2013. november 1., péntek

Tisztasági fogadalom és tisztaság, mint állapotbeli kötelesség

Valamilyen formában mindenkinek meg kell élnie a tisztaságot, ez az elérendő erényes keresztény élet eszménye. Hogy ez kinek milyen formában adatott, az eltérő lehet. Három különböző formát említhetünk meg a tisztaságon belül, amely az egyéni élethelyzet és meghívás alapján megélhető az adott életállapot szerint.

1. A tisztaság formái

a.) Az állapotbeli tisztaság

A házasságon belül a házastársak "állapotbeli tisztaságban" élnek. Annak a személynek, akinek egy életre szóló esküt tettek kötelesek tisztán megőrizni önmagukat, a házastársuk és Istennel így hármas szövetségben az a Mennyek Országa felé segíteni egymást.
b.) A „tökéletlen” tisztaság

Az életnek csak bizonyos szakaszában ún. "tökéletlen tisztaságban" él valaki, ha házasság előtt álló ifjú/hajadon vagy nem újraházasodott özvegy és a házasságra szóló alaphivatás mellett érez meghívást életének további részében.
c.) A „tökéletes” tisztaság

Az ún. "tökéletes tisztaság" Isten rendelése szerint egy különleges út, amelyre példa a szüzességi/tisztasági fogadalom a megszentelt élet intézményeiben, világi intézményben vagy más közösségben, vagy közösségen kívül magánfogadalomként letéve illetve konszekrált remeteként hármas fogadalommal elköteleződve vagy a szüzek rendjében Istennek felajánlva a szüzességüket. További különleges példa a házasságnak egy speciális útja a József-házasság, ahol házasságot kötnek, de nem élnek házaséletet. (Az egyházi rend szentség, a papi cölibátusnak külön vonatkozása van: csak nőtlen papok szentelhetők, akik élethosszig tartóan vállalják a papi nőtlenséget, a cölibátus megtartását.)

2. A tisztaság, mint állapotbeli kötelesség

Mindenki, aki nem kötelezte el magát külön fogadalommal a tisztaság mellett, állapotában a tisztaságra van meghívva. Ez lehet házasságban – érvényes megélt házasságban vagy érvényes házasságban csak nem élnek együtt, mert elváltak - , vagy özvegyi állapotban, ahol még nem lépett új házasságra valaki vagy az özvegyek rendjébe.
Az elváltaknak érdemes megvizsgálni, hogy érvényes házasságot kötöttek-e, mert ha érvényes, a pár bármelyikének haláláig köti mindkettőjüket a házassági eskü, ha érvénytelen, akkor a hivatását újra átimádkozhatja, ekkor lehet meghívása a tisztaságra fogadalommal való elköteleződéssel a tökéletes tisztaság megélésére.

3. A tisztasági magánfogadalom

A tisztasági fogadalom fő jellemzői az alábbiak:
- önkéntes, szabad válasz Isten szeretetére.
- Isteni meghíváson alapul, nem saját elhatározáson, hanem Isten a kezdeményező.
- Isten Országáért vállalt, tehát azért őrzi meg magát tisztán valaki, hogy az Ő Országát minél jobban tudja építeni, kimunkálni a lelkekben.
- nemcsak a bűnös tisztátalanságról mond le valaki, hanem a megengedett házaséletről is, testben lélekben a "tökéletes tisztaságra" törekedve.
- egy vagy több évre, akár örökre tehető.
- nem alapfeltétel a fizikai szüzesség, tehát özvegyek és elváltak számára is, ha egyházilag érvénytelenítették a házasságukat is letehető.

Különbséget van tehát a tisztasági fogadalom és a tisztaság, mint állapotbeli kötelezettség között.

A tisztasági fogadalom a megszentelt élet egy formájának is tekinthető, ahol a tisztaság megélése tökéletességre törekedve egy válasz Isten meghívására odaszentelődésként osztatlan szívvel lemondva a házasságról az Ő Országának szolgálatára a személy szabad döntésén alapszik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése