A megszentelt élet intézményén kívül letett tisztasági magánfogadalomnál korábbi gyakorlatban előfordult, főként a jelenlegi Egyházi Törvénykönyv (Codex Iuris Canonici, CIC 1983.) hatályba lépése előtt, hogy a tisztasági magánfogadalmat elfogadó pap engedélyt adott a fogadalmat tevő számára, hogy örökre szólóan tegye le magánfogadalmát.
A jelenlegi gyakorlat szerint a fogadalomtételt a papok általában egy évre engedélyezik, illetve javasolják, mivel a kánonjogi megfogalmazásban a magánfogadalomra vonatkozóan nincs pontos szabályozás. Egy korábbi cikkben szerepel a jelenlegi szabályozás, amely főként a fogadalom alóli felmentés módjáról rendelkezik (dispensatio): http://hivatastisztazas.blogspot.com/2013/08/a-maganfogadalom-jogi-szabalyozasa.html .
Felmerülhet a kérdés, hogy ha a fogadalmat tenni szándékozó a megkülönböztetés során arra a felismerésre jut, hogy Isten ezen az úton vezeti őt legbiztosabban az életszentség felé, illetve meghívása a megszentelt életre ebben a formában szól és ez valóban egy életre szóló meghívás, ennek alapján szeretne elköteleződni és kimondani az „Igen”-t Isten életére vonatkozó tervének, miért kell ebben az esetben is minden évben változó papi személyeknél és időpontokban egy-egy évre tett fogadalommal ideiglenesen elköteleződni?
A továbblépés lehetősége
A megkülönböztetés során arra a felismerésre is juthat a fogadalmat tevő személy, hogy magasabb szintű elköteleződés felé szól a meghívása (megszentelt élet intézménye, szüzek rendje, konszekrált remeteség, egyéb megszentelt utak). A továbblépés során ebben a formában megélt elköteleződés ott új értelmet nyer és egy bevezetésnek is tekinthető az ottani kegyelmek befogadásához, megéléséhez és megvalósításához egy életre szólóan. Minden további szinten benne foglaltatik az elköteleződésben a tisztasági fogadalom vagy a szint előfeltételezi a tisztasági fogadalom meglétét.
Egy példamutató élet
Szent Pio atya elsők közé tartozó lelki gyermekeként élt Cleonice Morcaldi, aki magánfogadalmas volt és minden évben megújította ezt a tisztasági magánfogadalmát Pio atya előtt Istennek letéve. Ezt a példát más is átveheti, mert ha Pio atya ezt javasolta Cleonicenek, akkor bárki számára követendő példa lehet.
A fogadalmak megerősítő kegyelme
Minden fogadalomhoz kegyelem társul, ezért ha valaki újra és újra Isten akarata és az Ő terve mellett dönt, ez őt állandóan megerősíti és általa sok kegyelmet kaphat saját maga és környezete megszentelődéséhez. A kegyelmeket nem lehet mérlegen mérni, melyik időre szóló fogadalom mellé mennyi kegyelem társul. Ami bizonyossággal tölthet el minket az, hogy a küldetéshez szóló kegyelmet mindig megkapja a lélek, ha alázattal kéri és be is fogadja, mindent megtéve annak megvalósítása érdekében emberi szempontból a többit az Isten kegyelmére bízva.
A fokozatosság elve
Elöljáró és hivatalos közösség nélkül is felmerülhet az igény, hogy a kezdeti évente szóló fogadalom után hosszabb időszakokra (3-5 év) majd végül örökre tegyen valaki fogadalmat, úgy, mint a megszentelt élet intézményeiben megszokott jelöltidő, novíciátus után az ideiglenes fogadalom majd az örökfogadalom esetén.
Egyéni utak
A fenti szempontokat figyelembe véve mindenkinek a lelkiismeretére van bízva, mikor és milyen időtartamra tesz fogadalmat, ha az Úrral és lelki kísérőjével illetve a fogadalmat elfogadó pappal ezt előzetesen megbeszéli. A lelkeket személyesen vezeti az Úr, megadván a vezetést, kinek mennyi időre érdemes magánfogadalmat tenni. Törekvésünk, hogy érezzük, mi vezet üdvösségre, és milyen formában kéri az Úr életünk odaajándékozását osztatlan szívvel a lelkek javára.
Ennek felismeréséhez, elfogadásához és Isten kegyelmének befogadása által annak megéléséhez kérem az Úr irgalmát és szeretetét mindannyiunk életében. Amen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése