2017. július 9., vasárnap

A megszentelt hivatás és a külső megjelenés



1.    A habitus

A megszentelt élet intézményeiben ahol a szerzetes testvérek vagy nővérek kolostorban és közösségben együtt élnek általában habitust viselnek. Hordják a habitust többnyire akkor is, ha a kolostoron kívül tartózkodnak.

A szerzetesi ruha (lat. habitus): a megszentelt élet intézményeinek saját konstitúcióiban meghatározott öltözéke, melyet a tagok megszentelt voltuk és szegénységük jeleként viselnek (669.kánon). (Katolikus Lexikon)

A habitus vagy más szóval csuha, a szerzetesek durva vászonból készült, földig érő, hosszú ujjú felsőruhája. Deréknál sokszor övvel, vagy kötéllel, úgynevezett kordával kötik meg. A korda lelógó szárán levő három csomó a szerzetesek hármas fogadalmát jelképezi: szegénység, tisztaság, engedelmesség. (Wikipédia)

A szerzetesi fátyolról korábban közzétettem egy írást:
http://hivatastisztazas.blogspot.hu/2014/11/szerzetesi-fatyol-kiralyi-fejek.html

A szerzetesi habitus színe kiegészítői (köpeny, kapucni, skapuláré, cingulus, kereszt, öv, körgallér, rózsafüzér stb.) rendre jellemzőek. Itt található egy kezdődő összeállítás:
http://hacukahatarozo.blogspot.hu/

A konszekrált remeték szintén megtartják a habitust.

1.    A közösségi egyenruha

Egyes megszentelt élet intézményei, főleg azok, amelyek apostoli munkát végeznek a világban sokszor eredeti szakmájukat megtartva nem habitust hordanak, de mégis van egy közös szép egyenruhájuk, amelyet ha nem is általában, de ünnepeiken, fontos megjelenésekkor ha tehetik legtöbbször hordanak. Ilyen közösségek pl. a Jézus Szíve Nővérek Társasága, Jézus Szíve Társasága, Szociális Testvérek és más közösségek.


2.    Jeltelenül a világban

A világi intézményekben pl a Krisztus Király Szolgálói vagy a Vinculum Caritatis közösségben törekednek a világi intézményi küldetésüknek megfelelően kovászként és jeltelenül élni a világban.
 
A magánfogadalmasok élete inkább szívbéli megszenteltség illetve odaszentelődés, itt semmilyen külső jel nem használatos (fátyol, habitus, gyűrű).
 
Jeltelen, de mégis tiszta és elkülönült ruházatra minden - éppen vagy soha - nem habitusban vagy formaruhában járó megszentelt törekszik pl. hosszú szoknya, zárt felső, és normális megjelenés minden rendeltetési helyen, akár a munkahelyen is, ami miatt sokszor felmerül a hivatás gyanúja is…
 
A szüzek rendjénél a szűzszentelés liturgiája sok külső jegyet tartalmaz és a gyűrű a mindennapokban végig kíséri a konszekrált szüzet.

3.    Evangelizáció és tanúságtétel

Az alapvető, hogy Krisztusra és Istenre mutat a megjelenésével a megszentelt életben járó ha habitust, közösségi ruhát vesz fel, ha a világi környezetben jár.

Valakit könnyebb jellel, valakit nehezebb így evangelizálni, ez a nyitottságtól és a környezet lelkiségétől függ.

Jel nélkül a világban olyan helyeken is lehet tanúságot tenni és evangelizálni ahova jellel „be sem tudna jutni” más megszentelt hivatású.

Külső körülmények okozta jeltelenség is volt a történelem folyamán. A kommunista elnyomás szerzeteseinek szívbéli elkötelezettsége megmaradt és amint lehetett folytatták szerzetesi életüket a közösségükben újra habitusban vagy formaruhában.
 
4.    Összegzés

Ha átgondoljuk, egyik út sem könnyebb. Mind a habitus mind a jeltelenség lehet kereszt és eszköz a lelkek megnyerésére Isten Országa számára, de eltérő módon.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése