíthatja vissza a beteg, őt
azonban igen, így egyfajta szabadsága van a betegnek. Aki agresszíven utasítja
vissza a látogatót, azt általában az életben érte valamilyen csalódás, például
rossz élménye van egy pappal kapcsolatban. De a betegség el nem fogadásának is
egyik fázisa lehet a tagadás, elutasítás, lázadás, ami után jön a beletörődés,
az elfogadás és végül az azonosulás. Ha egy embernek büntető istenképe van, ami
függ a gyermekkori élményektől is, akkor rögtön felteszi a kérdést, hogy miért
bünteti őt az Isten. Isten emberének pedig nekiszegezheti ezt a kérdést.
Mennyire
kell ehhez a szolgálathoz pszichológusnak is lenni? Valamennyi pszichológiai
képzést kapunk a teológián – jegyzi meg Frédi atya, rámutatva:
pszichológusoknak és papoknak együtt kell dolgozniuk. Van olyan beteg, akinek
pszichológust kell keresni, de ez nem pótolja a papokat, akik, függetlenül a
betegek pszichés állapotától, Istent viszik el hozzájuk. A pszichiátriai
osztályon például van olyan beteg, aki megnyugszik, ha el tudja végezni a
gyónását, ezt pedig nem tudja pótolni a pszichológus. Van, aki arra
panaszkodik, hogy már nem tud imádkozni, s ezen kell segíteni. A lényeg a
papnak a szentség közvetítése.
„Ha Teréz anya azt mondja, hogy ő ceruza az
Úristen kezében, akkor én az ecset vagyok. Kórházlelkészként az a feladatom,
hogy úgy érjen az ecset a festményhez, az ember életéhez, hogy ne torzítsa el a
vásznat. Frédi atya bevallja: voltak fáradt időszakai, de nem nevezné ezeket
kiégésnek, azt mondani ugyanis, hogy , felelősség. Nem szabad
összetéveszteni a kiégést a kifáradással, lehet, hogy csak egy jó alvásra van
szükség. Át kell gondolni, kiért is csináljuk: magunkért vagy Istenért?
Emellett meg kell keresni a feltöltődést jelentő dolgokat.” Miből töltekezik
Frédi atya? Az imádságból, a beszélgetésekből, a barátságokból. Leszögezi: ha mozgáshiányos
a testi életünk, mozgáshiányos lesz a lelkiéletünk is.
-Gyakran arra döbbenek rá, hogy nem olvasok
szórakozásból, kedvtelésből, olvasásom „csupán” céltudatos készülés. Tudatosan
rá kell nevelnem magam a novellák, versek, regények önmagában rejlő szépségéért
való olvasására – mondja Frédi atya. Hozzáteszi: néha verseket is ír, és
szívesen jár színházba.
A kamilliánus atya azt is hangsúlyozza: gyakran
beszélünk a hivatások kríziséről Európában. Sokan félnek, hogy a szívük mélyén
lévő tiszta vágyakat komolyan vegyék. Pedig azok a legtöbbször egybeesnek Isten
akaratával. Ha csak állnánk az állomáson, és nem szállnánk fel egy vonatra sem,
egy idő után elvinnének a biztonságiak, mert valami nincs rendjén nálunk. Sokan
csak állnak és várnak a peronon. Azt a vonatot, amire ma nem szálltunk fel, nem
tudjuk utolérni. Jézus ma is kimegy a szőlőjébe, és munkásokat keres. Szerinte
arányaiban tekintve régen sem volt több hivatás, mint ma. Most is hív Jézus a
szolgálatára embereket, csak félnek a meghívottak elfogadni ezt. Merni kell
„kockáztatni.”
Lellisi Szent Kamill 1550-ben született a közép-olaszországi Bucchianicóban. Korán árva lett, később katonai pályára lépett. 1575. február másodikán mély Istenélményt élt át, ami új irányt adott életének. Emellett gyógyíthatatlan betegsége volt, amiben megtapasztalta a ráutaltságot. Így a betegeknek szentelte életét. 1582-ben megalapította a saját rendjét, a kamilliánusokat (Betegeket Szolgáló Szabályozott Papok Rendje; latinul Ordo Clericorum Regularium Ministrantium Infirmis; rövidítésük: M.I., O.S.C., O.S.Cam.) a betegek, szenvedők, mozgássérültek és haldoklók iránti irgalmasság gyakorlására. A tagok szokásos szerzetesi fogadalmak mellett letesznek egy negyediket is: életük kockáztatásával is szolgálnak minden beteget (irgalmasság fogadalma). Kamill 1614-ben halt meg. A kamilliánus papok a lélek, a testvérek a test és a lélek ápolására szentelik magukat megfelelő képzés alapján. Különösen a haldoklókkal törődtek, a nép ezért nevezte el a kamilliánusokat a „jó halál atyáinak”. Fekete reverendájukon vörös posztókeresztet viselnek. 1859-ben Jean Henri Dunant, a Nemzetközi Vöröskereszt megalapítója látta a kamilliánusokat a solferinói csatánál a sérült katonák ellátásában. Intézményét ezért nevezte el Vöröskeresztnek. Magyarországon 1758-1759-ben Vácott próbáltak letelepedni, de pártfogójuk, Forgách Pál püspök meghalt, mielőtt megérkeztek a városba. 1775-ben Győrött a Kálvária közelében templomot és kolostort építettek. A betegeket otthonaikban és kórházakban ápolták. 1785-ben házukat II. József föloszlatta. A rend pap tagjai egyházmegyés papként dolgoztak tovább. A rendszerváltozás után, 1995-ben Nyíregyházán telepedtek le újra. Betegeket, szenvedőket gondoznak, segítik a rászorulókat és azok segítőit. Házfőnöküktől, P. Dr. Anton Gotstól 2010 szeptemberében vette át a Magyarországi Kamilliánus Rend vezetését a székelyföldi születésű György Alfréd atya.
Szilvay
Gergely
Forrás:
Magyar Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése